تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

کریدور‌های منطقه‌ای؛ فرصت طلایی یا رویای ترانزیت ایران؟!/ مشارکت سرمایه‌گذار خارجی با ایران برای توسعه مسیر ابریشم، همچنان در ابهام

دولت سیزدهم از روز‌های ابتدایی آغاز به کار خود، با تکرار وعده در ظاهر می‌خواست تا با توسعه تعاملات اقتصادی در سایه بهبود روابط دیپلماتیک در منطقه، بخشی از نیاز‌های تجاری ایران را تامین کند؛ اما این موضوع تا به امروز محقق نشد.

 ترانزیت

اقتصاد۲۴- شاید محوریت اغلب نشست‌های اقتصادی بین‌المللی برگزار شده طی دو سال اخیر در کشور، پایه‌ریزی برنامه‌ مشترک کشور‌ها به‌منظور رشد تجارت غیرنفتی در منطقه بود که در این جلسات ایران نقش مهمی داشت؛ اما در اجرا ایران همچنان از برنامه‌های توسعه‌ای خود عقب مانده است. نکته قابل توجه و نقطه مشترک تمامی این برنامه‌های تجاری، گفت‌وگوی ایران با کشور‌های مقابل برای اجرای پروژه‌های مشترک زیرساختی است.

شاید متولیان در ایران در این مدت تلاش کردند تا روابط خود را با کشور‌های منطقه توسعه داده و تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های مختلفی را در عرصه حمل‌ونقل و ترانزیت امضا کنند؛ اما بیشتر برنامه‌ها از چرخه اجرا خارج شده است.

اعلام برنامه‌های مشترک ایران و چین برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تکمیل کریدور‌های ترانزیتی ایران، از نمونه‌های بارز این نوع رویکرد مدیران در برقراری رابطه با کشور‌های منطقه بود. البته طی روز‌های اخیر باز صحبت از اجرای کریدور ترانزیتی ایران زیاد به گوش می‌رسد.

در روز‌های پایانی سال گذشته همزمان با برگزاری همایش تجاری ایران و قطر نیز اخبار حاکی از آن بود که قطر قصد دارد به عنوان سرمایه‌گذار در بحث توسعه زیرساخت‌های ایران به‌ویژه بستر‌های حمل‌ونقلی در راستای توسعه تجارت خارجی ورود کند.

ورود سرمایه‌گذار خارجی صحت دارد؟

جذب سرمایه‌گذار برای توسعه توسعه کریدور شرق به غرب یا همان مسیر ابریشم معروف، در حالیست که زمان تکمیل کریدور شمال به جنوب هنوز در هاله‌ای از ابهام است. در سال ۱۳۷۹، قراردادی میان ایران، هند و روسیه منعقد شد که بر اساس آن این سه کشور با همکاری یکدیگر، مسیر بین‌المللی موسوم به کریدور شمال-جنوب را در ایران راه‌اندازی کنند.


بیشتر بخوانید: ترانزیت جایگزین نفت؛ خودفریبی بزرگ


با گذشت بیش از دو دهه از این توافقنامه، کریدور شمال-جنوب همچنان حلقه‌های مفقوده زیادی داشته و تکمیل نشده است. حال اخبار حاکی از آن است که دولت در اقدامات جدید خود به توسعه کریدور شرق به غرب توجه کرده است.

شکل‌گیری مسیر‌های ترانزیتی بین‌المللی به کجا رسید

فاطمه مقیمی، فعال بازرگانی در ارتباط با اهمیت کریدور‌ها و مسیر‌های ترانزیتی در جهان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: شکل‌گیری مسیر‌های ترانزیتی بین‌المللی، از مهم‌ترین فرصت‌های رشد تجارت در منطقه هستند. از این رو تمامی کشور‌ها در نقاط مختلف جغرافیایی تلاش دارند تا بتوانند با همکاری یکدیگر، این مسیر‌ها را شکل داده و از منافع آن‌ها بهره‌مند شوند. در خاورمیانه نیز چنین فرصتی وجود دارد؛ علاوه بر کریدور شمال-جنوب و جاده ابریشم، مسیر‌های مختلف دیگری برای توسعه فعالیت‌های تجاری در منطقه خاورمیانه حائز اهمیت‌اند، اما هنوز هیچ یک راه‌اندازی نشده یا آن‌طور که باید و شاید به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

 ترانزیت

وی ادامه داد: اتحادیه‌های اقتصادی منطقه‌ای، فرصت خوبی برای انجام همکاری‌ها در حوزه توسعه فعالیت‌های ترانزیتی است. به عنوان مثال در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) تلاش شد تا مسیر کریدوری اسلام‌آباد-تهران- استانبول شکل گرفته و خط ریلی این مسیر راه‌اندازی شد. کریدور مذکور، از جذابیت‌ها و منافع بسیار بالایی برخوردار است و تجار می‌توانند از این خط بهره‌برداری‌های خوبی داشته باشند، اما برخلاف تلاش‌های انجام شده، این کریدور ریلی تا به امروز رونق نگرفته و از جمله مهم‌ترین دلایل آن، نبود فعالیت‌های مناسب بازاریابی و معرفی جاذبه‌های تجاری آن به تجار سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه است.

این فعال تجاری خاطرنشان کرد: توجه به فرصت‌های ترانزیتی در منطقه و احیای کریدور‌ها و مسیر‌های تجاری که ظرفیت‌های بالقوه توسعه تجارت برای ایران محسوب می‌شوند، مهم‌ترین نگاهی است که باید دولت نسبت به آن اهتمام ورزد.

ظرفیت تعامل‌های سازنده نادیده گرفته شد

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، با توجه به اقدامات انجام شده طی چند مدت اخیر، به نظر می‌رسد ایران تلاش دارد تا از تمامی توانایی‌های کشور‌های منطقه، چه مالی و چه تجهیزاتی برای تکمیل و تقویت زیرساخت‌ها و بستر‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل خود بهره گیرد؛ اما همچنان در اجرای آن تعلل دارد و یا اینکه نتواند در برابر تحریم به درستی قد بلند کند!

با توجه به این نگاه‌ها، رویکردی میانه آن است که از ظرفیت‌های تعامل با جهان در راستای توسعه اقتصادی کشور استفاده کرده و در نهایت سیاست‌های داخلی در راستای مدیریت صحیح فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

عکس/تغییر چهره الیف مریم بازیگر سریال عشق ممنوع بعد از گذشت ۱۶ سال

عکس/ محمد جواد ظریف و رویا نونهالی به همراه همسرانشان در یک جشن خصوصی

گزارش رسانه خارجی از آدرنالین پارک تهران

عکس/محل حضور خبرنگاران در نشست خبری مسعود پزشکیان

عکس/حضور خبرنگاران و فیلم برداران در سالن اجلاس سران پیش از شروع نشست خبری پزشکیان

عکس/ استایل گنگ مهناز افشار در استوری جدیدش

عکس/ پزشکیان با این توئیت تسلطش را به زبان عربی و کردی به رخ کشید

عکس/ تجهیزات جالب عامل ترور نافرجام ترامپ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چقدر انرژی در ایران هدر می‌رود؟

باباپنجعلی به پایتخت برمی‌گردد؟

شرکت تاکسی دبی انتظار ۲۷.۲ میلیون دلار درآمد بیشتر را می‌کشد

مقایسه موتور‌های توربو و هیبرید؛ کدام‌یک بهتر است؟

نامساعدترین فضا برای اشتغال زنان +جدول

عکس/محسن تنابنده در پشت صحنه سریال پایتخت

عاملان چالش بنزین؛ از عدم اجرای پروژه سیراف تا سوبسید

طبقه متوسط زیر چرخ‌های ماشین ترمز بریدهِ اقتصاد نابود می‌شود!

برق صنعت را قطع می‌کنند و گازوئیل هم نمی‌دهند

استایل خاص نیما شعبان‌نژاد در اکران سریال بازنده + عکس

جزییات جدید درباره رجیستر شدن آیفون

نیاز ۳۰ میلیارد دلاری صنعت برق به سرمایه‌گذاری

عکس/حضور ابوالفضل پورعرب با ویلچر در یک مراسم

۵ سد تأمین کننده آب تهران چقدر آب دارند؟

همه چیز درباره سرطان چشم و راه‌های درمان آن

عکس/دره‌ای زیبا و کم نظیر در خراسان رضوی

عکس/ زیباترین قسمت شهر رشت که حتما باید به آن سر بزنید

افشاگری مدیرعامل سابق نساجی از نفوذ شرط بندی در فوتبال ایران

خشکسالی تاریخی در آمازون

عکس/بهشت واقعی اینجاست؛ حوالی لرستان و خوزستان

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می‌شود؟

لوازم التحریر لاکچری و فانتزی؛ معضل جدید خانواده‌های ایرانی؛ از پاک‌کن‌های ۷۰۰ هزاری تا کوله‌های ۷ میلیونی!

نبض نامنظم قیمت دلار

عکس خاص در سایت مسعود پزشکیان

شوک سنگین دیوید تیلور به کشتی ایران

چرا نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل بیشتر از مردان است؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳

محور کندوان امروز یک‌طرفه می‌شود

فیلم/صحبت‌های آرین سلیمی دارنده مدال طلا المپیک ۲۰۲۴ در دیدار با رهبر انقلاب

کسی دلتنگ علیرضا بیرانوند نمی‌شود!

زن زندگی علی دایی را بشناسید+عکس

اختلال شدید در شبکه اینترنت کشور

عکس/ گروه سرود زندانیان سیاسی در دهه ۶۰

اینفوگرافی/ مقایسه میانگین حقوق در آمریکا با سایر کشور‌ها

فیلم/تشکر رهبر انقلاب از مدال‌آوران، ورزشکاران، مربیان کاروان‌های اعزامی به المپیک و پارالمپیک

عکس/حضور دختر شهید رضایی نژاد دانشمند هسته‌ای در مراسم دیدار با رهبر انقلاب

سلمان فارسی به تهران بازگشت

روایت نیلوفر شهیدی از اولین باری که دختر خوانده اش مادر صدایش کرد + فیلم

دیدار اعضای کاروان المپیک و پارالمپیک با رهبر انقلاب

فیلم/ حضور سرزده مسعود پزشکیان در مجلس

علت حضور سرزده پزشکیان در مجلس چیست؟

راهنمای جامع هوش مصنوعی برای مدیران کسب و کارها

رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت چهاردهم کیست؟

موسوی و کروبی باید با هم آزاد شوند

فیلم/ ادعای عجیب رسایی درباره اتهامات باکو برای شهادت آقای رئیسی

سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران

قیمت گوشی سامسونگ در بازار چند؟ +جدول

عرضه یک میلیون و ۳۷۹ هزار تن محصول در بورس کالا

اظهارنظر عجیب سرمربی الاهلی درباره پرسپولیس