تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
بررسی روند مذاکرات برجام

کارت برنده ایران در پرونده هسته‌ای چطور خرج شد؟

موضوع این است که ما عملا در یک سال گذشته توان چانه زنی خود را از دست داده بودیم و حالا همان‌هایی که اجازه نداده بودند، برجام احیا شوند، برای دستیابی به توافق، حاضر شده‌اند از برگ برنده‌مان به عنوان یک امتیاز استفاده کننده و به طرف مقابل تقدیم کنند تا بلکه دوباره همه دور میز مذاکره جمع شوند

کارت برنده ایران در پرونده هسته‌ای

اقتصاد۲۴ - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «به نظر من توافق اخیر نوعی استفاده از آژانس برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران برزخ دیپلماتیک است. اما این هم بستگی به این دارد که آقای گروسی چه گزارشی در خصوص اورانیوم ۸۴ درصدی ارائه کند. اما با این‌حال به عقیده من اقدامات آمریکا و اروپا به همینجا محدود نخواهد شد و سعی می‌کنند بیشتر از امروز، ایران را در موضوع ضعف قرار بدهند و بعد وارد مذاکره شوند. به همین دلیل هم اصلا الان زمان را مساعد مذاکره نمی‎دانند و مداوم شاهد آن هستیم که در اظهار نظرات خود عنوان می‌کنند دیگر تمایلی به مذاکرات احیای برجام ندارند.»

به گزارش فرارو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اواخر روز جمعه برای گفتگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. این دیدار در حالی انجام شد که به عقیده برخی مقامات اروپایی و آمریکایی مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده و در بحبوحه هشدار‌هایی مبنی بر اینکه غنی‌سازی اورانیوم ایران به مرز خطرناک نزدیک شده، صورت گرفت.

سفری که به عقیده بسیاری، بیش از آنکه فنی باشد به دلایل سیاسی انجام شد و تا حدودی هم موفقیت‌آمیز بود. زیرا در پایان این سفر ۲ روزه رافائل گروسی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن به توافق جدیدی اشاره داشته است.

اما بعد از بیانیه با واکنش مخالفان در داخل مواجه شد، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «در طول دو روزی که اقای گروسی و هیات همراه در ایران بودند هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است». او ادامه داد: «البته حتی اگر چنین درخواستی مطرح می‌شد به طور قطع ما با آن مخالفت می‌کردیم. همچنین وی در مورد نصب دوربین‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای نیز تاکید کرد که در مورد نصب دوربین‌ها صحبت یا توافقی صورت نگرفته است.».

اما این توافق تا چه اندازه برای ایران مفید خواهد بود؟ دستاورد‌های احتمالی آن چیست؟ آیا می‌توان امیدوار بود که در نهایت به آغاز دور جدید مذاکرات برای اجیای برجام منجر شود؟

در همین خصوص حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «واقعیت این است که توافق صورت گرفته، توافقی است که بعد از فرصت‌سوزی‌های بی سابقه دولت در احیای برجام انجام شد. اتفاق کلی که رخ داده این است که وقتی موضوع احیای برجام در میان بود، قرار بر این بود که در ازای افزایش نظارت و دسترسی آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران، یک سری از تحریم‌ها لغو شود. به عبارت ساده‌تر این این دسترسی و نظارت نوعی برگه برنده‌ای بود که ایران می‌توانست در ازای آن بخشی از تحریم‌ها را کاهش دهد.»

وی افزود: «اما به دلیل همان فرصت سوزی که اشاره کردم، نتیجه این شد که حالا موقعیتی قرار بگیریم که برگ برنده خود را بدون دریافت امتیازی خرج کنیم و این اولین بار است که ایران یک اقدامی را انجام می‌دهد و در ازای آن هیچ امتیازی دریافت نمی‌کند. یعنی ما الان امتیاز یک سری نظارت‌ها را به آژانس دادیم که فراتر از نظارت‌های NPT است و قرار بود از این به عنوان یک برگ برنده استفاده کنیم. البته عملا دیگر الان چاره‌ای جز این هم نداشتیم. به هرحال وقتی یک فضای چالشی شکل گرفت و از طرف دیگر هم اتفاقات چند ماه گذشته در کشور رخ داد، در کنار آن فرصت سوزی‌ها دیگر گزینه دیگری نداشتیم که بتوانیم اقدامی در راستای احیای برجام انجام دهیم.»


بیشتر بخوانید: گروسی در مرز خوش بینی و بدبینی؛ جریان دیپلماسی پنهان بین تهران و آژانس!


این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: «موضوع این است که ما عملا در یک سال گذشته توان چانه زنی خود را از دست داده بودیم و حالا همان‌هایی که اجازه نداده بودند، برجام احیا شوند، برای دستیابی به توافق، حاضر شده‌اند از برگ برنده مان به عنوان یک امتیاز استفاده کننده و به طرف مقابل تقدیم کنند تا بلکه دوباره همه دور میز مذاکره جمع شوند. البته باید از تنش زدایی که صورت گرفته استقبال کرد، اما به هرحال این یک تعامل بی‌سابقه در سیاست خارجی ایران است که ما برگ برنده مان را در قبال هیچ امتیازی می‌‎سوزانیم. البته ماجرای طرح سوخت ۸۴ درصدی هم از مواردی بود که باعث شد ایران بیشتر موضع ضعف قرار بگیرد و حاضر به این کار شود.»

فلاحت پیشه ادامه داد: «البته هنوز زود است که به یک نتیجه مثبت و مورد نیاز خودمان، امیدوار باشیم. زیرا همه چیز بستگی به گزارش آژانس در شورای حکام دارد. یعنی اگر این گزارش به نحوی باشد که شرایط اضطرار علیه مسئله هسته‌ای ایران شکل نگیرد، می‌توان گفت توافق برای ما مفید بود. اما در کل با توجه به نوع استقبال از آقای گروسی و اظهارات ایشان در خصوص توافق صورت گرفته، می‌توان گفت ایران یک چراغ سبز واضح برای بازگشت به مذاکرات برجام از خود نشان داده است. یعنی کارت برنده‌مان را بدون مابه ازاء صرفا برای اینکه طرفین حاضر به گفتگو شوند، خرج کردیم.»

وی تاکید کرد: «با همه این‌ها به نظر من توافق اخیر نوعی استفاده از آژانس برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران برزخ دیپلماتیک است. اما این هم بستگی به این دارد که آقای گروسی چه گزارشی در خصوص اورانیوم ۸۴ درصدی ارائه کند. اما با اینحال به عقیده من اقدامات آمریکا و اروپا به همینجا محدود نخواهد شد و سعی می‌کنند بیشتر از امروز، ایران را در موضع ضعف قرار بدهند و بعد وارد مذاکره شوند. به همین دلیل هم اصلا الان زمان را مساعد مذاکره نمی‎دانند و مداوم شاهد آن هستیم که در اظهار نظرات خود عنوان می‌کنند دیگر تمایلی به مذاکرات احیای برجام ندارند. متاسفانه این هم نتیجه اقدامات تیم جدید مذاکره کننده است که نشان داده است استعداد خاصی در هدر دادن فرصت‌های طلایی دارند. ضمن اینکه با اقدام اخیرشان نشان دادند که غربی‌ها با سیاست فشار و اتهام می‌توانند آن‌ها را مجبور به امتیاز دادن‌های بیشتر کنند.»

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با اشاره به مخالفت‌های داخلی در این باره گفت: «باید قبول کنیم که این تصمیم نتیجه یک سیاست کلان است. مخالفان امروز همان‌هایی هستند که وقتی می‌توانستیم از موضع مساوی با طرفین غربی مذاکره کنیم، سنگ اندازی کردند و حتی به صورت عملی مسیر را تغییر دادند و کار را به اینجایی رساندند که توضیح دادم. البته الان با توجه به اینکه پذیرش از موضع ضعف صورت گرفته است، خیلی عجیب نیست که مجددا شاهد مخالفت‌های آن‌ها باشیم. ولی به نظر نمی‌رسد این‌بار بتوانند در این مسیر موفق باشند.»

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
Ali
0
0
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
انروز که قدرت داشتیم تیم مذاکره کننده را خیانتکار دلواپسان دانستند امروز که در ضعف واقعی قرار گرفتیم حاضر به مذاکره شدیم انها هم اروپا ییها وامریکائیها دم به تله نمیدهند برجام را مرده یا خیلی ضعیف تر از 2015 موافقت موفقت شود وروسیه وچین بازیگر اصلی هستند روسیه هرگز سوخو به ایران نمی دهد
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
هربلایی سرگشورمان بیاد......چین روسیه حیف حیف که بایدمابه جای اونابودیم حیف
سیو لیدر
0
0
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
ایران را هر روز به نحوی بازی میدن تا گیج رفته واز هوش برود این کار سیاست است من با تحلیل خود بعد این مدت به این نتیجه رسیدم هیچ مذاکره یا تفاهمی به نفع ایران و ایرانی نخواهد بود واین ابله ها بر سر کرسی پر مدعای بیسواد بی‌شعور بازیچه سیاست های خارجی ها شدن بعد عید گرانی و تشنج جامعه برا همه محرض خواهد شد وسلام پاینده باد خودم
سجاد
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
دوستان الان که بحث اورانیوم ۸۴ رو باز کردن ، کاملا میدونید که خود نظر ها هم به اشتباه خودشون معذرت خواهی کردن و اروپا گفته معذرت خواهی ایران قابل قبول نیست خخخخ . این اتفاق جدید به خاطر نگاه به شرق و قرار دادی که با چین بسته شد و موجب عصبانیت غرب شده و داستان جدیدی برامون باز کردن ‌. اون وقتی که یه طرفه تمام قرار دادهای چین رو لغو کردیم و رفتیم تو بغل اروپا ، بازیمون دادن و ۳ سال برجام بازی بود یهو داستان رو ول کردن ایران موند هاج و واج شرکت نفتی های اروپا از ایران جمع کردن رفتن توتال و‌....... چرا به چه علت تحریم دوباره .ما که براشون دولا شده بودیم به چین هم پشت کرده بودیم . از همه جا مونده و از اونها رونده . بی خیال آقایون . الان ایران دنبال برجام نیست . اگر میبینید این اتفاقات میوفته فقط به خاطر اینکه قرار داد با چین بستیم . ایران بدون سرمایه گذار خارجی خیلی ضعیفتر از زمانیه که سرمایه گذار چینی داشته باشه . چه تو نفت چه در جهات دیگه . ایران باید یه ذره زرنگی به خرج بده و صنعتهای مادر رو از این قرار دادها حاصل کنه
Amin
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
با اینکه موافق احیای برجام هستم ولی حتی اگه مذاکرات به نتیجه هم برسه ، بخاطر فساد سیستماتیک و گسترده ، نهایت فایده ی مذاکرات اینه که برای مدت کمی قیمت ها کاهشی بشه و بعد از اون ، بخاطر بی عرضگی و بی سوادی مسئولین (ممکنه بخوان روابطشون با روسیه و چین رو حفظ کنن) ، احتمالا بازم شاهد بازگشت تحریم ها باشیم .
احتمالا آمریکا هم بخاطر همین سعی میکنه از مذاکردت تفره بره .
علی اصغر
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
آفساد طلبان که حتی آب خوردن مردم را به فرجام گره زده بودند و اقتصاد کشور را به این روز انداخته اند حالا برای نظارت ها اشک تمساح می ریزند ،شما که حاضر بودید کل فعالیت هسته ای را تعطیل تا شیطان بزرگ نیم نگاهی به شما داشته باشد حق ندارید از کار دولت مردمی فعلی انتقاد کنیدپیدا شدن اورانیوم 84 درصد را می توان به فال نیک گرفت که غربی ها بدانند این توانمندی در سایه بی تعهدی آنان و خروج عملی از فرجام آمده هر چند ممکن است که خودشان این مواد را پخش کرده اند ولی نتیجه عکس و بنفع ما انشاالله خواهد داد
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
دولت حسن، دیگه هیچ چیزی برای از دست داشتن نداشت از بر باد دادن ابرو و حیثیت کشور گرفته تا درز تمام اطلاعات سایتهای هسته ای، ترور دانشمندان هسته ای، پلمپ تمام راکتورهای هسته ای با سیمان(که میلیاردها دلار هزینه برای ساختشون شده بود و دوباره برای بازگشایی شان هم میلیاردها هزینه شد).
با این همه امتیاز، هزینه های سفری هتل کوهبرگ،
و معطلی کشور و عقب ماندگی های اقتصادی، باز هم این تیم حسن جون بود که التماس ارباب میکرد(ماسوای تهدیدات جنگی و کشتار نیروهای مسلح کشور و...).
ولی الان اونا بلاجبار و از شدت ترس جناب آقای گروسی را که خود نمایندهCIA است فقط برای چونه زنی و التماس فرستادن (گر چه ملت شریف ما در بدترین شرایط اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند و ما باید معیشت مردم را در اولویت قرار دهیم و از این موقعیت استفاده کنیم)...
این توافق، با اون توافق اصلا قابل قیاس نیست...
آرتین
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
بحث در مورد این موضوع مفصله خیلی توضیح و تفصیر جزء به جزء داره اما خوب جا نمیشه
بخدا دمت گرم یه مشت سوپر انقلابی اکبر پونزی که ادعاشون گوش فلکو کر کرده، پس کو کجاس چرا ما نمیبینیم ارزون شدن اقلام و غیره و هزار وعده و کوفت و زهر مار دیگه ای که دادین، ها کو، شعار میدادن که دولت قبل همه چی رو ب دلار پیوند زده پس چرا الان خودتون حتی یه لیوان آب خوردنم به دلار پیوند دادین، حالا فهمیدین که دست بالای دست زیاده و همه چی با زور گویی اونم از موضع جهان سومی و قلدریای پوچ و با قدرت خیلی خیلی ضعیف تر قابل حل شدن نیست، آخه نادونا اونا ک به برجام نیازی ندارن این شمایین ک حتی واردات یه سوزن خیاطیتونم به برجام و دلار بنده، دیگه تو این مملکتم جایی برای شما نیست چون همه این تحریمای ناشی از زورگویی شمارو مردم با پوست و استخون لمس کردن و خیلیا بخاطر نبود دارو و هزار قلم کالای دیگه جونشون رو از دست دادن
ناظر
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
ارباب رعیتی درکشورما برچیده شده اما دربین کشورهای ابرقدرت این کشورهای منطقه هرچندده سال به هم تحویل میدهند.آیا این موضوع واقعیت داردیانه
سید حسن ریجانی مبندی
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
فقط کنار گزاشتن دشمنی با دنیا وسیاست عاقاتنه جلوگیری از گروههای سوپر انقلابی که تب به اسیاب دشمن میربزند اگر حکومت عتقل باشد بتید از این موقهیت بهترین استفاده را به نفع مروم کند کسباست شرق را مخثوصا بت روسبه کنتر بگزارد چون روسبه وحماین از ان در جنگ اوکراین متبودی صد درصد ایران را در پی حواهد داشت بسه دیگه مروم دیگه تحمل ندارند انفجار تقستر هر روز نزویکتر پس کمی تفکر...........
عبداله
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
زمان روحانی که همه چیز از دست دادیم وبه چیزی هم نرسیدیم
جمال
0
0
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
چوب روسیه وچین میخوریم
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
این دولت برجام راخیانت به کشور می دانست حالابرای مذاکره به التماس افتاده.
ویا درتازه ترین شاهکار این دولت منت کشی ازعربستان برای برقراری ارتباط سیاسی .
حسن
0
0
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
دقیقا این نظر کارشناسی حزبی هست و فقط میخواد حتی با گفتن دروغ از روحانی حمایت کنه و واقعیت ها رو بر عکس بگه!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین صبحانه برای لاغری کدامند؟

واکنش همتی از نرخ تورم بانک مرکزی

هشدار سنگین یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم

سعید آقاخانی در سریال«نون خ» دستمزد نجومی گرفت؟

دیوید تیلور و همسرش در راه ایران!

حکم حبس برای دخترشیشه‌ای که باعث مرگ مادر معتادش شد

افزایش واریزی مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی

نکونام حذف شد!

دیابتی‌ها هندوانه بخورند؟

نسخه ایرانی ال نود به بازار می‌آید + عکس

کافی شاپ لاکچری افغانستانی‌ها در ایران +عکس

عکس/ پوشش باورنکردنی زنان در قلب اروپا

جدیدترین تصاویر از امپراتور یوری در یک سریال معمایی

حج‌گزاران بخوانند/ چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟

فیلم/مراقب پایتان در متروی میدان ولیعصر باشید!

قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین

عکس/ نمونه استخدام فامیلی در صدا و سیما

عکسی جالب از هدیه روز معلم دانش‌آموزان عشایر پربازدید شد

عکس/واکنش جالب رضا رشیدپور به گزارش کیهان!

پیام تسلیت مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

آخرین آمار چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۲

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا

عکس/ مهران مدیری در کنار دخترش شهرزاد

دیدار صمیمی مدیرعامل هلدینگ PIIC با کارکنان لاستیک سهند به مناسبت روز کارگر

اینفوگرافی/نشانه‌های اوتیسم در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند

فیلم/ پاسخ جواد نکونام در خصوص انتقادات به شکل بازی استقلال

پرشدگی سد‌ها به ۶۵درصد رسید+ جدول

فیلم/ واکنش سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ادعای حسن روحانی درباره رد صلاحیتش

فیلم/ آمار دقیق شرکای جنسی در ترکیه از زبان نماینده مجلس ایران!

میدان ونک ۳ طبقه می‌شود؟

فیلم/ مصطفی صندل خواننده معروف ترک ایرانی از آب در آمد!

کار طلای جهانی برای ادامه صعود سخت شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

پیام عاشقانه جورجینا برای رونالدو پس از شب رویایی+ عکس

احتمال توفق برجام دلار را در مسیر نزولی قرار داد

فیلم/ عشوه های عاشقانه اکرم بیرانوند برای همسرش

چه کنیم که یارانه نقدی ما قطع نشود؟

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخترع دینامیت؛ نام ماندگار در تاریخ

مالیات جدید برای تاکسی اینترنتی؟

زمان افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

قیمت پرادو در امارات ۵۰۰ میلیون، در ایران ۵ میلیارد تومان! + عکس

۱۰ لیتربنزین ۶۹ هزار تومان!

فیلم/ بغل کردن جواد عزتی توسط یک هوادار دختر جنجالی شد

افشای مدرک تحصیلی علی اکبر رائفی پور جنجالی شد+ عکس

جزییات جدید درباره معاینه فنی خودرو ۱۴۰۳

فیلم/ سانتافه ۲۰۲۴ با این امکانات مورد پسند واقع نشد؟

هزینه درست کردن آبگوشت برای یک خانواده ۴ نفره چقدر است؟

فیلم/ شیرین‌کاری امروز بایدن مقابل خبرنگاران!

خداحافظی دیوید تیلور از کشتی؟!