تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱

واردات خودرو از کی آغاز می‌شود؟

بیلبورد تبلیغاتی یک خودروی خارجی در جاده‌ها و خیابان‌های سطح شهر این گمانه زنی را مطرح کرده است که زمان ورود خودرو به کشور دور نیست.

واردات خودرو

اقتصاد۲۴- ۳ ماه بعد از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو از سوی دولت و یک ماه پس از آغاز ثبت سفارش واردات خودرو از سوی شرکت‌های واردکننده، نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی یک خودروی کره‌ای در سطح شهر و جاده‌ها نخستین اقدامی بود که از نزدیک شدن خودرو‌های خارجی به بازار کشور حکایت داشت.

روز گذشته و به فاصله یک هفته از شروع این تبلیغات، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مسئول دولتی، قریب‌الوقوع بودن این رویداد را تأیید کرد و از نزدیک شدن خودرو‌های وارداتی به بازار کشور خبر داد.

امید قالیباف روز گذشته در توییتی ضمن تأکید بر سرعت گرفتن فرایند واردات خودرو، اعلام کرد که حتی در برخی مدل‌ها، خودرو‌ها به پشت مرز رسیده و فرایند تبلیغات محیطی آن‌ها همانگونه که دیده می‌شود، آغاز شده است.

وی در این توییت جزئیات بیشتری ارائه نکرد و در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه نخستین خودرو‌های وارداتی که به پشت مرز رسیده‌اند، از چه مدل‌ها و در چه تعدادی هستند، ارائه اطلاعات بیشتر را به آینده نزدیک واگذار کرد و گفت: به‌عنوان سخنگوی وزارت صمت تنها در همین حد مجاز به اطلاع‌رسانی بوده، اما به‌زودی جزئیات بیشتری در این زمینه مشخص خواهد شد و شاهد واردات خودرو‌ها خواهیم بود.

تماس خبرنگار همشهری با سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نوع خودرو‌های وارداتی نیز نتیجه بیشتری نداشت. عبدالله توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که چه نوع خودرو‌هایی در حال ورود به کشور است، اطلاع‌رسانی در این خصوص را وظیفه بنگاه‌های اقتصادی دانست و افزود: وزارت صمت نقش سیاستگذاری را بر عهده داشته و درخصوص برند خودرو‌های وارداتی از آنجایی که می‌تواند نقش تبلیغی داشته باشد ورود نمی‌کند.

در همین حال براساس پیگیری‌های انجام شده تا ۲ هفته آینده نخستین محموله خودرو‌های وارداتی به گمرکات جنوبی کشور وارد خواهد شد.

خودرو‌های این محموله وارداتی از مدل کیا در محدوده قیمتی ۱۵تا ۲۰هزار دلار هستند. براساس این خبر، واردات ظاهراً از کشور واسط عمان انجام خواهد شد و خودرو‌های خارجی تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات جنوبی کشور در بنادر هرمزگان و بوشهر خواهند شد.

انتشار اخبار درباره واردات قریب‌الوقوع خودرو‌های کیا به کشور در حالی است که شرکت کوشاخودرو یکشنبه هفته گذشته ۶آذرماه به‌عنوان آخرین شرکت مجاز، به فهرست واردکنندگان تأییدشده از سوی وزارت صمت اضافه و اعلام شد به‌زودی واردات محصولات مجاز کیا را آغاز خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد این شرکت با وجود معرفی دیرهنگام به رسانه‌ها، از دیگر رقبای خود در زمینه واردات پیش افتاده است.

اطلاع‌رسانی محدود در خصوص واردات

امتناع مقامات رسمی از پاسخ‌دهی شفاف در زمینه واردات خودرو در حالی است که رسانه‌ها برای انتشار اطلاعات صحیح در این زمینه به منابع قابل استنادی دسترسی ندارند و تنها گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

انجمن واردکنندگان خودرو نیز به‌عنوان نماینده رسمی واردکنندگان اطلاعات بیشتری برای ارائه به خبرنگاران ندارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت: محدودیت در دسترسی به اطلاعات برای ما نیز ایجاد شده و به همین دلیل نمی‌توانم در زمینه اقدام و عملیاتی که در حال اجراست نظر قطعی داشته باشم، اما با توجه به تجربه زیسته، فضای وزارت صمت و نوع اقدام در این زمینه علی‌الخصوص با نگاه به قانون ۴ و دستورالعمل ذیل آن که الزام تولید در کنار واردات را ایجاد کرده، این سؤال برای فعالان حوزه خودرو وجود دارد که برند‌های اول دنیا چگونه می‌توانند هم وارد کشور شوند و هم در داخل کشور تولید شوند؟


بیشتر بخوانید: واردات این ماشین محبوب کره‌ای به کشور قطعی شد


مهدی دادفر افزود: در شرایط تحریم و دشواری‌های بحث تخصیص ارز و در وضعیتی که انتقال تکنولوژی به‌عنوان الزام در قانون واردات آمده، اگر وزارت صمت این مسئله را حل کرده باشد و خودرو‌ها تا پشت مرز رسیده باشند، کاری در حد معجزه انجام داده است.

وی افزود: ما هم‌اکنون فقط اخباری درباره این معجزه می‌شنویم و تحقق آن را هنوز ندیده‌ایم، در نتیجه این موضوع را تکذیب نمی‌کنیم، اما منتظر می‌مانیم تا تحقق آن را شاهد باشیم.

این فعال حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که تحقق واردات در آینده نزدیک را تا چه حد ممکن می‌دانید، گفت: با توجه به اطلاعاتی که دارم و فرایندی که روی زمین ملموس در جریان است، تحقق این امر خیلی بعید و نزدیک به صفر است، اما امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وارداتی‌های احتمالی کدامند؟

در حالی‌که هنوز ابهامات زیادی درباره جزئیات واردات و برند‌ها و مدل‌های انتخابی برخی از شرکت‌های واردکننده وجود دارد بعضی از شرکت‌ها شفافیت بیشتری در این زمینه داشته‌اند و برند‌های هدف خود برای واردات را در سایت‌های خود معرفی کرده‌اند.

آرین موتور پویا، به تازگی در سایت خود با انتشار تصاویری از چند مدل میتسوبیشی، احتمال واردات از این برند ژاپنی را تقویت کرده است. به‌نظر می‌رسد واردات مدل‌های آتراژ، اکسپندر، اکلیپس کراس و ASX از سوی این شرکت وارداتی قطعی شده باشد.

شرکت کرمان‌خودرو نیز واردات هیوندایی را هدفگذاری کرده است. براساس اخبار منتشر شده ۵محصول هیوندایی قرار است توسط این شرکت به ایران وارد شوند.

گفته می‌شود واردات مدل‌های هیوندای آی۱۰، هیوندای آی ۲۰، هیوندای اکسنت، هیوندای النترا و هیوندای کونا از این شرکت خودروساز کره‌جنوبی به بازار ایران قطعی شده است. از سوی دیگر شرکت‌هایی که مجوز واردات دریافت کرده‌اند هنوز اطلاع‌رسانی مستقیم یا غیرمستقیمی در زمینه واردات آن‌ها انجام نشده، اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌هایی که پیش از ممنوعیت واردات خودرو، طرف قرارداد شرکت‌های واردکننده یا خودروساز داخلی بودند، امروز هم هدف واردات باشند.

بر این اساس شرکت ایرتویا که پیش از این نیز واردکننده محصولات تویوتا به کشور بود همچنان واردکننده این برند ژاپنی است و گفته می‌شود دست‌کم مدل تویوتایاریس توسط این شرکت به کشور وارد خواهد شد. بهمن خودرو نیز واردات داتسون را هدفگذاری کرده تا ژاپن هدف اول واردکننده‌ها به ایران باشد. تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم براساس تخمین وزارت صمت می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد.

دولت اعلام کرده مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و زیرساخت‌های مورد نیاز در این خصوص مهیا شده و واردات حتماً امسال انجام می‌شود، این در حالی است که به‌عنوان نخستین مانع واردات، برند‌های فرانسوی از فهرست مجاز‌های واردات حذف شدند که دلیل این تصمیم از سوی وزارت صمت، رفتار شرکت‌های خودروساز فرانسوی در زمان حضور در ایران و همچنین مواضع اخیر پاریس درخصوص وقایع داخلی ایران اعلام شد.

به اعتقاد فعالان حوزه خودرو، فرانسه تنها کشور اروپایی بود که امکان واردات خودرو در بازه قیمتی تعیین شده در آیین‌نامه را به واردکنندگان می‌داد. ایتالیا، اسپانیا و آلمان اروپایی‌هایی هستند که گفته می‌شود واردات خودرو از آن‌ها انجام خواهد شد، اما کارشناسان معتقدند خودرو‌های وارداتی به کشور نهایتا از کره، ژاپن و چین خواهند بود.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت نفت افزایش یافت

فیلم/اولین سکانس بوسیدن دو بازیگر زن و مرد در یک فیلم ایرانی!

بازار طلا با ثبات دلار همراه می‌شود؟

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۹۲ درصد ارزش ودیعه مستاجران از بین رفته است/ معضل ملی وحشتناکی که در کمین بازار اجاره است

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

جان کمپبل کیست؟/ برجسته‌ترین اقتصاددان حوزه مالی

سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی