تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۷ تير ۱۴۰۲
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

تعطیلی نوآوری در صنعت خودرو به دلیل عدم وجود رقابت/ وزارت راه برای تعمیر و نگهداری راه‌ها هزینه چندانی نمی‌کند

سیدالبرز حسینی گفت: اگر برای یک کیلومتر بزرگراه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم باید برای نگهداری‌اش بین حدود ۶ درصد آن ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان را در نظر بگیریم. زیرساخت‌ها در کشور سرمایه‌های بزرگ هستند و برای نگهداری همین راه‌ها باید بالای ۲۰۰ همت پول کنار بگذاریم.

عوامل تلفات جاده ای

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۹۵۰۰ نفر بر اساس حوادث رانندگی، جان خود را از دست دادند که این میزان نسبت به سال قبل، حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

بسیاری بر این باورند که علاوه بر خطای انسانی و برخی عوامل دیگر نظیر کیفیت راه‌ها، کیفیت پایین خودروهای داخلی و فقر مالی مردم برای خریداری خودروهای باکیفیت خارجی نیز از جمله عوامل موثری است که باعث افزایش حوادث رانندگی شده است.

از سوی دیگر خودروسازان داخلی که هر بار به دنبال بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود هستند، هیچگاه به دنبال ارتقای سطح استاندارد محصولات خود نبوده و همین مسئله یکی از عواملی است که باعث شده هر سال شاهد رشد آمار تلفات جاده‌ای باشیم.

در همین رابطه سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: در بحث تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای، سه، چهار مورد دخیل است. اول بحث راننده است. باید بررسی شود که این فرد با چه توانمندی و شرایطی حائز گرفتن گواهینامه شده است. اگر گزارشی از تحلیل این تصادفات وجود داشته باشد، یکی از عمده مسائل، خطای انسانی است. بخشی از آن نیز به نحوه آموزش افراد برمی‌گردد. باید در نحوه گواهینامه دادن و آموزش‌های لازم، صنفی که به مردم گواهینامه می‌دهند، کارشان با بررسی‌هایی توام شود. این یک موضوع مغفول‌مانده است که نیاز به توجه عاجل دارد.

در گزارش های متعددی به ناایمن بودن خودروها اشاره شده است

وی افزود: موضوع بعدی، ایمنی خودرو است. در کشور ما، خودرو‌ها ایمن نیستند و در گزارش‌های متعددی به این موضوع اشاره شده است. از طرفی، حوزه زیرساخت‌ها رو به رشد است، ولی وسایل نقلیه به خصوص در حوزه خودرو‌های سبک در ایران، ایمنی مناسبی ندارند، چون دو خودروساز داریم که انحصاری عمل می‌کنند و از آن‌جایی که رقابت نیست، مردم مجبورند همین محصولاتی که این دو خودروساز تولید می‌کنند را بخرند.

نماینده خدابنده تصریح کرد: در این میان، هم صنف خودروسازان ضرر می‌کنند و هم مردم. بهترین جوانان در ساختار علمی کشور آموزش می‌بینند و به عنوان مهندسان خبره در خودروسازی کار می‌کنند، اما چون رقابتی در صنعت خودرو وجود ندارد به دنبال نوآوری نمی‌روند و ضررش این است که خودشان رشد نمی‌کنند، چون محصول‌شان با هر عنوان و کیفیتی در نهایت به فروش می‌رسد و به طور مرتب مشتری و تقاضای داخلی برای خرید خودرو وجود دارد. وقتی همه اجناس‌تان فروخته می‌شود یعنی شما با کمترین هزینه و کمترین دانش محصول‌تان را به راحتی فروخته‌اید و دیگر در خودتان انگیزه‌ای برای تولید محصول با استاندارد‌های جهانی به‌روز ایجاد نمی‌کنید و همین باعث می‌شود که خودروی ایرانی در تصادفات با شدت میانه رو به پایین، منجر به مرگ سرنشینان شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: مورد بعدی، جاده‌ها هستند. ما باید قبول کنیم که وضعیت محور‌های مواصلاتی در کشور در رده‌های مختلف جاده‌ها با هر درجه‌ای از یک جاده روستایی و راه فرعی گرفته تا راه اصلی، بزرگراه و آزادراه، بالای ۹۰ درصد کالا و مسافر‌ها را جابجا می‌کنند. متولی تصادفات درون شهری، راهنمایی و رانندگی است، ولی عمده تصادفات مربوط به جاده‌های بین‌شهری است. توضیحات من در مورد همه تصادفات است. از این‌رو شش درصد هر هزینه‌ای که بابت زیرساخت هر جاده انجام می‌دهیم، هر ساله باید برای نگهداری همان جاده هزینه شود. متاسفانه این تخصیص منابع صورت نمی‌گیرد و فاصله هزینه‌کرد با شش درصدی که باید برای آن کنار گذاشت، خیلی زیاد است.


بیشتر بخوانید: دولت دوست ندارد خودروی باکیفیت در اختیار مردم باشد!


وی افزود: مثلاً اگر برای یک کیلومتر بزرگراه ۱۲ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم باید برای نگهداری‌اش حدود ۷۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم. زیرساخت‌ها در کشور سرمایه‌های بزرگ هستند و برای نگهداری همین راه‌ها باید بالای ۲۰۰ همت پول کنار بگذاریم.

حسینی در ادامه بیان کرد: کل وزارت راه و شهرسازی برای تعمیر و نگهداری راه‌هایش، بیش از پنج تا شش هزار میلیارد تومان هزینه نمی‌کند. ما فاصله بسیار عمیقی از حیث اقتصادی در حوزه نگهداری راه‌ها داریم که نتوانستیم آن را بپوشانیم.

عوامل تلفات جاده ای

هیچ یک از راه‌های روستایی علائم، ایمنی و خط‌کشی ندارند

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در حال حاضر،  یکی از موضوعاتی که به روان‌سازی ترافیک کمک می‌کند، نگهداری راه‌ها در حوزه علائم، ایمنی و مثلاً دوربین‌های ثبت تخلفات است. این‌ها اگر باشند، سرعت را کنترل می‌کنند، ولی ما نتوانستیم منابع ایجاد شایسته آن را تامین کنیم.

وی یادآور شد: بخشی از تصادفات که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و ناگزیر است و خیلی از کشور‌ها در حال کار روی ایمنی آن‌هاست تا خطا را به حداقل برساند، به ایجاد امکانات و خدمات جاده‌ای برمی‌گردد؛ اعم از مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای که هم برای استراحت رانندگان است و هم برای اینکه وقتی تصادفی روی می‌دهد در کمترین زمان، امدادرسانی صورت گیرد و مصدوم در زمان طلایی به مرکز درمانی منتقل شود. ما در این زمینه در کشور هیچ پلنی نداریم و در جاده‌های ما، پلیس‌راه یک‌جا ایستاده و هلال احمر و اورژانس جاده‌ای در جای دیگری هستند. هرکدام از این‌ها هزینه و این یک کار آمایشی است که همه به عنوان امداد و نجات یک‌جا باشند.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: ما در هلال احمر، راهداری، اورژانس و پلیس‌راه باید نگرش جدیدی ایجاد کنیم. دستگاه‌های متولی و مجلس باید پای کار بنشینند و قانون مدونی تصویب کرده تا پراکندگی این‌ها که هزینه‌های زیاد و بهره‌وری خوبی ندارند را مدیریت کنند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ چهره متفاوت آفرین، سعید راد و رامش ۵۴ سال پیش با استایل اروپایی

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

چشم پاندایی چیست؟

رازهای پنهان در زمان دم آوری چای

عکس/ ژست هنری اکبر گلپایگانی، نصرت الله وحدت و ایرج نوذری در مهمانی دوستانه

عکس/ چهره متفاوت محمدعلی فردین در کنار پسر بزرگ اش ۵۴ سال پیش با لباس رسمی

این سبزی خواص ضد سرطان دارد

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۴/ افزایش قیمت طلا ادامه دارد؟

عکس/ ظاهر خاص ایرج قادری در کنار مرتضی عقیلی ۵۱ سال پیش با استایل زنانه

تاثیر مصرف هات‌داگ بر سلامت مغز

عکس/ ژست عاشقانه فوزیه و محمدرضا پهلوی ۸۶ سال پیش در یک آتلیه

کاست پلاس؛ روش جدید قیمت گذاری خودرو چیست؟/ فرمول من‌درآوردی برای فروش خودروهایی که هنوز در قرن گذشته مانده‌اند

عکس/ ژست ملوکانه ناصرالدین شاه ۱۳۵ سال پیش سوار بر سه‌چرخه در حیاط کاخ گلستان

پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۴/ کاهش هیجان خرید در بازار دلار

واکنش هاشمیان به تساوی پرسپولیس در ابتدای فصل

عکس/ عکس یادگاری ترامپ، زلنسکی و رهبران اروپایی در کاخ سفید

تأکید وزیر اقتصاد بر تک‌نرخی شدن ارز

حواشی تازه سپهر حیدری پس از ماجرای آرام و ساسی مانکن

فیلم/ واکنش عالیشاه به تساوی پرسپولیس مقابل فجر سپاسی و اعتراض هواداران

فیلم/ چه کسی اطلاعات حمله اسرائیل به بیمارستان فارابی کرمانشاه را فراهم کرد؟

عکس/ متن عاشقانه مونا کرمی برای همسرش

عکس/ بازگشت علی کریمی به استقلال جدی تر شد

عکس/ ناصرالدین شاه سوار بر سه‌چرخه سلطنتی در حیاط کاخ گلستان

عکس/ جدول رده‌‌بندی لیگ برتر در پایان دیدارهای امروز

فیلم/ گل پرسپولیس و تکرار شعار حیا کن، رها کن علیه درویش

فیلم/ خلاصه بازی پرسپولیس ۱ - ۱ فجرسپاسی

طالبان هرگونه نشست با سپاه پاسداران را رد کرد

فرار پرسپولیس از شکست در دقایق پایانی

جزئیات طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه

علیرضا بیرانوند حکم جدید گرفت

وعده ترامپ برای نشست سه‌جانبه با زلنسکی و پوتین

فیلم/ استقبال ترامپ از زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین

دلیل خاموشی‌های ۴ ساعته مشخص شد

فیلم/ زلنسکی با تی‌شرت به دیدار نماینده ویژه ترامپ رفت

سرپرست بانک پارسیان منصوب شد

ناترازی انرژی گریبان‌گیر ۱۰۰ هزار واحد صنعتی

ظرفیت تولید در صنایع مختلف ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است

استاد فرشچیان در آرامگاه ابدی آرام گرفت

عکس/ تیپ و قیافه جدید محمدجواد ظریف با تی شرت

فیلم/ درگیری هواداران پرسپولیس با لیدرهای این تیم و شعار درویش حیا کن

فیلم/ ورود دبیرکل ناتو و رئیس کمیسیون اروپا به کاخ سفید

۳ نام خانوادگی پرطرفدار در ایران

نشست مهم امنیتی و سیاسی نتانیاهو

۸۷ فوتی در مراسم اربعین امسال