اقتصاد۲۴ چندی پیش پس از موافقت وزارت صمت با واردات خودرو اخباری مبنی بر ورود چند محصول اقتصادی از شرکت نام آشنای کیا منتشر شد. محصولاتی که همه در رده اقتصادی تولیدات کیا هستند که البته با توجه به قانون جدید واردات خودرو قرار دارند.
به گزارش تجارتنیوز، پس از انتشار تصاویری از ورود اولین محموله این خودروها، میان محصولاتی که از این شرکت کرهای قرار است پا به جادههای پر پیچ و خم ایران بگذارند سونت هم دیده میشود که یک خودروی اقتصادی، اما خوش ساخت از کیا محسوب میشود.
کیا سونت یک خودروی کراس اوور جمع و جور شهری است که اتفاقا محصولی نسبتا جدید میان اعضای خانواده کیا است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به صورت مفهومی رونمایی شد و چند ماه بعد نسخه تولید انبوه آن وارد بازارهای هند، آمریکای جنوبی، ویتنام و آفریقای جنوبی شد. البته سونت ابتدا تنها برای بازار هند تولید شد، اما رفته رفته به دلیل عملکرد قابل قبول و قیمت مناسب وارد بازارهای دیگر شد.
همانطور که گفته شد سونت یک خودروی جمع و جور شهری یا کامپکت کراس اوور است که ظاهری جذاب و بروزی دارد. این خودرو با استفاده از زبان طراحی جدید کیا طراحی شده که این مورد خصوصا در نمای جلوی آن کاملا مشهود است. سونت از نظر ظاهری دو نسخه معمولی و GT دارد که تنها تفاوت این دو نسخه استفاده از خطوط و المانهای قرمز رنگ در اجزای بیرونی خودرو است. انتظار میرود نسخه معمولی به علت قیمت پایینتر وارد ایران شود.
در نمای جلوی این کراس اوور جمع و جور کرهای شاهد چهرهای خشن و اسپرت هستیم که جلوپنجره بزرگ آن از امضای طراحی کیا تحت عنوان پوزه ببر پیروی میکند. چراغهای اصلی متصل به جلوپنجره طراحی شده و بر روی سپر خودرو هم چراغهای مه شکن و یک دیفیوزر کرومی تعبیه شده است.
نمای عقب کیا سونت نیز طراحی نسبتا محافظه کارانه و قابل قبولی دارد. چراغهای اصلی با سبک خودروهای روز بازار با یک نوار LED به یکدیگر متصل شده و همچنین سپر عقب هم تنها با استفاده از دو قسمت مشکی و کرومی تشکیل شده است. به صورت کلی طراحی این خودروی کرهای کاملا اقتصادی بوده و با یک خودروی خاص و پر آب و تاب روبرو نیستید که البته موردی قابل پیشبینی برای این خودروی مقرون به صرفه است.
با ورود به کابین این کراس اوور اقتصادی کیا به یکباره شرایط تغییر میکند. اگر انتظار دارید تا با یک داشبورد ساده مانند بیشتر خودروهای اقتصادی روبرو شوید سخت در اشتباهید. کیا برای این محصول خود طراحی داشبورد جدید و بروزی شبیه به دیگر محصولاتش در نظر گرفته است.
صفحه نمایش مالتی مدیا در کنار صفحه کیلومتر شمار داخل یک قاب قرار گرفته و یکدست شدهاند. غربیلک فرمان ظاهری اسپرت و سه شاخه دارد که برخی از امکانات خودرو از طریق دکمههای روی آن قابل تنظیم است.
با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی اقتصادی بوده اکثر قطعات داشبورد و کابین از پلاستیک خشک نسبتا با کیفیت تشکیل شده و بیشتر قسمتها نیز به رنگ مشکی درآمده است. همچنین درون داشبورد و کابین نسخه GT سونت برخی خطوط و اجزا به رنگ قرمز تبدیل شدهاند.
بیشتر بخوانید: رونمایی از سراتو ۲۰۲۲؛ بمب بزرگ سایپا؟
فضای کابین، اما نکته مثبت دیگر این خودرو به حساب میآید. با توجه به اینکه کیاسونت در دسته کامپکت کراس اووها قرار میگیرد، اما فضای درون آن جادار و قابل قبول بوده و سرنشینان خصوصا ردیف عقب با مشکلی از نظر فضا روبرو نخواهند شد.
کیا برای مدل سونت چندین نسخه متفاوت از نظر فنی در نظر گرفته که شامل سه پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه دیزل به همراه دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک است. نسخه پایه این خودرو به یک پیشرانه بنزینی ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری مجهز شده که توانایی تولید ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نسخه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی داشته که نیرو را به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکند.
پیشرانه دیگری که بر روی این خودرو قرار گرفته از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور را داراست. جعبه دنده این نسخه نیز از نوع ۶ دنده اتوماتیک است.
اما نسخهای که به احتمال بسیار زیاد وارد ایران میشود به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که میتواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین جعبه دنده این نسخه از نوع اتوماتیک CVT است که نیروی پیشرانه را به محور جلو منتقل میکند. مصرف سوخت این نسخه حدود ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن به حدود ۱۷۰ کیلومتر خواهد رسید.
نسخه دیزلی سونت نیز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تجهیز شده که از طریق جعبه دندههای ۶ سرعته اتوماتیک AT و ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به حرکت درمیآید. این نسخه بیشتر برای بازار هند و آمریکای جنوبی بوده و بعید به نظر میرسد وارد بازار ایران شود.
کیا سونت همانطور که قبلتر اشاره کردیم تریمها و نسخههای متعددی دارد. نسخه پایه این خودرو که قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار دارد به امکانات حداقلی رفاهی و ایمنی از جمله ترمز ABS و EBD، سیستم مالتی مدیا به همراه نمایشگر کوچک، ۴ کیسه هوا، سیستم تهویه به صورت دستی، سنسور دنده عقب و سیستم پایش باد لاستیکها مجهز شده است.
اما نسخه فول سونت که قیمتی در حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار دلار دارد به امکانات بیشتری از جمله سانروف، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر بزرگ یکپارچه، سیستم تهویه اتوماتیک، قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین عقب، فرمان برقی، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه ای، ۶ کیسه هوا و سیستم پایش باد لاستیکها تجهیز شده است.
هنوز زمان مشخصی برای عرضه این خودروی کیا توسط کوشا خودرو در ایران مشخص نشده، اما با توجه به انتشار تصاویر ورود نمونههای اولیه این خودرو انتظار میرود که تا پایان سال جاری این خودرو به فروش رسد. همچنین هنوز قیمت این خودرو نیز مشخص نشده، اما آنچه که مشخص است قیمت سونت بیشتر از رقبای چینیاش در بازار ایران بوده و توسط شرکت کوشا خودرو تنها در بورس کالا به فروش خواهد رسید.