تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
اهالی می‌گویند که دو پروژه پتروشیمی میانکاله و نیروگاه نکا فقط برای ۹ نفر از اهالی به عنوان نگهبان اشتغال‌زایی کرده‌اند

بحران در آشوراده؛ حمله پتروشیمی میانکاله به دامپروری، کشاورزی و اشتغال

«زمین را از ما گرفتند و دورش فنس کشیدند. هر چه گفتیم حرف ما را گوش ندادند. ما را به چراگاه گوسفندانمان راه نمی‌دهند و می‌گویند این زمین شوره‌زار و بایر است. آنجا چراگاه دام ما بود. حالا گوسفندان ما در مضیقه‌اند.» مرد راه پنج ساعته «لله‌مرز» بهشهر تا بلوار کشاورز تهران را آمده تا در جمع فعالان محیط زیست از آنچه پتروشیمی میانکاله بر سر دامداران مرتع حسین‌آباد و لله‌مرز آورده بگوید.

بغض دامداران میانکاله؛ نگذارید زمین را از ما بگیرند

اقتصاد۲۴-یک سال و پنج ماه بعد از اینکه ماشین‌های سنگین برای اولین‌بار به دشت حسین‌آباد در چهار و نیم کیلومتری تالاب میانکاله هجوم بردند، سه دامدار، به نمایندگی از مرتع‌داران و دامداران منطقه بهشهر به تهران آمده‌اند. سومین نشست هم‌اندیشی کارگروه محیط زیست حزب مهستان به پتروشیمی میانکاله اختصاص پیدا کرده و آنجا آخرین خبر درباره فعالیت پتروشیمی گفته می‌شود: «کار آن‌ها متوقف شده، اما این خبر خوبی نیست، چون کارشان «فعلاً» تمام شده است.»

حر منصوری عبدالملکی، فعال محیط زیست و موسس دیده‌بان میانکاله می‌گوید آن‌ها حتی اگر پتروشیمی ساخته نشود، زمین را پس نمی‌دهند.

ساخت پتروشیمی میانکاله اوایل سال ۱۴۰۱ با حکم دادستانی متوقف شده بود، چون گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی و در نهایت مجوز سازمان محیط زیست را نداشت. اما اوایل تیر امسال، کابوس میانکاله دوباره تکرار شد و مراتع را فنس‌کشی کردند و ماشین‌های سنگین را به مرتع آوردند؛ گویی پیش از این سازمان محیط زیست، دستگاه قضایی و افکار عمومی مخالفتی با این پروژه نداشته‌اند و هیچ دستی قدرتمندتر از دست مجریان پتروشیمی میانکاله نیست، پروژه‌ای که سهامدار اصلی آن یکی از ابربدهکاران بانکی است.

حر منصوری: پتروشیمی میانکاله و واگذاری زمین‌ها نباید در میان انبوه گرفتاری‌های ما ایرانیان فراموش شود. وقتی زمینی طرح مرتع‌داری دارد نباید هیچ بهره‌بردار دیگری وارد شود و این مشکل بزرگی است که با زد و بند کنار زده شده و حق و حقوق ۵۸ نفر نادیده گرفته شده است. این افراد به دلیل دسترسی نداشتن به نهر و چاه مجبور شدند دامشان را به ییلاق منتقل کنند

مردم را فریب دادند

عصر یکشنبه در سومین نشست هم‌اندیشی کارگروه محیط زیست «حزب مهستان ایران» نمایندگان مرتع‌داران راه زیادی را آمدند تا از حقوق و خواسته‌شان بگویند. حاجی عین‌الله عالیشاهی، یکی از دامداران است و حرف‌هایش را با تعریف از حاصلخیزی زمین‌های محصور شروع می‌کند: «آنجا مرتع کشاورزی اهالی ۱۱ روستاست. باغ هم داریم و کشاورزان محصولات استراتژیک می‌کارند، مثل دانه‌های روغنی، پنبه، شالی و کلزا.» او سپس به بهانه اشتغال‌زایی که از سوی حامیان پتروشیمی مطرح می‌شود گفت: «ما از استان گلستان و همینطور از زاهدان و هزارجریب کارگر می‌آوریم. آن‌ها هستند که به کشاورزی ما کمک می‌کنند. مشکل ما کار نیست. مشکل ما محیط زیست و البته کشاورزی است. ما مخالف صنعت و تکنولوژی و پیشرفت نیستیم. دوست داریم باشد، اما نه اینجا. هنوز محیط زیست ما و تالاب میانکاله و کشاورزی ما در خطر است. آنقدر به ما فشار آمده که نمی‌دانیم چه کنیم. جوانان به خاطر این آب و خاک در کشور ماندند تا روستا برقرار بماند. کشور روستا هم می‌خواهد، مگر نه؟»


بیشتر بخوانید:میانکاله در آرزوی یک نفس راحت


یکی از دامداران: نمی‌دانم در بهشهر چند تحصیل‌کرده متخصص داریم که در پتروشیمی کار بگیرند؟ این هم مثل دهه ۷۰ و ۸۰ است. همه را فریب دادند و زمین ما را گرفتند و محیط زیست را به خطر انداختند

او سپس داستان گرفتن زمین‌های حاصلخیز را شرح می‌دهد و می‌گوید که تا امروز چهار مرتبه با وعده اشتغال‌زایی به لله‌مرز آمده‌اند، اما پروژه‌هایشان را نیمه‌کاره رها کرده‌اند و رفته‌اند. «یک بار در دهه ۷۰ سرمایه‌گذاری آمد و گفت می‌خواهد کارخانه بسته‌بندی محصولات کشاورزی راه بیندازد. سرمایه‌داران زرنگند و می‌دانند چطور مردم و دولت را فریب دهند. مصالح آوردند و امیدوار شدیم، اما یک‌دفعه به‌بهانه گرفتن وام کار متوقف شد. مصالح و میلگرد‌ها را رها کردند و پولشان را گرفتند و رفتند.» دفعه بعد دهه ۸۰ بود. «نماینده مجلس ما آمد و گفت ۱۵۰ هکتار زمین می‌خواهم تا اشتغال به‌وجود بیاورم. رفت و آمد و بالاخره آمدند برای کلنگ‌زنی. دور زمین را هم فنس کشیدند. روزی که افتتاح می‌کردند همه اهالی خواسته‌هایشان را گفتند. حتی من هم گفتم تراکتور دارم و می‌توانم در کشاورزی کمک کنم. اما به جایی نرسید. محیط زیست هم مصیبت کشید تا جلویشان را بگیرد. درخواست جوانان هم هیچ.» و در دهه ۹۰ ماجرا به میانکاله رسید؛ زمین طلب کردند و به جوانان وعده شغل دادند. دامدار می‌گوید: «حالا نمی‌دانم در بهشهر چند تحصیل‌کرده متخصص داریم که در پتروشیمی کار بگیرند؟ این هم مثل دهه ۷۰ و ۸۰ است. همه را فریب دادند و زمین ما را گرفتند و محیط زیست را به خطر انداختند.» بعضی از حاضران تایید می‌کنند که پروژه‌های پتروشیمی امیرآباد و نکا تاکنون باعث اشتغال ۹ نفر از اهالی منطقه شده است: «فقط ۹ نفر نگهبان شدند.»

بغض دامداران میانکاله؛ نگذارید زمین را از ما بگیرند

زمین ضامن وام بود

در بخش دیگری از نشست، حر منصوری عبدالملکی، فعال محیط زیست و موسس دیده‌بان میانکاله در جمع حاضران از تهدید اقلیم، سلامتی و مسئله اشتغال پایدار می‌گوید: «اگر این سنگر را ببازیم برای سال‌های آینده محیط زیستی‌ها در مقابل صنعت افسارگسیخته که تحت تاثیر نظام سرمایه‌داری است، باخته‌ایم. آن‌ها اینجا را سرزمین خود نمی‌دانند. اخبار را که بررسی می‌کنم فکر می‌کنم هر لحظه خبری از سوی علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست می‌آید که مانند سد چم‌شیر می‌گوید این کار منع حقوقی ندارد و می‌تواند شروع شود.»

منصوری می‌گوید که امروز تقریبا کار پتروشیمی متوقف شده است، اما این خبر خوبی نیست، چون کارشان «فعلا» تمام شده است. «این موضوع نباید در میان انبوه گرفتاری‌های ما ایرانیان فراموش شود. وقتی زمینی طرح مرتع‌داری دارد نباید هیچ بهره‌بردار دیگری وارد شود و این مشکل بزرگی است که با زد و بند کنار زده شده و حق و حقوق ۵۸ نفر نادیده گرفته شده است. این افراد به دلیل دسترسی نداشتن به نهر و چاه مجبور شدند دامشان را به ییلاق منتقل کنند.»

او مثل بسیاری از فعالان محیط زیست پتروشیمی را بهانه زمین‌خواری در این منطقه می‌داند: «زمین و مرتع ملی قرار بود ضامن گرفتن وام یورویی شود. این فرصت را گرفتند تا پلن B یعنی گهرباران دوباره به میانکاله برگردند. شورای تامین بود که تصمیم گرفت سرمایه‌گذار دوباره به منطقه برگردد. دو سه روز بعد از برگشتن آقای اژه‌ای (رئیس قوه قضاییه) آن‌ها دوباره کار را شروع کردند و استانداری از آن‌ها حمایت کرد.»

نگذارید زمین را از ما بگیرند

ذبیح‌الله رحمانی دامدار دیگری است که به نشست پتروشیمی میانکاله آمده. او بعد از واگذاری زمین‌ها مجبور شد ۳۰۰ گوسفندش را بفروشد و اکنون دیگر به زمین‌های حاصلخیزی که به گفته او بهترین زمین است و بهترین محصول را می‌دهد، دسترسی ندارد. «می‌گویند این زمین بایر است، شوره‌زار است. بیایید ببینید. آنجا درخت ۲۰ ساله داریم و چاهی داریم که حتی خود ما وقتی تشنه می‌شویم از آن آب می‌نوشیم. اما ما را دیگر به زمین‌ها راه نمی‌دهند. آن‌ها چه کسانی هستند؟ نمی‌دانیم پشتشان به چه کسی گرم است. ما کسی را نداریم که از ما دفاع کند. اما از محیط زیست و آقای سلاجقه می‌خواهیم که واقعا کوتاه نیاید.» مرد دامدار با بغضی در گلو حرفش را تمام می‌کند: «نگذارید زمین را برای همیشه بگیرند. نگذارید که کارشان تایید شود.»

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال

خودروی برقی مصرف سوخت کشور را بالا می برد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت

مالک جدید پرسپولیس چقدر درآمد دارد؟

خودرو خاص دو میلیاردی در تهران

عکس/منطقه توریستی شفت، قبل و بعد آتش سوزی

صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت

اینفوگرافی/ این تصویر هر جوانی را از ازدواج پشیمان می‌کند

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟

نگهداری این خودروها جرم است

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

آخرین قیمت خودرو +جدول

شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

به این دلیل چیپس نخورید

فیلم/ سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه فوتبال ۳۶۰

منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا باشیم؟

فیلم/ سوتی بزرگ مجری خانم روی آنتن زنده صداوسیما

نرخ رسمی ۲۴ ارز افزایش یافت

عکس/ چهره جدید بهنوش بختیاری و امین حیایی در اتاق گریم

قیمت اجاره مسکن در جنوب تهران + جدول

فیلم/آتش‌سوزی هولناک ۱۰۰ خانه در امامزاده ابراهیم شفت

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های غرب تهران + جدول

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

مشکل کشور فعلا سهمیه‌بندی بنزین نیست

ساز ناکوک آمریکا برای تهران و ریاض؛ آیا رابطه ایران و عربستان بر لبه پرتگاه است؟

رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور+ جدول

سنگ تمام الهام علی‌اف برای ضدیت با تهران؛ تلاش باکو برای مصادره املاک دولتی ایران در این منطقه

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران به چند استان؛ کدام شهر‌ها مرکز می‌شوند؟

کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟

پرونده باز است؛ شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت رییس‌جمهور سابق را اعلام کرد

قیمت جدید گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار+ جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

پشت پرده آرامش نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو

ترافیک فوق سنگین در جاده چالوس

قیمت انواع موتور سیکلت در بازار + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

قیمت سکه پارسیان + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز