تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
تریبونی برای بالا رفتن تا «ثریا»

چه کسی پشت برنامه جنجالی صداوسیما است؟

بسیاری هستند که به صدا و سیما لقب رسانه ملی می‌دهند؛ اما در مقابل جماعت بیشتری هستند که این لقب را قبول ندارند. اما خروجی این سازمان، بیشتر به رسانه‌ای شبیه است که بر اساس «میل» عده‌ای اداره می‌شود.

چه کسی پشت برنامه جنجالی صداوسیما است؟

اقتصاد۲۴-فارغ از محتوای برنامه‌ها که غالبا علیه یک جریان سیاسی و به نفع جریان دیگر است، مجری‌های این روز‌های جام‌جم هم غالبا از همان طیف غالبی و حاکم یا به عبارت بهتر دردانه‌های صدا و سیما هستند.

در برخی برنامه‌های صدا و سیما، به وضوح درباره یک دولت مواضع تند و خصمانه اتخاذ می‌شود. مجریان این برنامه‌ها حتی الان که دیگر دو سال از پایان کار دولت حسن روحانی گذشته، همچنان در برنامه‌هایشان علیه رئیس‌جمهوری سابق و وزرای قبلی بخصوص جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین صحبت می‌کنند.

ناظران معتقدند که این طیف سیاسی نزدیک به جبهه پایداری است و این تشکل تندروی محافظه‌کار، عنان افکار عمومی مخاطبان ثابت صدا و سیما را در دست گرفته است.

برنامه‌هایی در این سازمان تهیه و تولید می‌شود که گویا کار ویژه آن‌ها در دولت قبل بود و قوه مجریه سابق را تحت سنگین‌ترین هجمه‌ها و تخریب‌های خود قرار می‌داد. البته که در دولت فعلی، آتش انتقاداتشان را کم کرده‌اند و حتی می‌توان گفت خاموش شده است.

برنامه «ثریا»؛ توپخانه‌ای علیه دولت روحانی

یکی از برنامه‌هایی که به توپخانه‌ای علیه دولت یازدهم و دوازدهم تبدیل شده بود و این روز‌ها در نقش ستایشگر دولت سیزدهم ظاهر شده، برنامه ثریا است. «محسن مقصودی» مجری این برنامه از تریبون زنده شبکه یک آنچه میل داشت را خطاب به دولت روحانی می‌گفت و پخش می‌کرد.

شعار این برنامه «دیدبانی برای پیشرفت ایران» است. مقصودی علاوه بر مجری این برنامه، تهیه‌کننده آن نیز هست. اما موسسه‌ی پشت‌سر این برنامه جالب توجه است. آبان ماه ۱۳۹۴، موسسه‌ای با نام «پردیس دیدبان پیشرفت طرح فردای ایرانیان» تاسیس شد؛ شرکتی که «محسن مقصودی» مدیرعامل آن تعیین شد و اعضای دیگر آن هم از دوستان او بودند.

نکته جالب توجه درباره این موسسه آنجاییست که «پردیس دیدبان پیشرفت طرح فردای ایرانیان» تهیه‌کننده‌ی مستند‌های برنامه ثریا است؛ به عبارت دیگر، محسن مقصودی، هم تهیه‌کننده برنامه ثریا است و هم مدیرعامل موسسه‌ای که مستند‌های ثریا را تهیه می‌کند و در مالکیت سازمان صدا و سیما نیز نیست. سال ۱۳۹۷، طبق آگهی منتشره در روزنامه رسمی، این موسسه نام خود را به «فرهنگی هنری پردیس دیدبان پیشرفت طرح فردای ایرانیان» تغییر داد؛ به عبارت دیگر، عنوان «فرهنگی هنری» به ابتدای نام موسسه اضافه شد.

اعضای فعلی

در آخرین آگهی تغییرات این شرکت به تاریخ تیر ماه ۱۴۰۱، «محسن مقصودی» به سمت مدیرعامل و عضو هیات مدیره، «محسن حاج کرمی خوزانی» به سمت رئیس هیات مدیره، «علیرضا بوالی» به سمت عضو هیات مدیره، «شهاب‌الدین کاگنج» به سمت عضو هیات مدیره (خارج از شرکا) و «مسعود محمدی» به سمت عضو هیات مدیره (خارج از شرکا) تعیین شدند.


بیشتر بخوانید:حمله کیهان به صداوسیما به بهانه رشیدپور


به غیر از مقصودی که تهیه‌کننده و مجری برنامه ثریا است، «محسن حاج کرمی» در این برنامه، به عنوان مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده، حضور دارد. «شهاب‌الدین کاگنج» هم مدیر هنری و گرافیک این برنامه معرفی شده است.

ریزش‌های موسسه دیدبان

شهریور ۹۷، چند تن از موسسان اولیه از زمره شرکا خارج شدند؛ یکی از آن‌ها «سید حسن موسوی‌فرد» است که سال ۱۳۹۴ تحت عنوان «پژوهشگر برنامه ثریا» مصاحبه‌ای انجام داده بود.

«وحید اشتری» که این روز‌ها در فضای مجازی به عنوان افشاگر فساد شناخته می‌شود، یکی از اعضای آن بود. البته اشتری شهریور ۱۳۹۷ از جمع اعضای این شرکت خارج شد.

رضا جوهرچی دیگر شریک مجری ثریا در موسسه بود که او هم از لیست شرکا خارج شد. او هم در مقطعی در برنامه ثریا نقش جانشین تهیه‌کننده را داشته است. او سال ۹۴ در یک پرسش و پاسخ گفته بود: «تهیه و تولید برنامه تلویزیونی زنده ثریا، بارزترین فعالیت این مؤسسه است». منظور او از این موسسه، همان شرکت خودشان است.

هیات موسس، از جنس عدالتخواه و نزدیک به پایداری

مجموع اسامی هیات موسس اولیه نشان می‌دهد، این گعده دوستانه که نام موسسه بر آن گذاشته‌اند، از طیف سیاسی موسوم به عدالتخواهان بوده‌اند که قرابت زیادی با تفکرات جبهه پایداری دارند. کما اینکه مقصودی چهره شاخص این موسسه و مجری برنامه ثریا، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، همان خطی را پی می‌گرفت که تندرو‌ها و جبهه پایداری داشتند. مخالفت با برجام و خفیف کردن دستاورد‌های آن و ایرادات بنی‌اسرائیلی به دولت از جمله راهبرد‌های این برنامه در طول دوران مذاکرات و بعد از آن بود.

حالا، اما نحوه برخوردشان با دولت محبوبشان کاملا متفاوت شده است. مجری برنامه که روزگاری تندترین اظهارات را علیه دولتی‌ها داشت، حالا در برنامه‌اش از برخی کم‌کاری‌ها «گلایه» می‌کند و وقتی محمد مخبر معاون اول رئیسی با آن‌ها تماس می‌گیرد تا توضیح ارائه کند، در رثای این حرکت او در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد و رسانه‌های دولتی نیز منتشر می‌کنند!

مستند‌هایی پر هزینه

این موسسه مستند‌هایی تهیه می‌کند که یا روایت‌گر است یا مجری و تهیه‌کننده ثریا به عنوان راوی حضور دارد. برخی مستند‌ها در کشور‌های دور و نزدیک تولید شده‌اند؛ از ونزوئلا و روسیه تا سوریه و عمان. همین سفر‌های تیم تولید این مستند‌ها نیز جای سوال است که هزینه و بودجه این سفر‌ها از کجا تامین می‌شوند؟

تولید در «دیدبان»، تهیه در «اوج».

اما ماجرای دورهمی این افراد در برنامه ثریا وقتی جالب‌تر می‌شود که در پایان برخی مستند‌های ساخته شده توسط گروه برنامه ثریا، آمده: تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج.

در سال ۱۳۹۷، موسسه دیدبان با چهار مستند «درآغوش فرانسه»، «جوجه‌های انگلیسی»، «گنج پنهان» و «انبوه‌های تنها» در جشنواره «عمار» حاضر شده بود؛ چهار مستندی که به گفته مقصودی، «تولید موسسه دیدبان و تهیه شده در سازمان فرهنگی هنری اوج هستند».

سازمان اوج را حتما یادتان هست؛ همان تهیه کننده مستند‌هایی علیه دولت مانند «پرزیدنت آکتور سینما»؛ همان همکار امیرتتلو در تولید کلیپ انرژی هسته‌ای بر روی یک ناو ارتش در دریای خزر؛ همان سرمایه‌گذار «پایتخت ۵»، و چند فیلم از حاتمی‌کیا. البته تولیدات ثریا هم در حمله به دولت، دست کمی از اوج ندارد و شاید همین باعث شده باشد با هم همکاری کنند.

دورهمی یا برنامه در صدا و سیمای ملی؟!

سال ۹۳ در خلال اوج فعالیت‌های اوج، سخنگوی سپاه در مصاحبه‌ای گفت «با توجه به رویکرد حمایتی سپاه از مجموعه اوج تولیدات این مرکز را نمی‌توان الزاما خروجی و محصول رسمی مجموعه سپاه دانست». سال ۹۶ هم مدیر وقت موسسه اوج درباره حامی مالی اوج شفاف صحبت کرد: «افتخار سازمان اوج این است که از هیچ سفارتخانه‌ی خارجی پول نمی‌گیرد و با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می‌گیرد». سازمان اوج در چند سال اخیر، در لوایح بودجه سالیانه، ذیل قرارگاه فرهنگی بقیة‌الله سپاه پاسداران، قرار می‌گیرد و بودجه‌ای حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی به آن اختصاص داده می‌شود.

با وجود حضور محسن مقصودی و شرکا در تهیه برنامه ثریا و همچنین کمک‌های اوج در تهیه مستند‌های ثریا، نام «دورهمی» بیشتر برازنده این برنامه است.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

متهمان ردیف اول تراژدی سیل مشهد

طبقاتی شدن مرگ، از قبر‌های رایگان تا قبر‌های فوق لاکچری در بهشت زهرا / در آرامستان تهران چه خبر است؟

فیلم/ گریه بهنوش طباطبایی؛ بعد از رفتنش یتیم شدم

خبر مهم و فوری برای یارانه بگیران

انس جهانی طلا ترمز کشید

خسارت سیلاب اردیبهشتی؛ این بار در مشهد

بازار داغ لابی‌گری در راهروهای مجلس؛ معامله گران از نبویان تا قالیباف و دورخیز ذوالنوری برای هیات رئیسه

قیمت جدید گوشت گوسفندی امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

یک پیش‌بینی از بازار طلا در هفته آینده

ادامه زمزمه‌های مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها

طرح نور و ماجرای حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؛ مخالفان و موافقان گشت ارشاد چه کسانی هستند؟

فیلم/لحظه وحشتناک قتل یک مرد وسط خیابان بعد از درگیری در مسابقه بیلیارد

پازل گمشده سیاست ارزی در بازار آزاد

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها

دلار به افت قیمت ادامه داد

فروش ناگهانی خودروی برقی!

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

همه شعار‌های تازه دولت در دومین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی به مازندران؛ از خودکفایی برنج تا وعده استان جدید

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا بورس برای بازگشت به تعادل تعلل می‌کند؟

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

پیش بینی بورس امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

برای درمان نفخ شکم این داروی گیاهی را مصرف کنید

تمرین‌هایی برای تقویت حافظه و تمرکز

کشف بهترین راه برای افزایش طول عمر

بهترین زمان مصرف دانه چیا

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

فیلم/ سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

فیلم/ لحظه انفجار ایستگاه فشار قوی برق در کوهسنگی مشهد