تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱

وعده سرخرمن دولت رئیسی درمورد کالابرگ الکترونیکی

قرار بود از تیرماه آغاز شود که یک نماینده مجلس گفت یارانه تیر هم نقدی پرداخت شده و از مردادماه قرار است طرح به بهره‌برداری برسد. بعدا وزیر اقتصاد و سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس وعده شهریور را دادند.

کالابرگ الکترونیکی

اقتصاد۲۴- قرار بود از تیرماه آغاز شود که یک نماینده مجلس گفت یارانه تیر هم نقدی پرداخت شده و از مردادماه قرار است طرح به بهره‌برداری برسد. بعدا وزیر اقتصاد و سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس وعده شهریور را دادند. بعد از آن دوباره معاون وزیر اقتصاد گفت که از اول مهر آزمایشی اجرا می‌شود، اما اخرین بار، خاندوزی وزیر در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اعلام کرد که نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است. حالا دیروز یک نماینده مجلس خبر داد که اصلا دولت نمی‌خواهد تن به ساختار کوپنیسم دهد!
قرار بود از تیرماه آغاز شود که یک نماینده مجلس گفت یارانه تیر هم نقدی پرداخت شده و از مردادماه قرار است طرح به بهره برداری برسد. بعدا وزیر اقتصاد و سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس وعده شهریور را دادند. بعد از آن دوباره معاون وزیر اقتصاد گفت که از اول مهر آزمایشی اجرا می‌شود اما اخرین بار، خاندوزی وزیر در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اعلام کرد که نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است. حالا دیروز یک نماینده مجلس خبر داد که اصلا دولت نمی‌خواهد تن به ساختار کوپنیسم دهد!
نمایندگان مجلس پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، ضمن موافقت با حذف کالاهای اساسی از سبد ارز ترجیحی، تصویب کردند که دولت باید کالاها و خدماتی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی آنها را حدف می‌کند، از طریق کالابرگ الکترونیک و با نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ در سقف سهمیه تعیین شده، به مردم عرضه کند. اما آن طور که از اخبار مشخص است دولت به دلایل نامشخصی عجله و تمایلی برای اجرای این مصوبه ندارد.
محسن پیرهادی نماینده مجلس در مورد اینکه چرا دولت کالابرگ ارائه نمی‌دهد و آیا این تخلف از قانون نیست، گفته است: ما اینجا از دولت گلایه داریم. دولت نتوانسته است خودش را به این تصمیم برساند که کالابرگ ارائه دهد. دولت هنوز نخواسته است که کالابرگ را اجرایی کند و اراده جدی برای این کار نداشته است و مطالبه ما هم هست که به بهترین شکل این تغییر ریل صورت گیرد چراکه پول توزیع کردن حداقل کار است و با روش‌های بهتری هم می‌شود کشور و اقتصاد را اداره کرد.


بیشتر بخوانید: چرا دولت وعده کالابرگ الکترونیکی را فراموش کرد؟


او در مورد اینکه اگر این وضعیت ادامه داشته باشد واکنش مجلس چیست،گفت: مجلس قبول نمی‌کند که یارانه مستقیم داده شود ‌و امیدواریم وضعیت بهتر شود. ما به دولت فرصت دادیم و قاعدتا اگر نظرات‌مان تامین نشود احکام محکم‌تر و جدی‌تر را در بودجه سال آینده خواهیم بست اما در همین فاصله هم در حوزه وظایف نظارتی‌مان از دولت مطالب می‌کنیم که وضع بهتر شود.

کوپن قرار بود سه سال بماند

با شروع تقابل میان ایران و آمریکا در سال ۵۸ کشور درگیر بحران کالا شد و برای مقابله با این پدیده مسئولین به ناچار با ایجاد ستاد بسیج اقتصادی که در آغاز با ریاست عزت‌الله سحابی شکل گرفته بود سازوکار ورود و خروج و توزیع کالاها را به‌دست گرفتند. در پنجم مهرماه ۱۳۵۹ یعنی چند روز پس از آغاز جنگ ستاد بسیج اقتصادی رسمیت یافت و در این زمان بهزاد نبوی به عنوان رئیس ستاد بسیج اقتصادی دولت منصوب شد. راهکار او و دیگر همفکرانش از مرحوم عالی‌نسب تا فرشاد مؤمنی یک راهکار شبه‌سوسیالیستی برای مدیریت توزیع عادلانه کالاها به نام «کوپن» بود.

راهکاری که تا سال‌ها بعد و حتی پس از پایان جنگ ایران و عراق نیز به عنوان یک امر پذیرفته‌شده در معیشت مردم ادامه یافت و مردم با در دست داشتن کوپن‌هایی که دولت به وجود، ارزش و بقای آن هویت می‌بخشید، کالاهای مصرفی روزمره خود را با قیمتی کمتر از بازار آزاد تهیه می‌کردند؛ اگرچه آغاز کوپن‌دهی مربوط به دهه شصت نیست و در دوران جنگ جهانی دوم در ایران نیز شاهد چنین پدیده‌ای هستیم. نبوی پیش‌بینی کرده بود که سیستم کوپنی سه سال بیشتر طول نکشد. این درحالی است که سیستم کوپنی تا اواخر دهه هفتاد هم اگرچه لاغر و نحیف اما به حیات خود ادامه داد. 

کسی به حرف نبوی گوش نکرد

از اواخر دولت روحانی و بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها دوباره زمزمه‌های کوپن بلند شد. این بار باز هم بهزاد نبوی به دولت توصیه کرد و آن طور که خودش گفته در یک جلسه افطاری ماه رمضان در این باره با روحانی هم حرف زده بود. نبوی در مصاحبه با فراز پیشتر درباره‌اش گفته بود:« در مراسم افطار دو سال قبل روحانی از من پرسید به نظر تو ما چه‌کار کنیم، گفتم هیچ راهی نداریم به‌جز رساندن حداقل نیازهای توده مردم با قیمت پایین و ثابت به دستشان. گفت منظورت همان سهمیه‌بندی و کوپن است؟ گفتم همان هم باشد من اشکالی نمی‌بینم و افتخار هم می‌کنم ولی امروز با داشتن کارت ملی هوشمند نیاز به آن کارها نیست. شما می‌توانید خیلی ساده‌تر حداقل نیازها را برای مردم تأمین کنید.»

 نبوی این پیشنهاد را برای دولت رئیسی هم تکرار کرد:« البته این را تازه در ماه رمضان دو سال پیش از من پرسید که امروز وضعیت به‌مراتب بدتر است. من دو توصیه به حکومت دارم؛ یک اینکه هرچه زودتر مشکل برجام و تحریم‌ها را حل کنند. نه اینکه این باعث شود همه مشکلات حل شود، نه، بلکه این باعث می‌شود تا حداقل مردم بتوانند نفس بکشند و تا شرایط به حالت نیمه عادی برنگشته یک طرح شبیه سهمیه‌بندی برای تأمین حداقل نیازهای مردم به شکل مدرن اجرائی کنند». اما گویا این دولت هم تمایلی به عمل به توصیه‌های نبوی ندارد. نه آینده روشنی برای احیای برجام پیش روست و نه فعلا خبری قطعی از کالابرگ یا همان کوپن به گوش می‌رسد.

حرف توکلی هم زمین ماند

اگر زمانی بهزاد نبوی با نگاه اقتصاد دولتی حامی سیستم کوپنیسم بود و بابت همین هم از سوی جناح راست به کمونیست بودن متهم می‌شد حالا برخی چهره‌های همان جناح مدافع بازگشت کوپن در شرایط فعلی‌اند. نمونه‌اش احمد توکلی که این روزها زیاد به سیاست‌های اقتصادی دولت هم جناحی‌اش حمله می‌کند. او هم همانند نبوی گفته در شرایط فعلی برای اجرای عدالت توزیعی و جلوگیری از فشار به اقشار پایین چاره‌ای به جز اجرایی کردن سیستم کوپنی نداریم. او سال ۹۹ در مصاحبه با رادیو گفته بود:« آقای روحانی می‌گفت من از کوپن بدم می‌آید. خب معلوم است که چنین می‌گویید، چون شما مشکلی ندارید. بنده هم مشکلی ندارم. ولی مردم مشکل دارند. اگر ما به آنها غذا نرسانیم، در آینده دچار معضل کودکان ضعیف خواهیم بود.»

 او هم مانند بهزاد نبوی باز همان توصیه را به رئیسی هم کرده است. سال گذشته نامه مفصلی به دولت نوشت که در بخشی از آن آورده بود:« راه نجات معیشت مردم و اقتصاد ملی محتاج بسته سیاستی مفصل‌تر است.کارت هوشمند غذا، آموزش و درمان برای طبقات مستضعف و متوسط ضعیف. آمریکا از ۱۹۶۴ به مستحقان کوپن غذا می‌دهد. تعداد گیرندگان در سال ۲۰۱۳ به رقم بی‌سابقه ۴۷ میلیون و ۵۳۶ هزار نفر رسید!» توکلی گفته بود: «امروز بسیاری از کشور‌های عاقل و منطقی با کارت‌های هوشمند توانسته‌اند به فقرا کمک کنند تا زیر بار فشار فقر بیچاره نشوند و ما هم هیچ ‌اشکالی ندارد امروز با دادن کوپن به برخی خانواده‌های نیازمند از فشار اقتصادی آنها کم کنیم.»

 

منبع: فراز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو