اقتصاد۲۴ در واکنش به سخنانی که در رابطه با پیگیری سیاست آزادسازی قیمت خودرو از سوی خودروسازان مطرح شده باید گفت اینگونه برداشتها شبیه شعارنویسی روی دیوار سفارت انگلیس به دلیل توهین حزب کمونیست چین به تمامیت ارضی ایران است؛ چراکه پیگیری آزادسازی قیمتها موجب تورم نخواهد شد. آنچه در بازار خودرو رخ داده به دلیل تورم بالاست که آن هم به موضوعات پولی و مالی در کشور برمیگردد و ارتباطی به قیمت پایه کالاها ندارد.
در صورتی که ثبات قیمتها قادر بود تا جلودار تورم باشد قیمت خودرویی نظیر پژو ۲۰۶ امروز باید حول و حوش ۱۱ میلیون تومان اعلام میشد، چراکه از سال ۱۳۸۵ تاکنون با سرکوب قیمتها سعی بر آن شده تا جلوی افزایش قیمت این خودرو را بگیرند، این درحالی است که قیمت این خودرو امروز به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.
اگر سیاست سرکوب قیمتی به درستی کار میکرد نرخ دلار تا این اندازه رشد نمیکرد؛ چراکه سیاست سرکوب نرخ ارز از پیش از انقلاب دنبال میشد که اصلا هم موفق نبود و لذا این حرفی کاملا بیاساس است و تورم فعلی بازار خودرو اصلا ربطی به آزادسازی قیمتها ندارد، ضمن آنکه در عمل هم اصلا آزادسازی اتفاق نیفتاده است و هنوز اقلام پرتیراژ که شدیدا رشد قیمتی داشتهاند در واقع فاصله قیمتی معناداری با بازار دارند.
خودرویی مانند کوئیک را درنظر بگیرید که تا یک ماه پیشفروش چندانی نداشت و سایپا هم اعلام کرد که قرعهکشیها را برمیدارد تا همه بتوانند خرید کنند. با این وجود باز هم افزایش قیمت بسیار بسیار شدید و وحشتناکی در این خودرو ایجاد شده. اینکه گفته شود قیمت را کارخانه بالا ببرد و بازار هم همان میزان رشد کند و مردم هم قادر به خرید خودرو هستند توهمی بیش نیست و ناشی از عدم شناخت اقتصاد است.
عرضه ۲ هزار دستگاه هایما و ۲۰۷ به بورس کالا برای برخی شبههناک شده، اما باید گفت تنها تولید یک روز ایرانخودرو ۲ هزار هایما و ۲۰۷ است. ایرانخودرو همین میزان در روز تولید دارد و آنچه در شرایط کنونی مهم است این است که ۳۰ درصد عرضهها برای طرح مادران و ۱۰ درصد دیگر هم برای طرح اسقاط خودرو است و اینها همه تعهداتی است که از قبل این شرکت داشته است. اگر برخی به عرضه خودرو ایراد میگیرند به این دلیل است که خودروی آزاد ندارند و، اما درنهایت همه این خودروها هم وارد بازار خواهند شد.
طبق ادعای وزارت صمت افزایش تولید صورت گرفته است، اما این ادعا درحالی که تولید تایر در کشور افزایش نداشته عجیب است، زیرا از یکسو وزارت صمت اعلام کرده که تولید کامل خودرو تا ۳۸۰ درصد رشد داشته و ازسوی دیگر تولید تایر تنها ۲ درصد رشد داشته.
بیشتر بخوانید: وقتی مافیای خودرو کارش را خوب بلد است
این به این معنی است که میزان تولید چندان تغییری نداشته است و به این دلیل است که دیگر ناقص تولید نمیشود و در صورتی که به اندازه سال قبل هم تولید کنند حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد شد که این میزان را اگر تقسیم بر روزهای سال کنید به تولید روزانه ۲ هزار دستگاه میرسید.
اینکه گفته شده تا پایان سال تا ۶۰ درصد دیگر رشد قیمت داریم به معنی ابرتورم است، براساس این ادعا قیمت پژو ۲۰۶ که یک ماه قبل ۳۲۰ میلیون تومان بوده با رشد ۴۰ درصدی امروز باید ۵۰۰ میلیون تومان شده باشد و اگر ۶۰ درصد دیگر تا پایان سال رشد داشته باشد باید ۸۰۰ میلیون تومان نرخگذاری شود و این موضوع اصلا منطقی به نظر نمیرسد.
براساس آمارها قیمتها از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و در صورتی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را شاخص قرار دهیم این خودروی پرفروش در ابتدای سال ۳۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود و در انتهای بهار به ۳۱۰ میلیون تومان رسید و امروز که در انتهای پاییز هستیم قیمت آن ۴۱۰ میلیون تومان شده است به این معنی که از ابتدای سال تاکنون ۳۰ درصد رشد قیمتی داشته است.
این رشد قیمتی هم ظرف دو هفته گذشته رخ داده و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۳۴۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش را نشان میدهد و به نظر میرسد تا پایان سال نیز این رقم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر رشد قیمتی را تجربه کند.
این رشد ۱۰ درصدی تا پایان سال هم برای این است که خودرو به متوسط تورم در سایر کالاها نزدیک شود، زیرا تورم رسمی اعلامی حدود ۵۰ درصد است و قاعدتا خودرو هم در مجموع در طول یک سالی که گذشت (و تا انتهای اسفند ماه) حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا انتهای سال به ۴۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و رسیدن قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ به ۸۰۰ میلیون تومان تا دو ماه آینده خیلی پرت است و اینگونه اظهارنظرها در مورد رشد صددرصدی قیمتها بسیار عجیب است و به نظر میرسد این افراد از قیمتهای دستوری منتفع بودهاند که این سخنان را در رسانهها مطرح میکنند.