تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
شیمیایی اقتصادی

رفتار تازه آلمانی‌ها در توقف صدور تضامین سرمایه‌گذاری در ایران

محدودیت تازه آلمان برای اقتصاد ایران بحث‌برانگیز شده است. وزارت اقتصاد این کشور به‌تازگی اعلام کرده صدور تضامین تجاری و سرمایه‌گذاری برای ایران را متوقف می‌کند.

صادرات ایران

اقتصاد۲۴-محدودیت تازه آلمان برای اقتصاد ایران بحث‌برانگیز شده است. وزارت اقتصاد این کشور به‌تازگی اعلام کرده صدور تضامین تجاری و سرمایه‌گذاری برای ایران را متوقف می‌کند.
به گزارش شرق، هرچند برخی با اشاره به تحریم ایران می‌گویند مضاعف‌شدن فشار‌های تحریمی تأثیر چندانی ندارد و تحریم‌ها تأثیر خود را از دست داده است؛ اما برخی دیگر از فعالان تجاری می‌گویند تصمیم آلمان می‌تواند فتح بابی باشد تا دیگر کشور‌های اروپایی نیز تصمیم مشابهی بگیرند. آن‌ها تأکید می‌کنند که با وجود تحریم، حجم تجارت ایران و اروپا همچنان درخور‌توجه است و ایران از آلمان بیشتر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی وارد می‌کند و این تحریم‌ها می‌تواند فعالیت خطوط تولید را دچار مشکلاتی تازه کند.

تحریم تازه اقتصاد ایران از سوی آلمان

اسوشیتدپرس از تصمیم تازه دولت آلمان برای مراودات تجاری با ایران خبر داد. بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد آلمان رسما اعلام کرد ضمانت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و اعتبار صادرات با ایران را به حالت تعلیق درآورده است. این رسانه همچنین توضیح داده است که «سایر فرمت‌های اقتصادی» از‌جمله گفتگو‌ها بر سر مسائل انرژی را هم «به دلیل شرایط بسیار جدی در ایران» به حالت تعلیق درآورده است. ضمانت‌های اعتبار صادرات از ضرر شرکت‌های آلمانی در شرایطی که مبلغ صادرات پرداخت نمی‌شود، جلوگیری می‌کند. ضمانت‌های سرمایه‌گذاری برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های آلمانی در برابر مخاطرات سیاسی در کشور‌های مختلف اعطا می‌شوند. وزارت اقتصاد آلمان افزوده است که استفاده از این ابزار‌ها برای پیشبرد برخی پروژه‌ها در ایران چندین دهه معلق بود تا در سال ۲۰۱۶ که در نتیجه توافق با ایران «گشایشی کوتاه‌مدت» حاصل شد، مجددا از سر گرفته شد. آلمان گفته در آن دوره (گشایش کوتاه‌مدت) برای چند پروژه ضمانت‌هایی اعطا شد یا ضمانت‌ها تمدید شدند؛ اما از سال ۲۰۱۹ چنین ضمانت‌هایی اعطا نشده‌اند. دولت آلمان تأکید کرده است اکنون تصمیم گرفته این ضمانت‌ها را به‌طور کامل تعلیق کند و تنها در صورت وجود دلایل محکم بشردوستانه، معافیت‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیرد. بنا بر توضیح وزارت اقتصاد آلمان، مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال ۲۰۲۱ در مجموع به ۱.۷۶ میلیارد یورو رسید. این رقم در ۹‌ماهه نخست سال جاری هم به ۱.۴۹ میلیارد یورو رسید.

واردات ایران از اروپا نصف واردات از چین

هرچند برخی اعتقاد دارند تحریم‌ها تأثیر خود را از دست داده و تحریم مضاعف ایران تأثیر چندانی بر مراودات تجاری کشور ندارد، ولی مروری بر آمار تجارت ایران و شرکای خارجی نشان می‌دهد همچنان سطح تجارت ایران و اروپا و به‌ویژه سطح تجارت ایران و آلمان درخور‌توجه است. نگاهی به گزارش‌های تجاری نشان می‌دهد میزان واردات ایران از اتحادیه اروپا تقریبا نصف واردات چین و یک‌چهارم واردات از امارات است. بر اساس گزارش یورو استات، میزان واردات ایران از اتحادیه اروپا در ۹‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حدود سه میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش گمرک چین، واردات ایران از چین در این مدت حدود ۵.۳ میلیارد دلار گزارش شده است. گمرک ایران هم واردات ۹‌ماهه کالا از امارات را حدود ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرده است. آمار‌های منتشر‌شده از یورو استات نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹‌ماهه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ با رشد ۳۰‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به سه‌میلیارد و ۹۴۷ میلیون یورو رسیده است.


بیشتر بخوانید: تلاش‌های ایران برای احیای دوباره مذاکرات برجام در اوج تنش با غرب


بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۹‌ماهه نخست امسال با رشد ۳۱‌درصدی مواجه شده و به سه‌میلیارد‌و ۱۴۸ میلیون یورو رسیده است. اعضای این اتحادیه در ۹‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر دو‌میلیارد‌و ۴۰۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند. همچنین ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۹‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۹۹ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸‌درصدی داشته است. کل واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۹‌ماهه سال قبل ۶۲۳ میلیون یورو اعلام شده بود. نگاهی به مبادلات تجاری ایران و چین در ۹‌ماهه ابتدای سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد که حجم تجارت ایران و چین در این مدت با رشد ۱۲‌درصدی بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار بوده است. گمرک چین اعلام کرده است مبادلات تجاری ایران و چین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به ۱۲‌میلیارد‌و ۳۲۰ میلیون دلار رسیده است و واردات چین از ایران در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به پنج‌میلیارد‌و ۳۷۰ میلیون دلار رسیده که این رقم با رشد ۱۱‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. همچنین صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ رشد ۲۳‌درصدی داشته و به شش‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است. به‌جز این، گمرک ایران حجم واردات ۹‌ماهه کشور از امارات را حدود ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده است که البته مبدأ بسیاری از کالا‌های وارد‌شده از امارات، کشور‌های اروپایی هستند و امارات نقش واسطه را ایفا می‌کند.

ایران تحریم‌ها را دور می‌زند

برخی فعالان اقتصادی اعتقاد دارند تحریم تازه آلمان تأثیر چندانی روی تجارت ایران ندارد و امارات همچنان می‌تواند به عنوان کشور واسطه، تحریم‌های ایران را دور بزند. در همین زمینه میدل‌ایست‌نیوز چندی پیش نوشته بود که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، مانع از واردات بسیاری از برند‌های آمریکایی و اروپایی به ایران شده است. از این‌رو، تجارتی در ایران شکل گرفته که مصرف‌کنندگان ایرانی، کالا‌ها را به‌صورت آنلاین سفارش می‌دهند و آن کالا‌ها توسط واسطه‌هایی در امارات متحده عربی برایشان به ایران ارسال می‌شود. بر اساس این گزارش، داده‌های گمرک ایران در سال منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۲ نشان می‌دهد امارات متحده عربی، یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در خاورمیانه، با ارسال ۱۶.۵ میلیارد دلار کالا که ۶۸ درصد از واردات غیر‌نفتی ایران را تشکیل می‌دهد، از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران پیشی گرفته است و بسیاری از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک ایرانی، محصولات شرکت‌های غربی را در کنار کالا‌های ژاپنی و کره‌جنوبی عرضه می‌کنند.

این وب‌سایت‌ها سفارش‌ها را در ایران دریافت و به شرکای خود در امارات متحده عربی اعلام می‌کنند. سپس شرکت‌های اماراتی این اقلام را به‌صورت محلی خریداری می‌کنند یا حتی از آمازون سفارش می‌دهند و از طریق کشتی به ایران می‌فرستند. شرکت‌های تجارت الکترونیک ایرانی معمولا پول را از طریق به‌اصطلاح سیستم حواله، به شرکای امارات متحده عربی خود انتقال می‌دهند. شرکت‌های غربی و توزیع‌کنندگان آن‌ها در منطقه می‌گویند محصولاتشان با تجارت قانونی در امارات متحده عربی فروخته می‌شود. آن‌ها می‌گویند تقریبا غیرممکن است که بفهمند آیا برخی از این کالا‌ها سپس به ایران ارسال می‌شود یا نه. یکی از سخنگویان شرکت اچ‌پی گفت این شرکت با ایران تجارت نمی‌کند و به‌طور قراردادی از توزیع‌کنندگان خود می‌خواهد که به این سیاست پایبند باشند. بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در میان شرکای تجاری امارات در رتبه دوازدهم قرار دارد. تجار اماراتی و کشتی‌رانان ایرانی می‌گویند صادرات آن‌ها به ایران اغلب به مسئولان اماراتی اعلام نمی‌شود. 

چین و روسیه می‌توانند جای غرب را پر کنند؟

در‌عین‌حال، برخی دیگر از فعالان اقتصادی اعتقاد دارند تحریم جدید آلمان چالش‌های تازه‌ای برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند. فریال مستوفی، رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، درباره تأثیر محدودیت جدید آلمان بر تجارت و اقتصاد ایران به «شرق» توضیح می‌دهد: حجم تجارت آلمان و ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود دو میلیارد دلار بوده و از ابتدای سال خورشیدی تا آذر امسال حدود ۱.۶ میلیارد گزارش شده است. او ادامه می‌دهد: بنابراین حجم تجارت ایران و آلمان با وجود تحریم، درخور‌توجه بوده و عمده این تجارت واردات ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مورد نیاز صنعت بوده است. این فعال بازرگانی تأکید می‌کند با تصمیم جدید دولت آلمان، آلمانی‌ها دیگر هیچ‌گونه تضمینی بابت پرداخت‌های مالی و کیفیت به تاجران ایرانی ارائه نمی‌دهند و این ریسک تجارت بین دو کشور را به‌شدت بالا می‌برد؛ چرا‌که در این صورت طرفین تجارت می‌توانند پرداخت‌های مالی را انکار کنند یا در صورت معیوب‌بودن محصول از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند؛ بنابراین این مسئله می‌تواند تأثیر زیادی بر تجارت ایران و آلمان داشته باشد. مستوفی در ادامه تأکید می‌کند: این رویه آلمان می‌تواند از سوی سایر کشور‌های اروپایی نیز اجرا شود و از آنجا که چین و روسیه در بسیاری از موارد از لحاظ فنی و تکنولوژی به غرب وابسته هستند؛ بنابراین نمی‌توانند جای خالی مبادله با غرب را برای ایران پر کند.

خطوط تولید هدف آلمانی‌ها

همچنین مهراد عباد، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، در واکنش به تصمیم تازه آلمان برای تجارت با ایران گفته است: «آلمان در سال‌های اخیر در زمینه انتقال فناوری به ایران کمک شایسته‌ای کرده است و بسیاری از تجهیزات در عسلویه و ماهشهر از لینده آلمان تأمین می‌شود و خروج آلمان تأثیر خود را در این صنعت خواهد گذاشت».


بیشتر بخوانید: طرح مجلس برای خودتحریمی مضاعف اقتصاد ایران!/ آلمان هنوز مهم‌ترین شریک اروپایی ایران است


او در گفتگو با ایلنا تأکید کرده است: «ارتباط سازنده تجاری با اکثر کشور‌ها می‌تواند ایران را در مسیر توسعه قرار بدهد. در این سال‌ها به‌واسطه تحریم‌ها، مشکلات عدید‌ه‌ای در زمینه تأمین فناوری‌های نوین و ماشین‌آلات مدرن داشتیم و این فناوری‌ها در شرایط تحریم نتوانستند به ایران بیایند و این موضوع تأثیر خود را در تمام ابعاد اقتصادی کشور گذاشته است». نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «ماشین‌آلات و ابزار‌های استخراج صنایع نفت و گاز در ایران قدیمی هستند، از این‌رو امکان بهره‌برداری کاهش پیدا کرده است. ایران در چند تکنولوژی توانست مستقل شود و برای ورود دانش روز در زمینه تکنولوژی به آلمان نیاز دارد و چین، روسیه، عراق و سوریه نمی‌توانند در زمینه انتقال تکنولوژی به ما کمک کنند».

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه