تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
کلنگ پتروشیمی بهبهان در حالی به زمین زده شده که این طرح ارزیابی محیط زیستی ندارد و قرار است از آب مارون استفاده کند

کلنگ پتروشمی بر کمر بهبهان

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان: به این شرکت گفته بودیم باید طرح ارزیابی محیط زیستی داشته باشد و بعد از ارائه این طرح، ساخت این پتروشیمی بررسی شود، اما آن‌ها کلنگ احداث را بر زمین زدند

کلنگ پتروشمی بر کمر بهبهان

اقتصاد۲۴- کلنگ ساخت پتروشیمی بهبهان در حالی دو روز قبل بر زمین کوبیده شد که این پتروشیمی ارزیابی محیط زیستی ندارد و ساخت آن خلاف سند آمایش سرزمین است. اما ماجرا فقط همین نیست. محیط زیست خوزستان از این کلنگ‌زنی بی‌خبر بوده و مدیر کل اداره محیط زیست استان خوزستان می‌گوید از اتفاق رخ داده متعجب است، هرچند محل استقرار آن را چندان مورد ایراد نمی‌داند. این در حالی است که این کلنگ‌زنی، ماجرای ساخت پتروشیمی میانکاله را هم زنده کرده است؛ پروژه‌ای در مرتع حسین‌آباد بهشهر که به دلیل نزدیکی به ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله و ایجاد آلودگی برای محیط زیست و همه مشکلات دیگرش متوقف شد. حالا فعالان محیط زیست خوزستان که در هفته دولت شاهد همه فعالیت‌های صنعتی جدید از جمله کلنگ‌زنی پتروشیمی بهبهان بوده‌اند، معتقدند ساخت پتروشیمی بهبهان هم توجیه ندارد و بر اساس سند آمایش سرزمین، نباید در این شهر صنایع آلاینده بالادستی و پایین‌دستی شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز ساخته شود.

این در حالی است که محل تامین آب این پتروشیمی هم محل مناقشه است و قرار است از رودخانه مارون تامین شود. رودخانه‌ای که آن هم در ماه‌های گذشته نامش بسیار شنیده شد و ساخت سد مارون ۲ بر روی آن نگرانی‌های زیادی به دنبال آورد.

یک ماه قبل بود که ساخت پتروشیمی بهبهان جدی‌تر شد و سازندگان پتروشیمی از اداره محیط زیست خوزستان درخواست مجوز کردند. بعد از این درخواست بود که اداره محیط زیست به آن‌ها گفت که باید ارزیابی محیط زیستی داشته باشند و بدون ارزیابی امکان ساخت فراهم نیست. محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با «پیام ما» از آن درخواست می‌گوید: «ما به آن‌ها گفتیم پتروشیمی بدون داشتن ارزیابی محیط زیستی امکان راه‌اندازی ندارد و تا گزارش ارزیابی به دست ما نرسد و ما هم بررسی‌های لازم را انجام ندهیم مجوز شروع کار صادر نخواهد شد. از سویی در نامه‌ای کتبی به آن‌ها گفتیم که باید استعلام رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت هم برای کارشان داشته باشند برای همین هم بسیار متعجب شدیم که چطور کلنگ شروع کار را بر زمین کوبیدند. چرا که کلنگ‌زنی بدون این موارد ممنوع است و دیروز هم به صورت رسمی بار دیگر به آن‌ها اعلام شده است.»

او می‌گوید این پتروشیمی قرار است در کنار «پالایشگاه شماره دو بیدبلند» راه‌اندازی شود. «پالایشگاه شماره دو بیدبلند گاز‌های رها شده از تولید گاز را جمع‌آوری کرده و به محصولات مختلف تبدیل می‌کند. برخی از این‌ها خوراک پتروشیمی است و برخی دیگر صادراتی است که از طریق بندر ماهشهر صادر می‌شود. آن‌ها حالا می‌خواهند برای تکمیل زنجیره تولیدشان، در کنار پالایشگاه، پتروشیمی بسازند.»


بیشتر بخوانید: مرگ تالاب شادگان با پتروشیمی «بهبهان»


تروشیمی صنعتی آب‌بَر است و ساخت آن بر اساس سند آمایش سرزمین باید در کنار خلیج فارس باشد. حالا این یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها از سازندگان پتروشیمی است که چرا این کار را به ماهشهر منتقل نمی‌کنند؟ منطقه‌ای که چندین پتروشیمی در آن فعال است و از سویی به دلیل مجاورت با دریا امکان استفاده از آب هم مهیا است. اشرفی می‌گوید این سوال محیط زیست هم است و گزارش ارزیابی برای بررسی مواردی از این دست تدوین می‌شود. «آنطور که گفته شده، توافق‌نامه‌هایی با آب و فاضلاب دارند تا در قبال خدماتی به این شرکت، اعم از کمک به نگهداری تصفیه‌خانه و … آب در اختیارشان قرار گیرد. اما آنچه محرز است این است که باید از آب رودخانه مارون استفاده کنند.»

رودخانه‌ای که در ماه‌های گذشته مناقشاتی بسیاری به خود دید و ساخت «سد مارون ۲» در کهگیلویه و بویراحمد آن هم بدون ارزیابی محیط زیستی، صدای بسیاری از فعالان محیط زیستی را درآورد. فعالان می‌گفتند ساخت این سد باعث می‌شود حقابه تالاب شادگان دچار مشکل شود و حالا ساخت پتروشیمی خود به بلای جدیدی بدل شده و قرار است آب رودخانه‌ای که باید حقابه محیط زیست و شرب و کشاورزی باشد به آنجا ریخته شود.

اشرفی با این حال معتقد است محل استقرار این پتروشیمی ایرادی ندارد و امکان ساختش در بهبهان ممکن است، اما سایر موارد اعم از محل استفاده آب یا آلودگی و پساب آن هنوز مشخص نیست. «نمی‌توان به صراحت گفت در آینده این پتروشیمی چه مشکلات محیط زیستی ایجاد خواهد کرد. گزارش ارزیابی برای پیش‌بینی مواردی از این دست است.»

طرحی خلاف قانون

کلنگ پتروشیمی بدون سر و صدا به زمین کوبیده شد. محمد داس‌مه، دبیر کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان خوزستان در این مورد به «پیام ما» می‌گوید: «شب قبل از کلنگ‌زنی متوجه ماجرا شدم. بسیار تعجب کردم. بعد از آن فعالیت برای مقابله با ساخت پتروشیمی را شروع کردم. به علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست هم نامه نوشته‌ایم.»
هرچند پتروشیمی گزارش ارزیابی ندارد، اما موارد دیگری هم وجود دارد که ساخت این مجموعه را محل مناقشه قرار دهد. یکی از آن‌ها سند آمایش سرزمین خوزستان است. داس‌مه به این سند اشاره کرده و می‌گوید: «بر اساس صفحات ۳۱ و ۳۲ سند چکیده مطالعات آمایش سرزمین استان خوزستان، این استان به ۹ منطقه تبدیل شده که شهرستان آغاجاری، امیدیه و بهبهان منطقه پنج برنامه‌ریزی و تعریف شده‌اند و صراحتا در این سند قید شده: «هر گونه صنایع آلاینده بالادستی و پایین دستی شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی در شهرستان بهبهان مورد تایید آمایش استان نیست.»

او به سایر قوانین موجود هم اشاره دارد. قوانینی که بر اساس آن‌ها ساخت این پتروشیمی خلاف قانون است: «بر اساس سیاست‌های کلی نظام در بخش نفت و گاز ابلاغی از سوی مقام رهبری و بند ۱۱ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در بخش نفت و گاز تا افق ۱۴۰۴ و همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به شماره مسلسل ۱۴۴۸۰، طرح‌های پتروشیمی زنجیره ارزش باید کنار مجتمع‌های بالادستی در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان قرار گیرند. یعنی آب‌های رسمی ماهشهر، پارس جنوبی و یا چابهار. به این ترتیب مکان‌یابی صورت گرفته خلاف ضوابط فوق و انحراف از اجرای قانون است.»

این پتروشیمی قرار است در ۱۵ کیلومتری شهر بهبهان و در نزدیکی تعداد زیادی از روستا‌ها ساخته شود. هنوز میزان آب مصرفی آن مشخص نیست، اما در خبر‌ها گفته شده که در طرح تولید پروپیلن از پروپان حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول پروپان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ۶۰۰ هزار تن محصول با ارزش پلی‌پروپیلن تبدیل خواهد شد و سرمایه‌گذاری انجام شده در اجرای این طرح ۹۵۰ میلیون دلار است. با این وجود آنچه تاکنون عیان شده این است که نه جانمایی درستی برایش انجام گرفته و نه گزارش ارزیابی دارد. نکاتی که هرکدام از آن‌ها می‌تواند دلیلی باشد تا این طرح عملی نشود و حالا سوال اینجاست که چطور با وجود چنین مواردی در آغاز هفته دولت، کلنگ این پروژه صنعتی بر زمین زده شده است؟

منبع: پیام ما

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهروز
0
0
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
پتروشیمی بهبهان که مثل پتروشیمیهای گچساران دهدشت نورآباد ممسنی کازرون زیرمجموع۵ پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان می باشد که محل آن در مجموعه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس می باشد که مجوز زیست محیطی را دارد فقط می ماند مسئله آب پالایشگاه می خواهد با توسعه فاضلاب و آب شهرستان بهبهان وهزینه های هنگفت اجتماعی در اینمورد و سایر موارد به کمک شهرستان بهبهان بیاید به غیر از پتروشیمی بهبهان کلیه پتروشیمیهای گچساران دهدشت نورآباد ممسنی کازرون و... مشکل زیست محیطی و آب دارند پتروشیمی گچساران که درحال اتمام است از آب خیرآباد بهبهان و پتروشیمی دهدشت هم آب رودخانه مارون که هر دو رودخانه بالا ستی تالاب شادگان هستند آقای باسمه چرا دادت برای سایر پتروشیمیهای زیر مجموعه بیدبلند۲ در نمی آید آقای داسمه دست از سر بهبهان بردار چرا مانع پیشرفت بهبهان می شوی مشکلت با پیشرفت بهبهان چیست بگو تا حلش کنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳