تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
گفتگو با کوروش احمدی، دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل

ایران از معادلات منطقه‌ای حذف خواهد شد؟

به عقیده برخی صاحب‌نظران، اعطای نقش واسطه‌گری به قطر برای پرداخت پول‌های کره‌ای به ایران، آن‌هم در بازه‌ای از تاریخ که این کشور به لطف حمایت ابرقدرت‌های شرق و غرب، در حوزه‌های انرژی و ژئوپولیتیک از ایران سبقت بی‌سابقه‌ای گرفته، منجر به پررنگ‌تر شدن بازیگری قطر و در نتیجه، بلاموضوع شدن حضور ایران در منطقه خواهد شد

ایران از معادلات منطقه‌ای حذف خواهد شد؟

اقتصاد۲۴-  آزادسازی پول‌های مسدود‌شده ایران درکره جنوبی، پس از سال‌ها سرگردانی در راهرو‌های سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی، نهایتا در مردادماه به سرانجام رسید. اتفاقی که بحث‌های منحصر به خود را در پی داشت و انتقاد‌ها از نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌های دولتی نیز، در جای خود قابل تامل بود. طبق توافقی که صورت گرفته، پول‌های متعلق به ایران به حسابی در بانک قطری واریز شده و بنا به اعلام نیاز ایران برای تامین کالا‌های اساسی، مبلغ مورد نیاز برای هر خرید، با مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا، به ایران اختصاص خواهد یافت.

معاملات تجاری و تراکنش‌های مالی بین ایران و عراق نیز در ماه‌های اخیر با اتفاق مشابهی مواجه بود. وزارت‌خزانه‌داری آمریکا، با اعمال سخت‌گیری‌هایی، بانک‌های عراقی را از پرداخت دیون‌شان به دلار منع کرده و دولت عراق نیز در بازه‌ای ناچار به پرداخت حجم زیادی از دینار به ایران شد.

با این حال به عقیده برخی صاحب‌نظران، اعطای نقش واسطه‌گری به قطر برای پرداخت پول‌های کره‌ای به ایران، آن‌هم در بازه‌ای از تاریخ که این کشور به لطف حمایت ابرقدرت‌های شرق و غرب، در حوزه‌های انرژی و ژئوپولیتیک از ایران سبقت بی‌سابقه‌ای گرفته، منجر به پررنگ‌تر شدن بازیگری قطر و در نتیجه، بلاموضوع شدن حضور ایران در منطقه خواهد شد. با این حال اما، «کوروش احمدی»، کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل در گفت‌وگویی که با روزنامه اینترنتی فراز داشته، نظری مغایر با این دیدگاه دارد.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

عده‌ای معتقدند که قطر می‌تواند در آینده، از نقش میانجی‌گری‌اش درپرداخت پول‌های بلوکه‌شده کره جنوبی به ایران، به عنوان اهرم فشاری در رقابت‌های احتمالی در منطقه استفاده کند. این گزاره چقدر به واقعیت نزدیک است؟

این سپرده ایران در یک بانک قطری سپرده شده و این بانک نیز باید قاعدتا تابع ضوابط بانکی باشد. بعید است که اگر پول ایران در بانک یک کشور واسط واریز شده باشد، آن کشور بتواند این موضوع را به یک عامل فشار تبدیل کند. می‌دانیم که پول خیلی از کشورها، در بانک‌های سایر کشور‌ها سپرده گذاره شده است. اما این بانک‌ها اگر دارای اعتبار باشند و برای اعتبار خود ارزش قائل باشند از قوانین و ضوابط و استاندارد‌های مشخصی تبعیت می‌کنند. بنابراین، بعید است که دولت قطر بخواهد یا بتواند از پول‌های ایران به عنوان یک حربه یا اهرم فشار استفاده کند.

با این حال بحث مهم دیگری وجود دارد. همانطور که مقامات ایران نیز تایید کرده‌اند، این پول‌ها باید با مجوز وزارت خزانه‌درای آمریکا و برای کالا‌های غیرتحریمی هزینه شود. برای مثال اگر ایران بخواهد فلان دارو یا بهمان ماده کشاورزی یا کود و سم یا پلاستیک و مانند آنرا خریداری کند، این درخواست ابتدا باید توسط وزارت خزانه‌داری تایید شده و بانک نیز پیرو این تایید، وجه مربوطه را به حساب فروشنده جنس حواله کند. این‌جاست که ممکن است با سخت‌گیری‌هایی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا مواجه شویم. برای مثال، در زمان صدام، که من به خاطر شغلم موضوع از نزدیک دنبال می‌کردم، آمریکا و انگلیس یا با تاخیر زیاد عمل می‌کردند یا اساسا اجازه خرید شماری از اقلام معمولی را به بهانه اینکه استفاده دو منظوره (نظامی و غیرنظامی) دارند، نمی‌دادند. مثلا یادم است یکی از اقدام مداد بود و ادعای آمریکا و انگلیس این بود که مغز مداد از گرافیت است و استفاده دو منظوره دارد! آن دو کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل بودند و حق وتو داشتند و برای برداشت از سپرده‌های حاصل از فروش نفت عراق که در صندوق امانی دبیر کل سازمان ملل سپرده شده بود، نیاز به مجوز شورای امنیت بود. امروز نیز، سخت‌گیری‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بالقوه می‌تواند این وضعیت را برای ایران تکرار کند. اما اینکه دولت قطر بتواند با نفوذ در بانک‌های خود پرداخت پول به ایران را دشوار کند، بعید است.


بیشتر بخوانید: پذیرش خشکسالی افغانستان توسط برخی مسئولان فاقدتخصص؛ ماجرای کانال‌های انحرافی آب چیست؟


این اتفاق در ماه‌های اخیر در مورد روابط تجاری ایران و عراق نیز رخ داده است. عراقی‌ها در فرایند پرداخت دقیق و به‌موقع بدهی‌های تجاری‌شان به ایران، با محدودیت‌ها و موانع بسیاری از سوی نهاد‌های ناظر ایالات متحده از جمله وزارت خزانه‌داری مواجه بودند.

بله. حتی دولت عراق نیز که طی سال‌های اخیر، گهگاه روابط کم و بیش نزدیکی با ایران داشته، نتوانست عملا نفوذی بر بانک‌های خود داشته باشد. عراق، با وجود روابط حسنه‌ای که در سال‌های اخیر با ایران داشت، به دلیل سخت‌گیری‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نمی‌توانست به بانک‌های خود دستور بدهد تا پول ایران را آزاد کنند. البته شاید می‌توانست چنین دستوری صادر کند، اما در این صورت، بانک‌های عراق با تحریم‌های آمریکا مواجه شده و از حوزه معاملات دلاری اخراج می‌شدند؛ همین به ضرر منافع ملی و اقتصادی عراق تمام می‌شد. در نتیجه، دولت عراق خود را کنار کشیده و مسوولیت را به بانک‌ها سپرده بود. بانک‌ها نیز طبق ضوابط و استاندارد‌هایی که دارند با نگرانی از تحریم‌ها، برای جابه‌جایی پول ایران، مجوز آمریکا را می‌خواستند. اما دولت عراق، حتی اگر بخواهد نمی‌تواند با وجود مجوز‌های آمریکا، دخالتی در فرایند انتقال پول داشته باشد.

با این تفاسیر، به نظر شما واسطه‌شدن قطر برای پرداخت پول‌های کره جنوبی، ارتباطی با افزایش نقش قطر یا کاهش نقش ایران در معادلات منطقه‌ای ندارد؟

فکر می‌کنم نقشی که واسطه‌گری قطر در تسهیل انتقال سپرده‌های ایران از کره جنوبی به قطر دارد، یک نقش عام دیپلماتیک است و سود قطر از این ناحیه است بدون اینکه بتواند یا بخواهد روی تبادل مالی و بانکی تاثیر بگذارد. یعنی قطر با این واسطه‌گری، به عنوان کشوری که مورد اعتماد همزمان ایران و آمریکا بوده، یک اعتبار دیپلماتیک کسب می‌کند. با این حال مشکل این است که ایران با این بزرگی، قدرت، وسعت، سابقه تاریخی و با این قدمت دولت ایرانی، به کشور‌های ذره‌ای در منطقه نیازمند شده است. مشکل اصلی است که البته اتفاق تازه‌ای هم نیست. ما از دهه ۶۰ اغلب دنبال این بودیم که از مساعی جمیله شیخ‌نشین‌های خلیج فارس برای ارتباط با غرب استفاده کنیم که به تعبیر عامیانه برای ما افت دارد.

حذف شدن یا حذف کردن ایران از معادلات منطقه‌ای، پدیده تازه‌ای نیست. این فرایندی است که تقریبا در چند دهه اخیر در جریان بوده و ارتباطی به اتفاقات اخیر ندارد. برای مثال، یک نمود بیرونی از حذف ایران از معادلات منطقه این است که لوله گذاری برای انتقال نفت و گاز، دیگر از قلمرو ایران انجام نمی‌شود و لوله‌های انتقال انرژی در خارج از مرز‌های ایران کشیده شده‌اند. مثال دیگر، جاده ابریشم جدید عمدتا از بالای خزر می‌گذرد. پرواز هواپیما‌ها نیز تا جایی که ممکن باشد، خارج از آسمان ایران انجام می‌شود. بخشی از این اتفاقات مربوط به تحریم‌ها است و بخش دیگری به نگرانی‌ها از برخی تهدید‌ها بازمی‌گردد. امروزه، سرمایه‌گذاری قدرت‌های بزرگ در ایران به سمت صفر میل کرده است. حتی چینی‌ها نیز کمتر دنبال سرمایه گذاری‌های درازمدت در حوزه انرژی و سایر حوز‌ها در ایران هستند. مصداق‌های حذف ایران از معادلات منطقه از این قبیل است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس