تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

التهاب باورنکردنی در بازار خودرو

رصد قیمت های خودرو در ساعت های پایانی معاملات دیروز (یکشنبه) حکایت از ارقام عجیب و غریبی داشت؛ ارقامی که حتی در مقایسه با هجدهم فروردین ماه امسال تفاوت های اساسی داشته و مشتریان و مصرف کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی کنند.
بازار خودرو
اقتصاد24 - بطور نمونه پژو 206 تیپ 2 که 18 فروردین ماه 72 میلیون تومان قیمت داشت، دیروز به 95 میلیون تومان رسید. پژو 206 وی 8 در مدت یاد شده از 88 میلیون تومان به 114 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 86 میلیون به 112 میلیون تومان، سمند ال. ایکس از 72 میلیون به 86 میلیون تومان، پژو 405 جی. ال. ایکس از 68.5 میلیون به 85 میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از 245 میلیون به 330 میلیون تومان رسید.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در این زمینه به ایرنا می گوید: افرادی که خودرو دارند، قیمت های سلیقه ای می دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.

به اعتقاد «سعید موتمنی» اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دستکم اجازه ورود خودروهای زیر 10 تا 15 هزار دلار کارکرده به داخل را صادر کند.

وی بیان داشت: حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی تعادلی را هفته ها به تاخیر می اندازد.

موتمنی به گذشت 18 روز از آغاز مجدد فعالیت بازار پس از پشت سرگذاشتن عید اشاره کرد و گفت: تاکنون التهاب بازار فروکش نکرده و شاهدیم قیمت ها بطور ساعتی در بازار بالا می رود.

وی اظهار داشت: افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.

این مقام صنفی به قیمت 480 میلیون تومانی مزدا 3 گروه بهمن در بازار اشاره کرد و گفت: پارسال همین موقع با چنین مبلغی می شد یک تویوتا لندکروز کارکرده خریداری کرد.

وی ادامه داد: در حالی که اسفندماه پارسال با عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان، وضعیت آرامی را در بازار شاهد بودیم، اما اکنون دوباره بازار ملتهبی را شاهد هستیم.

موتمنی در عین حال خاطرنشان ساخت که در طرف تقاضا نیز مردم برای خرید خودرو صف نکشیده اند، اما آنانی که پول دارند نسبت به خرید اقدام می کنند و خودروها را از پارکینگی به پارکینگ دیگر جابجا می کنند.
وی تاکید کرد: ثبات بازار مستلزم عرضه خودرو است.

** قیمت سایر خودروها

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی است در واپسین ساعت های معاملات دیروز، هر دستگاه پراید 111 به 51 میلیون تومان، پراید 131 به 47.5 میلیون تومان، ساینا 61 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 155 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای 124 میلیون تومان، پژو 405 اس. ال. ایکس 88 میلیون تومان، پژو پارس دنده ای 101 میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک 147 میلیون تومان، پژو پارس ال. ایکس (TU5) معادل 120 میلیون تومان، سمند ال. ایکس 85 میلیون تومان، سمند ای. اف7 به 89 میلیون تومان، سمند دوگانه پایه گازسوز 94 میلیون تومان و رانا 90 میلیون تومان قیمت خورد.

همچنین هر دستگاه هایما اس 5 به 300 میلیون تومان، هایما اس 7 به 320 میلیون تومان، دانگ فنگ اچ. سی. کراس 155 میلیون تومان، پژو 2008 به 410 میلیون تومان، سوزوکی گراند ویتارا به 550 میلیون تومان، ساندرو 185 میلیون تومان و ساندرو استپ وی 200 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

برخی نمایشگاه داران در این زمینه به ایرنا گفتند: افزایش قیمت ها اکنون ساعتی شده و به هیچ عنوان نمی توان قیمتی برای خودروها به مشتریان ارائه داد.

آنان گفتند: قیمت برخی خودروها در مقایسه با فروردین ماه پارسال سه برابر شده و مسئولان تا کی می خواهند دست روی دست بگذارند و نظاره گر باشند؟ اگر نمی توانند بازار را مدیریت کنند حداقل اجازه ورود خودروی کارکرده بدهند، زیرا فقط عرضه خودرو است که می تواند این وضعیت را سر و سامان دهد.

یکی از نمایشگاه داران شرق تهران که خواست تا نامش فاش نشود، گفت: تا پنج سال قبل هر دستگاه تویوتا پرادو در بازار 180 میلیون تومان داد و ستد می شد، اما همان خودرو با وجود چند سال کارکرد امروز به بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان معامله می شود.

وی بیان داشت: در جهان اکثر مردم سوار خودروهای زیر 10 هزار دلار می شوند، خودرو کالایی مصرفی است و مانند کشور ما نیست که به کالایی لوکس یا سرمایه ای تبدیل شده و خودروهایی که باید در حقیقت به قبرستان خودروها منتقل شوند، با چند برابر قیمت خرید فروخته می شوند.

** درجا زدن صنعت خودرو

نمایشگاه دار دیگری گفت: در حالی که در سال های گذشته در صنایع دفاعی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم، چطور در صنعت خودرو درجا زده ایم؟ این نشان می دهد که «نخواستیم تا در خودروسازی رشد کنیم» و در 2 تا سه دهه گذشته در عمل واردکننده و نه تولیدکننده بودیم.

وی گفت: معلوم است که خودروسازان تا حالا آدرس غلط می دادند و خودروی ملی حرفی بیش نیست، بلکه قطعه از چین و سایر کشورهای سفارش می دادند و برچسب «ساخت ایران» به آنها می زدند.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت باید فکر اساسی درخصوص این صنعت و بازار آن بیندیشد، بازار نیاز روزانه دارد و باید این کالا را از بورس بازی خارج کرد.

این فعال بازار خودرو معتقد است که ثبت نام های خودرویی خودروسازان باید تعطیل شود، زیرا بر مبنای نیاز بازار نیست.

وی نبود یا کمبود قطعه در بازار را بهانه ای بیش ندانست و ادامه داد: شاهیم وقتی یک خودروی لوکس وارداتی با مشکل مواجه می شود، طی 24 ساعت قطعه مورد نیاز آن را از کشورهای همسایه وارد کرده و آن را تعمیر می کنند؛ بنابراین مشکل کسری قطعات قابل حل است و بخش خصوصی راه آن را به خوبی بلد است.

این فعال بازار خودرو مدعی شد که دست هایی پشت پرده است تا بازار را مدیریت کرده و به قیمت های دلخواه برساند.

وی بیان داشت: وقتی طی 10 روز قیمت خودروهای مونتاژی تا 100 میلیون تومان بالا می رود، افزایش 200 میلیون تومانی خودرویی همچون هیوندای سانتافه طبیعی است.

برپایه این گزارش، مصاحبه شوندگان معقتد بودند اگر خواهان آرامش در بازار خودرو هستیم، باید عرضه کافی در بازار داشته باشیم، در غیر این صورت قیمت ها غیرقابل پیش بینی تر از امروز خواهد شد و سرنوشت چنین التهابی نامعلوم خواهد بود.

آنان گفتند: باید جلوی این رویه گرفته شود، زیرا قیمت خودرو روی قیمت سایر کالاها نیز تاثیر می گذارد و نتیجه آن، یاس و ناامیدی مردم خواهد بود.

مصاحبه شوندگان افزودند: پیشتر شورای رقابت بر عملکرد خودروسازان نظارت داشت، اما از زمانی که این شورا از مرجعیت قیمت گذاری کنار زده شد دیگر نظارتی هم در کار نیست.

به گفته آنان، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس در ماه های گذشته در حمایت از صنعت خودرو، تقصیر التهاب بازار را بر دوش دلالان می انداختند، اما امروز که قیمت های کارتکسی در نمایندگی های خودروسازان اینقدر بالاست، آیا باز هم پای واسطه ها در میان است؟

«کارتکس یعنی علاوه بر اینکه خودرو صفر کیلومتر است، خودرو هنوز پلاک نشده و سند خودرو به نام هیچ شخصی صادر نشده است.»

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

عکس/ بن سلمان زیر چادر در بیابان عربستان

عکس/ مهر‌های جعلی در پرونده چای دبش

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

عکس/ نتانیاهو به این کشور‌ها برود دستگیرش می‌کنند

عکس/ گربه میهمان ویژه دیدار جام حذفی!

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

اینفوگرافیک / چرا اتهامات رادیکال‌ها در مورد ماجرای تابعیت فرزندان ظریف نادرست است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس دو نفره و صمیمی درستکار و سرمربی روسیه

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

چه عواملی بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند؟

بیشترین علت شکایت از آموزش و پرورش چیست؟

چرا بورس واکنش منفی به صدور قعطنامه شورای حکام نداشت؟/ ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خبر بدی برای بازار سرمایه است

دفاع قاطعانه علی ربیعی از دولت پزشکیان

اطلاعیه مهم/ گاز این مناطق فردا ۸ ساعت قطع می‌شود

وحید محمودی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری شد

فیلترینگ یا خودتحریمی در جنگ روایت‌ها !

چرا برای اولین بار در چند دهه اخیر برق مردم در آبان ماه قطع شد؟

اینفوگرافیک / چرا اتهامات رادیکال‌ها در مورد ماجرای تابعیت فرزندان ظریف نادرست است؟

شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو‌های سواری

محرومیت ۳۴ ورزشکار از پاداش دولت توسط رئیس جمهور!

اسپانسر جنجالی لوگوی پرسپولیس را توقیف کرد!

عکس/استوری نرگس خانه به دوش درباره بیماری عجیبش

ماجرای جنجالی یک قتل اشتباهی در تهران

پزشکیان: در حال تهیه یک دستورالعمل کلی بر مبنای وفاق ملی هستیم

بیشترین فوت شدگان تهران در کدام مناطق ساکن بوده‌اند؟

عکس/استوری تازه ملیکا شریفی‌نیا درباره خبر ازدواجش

توئیت عضو دفتر رهبری درباره مذاکره ایران و آمریکا

فیلترینگ، آسیب جدی به پیشرفت علوم خواهد زد

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۵ آ‌ذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت سکه و طلا آغاز شد؟

لاریجانی: ایران در حال آماده‌سازی پاسخ به اسرائیل است

عکس/ نتانیاهو به این کشور‌ها برود دستگیرش می‌کنند

عکس/ گربه میهمان ویژه دیدار جام حذفی!

زلنسکی: احتمال پایان جنگ در ۲۰۲۵ زیاد است

غیبت سیدمهدی رحمتی به‌دلیل یک عمل جراحی

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا ۵ آذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت دلار با فرمان مذاکرات هسته‌ای

آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

تحول در سیاست‌های بانک‌ها: از بنگاه‌داری به تامین مالی تولید

عکس/رونمایی از پیراهن استقلال با شماره خاص

نرخ‌های جدید تسعیر ارز برای «وبصادر» آثار درآمدی دارد

یک پزشک آبروی کریستیانو رونالدو را برد

ساخت برج‌های فرایندی صنایع پلیمر گچساران به اتمام رسید/ ورود اولین محموله خرید خارجی به گمرک

اسامی برگزیدگان آبان ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

ضرورت گسترش تعامل دوجانبه بانک تجارت با صنعت پتروشیمی

عکس/آیدا پناهنده، سرمست از دیشب، یاد پارسا پیروزفر افتاد

تقدیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از کارشناسان HSE کارخانه صنایع لاستیکی سهند برای سومین سال متوالی

«جم‌نما» پس از ۵ سال وقفه با رویکردی جدید منتشر می‌شود

استمرار پاسخگویی و ایفای تعهدات

سبد محصولات بانک مسکن «زرین» شد

آبگیری مخازن سد‌های کشور آغاز شد

آثار مثبت افزایش سرمایه بانک مسکن در توسعه ساخت و ساز‌ها

عکس/ کامنت عجیب همسر علیرام نورایی در اینستاگرام

افزایش ۱۰۰ درصدی فعالیت بیمه سرمد در حوزه‌های انرژی و مهندسی

درایت قابل تحسین بانک ملی ایران در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشور