تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

کدام غذا‌ها برای سلامتی کبد مضرند؟

مصرف برخی از غذا‌ها در درازمدت خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد اما در این مطلب به غذا‌های مضر برای کبد پرداخته شده است.

غذا‌های مضر برای کبد

اقتصاد۲۴- مصرف مداوم فست‌فود‌ها در کوتاه‌مدت باعث افزایش قند خون، فشار خون و تمایل به پُرخوری می‌شود.

درحالی که مصرف این غذا‌ها در درازمدت هم خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

اکنون هم به لطف تحقیقات گروهی از محققان می‌دانیم که مصرف فست‌فود‌ها می‌تواند در ابتلا به بیماری کبد چرب نقش مهمی داشته باشد.

بر اساس یافته‌های محققان، اگر یک‌پنجم رژیم غذایی افراد چاق یا مبتلا به دیابت از فست‌فود‌ها تشکیل شود، سطح چربی کبد این افراد به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. افرادی هم که مبتلا به چاقی و دیابت نیستند، با مصرف همین مقدار روزانه از فست‌فودها، سطح چربی کبدشان را به میزان متوسطی بیشتر می‌کنند.

به عبارت دیگر، اگر فست‌فود‌ها حدود ۲۰ درصد از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهند، سطح چربی کبد هم بین درجات متوسط تا شدید افزایش می‌یابد و افراد چاق و مبتلا به دیابت هم از این نظر بیشترین آسیب‌پذیری را خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: عوارض وحشتناک خوردن چای مانده!


متاسفانه بالا بودن سطح چربی ذخیره‌شده در کبد می‌تواند باعث ابتلا به بیماری خاصی با نام کبد چرب شود که طبق گزارش‌های مایو کلینیک، شایع‌ترین نوع از بیماری‌های کبدی مزمن است.

اما فست‌فود‌ها دقیقا چگونه باعث تجمع چربی اضافی در کبد می‌شوند؟

چربی‌های ترانس، بدترین چربی‌ها برای کبد

پاسخ این سوال به چربی‌های ترانس برمی‌گردد. طبق گزارش مهمی که در Nutrition & Diabetes منتشر شده است، چربی‌های ترانس باعث افزایش چربی‌های ذخیره‌شده در کبد می‌شوند.

درحالی که انواع غذا‌های فست‌فودی مانند پیتزا‌های یخ‌زده، مارگارین، انواع نان و شیرینی‌های فرآوری‌شده، ناگت، سوسیس، کالباس، همبرگر و... حاوی چربی‌های ترانس هستند.

بنابراین، وقتی که درباره تجمع چربی در کبد صحبت می‌کنیم، بسیار مهم است که همه ما با انواع چربی‌های موجود در رژیم غذایی خودمان آشنا باشیم.

همه چربی‌ها از نظر کیفیت با همدیگر برابر نیستند و چربی‌های ترانس از این نظر در رده بدترین گزینه‌های غذایی قرار می‌گیرند.

چربی‌های فرآوری‌شده مانند چربی‌های ترانس به‌هیچ‌وجه فایده‌ای برای بدن ندارند؛ بلکه صرفا به سلامت ما آسیب می‌رسانند. درحالی که میزان چربی‌های اشباع هم در رژیم غذایی باید تا حدود زیادی کنترل و محدود شود.

بنابراین، فقط استفاده متعادل و صحیح از چربی‌های غیر اشباع طبیعی مانند مغز‌های خام، روغن زیتون، آووکادو... می‌تواند به ارتقای سلامت ما کمک کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام غذا‌ها برای سلامتی کبد مضرند؟

قیمت دلار پس از حذف دلار توافقی

جهانگیری: زمان تصمیم‌های سخت فرا رسیده است

بانک ملی پیشتاز توسعه اقتصاد دانش بنیان در ایران

فریدون عباسی: تنگه هرمز سهل است، اقیانوس منجمد جنوبی را هم می‌بندیم!

این زباله گرد برای چند دقیقه بازی در تئاتر فجر یک میلیون تومان گرفت

فیلم/ سوتی الهام حمیدی در لایو بهاره رهنما

طلای سیاه در ۲۰۲۳ به کدام سو می‌رود؟

چهره هایی که از جشنواره تئاتر فجر جایزه گرفتند/ اینفوگرافی

دلار صرافی‌ها ۴۲ هزار تومان شد

قیمت عجیب لندکروز در بازار خودرو / ۸ میلیارد برای ماشین ۱۱ سال قبل!

اگر اتحادیه اروپا به تروریستی بودن سپاه رای می‌داد، چه می‌شد؟

صنایع بورسی در بودجه ۱۴۰۲ زیان ۳۰ میلیاردی کرد

منتظر گرانی قیمت برنج در آستانه عید باشیم؟

گزارش بورس امروز ۴ بهمن ۱۴۰۱

فیلم/ پرچم فرانسه به آتش کشیده شد

ویدئوی جذاب از گربه‌ های وحشی شاهرود

جایزه یک میلیاردی برای همسر مدیرعامل همراه اول

مودریچ هم تیمی رونالدو می‌شود

فیلم/ صندلی پرانی خلبان قبل از سقوط

کاسبی ۴ هزار پیج روانشناسیِ قلابی در اینستاگرام

عکس/ کشف شلوارهای عجیب زنان در پایتخت

مرگ یک قمه کش بدست زن جوان

بلیت هواپیما گران شد

وزیر اقتصاد: نان گران نمی‌شود

پیشنهاد سنگین سیامک نعمتی به تراکتوری‌ها

فیلم/ برخورد خودروی سمند با گاردریل

خط قرمز مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲