تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
محمود جام ساز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی کرد؛

تبعات حکمرانی دانش آموختگان دانشگاه امام صادق در اقتصاد ایران/ جامساز: اقتصاد اسلامی ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است

محمود جام ساز گفت: نگاه اساتید دانشگاه امام صادق این است که در حوزه اقتصاد، باید به اقتصادِ اسلامی رجوع کرد. این در حالی است که «اقتصاد» به عنوان یک علم، اصول و قواعد، مبانی و تئوری‌های خود را دارد. به همین دلیل اقتصاد را نمی‌توان به یک مکتب دینی منتسب کرد. در واقع «اقتصاد اسلامی» واژه‌ای ساخته و پرداخته در نظام جمهوری اسلامی است.

تبعات حکمرانی امام صادقی ها در اقتصاد ایران

اقتصاد ۲۴، سعید شمس: بورس ایران گویی حساب و کتاب ندارد؛ چه آن زمانی که شاخص بورس بی جهت رشد فزاینده پیدا می‌کند و چه آن زمان که بدون تاسی از موضوعی خاص در عرصه‌های سیاسی و بین‌الملل با ریزش 125 هزار واحدی مواجه شد، رشدی که در تاریخ بورس بی سابقه بوده است.

در این میان همانگونه که شاکله اصلی اقتصاد کشور در دوره دولت سیزدهم را دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) تشکیل داده‌اند، سازمان بورس اوراق بهادار هم فارغ التحصیل این دانشگاه است، دانشگاهی که بسیاری از اقتصاددانان در دروس آموزشی آن در حوزه اقتصاد تشکیک ایجاد می‌کنند.

محمود جام ساز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در واکنش اوضاع فعلی بورس و تأثیر حضور مدیران ناکارآمد در رأس بازار سرمایه، اظهار کرد: نگاه دانشگاه امام صادق و اساتید و نظریه پردازان این دانشگاه این است که در حوزه اقتصاد، باید به اقتصادِ اسلامی رجوع کرد. این در حالی است که «اقتصاد» به عنوان یک علم، اصول و قواعد، مبانی و تئوری‌های خود را دارد. به همین دلیل اقتصاد را نمی‌توان به یک مکتب دینی منتسب کرد. در واقع «اقتصاد اسلامی» واژه‌ای ساخته و پرداخته در نظام جمهوری اسلامی است.

تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در اسلام خط قرمز و حرام است و از محرماتی‌ست که جنگ با خدا قلمداد می‌شود، رباست. قانون عملیات بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ تصویب و در ۱۳۶۳ ابلاغ شد که البته قرار بود به طور آزمایشی در مدت ۵ سال به اجرا درآید. این در حالیست که علیرغم حذف ربا که هدف کلیدی این قانون بود، نظام بانکداری جمهوری اسلامی به ربوی‌ترین نظام بانکی جهان تبدیل شده است. ضمن آنکه محدود شدن عملیات بانکی در محدوده عقود ۱۴ گانه اسلامی، نظام بانکی کشور را از دسترسی به ابزار‌های متنوع و رو به توسعه مبادلات بانکی و تجاری در عرصه بین المللی محروم ساخته است.

وی افزود: متأسفانه استمرار این روند ناموفق، هنوز اراده‌ای را در میان سیاستگذاران اقتصادی با رویکرد اسلامی در راستای تجدید نظر در این قانون بر نیانگیخته است. آیا تغییر واژه بهره به کارمزد، کاهش ارزش پول در طی زمان را توجیه می‌کند؟ نمی‌توان حقیقت را در الفاظ پیچید و طور دیگری جلوه داد. نرخ بهره یکی از ارکان مهم بانکداری جهانی است و از مهمترین ابزار‌های سیاست پولی بشمار می‌رود.

جام ساز با بیان اینکه تغییرات نرخ بهره بین بانکی در کشور‌های پیشرفته در بستر بانکداری رو به گسترش بر مبنای مطالعات و اصول و ضوابط علمی و بسیار با احتیاط صورت می‌گیرد، گفت: برای افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره بین بانکی، بانک مرکزی آمریکا ماه‌ها شرایط اقتصادی و پولی و آثار آن بر بازار‌های مختلف را بررسی می‌کند، اما تغییرات دستوری نرخ بهره در نظام بانکداری جمهوری اسلامی از هیچ الگو، ضابطه و اصولی تبعیت نمی‌کند، جز نگاه کوتاه مدت به منظور حل موردی یک بحران به طور مثال مهار تورم! در حالی که تعیین بهره سیاستی در نوسانات نقدینگی و‌ تورم بالا کارساز نیست زیرا تا زمانی که نرخ بهره سپرده و یا اوراق بدهی، کاهش ارزش پول را جبران نکند، این سیاست برای جمع آوری نقدینگی و کاهش تورم کارساز نخواهد بود.

محمود جامساز

این اقتصاددان با طرح این سوال که اقتصاد اسلامی یا به تعبیر جدیدتر اقتصاد مقاومتی چه راهکاری برای مهار تورم دارد؟ گفت: به نظر می‌رسد، اگر راهکاری بوده یا به اجرا گذاشته نشده یا از ظرفیت و کارایی لازم برخوردار نبوده است، چرا که روند سیاستگذاری‌ها طی ۴ دهه به گونه‌ای بوده است که با وجود ظرفیت مثال زدنی سرمایه‌های طبیعی و انسانی کشور، کلیه شاخص‌های کلان اقتصادی که بیانگیر قدرت و توان اقتصادی کشور است در نامطلوب‌ترین وضعیت خو‌د قرار گرفته اند که ناشی از عملکرد یک مجموعه بی نظم اقتصاد سیاسی است که نام نظام اقتصاد اسلامی را یدک می‌کشد.


بیشتر بخوانید: اقتصاددان صفر کیلومتر در راه معاونت وزارت اقتصاد/ جمع اقتصاددانان اسلامی رئیسی جمع‌تر شد


وی تاکید کرد: شاخص‌هایی نظیر رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، ریسک‌های ترکیبی، نرخ سرمایه گذاری ثابت. حساب سرمایه، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، درجه آزادسازی اقتصادی، نرخ ارز، ارزش پول ملی و تراز بازرگانی و امثالهم در ایران همواره در رتبه بندی جداول ارزشیابی اقتصادی و مالی مؤسسات معتبر اعتبارسنجی جهان در ردیف‌های بسیار نامطلوب قرار دارند. آیا این‌ها نشانه‌هایی نیست که مسئولان نیاز به یک تغییر و تحول بنیادین را در این مجموعه بی نظم اقتصاد سیاسی ادراک کنند؟

تبعات حکمرانی امام صادقی ها در اقتصاد ایران

جامساز خاطرنشان کرد: تغییر و تحولاتی که در چند سده اخیر در دنیای صنعت، تجارت و بانکداری رخ داده است، مرهون تحولات و پیشرفت‌های شگرف علوم اقتصادی و ارائه آرای جدید منتج از درک بیشتر از علم اقتصاد توسط دانشمندان است که اسباب تأسیس نهاد‌های متناسب با نیاز‌های روز را فراهم آورده است. بسیار‌ی از نهاد‌ها طی زمان تغییر یافته اند، زیرا نهاد‌ها دینامیک هستند و رو به جلو در حال تکاملند، نهادهایی که خود را با ضروریات زمان تطبیق ندهند، نهاد‌های استاتیک هستند که محکوم به زوال هستند و به عبارت دیگر بی خاصیت و از رده خارج محسوب می‌شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با طرح این سوال که آیا قوانین و اصول حاکم بر اقتصاد در صدر اسلام متناسب با تغییر و تحولات زمان، تغییر یافته است؟ گفت: بسیاری از نهاد‌های اقتصادی و مالی در صدر اسلام وجود نداشته از جمله بورس اوراق بهادار. اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در شهر «آمستردام» هلند تأسیس شد؛ بنابراین در قیاس با صدر اسلام پدیده و نهاد جدیدی است. اما در کشور ما اولین بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶، با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه ‍ صنعتی و معدنی که بزرگ‌ترین مجتمع واحد‌های تولیدی و اقتصادی در آن تاریخ به شمار می‌رفت، تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه در ساختار پر فساد اقتصاد دولتی، اطلاعات بورس به دلیل حاکمیت شرکت‌های بزرگ فرادولتی بسیار نامتقارن و به نفع حاکمان بورس توزیع می‎شود، تصریح کرد: به همین دلیل سهامداران خرد، که با پس انداز خود به کازینوی بورس ورود کرده‌اند ممکن است در برخی از معاملات سود کنند، اما عمدتا بازنده اند. با این وجود با برنامه ریزی‌های از پیش تعیین شده، فراز و نشیب‌هایی داشته که در مقاطعی با مدیریت و عوامل دولتی در تأمین کسری بودجه دولت کمک کرده است که البته در اهداف بورس چنین عملکردی تعریف نشده، اما همواره گردانندگان اصلی یا مافیا‌های بورس برنده بوده‌اند.

جامساز با اشاره به اینکه اخیرا شاخص بورس ریزش کرده و سرمایه بسیاری از سپرده گذاران خرد نابود شده است، گفت: در دو روز گذشته چهار هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شده است. آیا فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق قادر به اصلاح بنیادین بورس خواهند شد. تأمین مالی سرمایه‌های تولیدی کشور‌های پیشرفته از طریق بورس انجام می‌شود. آیا بورس شرایط را برای تأمین سرمایه‌های مولد فراهم خواهد ساخت. اگر چنین است دانش آموختگان دانشگاه امام صادق برنامه مدیریتی خود را اعلام کنند تا مورد نقد قرار گیرد و شکوفا شود.

این اقتصاددان افزود: آیا این مدیران جوان با پیشینه تحصیل در اقتصاد اسلامی، به اقتصاد آزاد رقابت پذیر و اصول و ضوابط آن باورمندند؟ اگر هستند مرز میان اقتصاد اسلامی و آزاد را تعیین کنند. آیا تغییر وزرا، معاونین و مدیران اقتصادی کشور، آن هم در بستر مدیران چرخشی پایدار، به رفع چالش‌های موجود کمک خواهد کرد؟ بر اساس علم و تجربه هیچگونه اصلاحاتی با تغییر مهره‌ها صورت نگرفته است. ضرورت پیشین تغییر و‌ تحول در بورس هم در راستای اصلاح بورس به عنوان یک نهاد سرمایه پویا، تغییر و‌ تحول بنیادین در ساختار اقتصاد سیاسی رانتی ایدئولوژیک با اهداف توسعه اقتصادی و تأمین رفاه و آسایش آحاد ملت است، نه تغییر مدیران.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۷
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بهتر بود فارغ التحصیلان این دانشگاه بلندگو بدست برای مردم مداحی وروزه خوانی می کردند.آنها چه می دانند اقتصاد چطوری نوشته میشه.
وحید
0
0
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط و فقط میثم لطیفی شخصی که نشسته پای سفره کارگران بسود پیمانکاران. بطوری که کمربند را محکم بسته شمشیر از رو. برعلیه میلیون کارگر.. این کجاش مومن است.. میدونه که پیمانکار حق حقوق. کارگر را می خورد باز مخالف اجرا شدن طرح تبدیل وضعیت هست بطوری که بی احترامی هم کرد به قشر کارگر.... ایا این مسلمان است
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
کجای این اقتصاد اسلامیه این اقتصاد رباخواران هست
علی
0
0
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
چو ناکس در ده کد خدایی کند کشاورز باید گدایی کند
محمد رضا احمدی
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
بانک های ربوی یکی از بهترین شاخص‌های اقتصاد اسلامی است که سر تا پای حکومت اسلامی را به فساد کشانده است...
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ببخشید بزرگوار آدم را با سطح توانایهایش باید قضاوت کرد نه با اسم دانشگاه همین آقای عبدالملکی مگر وقتی وزیر بود فساد ستیز نبود وچند مدیر فاسد را از بدنه وزارت کار بیرون نکرد کاری که نمایندگان مجلس از انجام آن عاجز هستند تازه آقای عبدالملکی جزو پاک دسترین مسولان هستند بزرگوار گوار شما چطور
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اقتصاد اسلامی مثل ریاضی اسلامی بی مفهومه نتیجه اش وضعیت ایرانه با اینهمه منایع دارای فقیرترین مردمه
عبدالله
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
بااین اقتصادی که برای کشوردرست کردندبهتراست نام امام صادق راازسردراین دانشگاه بردارند!
سید
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
جناب تحلیلگر اقتصادی اوضاع کنونی اقتصاد ربطی به امام صادقی ها ندارد از اول انقلاب هرروز اوضاع اقتصادی ایران بدتر می شود ونمی خواهیم قبول کنیم حاکمان وقدرتمداران پشت صحنه نمی خواهند ایران پیشرفت کند ترکیه ظرف بیست سال خودروسازی اینچنین دارد بی عرضه ترین کشور منطقه فضانورد به فضا می فرستد وبقیه بقول شاعر عطار هفت شهر عشق را گشت و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
خان داداش
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اولا....
یه نگاه ساده ب خبرهای #گوناگون ک در زیر همین قسمت آمده مشخص میکنه ک اقتصاد24 چجور رسانه‌ایه
دوما....
بنده با همین سواد ناقص و قلم الکنم میدانم ک اقتصاد هم مکاتب مختلفی داره، مکتب سوسیالیستی، اقتصادآزاد، لیبرالیسمی، اسلامی و....
مکتب ب این معناست ک هدف نهایی را برای محقق مشخص می‌کند، نه اینکه برای هر مساله یک راه‌حل و جواب ثابت داشته باشد
مکتب هم مثل ایدئولوژیست، بایدها و نبایدها، نه چرا و چگونه
سوم....
این آقا ک ظاهرا سواد خاص و یا مرتبطی هم ندارد (وگرنه حتما در این متن طولانی ب آن اشاره میشد) اگر یک نگاه ساده ب p/e متوسط کل بورس می انداخت، متوجه میشد ک وقت برگشتن بازار فرارسیده و این نزول طبیعی و بجا بوده (نوسان جز جدا ناشدنی از بورس دنیاس)
سودآوری متوسط کل بورس در سال‌های گذشته حدود 6 بوده، در سال 99 به 40 رسید آبان سال گذشته 5 شد و شنبه جاری ب 11 رسید، یعنی ارزندگی بازار تقریبا نصف شد
مگر می‌شود مردم را مجبور ب خرید و یا فروش کرد؟؟؟ هر کسی عقل و شعور دارد و با خودش 2 دوتا می‌کند ک آیا این معامله ب نفعش است یا ضرر
اگر ایشان در محاسبات خودش اشتباه کرده و زیان دیده، دلیل نمیشد ک ب دیگران توهین کند، ب ایشان هم بگویید در بورس یا باید سواد داشته باشی، و یا صبر، انشاالله تا آخر سال ب سود میرسد
دانش آموخته مدیریت 1375دانشگاه سمنان
علی شمس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
زمانی که فقرازدر وارد می شود ایمان ازپنجره می رود
مالی را ندیدم انباشته.شود مگردرکناراوحقی ضایع شده باشد
اگر باغ رعیت ملک خوردسیبی درآورند غلامان اودرخت ازبین
کاربرای برچیده شدن نظام خونخوار سرمایه داران قلاب کردیم
من درمیان شما باشم یا نباشم نگذاریدانقلاب به دست نااهلان ونامحرمان بیفتد
انهائی که درکشتن امام حسین دخالت داشتند اکثرا نمازشب خوان بودند
دشمن دانا بلندت می کن برزمینت می زند نادان دوست
منصور
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینا فکر میکنن اقتصاد با گفتن حدیث وروایت پیش میره ودر ارتباط هستن فکر میکنن عرضه وتقاظست هر بیشتر حدیث بگن تولید رشد میکنه
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا وقتی دانشگاه هاروارد بود، دانشگاه به حساب می آمد. وقتی نامش شد امام صادق عملا حوزه علمیه شد. دیگه دانشگاه نبود که اقتصاددان و متخصص تربیت کنه. عملا دست یک خانواده بود و هنوزم هست.
صدرا
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مثلا دانش اموختگان انگلیس و امریکا مثل امثال ظریف و دولت های اصلاحات که نزدیک به30سال مهمترین مسئولیت های کشور را داشتند چی شد که حالا دهن باز کردید به مدیریت اینها گیر میدید؟ یکبار شد بگید تبعات دانش اموختگان غرب در ایران؟ بعد نیمی از سران اصلاحات رو مثال بزنید؟ اقتصاد لیبرالی و غیراسلامی شماها به کجا رسید که حالا اقتصاد اسلامی بد شده؟ درسته که در دولت رئیسی تورم وحشتناکی رو شاهد هستیم و من اصلا ازش طرفداری نمیکنم ولی این دلیل نمیشه تورم وحشتناکتر روحانی و مرگ و میر روزانه۷۰۰ نفر در اثر کرونا در زمان روحانی رو از یاد ببرم. شماها این حرف ها رو برای چی میزنید؟ خیلی سادست روی کم حافظه بودن ملت حساب باز کردید میگید دیگه الان همه مدیریت افتضاح روحانی و هاشمی و خاتمی رو کلا یادشون رفته پس بزار تا میتونیم ازشون تعریف کنیم و فرشته نجات نشونشون بدیم. درحالیکه اگر مدیریت دانش اموختگان امام صادق بده دانش اموختگان غرب زده بی دین اصلاح طلب هزار برابر بدتره
رک
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
لااقل نام امام جعفر صادق ع را از سردر این دانشگاه بردارند تا یه عده مغرض به خاطر کارهای غلط این سکانداران که از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند به امام صادق توهین نکنند.... واقعا آقای دکتر جامساز درست میگه... حتی فقها هم میگن آقا اقتصاد اسلامی نداریم طب اسلامی نداریم...
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خروجی یک مشت بیسواد دروغگو وریاکار سهمیه ای
مجتبی
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فعلا35 سال دست شما لیبرال ها و شیکاگو ای ها بود به اندازه کافی تپه درست کردید دیگه ول کنید
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
... ها پول مردم را در بورس ظرف چند روز میچاپن منتشر نشه شریک عشقی وحقوقی هستی
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
بهتره دین را ازسیاست جدا کنید تا مردم لخت توخیابونها نیومدن
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تبعات و خروجی دانشگاهی که در قرون اولیه اسلامی توسط امام جعفر صادق (ع) بنا نهاده شد ، زمینه تربیت دانشمندان بزرگی در علوم پایه را مانند بزرگترین شیمی دان عصر خود جابرابن حیان و در سده های سپستر ابن هیثم در فیزیک ، خارزمی در ریاضیات ، خیام در نجوم ، ابن سینا در طب و فلسفه و نمونه های بیشماری از این دست لذا گر چه این مرکز علیرغم تشابه لفظی با آن دانشگاه به لحاظ روش و محتوی شباهتی با آن ندارد
دیوانه
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
نتیجه کادر سازی مدرسه های . .و دانشگاه های ....همین اوضاع داغان کشور است ! هر روز یک بساطی داریم . افرادی که خدا را شاهد ندیده ( عملکرد آنان نشانه است )
دروغ و فساد و تباهی ، نهادینه شده و راه نجاتی نیست !
جالب اینکه این اوضاع را میخوان تقدیم امام زمان عج کنند !
و این خیلی دردآور است که برای تائید خود از دین و خدا و..مایه میگذارند . متاسفانه
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
محل تولید طفیلی
ابراهیمی
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دراقتصاد شفافیت ونظارت وبازرسی قوی نباشد وضع همین است آقایان روزبه روزمالیات برمردم وضع میکنند اما تسهیلات خردراازبین بردند که بهترین روش برای اخذ مالیات بود
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشکل ما تنها این نیست که کسانی که به حاکمیت در وضعیت فعلی رسیده اند پوپولیستی عمل می کنند بلکه علاوه بر آن نقادان نیز پوپولیستی رفتار می کنند. نویسنده، این افراد در قدرت نشسته را، هم به لخاظ قدرت در مسند نشسته بیان می کند و هم نماینده تفکر اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی می داند. این در حالی است که نویسنده خود می داند اینها تفکر اقتصادی طیف احمدی نژاد هستند و بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان نمونه، به اینها اطلاق هایی نظیر اسلام آمریکایی و متحجرین متهکک داشته است. همچنین طیف جمعیتی اینها با عبارت های جامعه ..(روحانیت، دانشجویان و ..)از طیف جمعیتی مورد حمایت که با عبارت های خط امام و مجمع (مدرسین، روحانیون) جدا بوده است. این کار درستی نیست که نویسنده انجام می دهد.
توماج صالحی
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه ...
ج م
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بترسید از آن روزی که مردم چهره واقعی شما را در یابند همه میدانند که این جمله را که گفت فکر می‌کنم ان روز فرا رسیده اما نمی خواهند قبول کنند
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
لعنت بر افکارغربگرای دول پیشین اونهایی که قبله شان اروپاییای کثیف هستن که
قتصاد مارو افکار پلید روحانی خاتمی رفسنجانی ‏‪ویران کردن جرا کاسه کوزه هارو سر این سید می شکنید مزدو رهای از خدا بی خبر خداریشه شمارو بکند
دبیر
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
مقامات سعی میکنند به مرد بقولانند که اقتصاد اسلامی در این حد است والا۴۳سال فرصت داشتند با عمر،سرمایه و البته تحمل مردم ازمون خطا کنند.
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دیگه وقتی مسئولی ازطریق سهمیه های مثل بسیجی وایثارگران و...به دانشگاه راه پیدامیکنندواتفاقابیسوادهم بارمی آیندوجذب دولت میشوند،اوضاع مملکت بهترازاین نمیشودوچنین هرج ومرجهای اقتصادی طبیعی هست.
بی کفایت نمیتواندخلاق وپاکدست باشد.هرگز
منطقی
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر بخواهند اقتصاددان و مدیر کارا بیاورند باید برخی باورها و تصورات خود را عوض کنند که آنهم به عوض شدن خودشان می انجامد چون خودشان هم ناکارا هستند پس آش کشک خاله شده اند معیار تشخیص صلاحیت چیست
علی قاسمی
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
این آقای جامسازکافرشده..بدعت دردین آورده..مردحسابی ما اقتصادمی خواهیم چکار یکی داشتیم ازکشورانداختیمش بیرون ..هرجاکه مشکل مالی تورمی پیداکنیم به اقتصاد اسلامی مراجعه می کنیم حتما حتماحضرات صادقیه ازتوش یک فرمولی درمیارن
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بهتر بودن از دانش آموختگان دانشگاه‌های شریف ،امیر کبیر و تهران استفاده می‌شد
.
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اقتصاد ایران بر پایه این فکر که مردم رو بچزونند و موفق هم شدن
میلاد
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دین و اقتصاد چ ربطی ب هم دارن مگر یک فقیه می‌تواند اقتصاد دان باشد یا یک اقتصاد دان در مسائل دینی دخالت کند ، تو این مملکت مشخص نیست چ خبره دود این تصمیمات تو چشم مردم رفته
بازنشسته
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
امام صادقی ها گندی به اقتصاد ایران زده اند که تا نسلها از یادها نخواهد رفت..اگر ربا خواری و دزدی و اختلاس است همان بهتر که هرگز وجود نداشته باشد!!.
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر انسان عاقلی میداند که تبعات هر کنش اقتصادی و سیاسی تا سالها ادامه دارد و این گلکاری ها حاصل تراوشات نوابق دانش آموخته غربی مثل روحانی ظریف و عراقچی و لیبرالها ست
اشنا
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
از۳۸ سال بعدازجنگ ۲۴سال سیاست اقتصادی دراخیاردانش اموختگان سیستم اقتصادی لیبرال غربی بوده ومشکلات اقتصادی حاصل سیاست هاوتصمیم گیری گذشته است اصلاح ان بسادگی وسریع امکان نداردوفضاسازی است که وراث فعلی رامسبب ان بدانیدومردم اینراخوب می فهمند
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو این مملکت هیچ کس سرجای خودش نیست این مدیران هیچی حالیشون نیست گند کشیدن به مملکت (اگه انسانیت داشتید این وضع روزگار مردم نبود )
محمدعلی
0
0
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط اسمش اسلامیه،بقیش صد رحمت به نزول ،تازه اگه بری از بازار پول نزول کنی و بشکست بشی چند نفر وساطت میکنن طرف از حقش میگذره اما اینا تا نابودی کامل پیش میرن بعدش هم طرف را میاندازن زندان اموال مصادره......
صادق رسولی
0
0
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بلایی که اقتصاددان های بیسواد غرب پرست خاتمی و روحانی به سر ملت آوردن رو فراموش کردید؟ اقتصاد کشور رو با انباشته کردن ثروت در دست دلال ها و سوداگران کلان نابود کردن
سعید
0
0
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر وقت اصلاح طلب های منافق و خائن غرب پرست از چیزی بد گفتند و یا بمباران رسانه ای کردند بدونید اون موضوع در حال پیشرفت و به نفع کشوره
اصلاح طلب های ریاکار و سالوس
فرزاد
0
0
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا رو را برم!چه اعتماد به نفس کاذبی! طرف روضه را روزه نوشته بعد میاد میگه بیسوادها نمیدونن اقتصاد چجور نوشته میشه...
بابا تو دیگه کی هستی
رضا
0
0
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهمترین فاکتور معروف شدن و فالوور جمع کردن استفاده از حافظه کم مردم و حمله به دین به هر وسیله ای هست . حتی اگر نام یک دانشگاه باشد . خب ، جناب استاد توی این چند دهه که دوستان و همفکرانش در راس امور اقتصادی کشور بودند و اقتصادمملکت رو با پیروی از علوم اقتصادی غرب به لجن کشیدند ، وقتی بورس به هر سهامدار بیش از هفتاد درصد ضرر وارد کرد و هیچکدام از اقتصادیون تحصیل کرده انگلیس و آمریکا جوابگو نبودند . کجا تشریف داشتند تا مردم و بخصوص بورسی ها از رهنمودها استفاده کنند . فقط و فقط محض اطلاع استاد بی خبر از وقایع بورس ، بسیاری از افراد که مقدار مختصری آموزش بورس دریافت کردند اکثرا از ضرر خارج شده بودند . البته بعد حدود سه سال که دو سال اول در سایه دوستان تحصیل کرده انگلیس و....... با فاجعه دست به گریبان بودند و در همین یکسال اخیر کمی از ضررها کم شد البته به کمک همین امام صادقی ها (به تعبیر استاددددد)
موسوی
0
0
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بدترین دوره اقتصاد دوره روحانی بود تورم هم که از دهه ۵۰ شروع شده پس نتیجه این که ما ایرانیها تمام سلایقمان جواب نداده !
کروبی
0
0
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
حمایت از صنعت چین وظیفه مسئولین ماست،نه صنعت داخل.......ایا موفق نبودن؟!؟!
محمد
0
0
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشکلات اقتصادی ما بخاطر تسلط چهل ساله ی همین نئولیبرالها در اقتصاد کشوره که ثمره اون شده وضعیت فعلی اقتصاد کشور که حالا بعد از چهل سال با اقتصاددانان اسلامی منافع خودشون رو در خطر میبینن، کسی که کل علمش رو در مکتب فراماسونرها تحصیل کرده، چه میدونه اقتصاد اسلامی چیه!! از نظر اونها فقط غربیها هستن که باید برای دنیا تصمیم بگیرن، و اسلام حق دخالت در هیچ جایی رو نداره، نه در اقتصاد نه در پزشکی نه در سیاست و نه در هیج جای دیگه.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما مردم عادی هستیم،کارگروخانه داریم ولی از اوضاع کشورمان خبرداریم می دونیم که چقدردزد وازخدا بی خبر دارن مردم وداغ می کنن ،ای همه شهید دادیم ،هنوزهمذبهترین جوونای ما دارن کشته میشن،چند ساله یه تعداد مسوولین ..... هستن ،ما مردم باید پیش کی بریم شکایت کنیم ،مستا حریم نه وام بانکی بهمون میدن نه دولت کمک می کنه،نه زیر کمیته نه بهزیستی نه هیچ نهادی نیستیم الان بگیدکه ما کجا بریم دردوداغ دلمون به کدام نهاد بگیم ازبی کفایتی بعضی ازمسوولین،روز به روزوضغ زندگیمون داره بدتر میشه،تازه من یه بچه دارم مستاجرم بعد میگن بچه بیارین ،آقا خیلی سر خوشین یه سر به زندگی مردم بی کس و تنها بزنین ببینید چه خبره،به قول امام حسین اگر دین ندارید،لااقل آزاده باشید
تامل
0
0
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا زمانی که نقد ما علمی و مستدل نباشد این حرف ها مشکلی از کشور حل نمی‌کند نویسند این مقاله اگر هدفش اصلاح وضع مردم بود و سواد اقتصادی داشت نقد علمی می‌کرد وگرنه این نوع نقادی بدون در نظر گرفتن شرایط در مورد اکثر دولت ها قابل طرح است
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش