تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

ریسک ایمنی در سه گروه از ساختمان‌‌‌های پایتخت

مدیران شهری ارشد پایتخت با اذعان به وجود سه گروه از ساختمان‌‌‌های ناایمن در سطح شهر تهران، ایمن‌‌‌سازی این بناها را در حالی به عنوان اولویت کاری معرفی می‌کنند که با گذشت بیش از چهار ماه از حادثه تاثربرانگیز ریزش ساختمان متروپل در آبادان و شکل‌‌‌گیری مطالبه جمعی برای اطلاع از اسامی ساختمان‌‌‌های ناایمن پایتخت، هنوز فهرست این ابنیه‌ها به طور رسمی انتشار عمومی پیدا نکرده است.

ریسک ایمنی در سه گروه از ساختمان‌‌‌های پایتخت

اقتصاد۲۴- متولیان حوزه شهرسازی در شهرداری تهران ساختمان‌های ناایمن را به سه گروه دسته بندی می‌کنند که شامل ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده، ساختمان‌های در مجاورت گسل‌ها و نیز ساختمان‌هایی است که طی سال‌های گذشته بدون توجه به اصول و مقررات شهرسازی و ایمنی احداث شده است.

به این سه گروه، برخی ساختمان‌های در حال ساخت یا در شرف شروع عملیاتی ساختمانی نیز می‌تواند افزوده شود. در حوزه بافت فرسوده تسهیلات و مشوق‌هایی پیش‌بینی شده که بخشی از آن‌ها در انتظار تایید نهایی مراجع مسوول است و مدیریت شهری امیدوار است به این ترتیب روند نوسازی در محله‌های فرسوده پایتخت از این پس سرعت بگیرد.

در مورد ساخت وساز در حریم گسل‌های پایتخت نیز پیش زمینه اتخاذ هر تصمیمی تدقیق نقشه گسل‌های پایتخت بوده که انجام شده است. این نقشه‌ها به عنوان یکی از لایه‌های طرح تفصیلی بارگذاری شده تا امکان شناسایی وضعیت هر ملک به لحاظ موقعیت قرارگیری در نسبت با گسل وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید: تهران در تسخیر متروپل‌ها


بر اساس گزارش اقدامات صورت گرفته برای ایمن سازی ساختمان‌های قدیمی که امکان تخریب و نوسازی ندارند نیز با محوریت بهسازی ابنیه در دستور کار قرار گرفته است، اما جزئیات این اقدامات هنوز انتشار عمومی پیدا نکرده است. اما حادثه متروپل و حوادث دیگر در ابعاد کوچک‌تر در کارگاه‌های ساختمانی نشان می‌دهد حتی در مورد ابنیه در حال ساخت نیز موضوع فقدان ایمنی می‌تواند جدی باشد.

مدیران شهری حوزه شهرسازی از توجه به ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی، استفاده از مصالح سبک و تغییر فناوری ساخت به عنوان الزامات ارتقای ایمنی ساخت‌وساز‌ها یاد می‌کنند. با این حال در مدیریت شهری ساخت‌وساز با فناوری‌های روزآمد و ایمن هنوز هیچ امتیازی برای سازنده‌ها به شمار نمی‌آید و اقدام موثری برای ترویج ساخت‌وساز با کیفیت در مدیریت شهری صورت نگرفته است.

شهرداری تهران به اقداماتی مثل کاهش تعداد گود‌های رها شده در تهران از ۲۵۱ به ۱۹۳ گود در سال‌جاری به واسطه اقداماتی مثل فعال شدن دوباره کارگاه یا رفع خطر از آن‌ها به عنوان بخشی از کارنامه خود در حوزه ارتقای ایمنی فعالیت‌های مرتبط با حوزه ساخت‌وساز در پایتخت اشاره کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازخوانی تاریخ صادرات گاز به پاکستان

توضیح دادستان تهران درباره آزادی برخی زندانیان

تمرین تکواندو دختران افغان در خفا

فیلم مصاحبه سردار آزمون به زبان ترکی

فیفا آمریکا را از جام جهانی اخراج می‌کند؟ +سند

فیلم/ لحظه اخراج فرهاد مجیدی بخاطر اعتراض

قیمت ماهی امروز + جدول

موافقت مجلس با اصلاح قانون بیمه کارگران

قیمت میوه در میادین تره بار + حدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو + جدول

قیمت اجاره مسکن در مناطق مختلف تهران

مدیرعامل بیمه ملت، عضو کمیته انضباطی سندیکای بیمه‌گران شد

نماینده مجلس: رئیسی و وزیر کشور پاسخگو باشند؛ چه کسی تیر جنگی به مردم شلیک کرده است؟

تضمین پرداخت اسکناس دلار در قبال اوراق ارزی

اعتراضات ۱۴۰۱ ربطی به خارجی‌ها ندارد/ محدودیت‌ها به بی‌اعتمادی بین مردم و حکومت دامن زده است

چه کسی جایگزین رستم قاسمی می‌شود؟

آب سد‌های تهران رسما تَه کشید! +عکس

زمان ذخیره بیت کوین فرا رسید؟

آیا قیمت دلار از مرز ۳۶ هزار تومان عبور خواهد کرد؟ / همه سرنخ‌های بازار دلار

۹۷۴؛ عجیب‌ترین استادیوم قطر + فیلم و عکس

ایران چقدر از جام جهانی پول به دست می‌آورد؟

برندگان قرعه کشی ایران خودرو چقدر سود می‌کنند؟