تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

مقصر تصادفات جاده‌ای ایران کیست؟

ایمنی خودرو‌های داخلی مدت‌هاست که مورد نقد پلیس راهور قرار دارد. در همین زمینه اخیرا رئیس پلیس راهور اعلام کرد: خودرو‌های ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند. اما مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور کیست؟

مقصر تصادفات جاده‌ای ایران کیست؟

اقتصاد۲۴- ایمنی خودرو‌های داخلی مدت‌هاست که مورد نقد پلیس راهور قرار دارد. در همین زمینه اخیرا رئیس پلیس راهور اعلام کرد: خودرو‌های ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند. اما مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور کیست؟

کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی، مدت‌هاست مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار دارد. در یک سال اخیر نیز پلیس راهور به این ماجرا ورود کرده و مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور را محصولات خودروسازان می‌داند.

در همین زمینه سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی، در گفتگویی که با سالنامه همشهری، با فاجعه‌بار خواندن تعداد تصادفات در ایران گفت: خودرو‌های ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند.

او به‌ویژه به طراحی ایربگ، ترمز و باک خودرو‌های داخلی نقد داشت و خودروسازان را به تغییر پلتفرم و دست‌بردن در قطر آلیاژ متهم کرد.

نگاهی به آمار نیز فاجعه‌بار بودن تصادفات در ایران را تائید می‌کند. چنانکه از اسفند تا امروز ۵۵۲ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند. به‌ویژه تصادف پژو ۴۰۵ و پرشیا در نورآباد لرستان طی روز جاری که باعث آتش‌سوزی دو خودرو و جان‌باختن هشت نفر شد، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

اما مقصر اصلی این تصادفات کیست؟ شاید آتش‌سوزی خودرو‌ها بر اثر یک تصادف را بتوان پای خودروسازان نوشت، اما آیا این موضوع، سایر نهاد‌ها را تبرئه می‌سازد؟

پنهان‌شدن پشت خودروسازی فشل

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودروسازی به تجارت‌نیوز گفت: از لحاظ کارشناسی خودروسازان داخلی فشل عمل می‌کنند و محصولاتشان ایمنی کافی ندارند. اما این مسائل سایر نهاد‌های مسئول را تبرئه نمی‌کتد. در واقع سایر بخش‌ها نیز دست‌کمی از خودروسازان ندارند و احتمالا با نقد خودروسازان می‌خواهند پشت آن‌ها پنهان می‌شوند.

فربد زاوه اظهار کرد: باید در ابتدای امر باید به این پرسش پاسخ داد که اصلا چرا در جاده‌ها و خیابان‌های ایران تا این اندازه برخورد و تصادف صورت می‌گیرد؟ ضعف ایربگ‌ها و ترمز خودرو‌های داخلی بر کسی پوشیده نیست، اما موتورسیکلت‌ها که تلفات زیادی در تصادفات دارند هم با بستن ایربگ ایمن می‌شوند؟

به اعتقاد او، ما امروز پیش از آنکه از کیفیت پایین خودرو‌ها رنج ببریم، این فرهنگ رانندگی است که به دلیل ضعف قوانین جان شهروندان را تهدید می‌کند.


بیشتر بخوانید: پلیس: شمارِ جان باختگان در تصادفات نوروزی به ۵۲۰ نفر رسید


وی ادامه داد: اتفاقا پلیس راهور تصور می‌کرد با نصب ایربگ و ترمز ABS روی خودرو‌ها از تعداد سوانح رانندگی کاسته می‌شود.

قبل از طراحی ایربگ هم تلفات تصادفات دنیا اندازه ایران نبود

زاوه تشریح کرد: اکنون بیش از ۱۲۰ سال از صنعتی‌شدن خودروسازی می‌گذرد، ولی عمر ساخت ایربگ به ۴۰ سال هم نمی‌رسد. واقعیت این است که قبل از استفاده از ایربگ هم تعداد تلفات تصادفات در دنیا به اندازه کنونی ایران نبود.

ایمن‌سازی بازار با واردات خودرو‌های کارکرده

این کارشناس بازار درباره نحوه ایمن‌سازی خودرو‌ها توضیح داد: این امر نیاز به پیش‌نیاز‌هایی دارد که اجرای آن در پلتفرم‌های خودروسازان داخلی امکان‌پذیر نیست. شاید واردات خودرو‌های کارکرده و دست دوم که متناسب با قدرت خرید مردم هستند تا حدودی محصولات بازار را ایمن کند.

وی تصریح کرد: منتقدان ایربگ برای بهبود آموزش رانندگی چه کرده‌اند؟ مشخصا زمانی که معیار اخذ گواهی‌نامه، صرفا یک پارک دوبل ساده باشد، افزایش میزان تصادفات دیگر جای تعجب ندارد.

او اضافه کرد: در ایران بار کامیون را سوار وانت می‌کنند و از شهری به شهر دیگر می‌برند. تصویر پایین ملاحظه شخصی بنده طی همین ایام عید در ورودی یک از شهرهاست. راهنمایی و رانندگی با این نوع تخلفات چه برخورد پیشگیرانه‌ای داشته است؟ هر چقدر هم که خودروسازان فشل عمل کنند، دیگر چنین صحنه‌هایی ارتباطی به آن‌ها ندارد.

ورق‌های نازک گران‌ترند!

زاوه درباره ذست‌بردن خودروسازان در قطر آلیاژ باک‌ها نیز توضیح داد: ورق آلیاژ اگر نازک‌تر شود برای خودروساز گران‌تر رقم می‌خورد. چراکه نازک‌کردن همین ورق‌ها به فرآیند و هزینه بیشتری نیاز دارد. پس بعید است اقدام به چنین کاری کنند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز