تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱

مهمترین دلایل نازک شدن موی سر و روش های پیشگیری و درمان

در این مقاله ضمن بررسی ضخامت مو، راهکارهای رشد مو و روش‌های درمان موی سر نازک را را برای کسانی که نگران نازک‌تر شدن موهایشان هستند معرفی می‌کنیم.

مهمترین دلایل نازک شدن موی سر و روش های پیشگیری و درمان

احساس می‌کنم موهایم در حال نازک‌تر شدن هستند...من ذاتاً موی سر نازک دارم، اما می‌خواهم بدانم آیا راهی برای ضخیم‌تر کردن موی سر وجود دارد!

آیا چنین دغدغه‌ها و آرزوهایی دارید؟ در این مقاله ضمن بررسی ضخامت مو، راهکارهای رشد مو را برای کسانی که نگران نازک‌تر شدن مو هستند معرفی می‌کنیم.

 ضخامت مو در افراد متفاوت است. ابتدا مشخص کنید موی سر نازک دارید، یا ضخامت استاندارد دارد. لازم است بدانید مو تا پایان عمر ضخامت یکسانی ندارد. موی سر در مردها در سنین نوجوانی و اواخر 20 سالگی و زن‌ها در سنین نوجوانی و اواخر  30 سالگی ضخیم‌تر می‌شوند و در این زمان مو به اوج خود می‌رسد. سپس مرحله‌ای دیگر موی مردان به‌تدریج از اواخر دهه 20 و موی زنان از اواخر 30 سالگی شروع به نازک‌تر شدن می‌کنند.

اگر نگران ظرافت موهای خود هستید، بدون درنظرگرفتن سن، خودآزمایی کنید. به ادامه مطلب " ویژگی‌ها و نکات تشخیصی برای افراد با موهای نازک و پرپشت " مراجعه کنید.

ویژگی‌های افراد با موهای سر نازک

ویژگی‌های موهای نازک به شرح زیر است.

  • ضخامت مو 0.07 میلی‌متر یا کمتر است
  • به‌راحتی خم می‌شود
  • کیفیت مو نرم است
  • حجم کم و به‌راحتی صاف می‌شود
  • پوست به‌راحتی دیده می‌شود و شبیه موهای نازک است

ویژگی‌های موهای سر پرپشت

ویژگی‌های موهای پرپشت به شرح زیر است.

  • ضخامت مو 0.15 میلی‌متر یا بیشتر است
  • خاصیت ارتجاعی و کشسانی وجود دارد
  • به‌سختی خم می‌شود
  • حجم کلی وجود دارد
  • حس جوانی می‌دهد
  • پخش می‌شود و سازماندهی آن دشوار است

 توضیح ساختار مو

"کورتکس" مجموعه‌ای از الیاف عمودی است که در داخل مو وجود دارد. دلیل اینکه گفته می‌شود کورتکس ضخامت مو را تعیین می‌کند این است که 85 درصد از موها را تشکیل می‌دهد. به‌هرحال، کورتکس نقش مهمی در تعیین رنگ مو و حفظ رطوبت مو دارد تا آن را مرطوب و انعطاف‌پذیر کند.

دلایل نازک شدن موها

در برخی از افراد مو به‌صورت ژنتیکی نازک هستند این در حالی است که در برخی از افراد موها ناگهانی نازک می‌شوند. نازک شدن ناگهانی مو نیاز به بررسی و مراقبت لازم دارد.

 علت نازک شدن موها چیست؟ شش احتمال اصلی وجود دارد:

  • وراثت یا ژنتیک
  • پیری
  • استرس بیش از حد
  • رژیم غذایی نامتعادل
  • مراقبت نادرست از مو
  • علائم AGA (طاسی با الگوی مردانه)

به طور مفصل توضیح خواهم داد هرکدام از این موارد چه تأثیری بر ظرافت مو دارد.

وراثت و ژنتیک

عوامل ژنتیکی نقش عمده‌ای در ضخامت و کیفیت مو دارند؛ بنابراین تصور می‌شود که موهای نازک افراد طبیعتاً به دلیل وراثت و ژنتیک است. رشد مو بیش از ضخامت ژنتیکی آن دشوار است حتی اگر اقدامات رشد مو انجام شود، بازهم نتایج ممکن است امیدوارکننده نباشد.

پیری

در اواخر دهه 30، تمایل به نازک‌تر شدن موها وجود دارد. دلیل آن این است که با افزایش سن مرحله رشد "چرخه مو" کوتاه می‌شود. چرخه مو مرحله‌ای است که در آن موها برای مدت معینی رشد می‌کنند (دوره رشد)، به طور طبیعی می‌ریزند (دوره رگرسیون)، و بازسازی می‌شوند (دوره استراحت).

وقتی جوان هستید، حدود 90 درصد موهای شما در «دوره رشد» قرار دارند، بنابراین موهای جوان و سالم رشد می‌کنند. بااین‌حال، با افزایش سن، تعداد موهایی که در «دوره رگرسیون» و «دوره تلو ژن» قرار می‌گیرند به‌تدریج افزایش می‌یابد و دوره رشد کوتاه‌تر می‌شود.

سپس مو نازک‌تر، به‌تدریج کم پشت تر می‌شود و پوست سر شروع به برجسته شدن می‌کند. اختلال در چرخه مو یکی از پدیده‌هایی است که ممکن است برای هر فردی با افزایش سن رخ دهد.

استرس بیش از حد

استرس بیش از حد تعادل خودکار را به هم می‌زند و اعصاب سمپاتیک را فعال می‌کند. بدن با اعصاب سمپاتیک فعال شده به "حالت رزمی" تغییر می‌کند، رگ‌های خونی منقبض می‌شوند و خون ترجیحاً به ماهیچه‌ها منتقل می‌شود. سپس، خون کافی برای حمل به پوست سر وجود ندارد. زمانی که خون کافی به پوست سر نمی‌رسد، گردش خون ضعیف می‌شود و محیطی را ایجاد می‌کند که مو به‌راحتی رشد نمی‌کند.

برای تقویت مو چه بخوریم؟

گفته می‌شود که یک رژیم غذایی نامتعادل منجر به بدتر شدن محیط پوست سر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای ناسالم و غذاهای سرخ شده منجر به مصرف بیش از حد روغن، ترشح سبوم از پوست سر و تجمع سبوم در منافذ را آسان‌تر می‌کند که منجر به گردش خون ضعیف در پوست سر شود.

سعی کنید رژیم غذایی متعادلی که حاوی «پروتئین»، «روی» و «ویتامین‌هایی» که برای رشد مو ضروری هستند، دریافت کنید. برای رشد موهای سالم باید به محیط زیرین پوست سر نیز توجه کنیم.

مراقبت نادرست از مو

مراقبت افراطی از مو مانند موارد زیر می‌تواند به پوست سر فشار وارد کند و از رشد مو جلوگیری کند.

  • شستشوی زیاد مو (بیش از دو بار در روز)
  • استفاده بیش از حد از سشوار
  • استفاده بیش از حد محصولات مراقبت مو
  • ماساژ بیش از حد پوست سر

علائم طاسی با الگوی مردانه (AGA)

ازآنجایی‌که طاسی با الگوی مردانه، (AGA) یک بیماری است، توصیه می‌کنیم خوددرمانی نکنید و با یک متخصص مشورت کنید.

در این میان، طاسی با الگوی مردانه به‌عنوان یکی از احتمالات در صورت نازک شدن مو و کنده شدن مو در مدت کوتاهی در نظر گرفته می‌شود.

در وهله اول، علائم طاسی با الگوی مردانه افزایش ریزش مو یا ریزش ناگهانی نیست. اولین علامتی که رخ می‌دهد "نازک شدن فعلی مو" است. گفته می‌شود که حدود نیمی از مردان در دهه 60 زندگی خود به طاسی مبتلا می‌شوند. از اوایل دهه 20 شروع می‌شود، پس آن را یکی از علل نازک‌تر شدن مو در نظر بگیریم.

تقویت موی سر

ضخیم کردن موها و تقویت ریشه مو سر، ممکن است کمی دشوار باشد. بااین‌حال، می‌توان موهای نازک را به ضخامت اولیه خود بازگرداند. پنج اقدام اصلی برای نازک شدن مو وجود دارد که می‌توان انتظار داشت بهبود یابند.

  • سبک زندگی
  • عادات غذایی با درنظرگرفتن تعادل تغذیه‌ای
  • به روش صحیح شامپو بزنید
  • ماساژ پوست سرانجام دهید
  • از تقویت‌کننده مو استفاده کنید
  • درمان طاسی الگوی مردانه

حالا که نکات قابل‌ذکر را خلاصه کردیم، در هر مورد به جزئیات اشاره می‌کنیم.

بررسی سبک زندگی

اختلالات مربوط به سبک زندگی می‌تواند چرخه مو را مختل کند، منجر به نازک شدن موها شود. اطمینان حاصل کنید موارد زیر در زندگی روزمره رعایت می‌شود.

  • ورزش سبک
  • اطمینان از خواب کافی راحت
  • از استرس دوری کنید.

تعادل تغذیه

سعی کنید تعادل خوبی در تغذیه داشته باشید، نه یک رژیم نامتعادل. به‌ویژه، مواد مغذی زیر می‌توانند ضخامت رشد مو را تقویت کرده و محیط پوست سر را بهبود بخشند، بنابراین آنها را مثبت ارزیابی کنید.

  • پروتئین (گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات) ... مواد مغذی که ماده اولیه مو هستند.
  • ویتامین B2 (جگر، مارماهی، ناتو، سبزیجات سبز و زرد) ... کمک به فرایند رشد مو
  • ویتامین B6 (ماهی و صدف، مرغ، سیر، موز) ... به تولید پروتئین کمک می‌کند
  • روی (آجیل،حبوبات) ... به تجزیه و سنتز پروتئین ها کمک می‌کند

نکته این است که هیچ یک از مواد غذایی را به تنها مصرف نکنید بلکه مصرف آن را به‌صورت متعادل در رژیم غذایی بگنجانید.

به روش صحیح شامپو بزنید

شامپو زدن مکرر و شستشوی زیاد باعث آسیب زیادی به پوست سر می‌شود. سبوم و چربی لازم را از بین می برد و به پوست سر آسیب می‌رساند و باعث ترشح بیش از حد سبوم می شود.اصولا شامپو را روزی یکبار وبا شامپوهای روزانه و به آرامی و بااحتیاط با پد انگشت خود بشویید.

ماساژ پوست سرانجام دهید

ماساژ پوست سر باعث بهبود گردش خون در پوست سر شده و توزیع مواد مغذی و اکسیژن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، گردش خون بهبودیافته اثر سم‌زدایی را افزایش می‌دهد و کثیفی و مواد زائد مسدود شده در منافذ تخلیه می‌شوند. روش صحیح ماساژ موی سر را یاد بگیرید وبر آن مسلط شوید.

تقویت‌کننده‌های مو

در این راستا می‌توان از تقویت کننده های مختلف موی سر هم استفاده کرد، این تقویت کننده ها ممکن است استفاده خوراکی یا استعمال خارجی داشته باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از ماسک مو

انواع و اقسام ماسک‌‌های صنعتی و خانگی وجود دارد که می‌توان از آنها برای تقویت موی سر نازک و رفع سایر مشکلات مو استفاده کرد، در روش‌های خانگی میتوان از مواد طبیعی موثر در تقویت مو همچون آب پیاز، روغن‎‌های گیاهی، سفیده تخم مرغ، جوانه گندم و ... استفاده کرد. در مقاله‌ای به طور جداگانه به بررسی خواص آب پیاز برای مو پرداخته‌ایم.

قرص تقویت موی سر

 استفاده از قرص فیناستراید یک درصد می‌تواند در کنترل نازک‌تر شدن مو یا ریزش مؤثر باشد هرچند امکان صددرصد برای بهبود نازکی مو یا ریزش آن به اثبات نرسیده است و نتایج آن در افراد تفاوت دارد. ضمن اینکه مصرف خودسرانه آن ممکن است عواقب جدی داشته باشد، حتماً قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت نمایید.

محلول ماینوکسیدیل

 استفاده از محلول ماینوکسیدیل می توان تا حد قابل قبولی از نازک شدن مو جلوگیری کند محلول ماینوکسیدیل باید بطور مداوم مصرف شود .در صورت استفاده نتایج و تغییرات تا ۶ ماه بعد ظاهر می‌شوند. نکته‌ای که می‌شود دررابطه‌با ماینوکسیدیل گفت این است که هیچ‌گاه مصرف را خودسرانه قطع نکنید زیرا ممکن است شوک ناگهانی به مو وارد شود و باعث ریزش یا نازک شدن مو گردد.

کاشت مو

در نهایت جهت درمان طاسی با الگوی مردانه می‌توانید عمل کاشت مو را تجربه کنید، چون این عمل تأثیر زیادی در اعتمادبه‌نفس شما خواهد داشت حتماً پزشک باتجربه و کلینیک معتبر انتخاب کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید

انس جهانی در آستانه شکست رکورد یک ماهه

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

آرامش سیاسی دلار را به ثبات رساند

سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بدون تغییر شارژ شد

قیمت نفت افزایش یافت

فیلم/اولین سکانس بوسیدن دو بازیگر زن و مرد در یک فیلم ایرانی!

بازار طلا با ثبات دلار همراه می‌شود؟

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول