تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

ماجرای چرخ خیاطی‌های قدیمی میلیاردی؛ هم‌قیمت خانه!

تنور شایعات این بار بازار چرخ خیاطی را داغ کرد. چنانکه در چند روز اخیر برخی با اشاره به وجود جیوه قرمز در چرخ‌های خیاطی قدیمی با قیمت‌های میلیاردی آن را به فروش گذاشته‌اند. اما ماجرا چیست؟

ماجرای چرخ خیاطی‌ های قدیمی میلیاردی

اقتصاد۲۴- رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان کرمانشاه گفت: طی روز‌های اخیر شایعه‌ای مبنی بر وجود جیوه قرمز در چرخ‌خیاطی‌های قدیمی در فضای مجازی منتشرشده که از اساس کذب است.

سرهنگ «علی کسانی» روز یکشنبه در تشریح این خبر گفت: پیامی با موضوع «توی این چرخ‌خیاطی‌های خیلی قدیمی ماده‌ای است به اسم جیوه قرمز که هر گرمش ۱۰ میلیارد تومان قیمت داره این جیوه برای تسلیحات اتمی کاربرد داره و خیلیم سمی و خطرناکه… این ماده بجز چرخ خیاطی، توی بعضی یخچال و تلویزیون و وسایل برقیه بالای ۵۰، ۶۰ سال پیشم موجوده» در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است و متأسفانه این خبر موجب تشویش اذهان عمومی در میان کاربران فضای سایبری شده و این احتمال وجود دارد این موضوع دست‌مایه کلاه‌برداری افراد سودجو قرار بگیرد.

این مقام انتظامی اظهار داشت: انتشار آگهی جعلی مبنی فروش چرخ‌خیاطی قدیمی یا معیوب باقیمت پایین از جمله مواردی است که می‌تواند برای کلاه‌برداری مورد استفاده قرار بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد: داستان جیوه قرمز اسرارآمیز داستانی قدیمی بوده که هر از چند گاهی با عنوانی، چون وجود در لانه خفاش یا چرخ‌خیاطی‌های قدیمی و مومیایی‌های مصر باستان منتشر می‌شود، اما نکته اصلی این است که چنین ماده‌ای اصلاً وجود خارجی ندارد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه با تأکید بر کذب بودن خبر مذکور افزود: اخبار جعلی، اخباری هستند که‌موجی از ناامنی روانی در بین کاربران فضای سایبری و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب را رقم می‌زنند؛ افرادی که این شایعات را ایجاد می‌کنند با نیات مختلف از جمله افزایش بازدید صفحه یا تخریب رقیب موردنظر یا تشویش اذهان عمومی و ... اقدام به نشر اخبار کذب و جعلی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: چرخ خیاطی‌های ژانومه که در ژاپن دور می‌ریزند، در ایران به عنوان کالای نو می‌فروشند


سرهنگ کسانی در پایان اعلام کرد: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات و موارد مشکوک را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و یا با استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

جیوه قرمز وجود خارجی دارد؟

در حالی بیشتر فروشندگان بر وجود «جیوه قرمز» در چرخ خیاطی تأکید دارند که اصولاً چنین ماده‌ای وجود خارجی ندارد. اما از گذشته به‌ویژه کلاهبرداران روسی مدعی استفاده از چنین مدعی در ساخت بمب هسته‌ای بودند. اکنون نیز برخی کلاهبرداران در ایران قیمت هر گرم از این ماده را تا ۱۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنند و گهگاه با تأکید وجود آن در لوازم مختلف خانه قصد خالی کردن جیب شهروندان را دارند.

تکرار این روش باعث شده تا بازاریان از جیوه قرمز به‌عنوان یک افسانه یاد کنند. عنصر بور با نماد شیمایی B که شبه‌فلز است نزدیک‌ترین ماده واقعی به خرافات جیوه قرمز است که احتمالاً به دلیل رنگ آن به‌اشتباه از آن به‌عنوان جیوه قرمز یاد می‌کنند. گرچه این شبه‌فلز در رآکتور‌های هسته‌ای هم به کار می‌رود، اما کاربرد اصلی آن در تولید شیشه، سرامیک و حشره‌کش است. حال آیا باید این محصولات هم با قیمت میلیاردی عرضه شوند؟

اکنون در حالی برخی به دنبال سودجویی در بازار چرخ خیاطی هستند که گران‌ترین چرخ خانگی (غیرصنعتی) موجود در بازار در محدوده ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. البته با سرمایه حدودی سه میلیون تومان هم می‌توان صاحب چرخ خیاطی شد. همچنین در سایت دیوار چرخ خیاطی‌های قدیمی که ادعا می‌شود ارزش میلیاردی دارند، کمتر از یک میلیون تومان پیدا می‌شود.

جستجوی آرزوها در خرابه‌های اقتصاد ایران

اکنون نظر می‌رسد برخی از شهروندان آرزوهای خود را در خرابه‌های اقتصاد ایران جستجو می‌کنند. جایی که دولت نه برای آن برنامه‌ای دارد و نه نظارت دقیق و هدفمندی. عده‌ای نیز از روی ساده‌لوحی خود را به موج شایعات می‌سپارند و بر این تصورند که برای خرده‌ریزه‌های انباری خانه‌هایشان مشتری میلیاردی پیدا می‌کنند. گروهی هم در این فضا صرفاً به دنبال ایجاد شوخی و خنده‌ای گذرا هستند؛ غافل از آنکه تمام این افراد پای در مسیر سودجویانی می‌گذارند که به‌صورت هدفمند چنین شایعاتی را عمومیت می‌بخشند.

شاید این سودجویان نتوانند قیمت چرخ خیاطی به میلیارد برسانند، اما درنهایت نرخ آن را تا چند برابر افزایش می‌دهند؛ این هدف اصلی است که شایعات این چنینی از سوی کلاهبرداران دنبال می‎‌شود و عده‌ای هم ناخواسته به آن تن می‌دهند.

چرا قیمت چرخ خیاطی میلیاردی شد؟

همچنین در گزارش تجارت نیوز؛ ماجرای میلیاردی‌شدن قیمت چرخ خیاطی از آن‌جایی شروع می‌شود که هفته اخیر یکی از شهروندان در سایت دیوار یکی از همین چرخ‌ها را با ادعای عمر چندهزار ساله و ضدگلوله‌بودن آن با قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و امکان معاوضه با پورشه ماکان بدون رنگ آگهی می‌کند. پس از انتشار این آگهی به‌ناگاه بر تعداد فروشندگان چرخ خیاطی مارشال اضافه و تنور شایعات به‌سرعت داغ می‌شود؛ تا جایی که برخی مدعی وجود طلا، جواهر و ماده‌ای به اسم جیوه قرمز در این وسیله دوخت و دوز شدند!

دولت به دنبال پاک‌کردن صورت مسئله

معمولاً در چنین ماجراهایی دولت تلاش دارد سایت‌های فروش نظیر دیوار را مقصر جلوه دهد و توپ را در زمین آن‌ها بیندازد. این در حالی است که پیش از شکل‌گیری چنین سایت‌هایی و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی این شایعات رواج بیشتری داشتند. چه بسا اکنون با فراهم‌بودن امکان گفتگو در همین سایت‌ها و شبکه‌ها مردم سریع‌تر به وجود تقلب در این معاملات پی می‌برند.

به‌عنوان مثال حدود ۱۰ سال پیش در رابطه با همین چرخ خیاطی مارشال شایعاتی دیگری چرخیده بود؛ با این تفاوت که در آن مقطع ادعا می‌شد در این محصولات جواهر وجود دارد.

از سوی دیگر پیگیری‌ها نشان می‌دهد که دیوار نه حق دخل و تصرف در قیمت‌گذاری‌ها را دارد و نه ابزار آن را. صرفاً در دسته‌بندی خودرو چنین ابزاری وجود دارد که آن هم اولاً با هماهنگی نهادهای ذی‌صلاح صورت گرفته و در ثانی قیمت خودرو در بازار محدوده مشخصی دارد که تشخیص محدوده آن چندان دشوار نیست. بنابراین اعمال قیمت در محصولاتی که هر از گاهی ترند می‌شوند امکان‌پذیر نیست.

درنهایت اینکه حذف قیمت و استفاده از ابزار مختلف برای سرکوب بازار در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بیشتر اقدامی شبیه به پاک‌کردن صورت مسئله است. چنانکه دولت و قوه قضائیه قصد برخورد داشته باشند در همین آگهی‌ها امکان شناسایی دقیق متخلفان وجود دارد. پیش از این نیز می‌توان شرایط کلان اقتصاد را به سمتی برد که امکان سودجویی و تخلف در آن به صفر برسد.

با این حال تجربه نشان می‌دهد که دولت‌ها در ایران اصولاً به دنبال راحت‌ترین و دم‌دست‌ترین راهکار هستند. در نتیجه عجیب نیست که در چنین اتفاقاتی اینترنت و کسب‌وکارهای آنلاین به‌عنوان متهم معرفی شوند. در نتیجه هم‌قیمت‌شدن چرخ خیاطی با خانه و ویلا نه‌تنها اتفاق عجیبی نیست، بلکه قطعاً آخرین ترفند کلاهبرداری هم در اقتصاد ایران نخواهد بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/استوری حامد بهداد، درواکنش به عدم نصب تصاویر شهدای ارتش

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

عکس/ استقبال مادر ابراهیم رئیسی از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/گریه کاظم صدیقی برای امیر عبداللهیان

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جمیله علم الهدی بعد از شهادت ابراهیم رئیسی

منش دولت بعدی در کنترل تورم، سرنوشت بازار‌های مالی را تعیین می‌کند/ احتمال سقوط سکه به این رقم/ ریزش طلای ۱۸ عیار به زیر ۳ میلیون به چه شرطی ممکن است؟

کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در یک قاب

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چشم امید عربستان به پروژه نئوم

عکس/محمد خاتمی و حسن خمینی در یک مراسم ویژه

عکس/توئیت عجیب میرسلیم درباره رئیسی جنجالی شد

پیام تسلیت وزیر امور خارجه اتریش

فیلم/کارشناس صداوسیما: حذف رقبای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ کار خوبی بود

قیمت خانه در منطقه ۲۲ تهران چقدر است؟

حسین رضازاده در فهرست پرافتخارترین وزنه‌برداران تاریخ المپیک

فیلم/ شرط شهادت، نسبت داشتن با جمهوری اسلامی است!

فیلم/ روایت یک شاهد عینی از نحوه سقوط بالگرد رئیس جمهور

زمان بازی تیم ملی والیبال ایران - ایتالیا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ اعلام شد

اینفوگرافی/رتبه ایران در مهاجرت به آمریکا

جلسه بعدی حراج شمش در این تاریخ برگزار می‌شود

عکس/ظریف و علی باقری در مراسم تشییع شهید امیرعبداللهیان

انس جهانی طلا در سراشیبی افتاد

بازار طلا با حمایت اونس جهانی کاهشی شد

فیلم/ دزدی دوچرخه در روز روشن!

اولین عکس از خانه ابدی شهید ابراهیم رئیسی

فیلم/ مزاحمت‌های بامزه خرس پاندا برای نظافتچی

خانه‌های ۲۰ ساله در مرکز تهران چند؟ + جدول

نشانه‌های خرابی کاتالیزور ماشین چیست؟

آیا فضای تردید از بورس رخت برمی‌بندد؟

فیلم/ مراسم استقبال از پیکر استاندار آذربایجان شرقی

نرخ تورم روی این عدد ایستاد

سازمان ملل هفته آینده برای شهید آیت الله رئیسی مجلس یادبود برگزار می‌کند

فیلم/ ادای احترام وزرای ورزش کشور‌های عضو شانگ‌های به رئیس‌جمهور شهید ایران

انبوه جمعیت در مراسم تشییع رئیس جمهور پیام خاصی داشت؟/ تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

فیلم/ نوه ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر انقلاب

جبهه اصلاحات در این روز درباره انتخابات تصمیم می گیرد/ چرا خاتمی در مراسم تشییع رئیس جمهور حاضر نشد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

ورود دوباره احمدی نژاد به کارزار انتخابات؟/پرویز فتاح رقیب جدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری است

قیمت سکه پارسیان + جدول

طرح ساماندهی مسکن بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟

قیمت سکه و طلا + جدول

پول‌های حقیقی با تعطیلی بورس به کدام سمت رفت؟

جدال بازنشستگان با هزینه‌های بالای درمان؛ ۳۰ سال هزینه‌پردازی کجا صرف می‌شود؟

فیلم/ دختر ابراهیم رئیسی به چه کاری مشغول است؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

نخستین گزارش رسمی از حادثه بالگرد رئیس جمهور؛ بالگرد پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شد/ در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی چه صحبت‌هایی رد و بدل شد؟

فیلم/ مهریه دختران ابراهیم رئیسی چقدر است؟

پدر موشکی ایران کیست؟

فیلم/چه کسی خطبه عقد ابراهیم رئیسی و همسرش را خواند؟

حقوق کارگران چگونه افزایش می یابد؟

برای تامین وام ازدواج چقدر بودجه لازم است؟

کارت‌های بانکی حذف می‌شوند؟

چگونه مشارکت سهامداران را افزایش دهیم؟

اینفوگرافی/کباب کوبیده؛ غذای محبوب ایرانی‌ها و خارجی‌ها چند؟

جانشینان احتمالی رئیسی و امیرعبداللهیان چه کسانی هستند؟/ به دولتی نیاز داریم که از فرصت بایدن استفاده کند

وضعیت هواشناسی امروز