تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند

انفعال مدیریت در مناطق آزاد در برابر مافیای هتل و پرواز / از بلیت ۹۰۰ هزارتومانی با پرواز خالی تا سرگردانی برای برگشت از کیش

هزینه بالای سفر در مناطق آزاد به نظر می‌رسد ناشی از بی تدبیری در کنترل وجود شرکت‌هایی است که با ترفند‌هایی جیب مسافر را خالی می‌کنند.

انفعال مدیریت در مناطق آزاد در برابر مافیای هتل و پرواز / از بلیت ۹۰۰ هزارتومانی با پرواز خالی تا سرگردانی برای برگشت از کیش

اقتصاد۲۴- موضوع بلیت هواپیما و هتل در بخشی از مناطق آزاد مانند جزیره کیش و قشم تبدیل به معضل اساسی برای مسافران و گردشگران شده است. فارغ از عملکرد ضعیف مدیریت مناطق آزاد در بحث مهمانپذیری در ایام عید نوروز، موضوع وجود مافیا در هتل و بلیت هواپیما بحثی است که مسافران، گردشگران و حتی کیشوندان را دچار مشکل و حتی سرگردانی در مقاطعی کرده است. مسئله‌ای که با انفعال مسئولان مناطق آزاد روبرو شده است.

آژانس‌های گردشگری در ایام پس از کرونا رونق بیشتری پیدا کردند، اما به نظر می‌رسد مسئولان به خصوص در مناطق آزاد که هدف گردشگران بود آمادگی چندانی برای این شرایط نداشتند. هزینه بالای سفر به این مناطق به نظر می‌رسد ناشی از بی تدبیری در کنترل وجود شرکت‌هایی است که با ترفند‌هایی جیب مسافر را خالی می‌کنند. این سومدیریت باعث تمایل بسیاری از مسافران برای سفر به کشور‌های خارجی و خروج ارز شده است.

از این رو گرانی تور‌های سفر چابهار، قشم و کیش و رسیدن قیمت‌ها به سطح قیمت تور‌های خارجی نارضایتی زیادی ایجاد کرده است. قیمت‌ها به نحوی است که در شرایط امروز اقتصادی خیلی از مردم دهک‌های متوسط به پایین قید سفر به قشم و کیش و چابهار را می‌زنند، چرا که از پس هزینه‌های سفر بر نمی‌آیند یا اگر هم بربیایند عملاً وقتی با همان قیمت می‌تواند به ترکیه یا کشور‌های حوزه خلیج فارس سفر کنند، ترجیح می‌دهند سفر خارجی را تجربه کنند. این سایت‌ها نیز پر است از مقالاتی که سعی می‌کنند مردم را به جای سفر به ترکیه، به کیش و قشم و چابهار ترغیب کنند.

از سوی دیگر اخیراً در موارد متعددی مردم گزارش داده‌اند که بلیت پرواز‌های کیش و قشم و چابهار به شد کمیاب شده است. حتی اگر از مدت‌ها قبل برای گرفتن بلیت هواپیما اقدام کنید، با یک جمله مواجه می‌شوید: ظرفیت تکمیل است!


بیشتر بخوانید: برخورد قانونی با تخلفات گرانفروشی در منطقه آزاد کیش


مافیای پرواز و سلبریتی‌های گرفتار در کیش


دنیا مدنی، بازیگر سینما و تلویزیون اخیراً در صفحه شخصی اش تصاویری منتشر کرد و در آن از نبود بلیت هواپیما و تاکسی در جزیره کیش خبر داد.

سیروان خسروی خواننده پاپ نیز در صفحه اینستاگرامی خود تصاویری از سایت‌های فروش بلیت هواپیمای کیش به تهران منتشر کرده که نشان می‌دهد به مدت ۴ روز هیچ صندلی خالی یافت نمی‌شود.

شاید در ایام اوج سفر تکمیل شدن ظرفیت هواپیما، قطار و تاکسی طبیعی به نظر برسد، اما وقتی در کل ایام سال چنین روندی را شاهد هستیم، باید درباره پشت پرده ماجرا بیشتر بدانیم. اتفاقی که در روز ۱۹ فرودین و درست بعد از تعطیلات نوروزی رخ داده است. سوال اینجاست که این ماجرا از کجا آب می‌خورد؟

یک منبع آگاه درباره علت خالی شدن سریع ظرفیت هواپیما و قطار سفر به جنوب به اقتصاد۲۴ می‌گوید: برخی آژانس‌های مسافرتی در خالی شدن ظرفیت هواپیما و قطار و به دلیل عدم نظارت و گا‌ها همراهی برخی مدیران مناطق با مافیای گردشگری دست دارند. آن‌ها اغلب بلیت‌های سفر را یکباره خریداری می‌کنند تا هم قیمت‌های بازار را در دست بگیرند و هم با خرید و فروش آن به قیمت بالاتر پول به جیب بزنند.

وی می‌افزاید: به بیان دیگر برخی از این آژانس‌ها اتاق‌های خالی هتل‌های معروف را به همراه صندلی‌های پرواز خریداری می‌کنند و آن را در قالب تور به مشتریان در طول سال می‌فروشند. برای همین است که ممکن است بلیت سفر حتی در روز‌های معمولی هم وجود نداشته باشد.

وی تصریح می‌کند: این آژانس‌های مسافرتی بیلیط‌های هواپیما و قطار را به صورت عمده خریداری می‌کنند و آن را همراه با تور به مسافران عرضه می‌کنند که شامل پکیج کاملی از هتل‌ها و بلیت سفر است. وقتی مردم نتوانند بلیت تهیه کنند، کم کم مجبور می‌شوند به این آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنند و خدمات مسافرتی را با قیمت بالا از آن‌ها بخرند.

او تاکید می‌کند: در ایام اوج سفر از جمله تعطیلات نوروز عملاً سفر بدون این آژانس‌های مسافرتی غیرممکن شده بود. از ماه قبل نیز تقریباً بلیتی برای رفتن به جزیره کیش مشاهده نمی‌شد.

این منبع آگاه می‌گوید: شاید باورتان نشود که هتل‌های معروف و شرکت‌های هواپیمایی مطرح هم با این شرکت‌ها همکاری می‌کنند. در واقع منافع آن‌ها ایجاب می‌کند که با این شرکت‌ها همکاری کنند.

مدیریت در مناطق آزاد

پرواز خالی ۹۰۰ هزار تومانی

یکی از کارکرد‌های پرواز‌های چارتری و قیمت شناور برای این است که بسته به پایین بودن تقاضا قیمت‌ها بشکند تا عرضه و تقاضا به نقطه تعادل برسد. پیش از این در مواقعی از سال قیمت سفر به کیش از قیمت بلیت اتوبوس به نزدیکترین شهر محل اقامت هم کمتر می‌شد. اما در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد پروازی به مسافرانی به تعداد انگشتان دست در حالی به پرواز در آمده که مسافر آن برای این پرواز مبلغ ۹۰۰ هزار تومان را پرداخت کرده است. موضوعی که شاید بتوان به همان نادیده گرفتن منافع مسافر به واسطه شرکت‌های مافیای در نظر گرفت. شرکت‌هایی که احتمالا هزینه خود را با گران فروشی در ایام پر تقاضا جبران می‌کنند و قصدی برای ارزان فروشی ولو با پرواز خالی را ندارند.

انفعال مدیریت در مناطق آزاد

گرانی هزینه‌های تور داخلی

جالب است که این آژانس‌های گردشگری در دام خودشان نیز افتاده‌اند و قیمت تور‌های سفر به جزایر قشم و کیش به حدی بالا رفته که بازار آن کساد شده است. چراکه مردم به شدت قدرت خریدشان را از دست داده‌اند. مثلاً در این ایام کاهش حجم سفر‌ها که کرونا نیز با کاهش تقاضای سفر مزید بر علت شده است، تور ۳ روزه کیش بین ۲ تا ۳ میلیون تومان برای هر نفر قیمت‌گذاری شده است. این قیمت‌ها در ایام نوروز تا ۶ و ۷ میلیون تومان نیز بالا رفته است. تور سفر به قشم نیز در این ایام چیزی بین ۲ و نیم تا ۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
این اقدام آژانس‌های گردشگری موجب شده است تا صرفاً چند شرکت انحصار کل بازار را در دست بگیرند و تا آنجا که مایل هستند قیمت‌ها را گران کنند. نهایتاً مردم نیز مجبور باشند این هزینه‌ها را به آن‌ها بپردازند.

قشم و کیش و چابهار با زیبایی‌های کمیاب و منحصر به فرد خود که شهرت جهانی دارند، جزو سرمایه و طبیعت ملی به شمار می‌رود. حال آنکه از طریق دلالی و اقدامات سودجویانه شرکت‌های گردشگری بسیاری از مردم ایران از دیدنش محروم شده‌اند. جزیره قشم، نه تنها بزرگترین جزیره خلیج فارس که مساحتی بیشتر، معادل یا کمتر از ۲۲ کشور مستقل جهان دارد و نیز ۵.۲ برابر کشورهایی، چون سنگاپور و بحرین است. جنگل‌های حرا و دره ستارگان در قشم جزو بارزترین دیدنی‌های این جزیره است.
جزیره کیش نیز طبیعت منحصر به فرد و خوبی دارد که از سواحل ماسه‌ای- مرجانی گرفته تا کشتی به گل نشسته یونانی و پارک برفی پنگوئن می‌تواند برای گردشگران زیادی جذاب باشد. با اینحال این زیبایی‌ها اکنون برای هر کسی قابل دسترس نیست و اقدامات سودجویانه شرکت‌های گردشگری در سایه غفلت مدیران نیز سفر به این طبیعت بکر را دشوارتر کرده است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟