تاریخ انتشار: ۰۱:۰۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
در اقتصاد ۲۴ بخوانید؛

علت بروز بیماری آسم چیست و راه های درمان آن کدامند؟

در بیماری «آسم» مجاری تنفسی بیمار متورم شده و عضلات اطراف آن سفت می‌شود، سپس مخاط، مجرا‌های هوایی را پر می‌کند و میزان هوای قابل عبور را کاهش می‌دهد.

علت بروز بیماری آسم

اقتصاد۲۴- الهام عندلیب‌مقدم: آسم یک بیماری مزمن است که باعث تنگی و التهاب مجاری تنفسی و افزایش تولید مخاط می‌شود. در این بیماری مجاری تنفسی بیمار متورم شده و عضلات اطراف آن سفت می‌شود، سپس مخاط، مجرا‌های هوایی را پر می‌کند و میزان هوای قابل عبور را کاهش می‌دهد؛ در واقع در این بیماری، در پاسخ به محرک‌های گوناگون، مجاری هوایی به شکل برگشت‌پذیر تنگ و مسدود می‌شوند. این وضعیت تنفس را دشوار کرده و باعث صدای خس خس (سوت مانند)، تنگی نفس و سرفه می‌شود.

آسم برای برخی در حد یک مزاحمت جزئی است، ولی برای برخی دیگر ممکن است منجر به بروز حملات آسم شده و حیات بیمار را تهدید کند. معمولاً حملات آسم، کوتاه‌مدت است و هر حمله چند دقیقه تا نهایتا چند ساعت طول می‌کشد.

علت آسم چیست و چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند؟

علت دقیق ابتلا برخی افراد به آسم به‌طور دقیق مشخص نشده است، ولی به‌طور کلی عوامل ژنتیکی و محیطی تاثیرگذار هستند.

عوامل محرک آسم در افراد مختلف، متفاوت است. از جمله عوامل و محرک‌های موثر در ایجاد بیماری آسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*آلرژی
*ذرات موجود در هوا مانند گرد و غبار، گرده گیاهان، هاگ کپک، شوره حیوانات خانگی و ...
*آلاینده‌های هوا مانند دود
*سیگار کشیدن
*عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
*بیماری ریفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری)
*عوامل هورمونی
*چاقی
*بارداری
*استرس و فشار‌های عصبی
*احساساتی مانند شادی، عصبانیت، هیجان، خنده و گریه
*مصرف دارو‌های خاص از جمله مسدود‌کننده‌های بتا، آسپرین و دارو‌های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم
*سولفیت‌ها و مواد نگهدارنده موجود در انواع غذا‌ها و نوشیدنی‌ها مانند میگو، میوه خشک، سیب زمینی فرآوری شده و آبجو
*فعالیت بدنی
*هوای سرد

علت بروز بیماری آسم

علائم آسم چیست؟

علائم آسم در بیماران، متفاوت است. ممکن است یک بیمار فقط در زمان‌های خاص مثل ورزش کردن با حملات آسم مواجه شود و بیماری دیگر با علائم مداوم مواجه باشد. علائم معمول آسم در جوانان و افراد مسن عبارتند از:

• تنگی نفس

• احساس درد در قفسه سینه

• خس خس سینه هنگام بازدم که نشانه شایع آسم در کودکان است

• حملات سرفه یا خس خس سینه که در اثر ابتلا به ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر می‌شود

• مشکل خواب ناشی از تنگی نفس و سرفه

• مشکل در صحبت کردن

• خستگی

انواع آسم کدامند؟

آسم انواع مختلفی دارد و بستگی دارد که بر چه اساس تقسیم‌بندی شود.

در یک تقسیم‌بندی کلی، به دو نوع ذاتی و آتوپیک (افزایش حساسیت به محرک‌ها) تقسیم می‌شود، که بر اساس مکانیسم بروز بیماری است. آسم آتوپیک شیوع بیشتری دارد و حدود ۸۰ درصد موارد آسم را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری سینوزیت و راه های درمان آن


در یک تقسیم‌بندی دیگر بر اساس شدت بیماری، آسم به انواع زیر تقسیم می‌شود:

خفیف متناوب: حملات کمتر از دو بار در هفته در روز و کمتر از دو بار در ماه در شب ایجاد می‌شوند.

پایدار خفیف: وجود علائم بیشتر از دو بار در هفته در روز و بیشتر از دو بار در ماه در شب هستند، اما این علائم هرروز تکرار نمی‌شوند.

پایدار متوسط: مانند پایدار خفیف است با این تفاوت که علائم روزانه هستند و علائم شبانه بیش از یک بار در هفته رخ می‌دهند.

پایدار شدید: علائم روزانه و شبانه مداوم و مکرر هستند.

اشکال دیگری از آسم شامل آسم در دوران کودکی و آسم در بزرگ‌سالان نیز وجود دارد. در آسم بزرگ‌سالان، علائم حداقل تا ۲۰ سالگی ظاهر نمی‌شوند.

در ادامه به سایر انواع خاص آسم اشاره شده است:

*آسم آلرژیک
آلرژن‌ها باعث ایجاد این نوع رایج از آسم می‌شوند، مانند برخی مواد غذایی، گرد و غبار، گرده گیاهان و .... علائم آسم آلرژیک اغلب همزمان با آلرژی‌های فصلی بروز می‌کند.

*آسم غیرآلرژیک
مواد محرک موجود در هوا که ارتباطی با بروز آلرژی ندارند، باعث ایجاد این نوع آسم می‌شوند. مانند آلودگی هوا، دود سیگار، سوزاندن چوب، هوای سرد، عطر‌ها و خوشبو‌کننده‌های هوا، محصولات تمیزکننده خانگی، بیماری‌های ویروسی

*آسم شغلی

این نوع آسم در اثر عوامل محرک موجود در محیط کار بروز می‌کند. مانند گرد و خاک، گازها، مواد شیمیایی صنعتی، پروتئین‌های حیوانی، رنگ، لاتکس

*انقباض برونش ناشی از ورزش

این نوع آسم قبلاً به‌عنوان آسم ناشی از ورزش شناخته می‌شد، درواقع انقباض برونش ناشی از ورزش معمولاً چند دقیقه بعد از شروع ورزش و تا ۱۵دقیقه بعد از فعالیت بدنی باعث بروز علائم می‌شود. ۹۰ درصد افراد مبتلا به آسم، این نوع آسم را تجربه می‌کنند، اما معمولا همه افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش، انواع دیگر آسم را ندارند.

*آسم ناشی از آسپرین

آسم ناشی از آسپرین، نوعی آسم است که با مصرف آسپرین یا داروی ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن ایجاد می‌شود و معمولاً شدید است. این بیماران غالبا پولیپ بینی دارند. علائم بیماری ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت شروع شود. حدود ۹ درصد افراد مبتلا به آسم به این نوع آسم مبتلا هستند. معمولاً در بزرگ‌سالان بین ۲۰ تا ۵۰ سال به طور ناگهانی ظاهر می‌شود.

*آسم قلبی

آسم قلبی معمولا عارضه‌ای است که با نارسایی قلبی بروز می‌کند و علائم آن شامل مشکلات تنفسی، تنگی نفس، سرفه، خلط پشت گلو و... است.

*آسم شبانه
در این نوع آسم، علائم در شب بدتر می‌شود. محرک‌هایی که در شب باعث بروز آن می‌شوند عبارتند از:
سوزش سردل، چرخه خواب طبیعی بدن، استشمام موی حیوانات خانگی، گرد و غبار

*آسم نوع سرفه

آسم نوع سرفه علائم عمومی آسم مانند خس خس سینه و تنگی نفس را ندارد و معمولا با سرفه خشک و مداوم همراه است و چنانچه درمان نشود، می‌تواند به حملات کامل آسم منجر شده و سایر علائم شایع آسم را شامل شود.

*آسم عصبی
این نوع آسم اکثرا بعد از یک شوک عصبی در قالب تنگی نفس، ایست تنفسی و بی‌حالی بروز می‌کند.

علت بروز بیماری آسم

آیا امکان پیشگیری از آسم وجود دارد؟

متاسفانه راهی برای پیشگیری از آسم وجود ندارد، اما می‌توان با یک برنامه منظم از حملات آسم پیشگیری کرد:

*با توجه به اینکه آسم یک بیماری مزمن است و نیاز به نظارت و درمان منظم دارد، یک برنامه دقیق برای مصرف دارو‌های کنترل کننده بیماری داشته باشید؛ عوامل محرک آسم را شناسایی و از آن‌ها اجتناب کنید؛ با استفاده از واکسن، از آنفولانزا و ذات‌الریه به عنوان علائم تحریک آسم پیشگیری کنید؛ به طور مرتب با دستگاه "اوج جریان سنج" میزان سختی نفس کشیدن خود را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید علائم هشداردهنده حمله قریب‌الوقوع مانند سرفه خفیف، خس خس سینه یا تنگی نفس را سریع تشخیص بدهید؛ پس از تشخیص حملات قریب الوقوع، سریعا اقدامات لازم را انجام دهید، هرگونه فعالیتی را که ممکن است باعث حمله شود فورا متوقف کنید و دارو‌های خود را مصرف کنید و اگر علائم شما بهبود نیافت، از پزشک کمک بگیرید؛ مصرف دارو‌های خود را حتی در صورت بهبودی، بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید؛ اگر متوجه شدید که با استنشاق تسکین دهنده‌های سریع مانند اسپری آلبوترول وضعیت شما بهتر می‌شود، در مورد تغییرات درمانی خود با پزشک صحبت کنید.

درمان آسم چیست؟

آسم درمان قطعی ندارد، ولی مطمئنا یک روند درمان مناسب می‌تواند در کنترل مراحل بیماری و جلوگیری از عوارض کوتاه‌مدت و بلند‌مدت ناشی از آن کمک زیادی کند.

دارو‌ها و روش‌های درمانی مناسب برای بیماران، به مواردی مانند سن، وضعیت بالینی و عوامل محرک آسم بستگی دارد.

مبنای درمان آسم جلوگیری از بروز حملات و تنگی مجاری و گشادکردن مجاری هوایی در زمان حملات است. روش‌های درمانی معمول برای بیماری آسم عبارتند از:

• دارو‌های کنترل‌کننده
این دارو‌ها که معمولا روزانه مصرف می‌شوند می‌توانند در طولانی‌مدت تورم مجاری تنفسی بیمار را که منجر به بروز علائم می‌شود، کاهش دهند.

• دارو‌های تسکین‌دهنده
اصولا از این دارو‌ها در صورت نیاز برای تسکین سریع و کوتاه‌مدت علائم در طی حملات آسم استفاده می‌شود. این دارو‌ها به سرعت مجاری تنفسی متورم را که باعث محدود شدن قدرت تنفس شده باز می‌کنند.

لازم به ذکر است اگر دارو‌های کنترل‌کننده طولانی‌مدت به درستی عمل کنند، نیازی به استفاده از دارو‌های استنشاقی تسکین‌دهنده سریع نیست.

• دارو‌های ضد آلرژی
اگر آسم در اثر آلرژی تحریک یا بدتر شود، دارو‌های ضد آلرژی به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کند.

علت بروز بیماری آسم

• گیاهان دارویی
گیاهان دارویی زیادی نیز در تسکین علائم آسم موثر هستند. استفاده از این گیاهان در کنار دارو‌های تجویزشده توسط پزشک، کیفیت زندگی بیمار را بهبود خواهد بخشید. گیاهانی که حاوی آنتی‌اکسیدان‎هایی، چون بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E هستند ممکن است به کاهش التهاب در مجاری هوایی ریه کمک کنند.

• ترموپلاستی برونش
این روش درمانی در موارد شدید بیماری و برای بیمارانی استفاده می‌شود که با دارو‌های کنترل کننده و تسکین دهنده، بهبود پیدا نکرده‌اند؛ بنابراین این روش خیلی در دسترس نبوده و برای همه بیماران مناسب نیست.

در طی ترموپلاستی برونش، پزشک با استفاده از یک الکترود، قسمت داخلی مجاری تنفسی ریه‌ها را گرم می‌کند. گرما باعث کاهش انقباض عضلات صاف داخل مجاری تنفسی می‌شود. این کار توانایی سفت شدن مجاری هوایی را محدود کرده، تنفس را راحت‌تر می‌کند و احتمالاً حملات آسم را کاهش می‌دهد. این درمان طی سه ویزیت سرپایی انجام می‌شود.

در درمان بیماری آسم باید توجه داشت که از آنجایی‌که وضعیت بیمار غالباً با گذشت زمان تغییر می‌کند، بایستی مدام تحت نظر پزشک متخصص بوده و به کمک دستگاه تنفسی علائم و نشانه‌ها ردیابی شوند و در صورت لزوم روند درمان تغییر کند. در واقع بهبودی نسبی بیمار به میزان مدیریت این بیماری بستگی دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

ماجرای فرود بالگرد رئیسی چه بود؟

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

فیلم/نجات پاکبان گرفتار در سیل مشهد توسط مردم

اینفوگرافی/نهمین اعتصاب کامیون داران طی ۶ سال!

قابی دیدنی از ایرج طهماسب و یاسمن دخترش

واکنش مهدی تاج به احضار اعضای هیات رییسه به دادگاه

فیلم/وزیر ارشاد: مردم ایران شب تحقق «وعده صادق» احساس غرور کردند

حمله دادکان به تاج بر سر فساد در مس رفسنجان

افشای فساد در باشگاه مس رفسنجان

واکنش جوانمردانه ارسطو به حذف سارا نیکا از پایتخت ۷ + عکس

فیلم کمتر دیده شده از کوهنوردی آیت الله هاشمی رفسنجانی

بیمه تجارت‌نو موفق به تمدید گواهینامه استاندارد ISO۳۱۰۰۰ شد

 APY بالا، کاربری آسان، بدون موانع: محصولات سپرده گذاری رمزارز مورد تحسین سرمایه گذاران قرار گرفته اند

سکه امامی به سطح ۴۰ میلیونی بازگشت

برداشت چای بهاره باغات املش

کاهش سرعت اینترنت موبایل در ایران

یک بیماری خطرناک وارد ایران شد+ جزییات

عکس/بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قلعه‌سی

فیلم/ابراهیم رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است

الهام علی‌اف: مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست

فیلم/حسن فتحی کارگردان مست عشق: مسئولان پیام فیلم را جدی بگیرند

بهترین مدل های لپ‌تاپ دل

عروسی پدر و مادر لیلا حاتمی ۵۰ سال پیش+ عکس

امیر تتلو به چندسال حبس محکوم شد؟

دلار به عقب‌ نشینی خود ادامه داد

ماجرای جدید عاشقانه پارسا پیروزفر در تاریخ ۰۳ /۰۳ /۰۳

گزارش بورس امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/دور دور علیرضا منصوریان با ماشین لاکچری اش در خیابان‎‌های تهران