تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲

چتر آلودگی بر سر تنفس مردم/ از پاییز تا پاییز، کلانشهر‌ها در آغوش آلودگی هوا

چتر آلودگی بر سر تنفس مردم

اقتصاد۲۴- آبان، به ایستگاه آخر نزدیک است. ماهی که انگار از سال ۹۸ به بعد، تداعی دیگری در ذهن مردمان این مرز و بوم دارد. این روز‌ها گویی، از تمام پس کوچه‌های شهر، بوی بنزین به مشام می‌رسد. بویی که هم با این هوای همیشه آلوده از دود پیوند دارد و هم به یکی از تلخ‌ترین خاطرات جمعی مردم پیوند خورده است. حالا، اما پس از گذشت چهار سال، نه تنها با افزایش قیمت بنزین خو گرفتیم بلکه موانع مهم‌تری پیش روی حیات خود می‌بینیم.

نفس شهر به شمارش افتاد

حالا به آلوده‌ترین روز‌های پاییزی کشور رسیدیم. روز‌هایی که بسیاری از کلانشهر‌ها هشدار قرمز به تن کرده‌اند و از غلظت آلاینده‌ها لبریزند. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۳۶ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۴۴ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. اما منشا آلودگی هوای تهران تقریبا برای تمام مردم درگیر با این معضل عیان است؛ از انواع مختلف خودرو‌ها (از جمله خودرو‌های سبک و سنگین) تا نوع سوخت مورد استفاده. مسائلی همچون ترافیک، حمل و نقل و مصرف مازوت نیز در این زمینه تأثیرگذارند.

از طرف دیگر، پس از کاهش قابل توجه عرضه بنزین سوپر در کشور، حالا نزدیک به یک ماه است که بنزین یورو نیز در ایستگاه‌های سوخت کشور دچار کمبود شده و عرضه بنزین با کیفیت پایین به میزان چشمگیری افزایش یافته است. موضوعی که در بازگشت سریع آلودگی هوا در تهران بی‌تأثیر نیست. اما با نگاهی گذرا به آمار آلودگی هوا می‌توان دریافت که حجم آلودگی در شهر‌های صنعتی به خصوص شهر‌های نزدیک به تهران به حدی بالا است که عملا دلیلی به جز افزایش حجم احتراق حاصل از سوخت‌های فسیلی بویژه مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع، بنزین‌های بی کیفیت در خودرو‌های پرمصرف و تجهیزات گاز سوز قدیمی برای آن نمی‌تواند وجود داشته باشد. اما شاید بهتر باشد که به جای اشاره تنها به سوخت ناسالم به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا، به جوانب دیگر از جمله خودروسازی، فعالیت کارخانه‌ها، کمبود وسایل نقلیه عمومی و مسائل مشابه نیز اشاره کرد. اقداماتی همچون تدابیری برای پرداخت هزینه بنزین استاندارد یا ایجاد تبصره‌ها و امکانات خاص برای مصرف‌کنندگان بنزین، سبب می‌شود تا جدا از مردم عادی، دست کم خود مسئولان و خانواده‌هایشان بتوانند سال‌ها بعد هم در این شهر نفس بکشند! مسئولانی که در مساله آلودگی هوا طی سال‌ها نشان دادند که خالی از مسئولیت‌پذیری هستند، اما باز به هر نحو انگشت اتهام را چه در عدم مصرف بنزین سوپر و چه عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی تنها به سمت مردم نشانه رفتند.

انگشت اتهام باز هم به سوی مردم

«نیازمند صورت جدیدی از شهر تهران هستیم، صورت حال حاضر شهر تهران زیبنده مردم و جمهوری اسلامی نیست. اگر مدتی ماشین‌ها تردد نکنند تهران پاک‌ترین هوا را خواهد داشت.»، این اظهارات شهردار تهران در روز‌های آغازین فعالیت اش در دولت تازه بود. عجیب آنکه کرسی‌نشین بهشت از یاد برد که سال‌هاست طرح‌های مختلف ترافیک، برای کنترل تردد خودور‌ها و جلوگیری از آلودگی هوای تهران در مناطق مختلف شهر اجرا می‌شود. تا آن «صورت جدید» بر شمایل سربی و دودآگین تهران پدیدار شود. بماند که طبق گفته کارشناسان، تاثیر لازم و مورد قبول را نیز نداشته‌اند. اما گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم، طریقی است که مسئولان ایران در پیش گرفتن آن، صاحب رکورد هستند! همچنین، نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفت: علاوه بر مسائلی مانند مصرف مازوت که حتی اگر در نیروگاه‌ها رخ ندهد، در برخی صنایع قطعاً اتفاق می‌افتد، باید به مواردی همچون مستعمل شدن ناوگان حمل و نقل شهری و تردد موتورسیکلت‌های فرسوده که از یک سو جمع‌آوری شده و از سوی دیگر با مزایده دوباره به چرخه مصرف بازمی‌گردند، توجه داشت. این عوامل، در کنار اهمال یا تقلب در معاینات فنی و ادامه تولید خودرو‌های غیراستانداردی که دچار نقص احتراق هستند، به عنوان دلایل اصلی افزایش مشکلات هوای شهری به‌شمار می‌آیند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌تری شود.
۱۸ دستگاه، متولیان مقابله با آلودگی هوا هستند!


بیشتر بخوانید: نقشه تازه برای تقسیم تهران؛ آیا غرب تهران در تقسیمات کشوری مستقل می‌شود؟


قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ توسط مجلس تصویب شد، ۱۸ دستگاه را برای مقابله با آلودگی هوا معرفی کرد. این دستگاه‌ها شامل سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، سازمان هواشناسی و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، همچنین وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد، پلیس راهور نیروی انتظامی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صدا و سیما نیز هستند. با این همه نهاد مسئول، هزاران نفر هر سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ واقعیتی که نشان‌دهنده ناتوانی و نقص مسئولین در مقابله با این چالش جدی است.
سال گذشته مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اطلاعات آماری، اعلام کرده که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، تنها ۳۶ روز هوای پاک داشتیم و ۴۱ روز دیگر هوا در تهران به شدت ناسالم بوده است. مساله‌ای که این نشانگر تحولات منفی و نگران‌کننده در کیفیت هوای پایتخت است.

۴۰ درصد زمان تحصیل با شرایط جوی از بین می‌رود

درحالی که روزنامه جوان و بسیاری از کارشناسان همسو با آن معتقد هستند که ۴۰ درصد زمان تحصیل در ایران به دلیل آلودگی هوا و شرایط جوی از بین می‌رود و «یک بام و دو هوای» وزارت آموزش پرورش نیز نتیجه‌ای جز تعطیلی مدارس نداشته است. تاکنون، وزرای حالی و سابق آموزش و پرورش با اصرار بر این امر هستند که مدارس در شرایط آلودگی هوا تعطیل نشوند. این حالت در حالی رخ می‌دهد که استاندارد‌های جهانی توصیه می‌کنند که فقط در شرایطی که شاخص کیفیت هوا در بازه ۰ تا ۵۰ قرار دارد، کودکان بدون نظارت می‌توانند به خارج از خانه بروند. بر اساس این استانداردها، حتی در شرایط هوای قابل قبول (با شاخص ۵۰ تا ۱۰۰) نیز توصیه می‌شود که کودکان به دلیل حساسیت زیاد آن‌ها و تأثیرات آلودگی هوا، بهتر است در خانه بمانند. در روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان، پایگاه‌های اورژانس ایران به دلیل تشدید آلودگی هوای تهران و چهار کلانشهر دیگر، در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند.

قانون هوای پاک بر دور باطل

تازه‌ترین تحقیقات و گزارش‌ها نشان می‌دهند که منابع اقتصادی که دولت‌ها به منظور مقابله با آلودگی هوا اختصاص می‌دهند، به طور اساسی در زمینه‌های واردات و تولید خودرو‌ها صرف می‌شود. تحریم‌ها به عنوان یکی از دلایل موثر در عدم موفقیت برنامه‌های مبارزه با آلودگی هوا شناخته شده‌اند. اما با وجود وضوح در بسیاری از راهکار‌ها و حتی تعیین اصلی‌ترین اقدامات در قوانین مانند قانون هوای پاک، به نظر می‌رسد که اجرای ناکافی در کنار ضعف قوانین موجود و عدم تضمین اجرایی این قوانین، به عنوان مهمترین عامل شکست برنامه‌های مبارزه با آلودگی هوا مطرح شده است. با توجه به قانون هوای پاک، دولت‌ها ملزم به استفاده از مزایای بهبود و مدیریت سوخت، سازماندهی و ارائه تسهیلات لازم برای جایگزینی وسایل حمل‌ونقل عمومی قدیمی با نمونه‌های نو شده‌اند. همچنین، وظایف تأمین منابع و اجرای سیاست‌های این قانون به وزارت کشور، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی واگذار شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر این وظایف نه تنها در قوانین بودجه، بلکه در اسناد توسعه نیز به‌کار نرفته است. در این سناریو، شهردار تهران، علیرضا زاکانی، در تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری تعداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به نظام حمل‌ونقل عمومی شهر تهران افزوده خواهند شد. با این حال، در مهرماه سال جاری، زاکانی اعلام کرد که تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین وارد سیستم حمل‌ونقل عمومی شده‌اند. جدا از اتوبوس، سایر وسایل تقلیا سبک و سنگین که با نازل‌ترین کیفیت در شهر‌های بزرگ توزیع می‌شوند نیز به‌عنوان منابع آلاینده هوا شناخته می‌شوند، اما برای آن‌ها هیچ برنامه مشخصی اجرا نشده است.

نفس شهر هنوز هم گرفته است. این زخمی به قدمت ۴ دهه است که با رسیدن به فصل سرما بیش از پیش فرصت جولان پیدا می‌کند. زخمی که هرازچندگاهی به یک سوژه برای وعده دادن مسئولان و متولیان کشور بدل می‌شود، اما وقتی این فکر قرار است به فعل بیانجامد، هزاران عامل به عنوان مانع پشت هم قطار می‌شوند و این سوژه را، تا روی کار آمدن مدیران احتمالیِ بعدی، به خدا می‌سپارند! زخمی که نه فقط تهران که در بسیاری از کلانشهر‌ها حدود نیم قرن می‌شود که باز است و نه تنها مردم که چهارستون بدن ایران را می‌لرزاند.

منبع: امتداد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازی خداحافظی ستاره تیم ملی برگزار شد

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی