تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
علیرضا حیدری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

عدم افزایش حقوق کارگران ، استراتژی دولت سیزدهم است/ این افتخار نیست مردم را فقیرتر کنیم تا نشان دهیم در کاهش تورم موفق شده‌ایم

علیرضا حیدری گفت: همان روزی که شورای عالی کار مصوبه دستمزد ۱۴۰۲ را با آن شرایط خاص و البته به سختی مصوب کرد، کاملاً مشخص بود اراده‌ای برای ترمیم حقوق کارگران وجود ندارد.

افزایش حقوق کارگران در سال 1402

اقتصاد ۲۴، سعید شمس:  اینکه کارگران توقع داشته باشند، حقوق شان همسان با میزان تورم و گرانی‌ها افزایش یابد امری معقول و طبیعی است که با هیچ متر و معیاری نباید از نظر تصمیم گیران دولتی مورد بی توجهی قرار بگیرد.

در ایران شورای عالی کار که اعضای آن را نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران تشکیل می‌دهد، متولی افزایش حقوق و دستمزد کارگران در هر سال است اما این افزایش به طور معمول یکبار در سال اتفاق می‌افتد، هرچند که در قانون پیش بینی شده است که حقوق کارگران باید متناسب با افزایش نرخ تورم افزایش یابد، تورمی که همواره در میانه‌های سال از حقوق پیشی می‌گیرد و هیچگاه هم دستمزدها در میانه سال ترمیم نشده است.

امسال هم کارگران با توجه به تورم موجود در کشور تقاضای افزایش حقوق را مطرح کرده‌اند که با این پاسخ دولت مواجه شده است: «در زمان تصویب حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پیش‌بینی شد چنانچه در سال جاری حقوق کارمندان افزایش پیدا کند، به همان میزان حداقل حقوق کارگران هم اضافه شود.» این در حالی است که تاکنون دولت هیچگاه به افزایش حقوق کارمندان روی خوش نشان نداده است، هرچند که چالش کسری بودجه نیز رمقی برای دولت برجای نگذاشته است.

در این میان ذکر این نکته حائز اهمیت است که دولت بزرگترین کارفرمای کشور و بدیهی است با افزایش حقوق کارگران و البته کارمندان خود مخالفت کند.

علیرضا حیدری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درباره احتمال افزایش حقوق کارگران در سال جاری اظهار داشت: همان روزی که شورای عالی کار مصوبه دستمزد را با آن شرایط خاص و البته به سختی مصوب کرد، کاملاً مشخص بود اراده‌ای برای ترمیم حقوق کارگران وجود ندارد. در واقع استراتژی شان چیزی جز این نبود که حقوق کارگران برخلاف کارمندان افزایش پیدا نکند. یعنی اگر می‌خواستند به شکل منطقی و قانونی دستمزد ۱۴۰۲ را تصویب کنند، تقریبا روند نشان می‌داد، حداقل دستمزد کمتر از نرخ تورم رسمی اعلامی نباشد و بعضاً بیش از آن هم بود. البته نوع مصوبه طوری بود که روی متوسط دستمزد‌ها هزینه کارفرمایی زیر نرخ تورم رسمی اعلامی اتفاق می‌افتاد.

کنترل تورم به وسیله ابزار‌های مالی و پولی، ادعایی بیش نیست

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران در ادامه گفت: به عبارت دیگر درست است که حداقل دستمزد معادل یا کمی بیشتر از میزان تورم بود، اما سر جمعِ هزینه‌های کارفرما اعم از حداقل و سطوح به طور میانگین پایین‌تر از نرخ تورم بود. به این معنی که کارفرما‌ها همیشه برنده بودند، اما در ۱۴۰۲ اتفاق عجیبی افتاد؛ یعنی سیاست گذاری دولت در تعیین دستمزد کارگران به واسطه‌ای بود که تقاضای موثر بازار را کاهش بدهند تا این کاهش تقاضا منجر به کاهش مصرف شود و همچنین کاهش مصرف تعادل قیمتی را موجب شود و اینکه ادعای کاهش ۲ یا ۳ درصدی تورم ناشی از کاهش قدرت خرید واقعی نیروی کار است.


بیشتر بخوانید: اگر مسیر دولت هاشمی پیگیری می‌شد امروز کارگران حال و روز بهتری داشتند/ اقتصاد کشور دست معاون اولی است که یک جمله اقتصادی را نمی‌تواند درست ادا کند


وی افزود: پس این ادعا که «توانسته ایم به وسیله ابزار‌های مالی و پولی تورم را کنترل کنیم» صرفاً ادعایی بیش نیست که شاخص‌ها هم موید همین موضوع است. یعنی کاهش مصرف مواد غذایی کم شده است، الگوی مسکن تعدیل شده و همچنین سایر الگو‌های مصرف در حوزه‌های دیگر هم یا به اختیار یا با اجبار کاهش پیدا کرده است که این روند موجب کاهش تقاضای کل شده است که این مسئله موجب ارزان شدن برخی از قیمت‌ها شده که این افتخار بزرگی نیست که مردم را فقیرتر کنید تا نشان بدهید در کاهش تورم موفق شده اید.

آماده//////// عدم افزایش حقوق کارگران ، استراتژی دولت سیزدهم است/ این افتخار نیست مردم را فقیرتر کنیم تا نشان دهیم در کاهش تورم موفق شده‌ایم

ساختار تورم در ایران ساختاری هزینه‌ای است

این فعال حوزه کارگری تصریح کرد: ساختار تورم در ایران ساختاری هزینه‌ای است. به عبارت دیگر شاخص تولید کننده است که تورم را به مصرف کننده منتقل می‌کند. پس مصرف کننده را متهم اصلی تلقی کرده و از طریق کاهش مصرف دنبال کنترل تورم هستند. پس می‌توان گفت، اراده این بوده است که دستمزد‌ها را پایین‌تر از نرخ تورم تعیین کنند و قدرت خرید مردم را کاهش بدهند که این استراتژی غلط از ابتدای دولت سیزدهم رایج بوده و اساساً تفکر بر همین است.

حیدری گفت: با نگاهی به شرایط سال ۱۴۰۰ می‌بینیم در اولین بودجه سالانه دولت مستقر، حقوقِ بالای ۱۰ میلیون تومان را فقط ۱۰ درصد به اضافه ۶۵۰ هزار تومان زیاد کرده بودند، یعنی همان سالی که شورای عالی کار افزایش ۵۷ درصدی را تعیین کرد. با این توضیح که در آن مقطع تورم ۴۰.۲ بود.

وی با تاکید بر اینکه عدم افزایش حقوق کارگران استراتژی دولت است و این روند بازگشت ناپذیر است، گفت: طبیعتاً اگر دولتی‌ها بخواهند روی دستمزد کارگران تغییری اعمال کنند، ممکن است سایر گروه‌های دیگر هم مطالبه گر شوند. به همین دلیل با وجود اینکه نصِ صریح قانون رعایت نشده و همچنین با وجود اینکه دستمزد‌ها منصفانه نیستند، کارگران را در تله فقر گرفتار کرده و ضخامت لایه فقرا افزایش پیدا کرده است.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران در پایان اظهار کرد: این روز‌ها سختی و مشقت به خانوار تحمیل شده و سلامت و آموزش و البته درمان و مسکن مردم به طور جدی با تهدید مواجه شده است. با این حال دولت همچنان بر رویه بسیار غلط و هزینه ساز خود اصرار دارد و متاسفانه این استراتژی تا پایان دولت جاری (مرداد ماه ۱۴۰۴) تداوم خواهد داشت.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
سعدی
0
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
سلام آقای ریسی نا امیـدمون کردی !
ناشناس
0
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
تا نکشنمون دست از سرمون برنمیدارن
ایران
0
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
پولهای نفت که همش میگید داریم میفروشیم کجاست؟ مالیاتهایی که همه جوره از مردم میگیرید کجاست؟ پولهای آزاد شده کو؟؟؟ اگه سختیه چرا برای مسؤلان نیست فقط کارگرو بازنشسته و کارمند سختی بکشن؟
ناشناس
0
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
ریسی فیلمت هست زمانی که گفته بودی چرا در یک جا که ۳ نفر کار می کنند یکی ۷ میلیون بگیرد یکی ۱۵ میلیون بگیرد و یکی ۳۰میلیون ما کارگرها چقدر خوشحال شدیم شرم نمی کنی
علی رضا
0
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
بایک هفته اعتصاب کارگران کاردرست میشود کارگر اگرحریف دولت نمیشود حریف خودش که میشود
مرتصی جلالی
0
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
بنده عملکرد کلی دولت را قبول ندارم. ولی امسال کمی بهتره شده است . بالا بردن حقوق وگران کردن کالاها دردی از مردم دوا نخواهد کرد .بلکه به تورم دامن خواهد زد.واردات خودرو دست دوم وسقف مصرف ۴۰لیتر روزانه بنزین وصنعتی کردن نان وکارهایی از این قبیل شرایط را در جامعه بهتر خواهد کرد کوتاه کردن دست دزدان بیت المال و رانت برقراری عدالت است.
ومن ا...‌
علی
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
خجالت بکشید
Delaram
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
اینم از رییس و روسای انقلابی ،با کلک ،کلک مردم بیچاره در آوردن،همون مردمی که از گودال روحانی به چاه عمیق رییسی گرفتار شده اند،آخه کدام انقلابی خون مردم بیچاره را به شیشه کرده
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
دولت. بی درایت و بیسواد که ی مشت ... که اصلا وابدا بویی از اقتصادومعیشت جامعه خبر ندارن امیدی نیست
کارمند
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
تنها هنر این دولت خوردن حق زن و بچه کارمندا و کارگرای زحمتکشه
هوای همه رو داشته الا این دو قشر
تورم بالای ۵۰ در صد افزایش حقوق ۲۰ در صد
حمید
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
حقوق و مزایای وزارت نفت وشرکت گاز وفولاد مبارکه وبانکها ودو جای دیگه سوپر عالیه وبقیه بخور ونمیر
یه بازنشسته
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
واقعا دولت سیزدههم بجزدورغ هیچ دستاوردی برای مردم بخصوص طبقه محروم نداشت
یه بازنشسته
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
من نمیدانم چرا این دولت کمر به نابودی مردم بخصوص محرومان بسته است متاسفانه معاون اول رییس دولت یه فردبی تجربه وخودخواه است البته مقصرریاست محترم جمهوراست که معاونت رابه ادم بی تجربه ای داده است ونتیجه اش این میشودکه فقط خوب وعده میدهدولی خبری ازعمل نیست ان ازافزابش حقوق سال گذشته این هم ازهمسانسازی حقوق مابازنشستگان تامین
اجتماعی درکل دولت سیزدهم باان شعاری که اول انتخابات دادبسیارمغایرت داردومردم هم می بینندبنابراین بایدبخودش بیادوراه را بیشتراراین اشتباه نرودکه مردم دیگرتحمل شنیدن شعارهای رنگارنگ راندارند
یه بازنشسته
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
ایا نظری که نوشته میشود و در دید عموم قرار نمیگیرد چه ارزشی دارد؟ لطفاً نقطه نظرات مردم را منتشر کنید ممنونم
محمد
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
دولت رئیسی ،دولتی که تمام دربها رو بر روی مردم بسته و دستش تو جیب ملت هست .برای اینکه خزانه پر شود .
بدونید که جامعه کارمند و کارگر و بازنشسته به شما رای نخواهند داد.
علی کیاپاشا
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
آقای رییس جمهور جناح راست پایداری می باشد و ایشان مثل محروم آذری قمی و احمد توکلی کارگر را برده کارفرما میدانند ...کسی هم که حرف بزند انگ چپی به آن می زنند و حالا که چپی‌ها سرنگون شدند انگ ضد انقلاب می زنند
یک کارگر بازنشسته جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی
حمید رضا
0
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
البته نباید نگران حقوق کارگران بود چون دیگه کارگری نمونده ،تولید و کارخانه و مسکن در رکود و ورشکستگی قرار دارد
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲
چون میدونن اگه حقوق کار گر اضافه کنن چیزی بخودشون نمیرسه اینا با کارفرماها دستشون تویه کاس هست
Ram
0
0
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲
لعنت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

بهترین تفرجگاه‌های دماوند در فصل بهار

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین فیلترشکن برای اندروید

وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید

هشدار به کسانی که هر روز پنیر می‌خورند

کودکان از چه سنی می توانند ماست بخورند؟

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

هوادار هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد

مدیرروستا: فوتبال ایران در حال نابودیست

ترکیه تجارت با اسراییل را تعلیق کرد

قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد

پیام خطیر به هواداران استقلال

فیلم/ همتی: این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است

عکس/ شاهکار تازه زاکانی در پارک لاله

ورود سامانه بارشی تازه به کشور

خطیر رفت، تمرین استقلال باز شد

فیلم/ لحظه به آغوش کشیده شدن یسنا به دست مادرش

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

فیلم/ نخستین تصاویر از پیدا شدن یسنا پس از ۵ روز مفقودی

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس