تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶۲ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ایران در زمان رضاشاه چگونه بود؟/ تحول در شهرها و فقر در روستاها

اقدام‌های اقتصادی رضاشاه در دوران بیست ساله، تنها حیات جامعه شهری را متحول کرد. درک نادرست از مسائل روستایی و محوری بودن نیاز‌های نظامی و استراتژیک حکومت، کشاورزی را در همان وضعیتی باقی گذاشت که قرن‌ها دچارش بود.

اقتصاد ایران در زمان رضا شاه

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: در زمان حکومت رضاشاه فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی افکار خود را مطرح می‌کردند، اما به خاطر دیکتاتوری رضاخان و نفوذ بیگانگان و رقابت شدید میان آنان در زمینه‌های مختلف، رشوه‌خواری و الگو برداری از سیستم‌های اصلاح و توسعه جوامع غربی، هرگز تحقق نیافت و همچنین هزینه هنگفت دولت کشور را دائما در رکود نگاه می‌داشت. از سیاست‌های اقتصادی رضاشاه می‌توان به چهار بخش صنعت نفت، صنایع و امور مالی، ارتباطات و حمل و نقل و کشاورزی اشاره کرد.

اقتصاد ایران در زمان رضا شاه

صنعت نفت در زمان رضاشاه

در سال ۱۳۱۰ دولت با افت شدید درآمد نفت، «قرارداد دارسی» را لغو و قرارداد جدید ۱۹۳۳ میلادی را منعقد کرد؛ اما برخلاف جوسازی‌ها، این قرارداد به مراتب زیان‌بارتر از قرارداد قبل بود. دولت مجبور به تامین منابع دیگری برای درآمد شد؛ اما نفت، نقش ویژه‌ای داشت و بخشی از بودجه کشور را تشکیل می‌داد.

به دلیل این‌که هزینه‌های دولت از اعتبارات بیشتر بود، سهم نفت در تامین مخارج، بیش از این مقدار بود و چون درآمد نفت به ارز پرداخت می‌شد، حساب جاری و ترازِ پرداخت‌ها نیز مازاد نشان می‌داد؛ از این‌رو دولت، جدا از اقتصاد سیاسی داخلی، درآمد ارزی قابل توجهی در اختیار داشت که نه به مالیات‌های مردم و نه صادرات وابسته بود.

با بررسی چگونگی تخصیص بودجه سالیانه، روند فعالیت‌های کلان اقتصادی دولت را نمایان می‌شود که از افزایش رو به رشدِ هزینه‌های دولت حکایت می‌کند؛ اما درصد اختصاص آن به وزارتخانه‌ها ناهمگون بود. همچنین مشارکت نداشتن بخش خصوصی در صنعتی کردن کشور، سبب فربه شدن نظام بوروکراتیک و افزایش هزینه‌های دولت شد و این علاوه بر هزینه سنگین ایجاد ارتش و تجهیزات نظامی بود که تا حدود ۴۰ درصد از اعتبارات دولت را به خود اختصاص می‌داد؛ از این‌رو انحصار درآمد نفت در اختیار دولت نیز نتوانست توسعه صنعتی و اقتصادی را در ایران به وجود آورد.

اقتصاد ایران در زمان رضا شاه

صنایع و امور مالی در زمان رضاشاه

در این دوره (۱۳۰۰ـ۱۳۲۰ شمسی) رشد کلی تولید و درآمد بالا بود؛ اما اقشار مرفه تهران و چند شهر عمده برندگان اصلی بودند. بیشترین سود را اقشار بالای بوروکراسی دولتی بردند و بخش خصوصی صنعت به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و هراس از مصادره اموال و یا ضعف مالی قادر به فعالیت نبود. دولت، خود راساً سرمایه‌گذاری در صنایع را در اختیار داشت که غالباً این صنایع، مصرفی بود. ایجاد و توسعه صنایع نساجی، غذایی و ساختمانی (سیمان و آجر)، محور فعالیت‌های این دوره بود.


بیشتر بخوانید: سلیمی نمین به زیباکلام: می‌خواهید رضاخان را عنصری مثبت جلوه دهید و او را تطهیر کنید؟


اولین کارخانه آردسازی در سال ۱۲۹۹ و نخستین کارخانه بافندگی نخ و ابریشم در ۱۳۰۴ راه‌اندازی شد. از ۱۳۱۰ به بعد، در پی توسعه تولید کالا‌های مصرفی، وزارتخانه‌ای به نام وزارت اقتصاد ملی تاسیس شد. دو هدف عمده سیاست توسعه صنعتی، تامین نیازمندی‌های مردم از طریق صنایع مصرفی، به‌ویژه صنایع غذایی و تامین نیازمندی‌های ارتش از قبیل: گلیسیرین، صابون، کنسرو، مس، سرب، پارچه، ماسک ضد گاز و... بود.

حمل و نقل و ارتباطات در رضاشاه

از مهم‌ترین و استراژیک‌ترین امور کشورداری همین نظم دادن به سامانه حمل و نقل و ارتباطات بود. لازمه توسعه تجاری و یکپارچگی بازار ملی، ایجاد ارتباط میان سه بخش ویژه، یعنی مراکز تولید کالا‌های کشاورزی (روستاها) با مراکز تولید صنعتی (شهرها) و مراکز توزیع کالا‌های وارداتی است.

همچنین تسریع فرایند انباشت سرمایه و گسترش حیطه اقتدار دولت، بدون وجود راه‌های ارتباطی اعم از راه‌های زمینی، هوایی و دریایی امکان‌پذیر نیست؛ اما مجموعه خطوط راه‌آهن که در شمال، شمال غرب، جنوب و جنوب شرقی احداث شد، نه برای تامین موارد مذکور، بلکه برای اهداف استراتژیک و اقتصادی خود شاه اجرا شد. مسیر شمالی راه‌آهن از تهران تا بندرشاه، تهران را به مازندران، زادگاه شاه و املاک وسیع و بادآورده‌اش متصل می‌کرد.

کشاورزی در زمان رضاشاه

اقدام‌های اقتصادی رضاشاه در دوران بیست ساله، تنها حیات جامعه شهری را متحول کرد. درک نادرست از مسائل روستایی و محوری بودن نیاز‌های نظامی و استراتژیک حکومت، کشاورزی را در همان وضعیتی باقی گذاشت که قرن‌ها دچارش بود.

دامنه تبعیض مداوم و همه‌جانبه‌ای که علیه روستاییان اعمال شد، تنها در تمرکز سرمایه‌گذاری دولت در بخش صنایع نبود. دولت تنها خریدار و توزیع‌کننده محصولات عمده کشاورزی، شامل گندم و جو در پایین‌ترین قیمت بود و هدف آن کاهشِ مصرف دهقانان و اختصاص یارانه به معدودی از شهر‌ها بود.

این سیاست‌های ناعادلانه، روستا‌ها را از همه طرف زیر فشار قرار می‌داد. همچنین روابط «ارباب ـ رعیتی» به دلیل تثبیت مالکیت‌های بزرگ به اوج خود رسید. مجموعه برنامه‌های توسعه صنعتی در سال‌های ۱۳۱۰-۱۳۲۰ شمسی و اختصاص سهم فزاینده نفت به آن، سهم تولیدات کشاورزی را در تولید ناخالصی ملی از ۸۰-۹۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش داد و کشاورزی در حد کشور‌های عقب مانده باقی ماند.

اقتصاد ایران در زمان رضا شاه

مشکلات معیشتی مردم در زمان رضاشاه

مناسب بودن وضع معیشت و رفاه مردم ایران در عصر حاکمیت رضاخان، توصیفی است که از سوی خاندان پهلوی و طرفدران آن رژیم، در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تکرار شده و در ذهن برخی به صورت واقعیت تاریخی درآمده است. اما واقعیت‌های انکارناپذیر تاریخی، سیمایی دیگر از ایران آن روز‌ها ترسیم می‌کند.

وضع زندگی کارگران در زمان رضاشاه

اوضاع نامناسب رفاهی در دوران حاکمیت پهلوی اول، قشر کارگر را به شدت آسیب‌پذیر کرده بود. بر اساس نوشته‌های تاریخی با وجود اینکه دستمزد کارگران در این دوران ناچیز بود، اما همین دستمزد ناچیز، سروقت به کارگر پرداخت نمی‌شد و کارگران مجبور می‌شدند از کسبه و اهل محل برای گذران روزانه زندگی قرض کنند و، چون به صورت نسیه مصرف روزانه را خرید می‌کردند گران‌تر به کارگر فروخته می‌شد و کارگران مقروض باقی می‌ماندند.

در سال ۱۳۰۸ همزمان با چهارمین سال پادشاهی رضاخان، کارگران مناطق نفت خیز جنوب به علت اوضاع بد معیشتی دست به اعتصاب گسترده‌ای زدند. تاریخ‌نگاران فقدان مسکن و دستمزد کم و نیز هجوم مهاجرین برای تحصیل کار در نوروز ۱۳۰۸ را دلیل اصلی این اعتصاب می‌دانند.

اقتصاد ایران در زمان رضا شاه

اوضاع نامناسب کشاورزان در زمان رضاشاه

اوضاع بد معیشتی دوران پهلوی اول، زندگی کشاورزان را هم تحت تأثیر قرار داده بود. به طوری که تاریخ‌نگاران معتقدند این قشر مولد در این دوره غالبا گرسنه بودند. جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، در مورد سطح زندگی و معیشت این گروه که اکثریت ایرانیان را شامل شده و ۶۹.۵ درصد از کل جمعیت ایران بوده است، می‌نویسد: سطح زندگی دهقانان ایرانی رضایت‌بخش نبود. به اعتقاد بسیاری از ناظران در اواخر سلطنت رضاشاه این وضع بدتر شد... روستاییان در فقر به سر می‌بردند و اغلب به دلیل کمبود بهداشت، گرفتار بیماری‌های متعدد می‌شدند و چون اغلب از پرداخت هزینه درمان نیز ناتوان بودند، کودکانشان را در برابر چشمشان از دست می‌دادند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
علی
7
35
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
جمهوری اسلامی بعد از ۴۵ سال چه گلی به سر ملت ایران گرفتی که با سیاه نمایی می خواهی حکومت ۱۶ ساله رضا شاه را زیر سوال ببری هر آنچه پایه یک مملکت است از دانشگاه و بانک و جاده و راه آهن و ثبت اسناد و املاک و ..‌..در زمان رضا شاه شکل گرفت . خودشان را به کوری و کری زده اند و بروز نمی دهند که زمان رضا شاه متوسط،عمر تکنولوژی در دنیا بیش از پنجاه سال بوده و رضا شاه در مدت ۱۶ سال کاری کرد کارستان ولی امروز که متوسط عمر تکنولوژی در دنیا کمتر از شش ماه است جمهوری اسلامی حداقل سالی دوبار ایران را از تکنولوژی روز دنیا عقب می اندازد و مملکتی را در سال ۱۳۵۷ تحویل گرفت که در کلیه شاخصهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در منطقه اول بود ولی امروز به ذلیل ترین کشور منطقه تبدیل شده است و با بنگالادش مقایسه می شود. جمهوری اسلامی در این ۴۵ سال کارنامه قابل دفاعی ندارد
...
بکشین از اون کسایی که استخون در گور ندارن بیرون از زمان حال بگین کدوم خوی کدوم ثروت مردم فقر از صورتشون از شکمشون و لز زندگیشون میباره نون ندارن بخورن حرف از صد سال پیش میزنین اتفاقا صد سال پیش ادما اندازه الان گشنگی نمیکشیدن
ن
بطلان اکاذیب همین که در تمام شاخصه های توسعه انسانی از منطقه و آفریقا پایین تر بودیم چ رسد به جهان
کافیست یک سر به سایت بانک جهانی بزنی و مقایسه کنی هنگامیکه رتبه ۱۶۰ شاخصه توسعه انسانی داشتیم و هم رتبه کشورهای آفریقایی و پایین تر از کشورهای منطقه اعم از سوریه عربستان امارات قطر
در صورتیکه دانشگاه بانک جاده راه آهن شاخص کارآمدیست که کل دوره پهلوی در این موارد ب گرد پای جمهوری اسلامی نخواهد رسید برید با سایتهای خارجی دستاوردهای عمرانی رو با دوره حکومت وحشت و نکبت که غالب جمعیت با فقر مطلق دست و پنجه نرم میکرد مقایسه کنید اکر حقیقتا کرو کور متعصب نیستید
ی نمونه فناوری بومی از آن دوره نام ببر فقط ی دونه
ناشناس
3
39
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
مگر آلان وضع بهتر از آن موقع است ؟
ناشناس
اررررررررد دررذرررزوووووو خیلی خوب
ناشناس
....تو کله بی مغزت
ناشناس
3
20
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
حالا فکر کردی فرق کرده بدترم شده العان گاز برق هست ولی کاریست پول نیست نون نیست العان صدهزارباربدترازدوره رضاشاه هست بااین تفاوت که دوره رضاشاه مردم خودشون گندم وبرنج می‌کشتند العان آب رودخانه رابستند همونم نداریم تازه اجاره نشین هم شدیم یعنی دقیقا گداشدیم
ایران
3
30
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
به یمن وجود پر برکت شما کشاورزی رونق صنعت پیشرفته، رفاه در حد عالی،غرور ملی در اوج و صد البته در دامداری و تربیت مدیران پاکدست و شریف و بند تنبان سفت موفق شدیم،خجالت بکشید،هر جا که دست گذاشتید عقب ماندگی بیداد میکنه،قاجاریه با وجود شما خودش رو با کوروش و داریوش مقایسه میکنه در میهن پرستی و آبادانی و غرور ملی،
؟؟؟
3
34
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
فیلم رابین هود رو دیدین داروغه چه بلایی سر مردم اورد...مردم در فقر هستن و مالیات میبندن به مردم که خزانه خودشون پرپول باشه
ناشناس
4
33
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
خدا رحمت کنه رضاشاه و پسرش محمدرضاشاه را
ارمیتا
3
23
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
تاریخ پر است دورغ .تاریخ را لشگر غالب به خود می نویسد .گوشمان پر است از حرفهای دروغ .خدایا این کشور را از دروغ مصون ندار .
آریایی
بله حسین مکی محمد قلی مجد فردوست انصاری هویدا داریوش همایون امینی مینو صمیمی جان فوران ویلیام داگلاس انتونی پارسونز علم چزاره دله آنی و...... که همگی از کاسه لیسان و ذی نفعان ان دوره بودند لشگر غالب بوده اند امان از جهل و تعصب
مسعود
3
18
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
خدمات رضاشاه برای توسعه ایران غیر قابل انکار است
رضاشاه یه خدمتگزار واقعی بود
ناشناس
آره خب داشتیم ژاپن میشدیم
شما
4
23
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
رضا شاه هم کارهای مثبت زیادی از انجام داد هیچوقت فراموش نخواهد شد.
عباس‌می‌ابادی
3
22
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
در‌ صورتی‌ میتونی‌ مقایسه‌ کنید‌ که‌ ببینیم‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در ان‌ زمان‌ چه‌ عملکردی‌‌ می‌تونست‌ داشته‌ باشه‌ ولی‌ باز‌ روح‌ رضا شاه‌ شاد
آریایی
جمهوری اسلامی بدتر از انرا دریافت کرد از دوره فقر فلاکت الپهلوی
ا
2
18
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
خدابیامرزه اق ممد جعفره که ندی ای روزاره...
ناشناس
1
2
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
ما که به بد بودن سلسله پهلوی شک نداشتیم، ظاهراً مسئولین پرکار و دلسوز ما خودشون چیزهایی می دونن!
اگه چیزی می دونید به ما هم بگید، چون مقتدا و الگو ما شمایید.
و ما هم نمی تونیم در حرف شما شک به دل سیاهمون راه بدیم.
گمنام
14
1
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
خدا را شکر که که انقلاب شد. وگرنه الان نون هم نداشتیم بخوریم. مرگ بر شاه. مرگ بر رضا پهلوی
وطن پرست
29
5
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
از زمان الان روستاها و شهرهای کشورهای حاشیه خلیج فارس قطر؛ امارات؛ عمان؛ کویت و.. بگو و مقایسه با کشور خودمان از اينا بگو آخه تا کی مردم و خ... فرض میکنید
آریایی
مقایسه کن با دوره گل و بلبل فیلماش موجوده
ناشناس
9
18
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
رضا شاہ یہ فرد بی سواد بودہ ولی لی مملکت داری راصد برابر شما بھتر ادارہ میکردہ فقر قحطی طاعون وبا را ریشہ کن کرد
ناشناس
با فقرش بسیار بسیار موافقم
ناشناس
4
27
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
بله‌ واقعا‌ خدا‌ رحمت‌ کنه‌ رضا‌ شاه‌ رو‌ چون‌‌‌ هم‌ ارزون ی‌و هم امنیت‌ جانی و مالی‌ داشتن
ناشناس
ارزونی امنیت جانی مالی مسخره کردی الان بابا زشته
رحیم
2
23
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
خبری چندتا فحش جدید یاد گرفتی با این خبری که زدی!؟?
ب/ح ازپیشوآ
3
13
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
به ولااله که دوره رضاشاه خدابیامرزکه بهتربود
ناشناس
والا که دوره رضا دیکتاتور نکبت و فقر مطلق بود
ایر انی
3
21
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
الان وضع ملت ایران خیلی خیلی عالیه.رئیس مجلس وقتی دره یخچالش را باز میکنه هیچی نداره.یعنی کارها درست پیش میره.خدابه رضا شاه رحمت کنه.
ناشناس
2
20
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
اسمش اعتبار ایران روحش شاد جاوید شاه
رضا
4
19
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
درود
مقاله خوبی بود.
دوران محمدرضا شاه رو هم بگذارین.
اون دوران با تمام خوبی ها و بدی هاش گذشته.
هیچ نظری راجع پهلوی و تاریخ ندارم.
اوضاع بعد انقلاب باید خیلی بهتر باشه.
متاسفانه تزویر و دروغ بیداد می کنه
ناشناس
2
17
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
کارهای بزرگ رضا شاه با قبل از آن یعنی دوره احمد شاه باید مقایسه شود واقعا تغییرات بزرگی در رفاه وامکانات نسبت به دوره قبلش بوجود آورد
ناشناس
مقایسه کنید میزان تورم و حقوق کارگران و فلاکت مردم را در کتاب رضا شاه براساس اسناد وزارت امورخارجه آمریکا اثر محمد قلی مجد اگر متعصب نیستید
باهر
3
19
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
هم‌اکنون هم اوضاع توده مردم تیره و تارتر از هر زمان دیگری هست و فقط عده ای خاص و خالص پرور و خودی و پخمه و چاپلوس و .... حرث و نسل و منابع و معادن و درآمدهای توده مردم را از لحاظ کمی و کیفی و برگشت ناپذیر نابود کرده و می کنند و توده مردم را در قعر دره عمیق و وحشتناک فقر و فساد و تبعیض و بی‌عدالتی فرو برده و می برند و با تورمسازی هر روز هم بدتر از روز گذشته می کنند و هیچ حد و حدود زمانی هم برای توقف ندارد و فقط مردم شاهد گفتاردرمانیهای مطول و بی خاصیت و وعده های قشنگ مانند تفنگ بدون فشنگ و‌دروغین هستند و همیشه هم خواهند بود.چون این پخمه های نالایق و نادان جز ستمگری چیزی دیگری را بلد نیستند.
ناشناس
2
16
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نیکی نبرند
هرکس هر کاری در این دنیا انجام داده چه خوب یا چه بد تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد
هرگز خورشید تا ابد پشت ابر نخواهد ماند همچنان که هیچ ظلمی تا ابد پایدار نخواهد ماند عصر تکنولوژی علم پیشرفت پرده از هر دروغی برخواهد داشت
بی‌نام
2
21
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
رضاشاه روحت شادبزرگ مرد
مهدی
1
6
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
دیه برا جوانها خانه درست کردت و ازدواج و ماشین سواری گرفتن ...خیلی راحت شده۰۰۰
۲۷ اذر ۱۴۰۰۲
4
2
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
رضا شاه روحت شاد که به مردم ایران کمک می کردی
ناشناس
3
5
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
ایران نوین هر چه دارد از رضا شاه است او سازندی ایران نوین بود
علی
شما راست میگی یکی از بزرگترین خدمات وپیشرفت های تکنولوژی وایجاد ایران نوین که توسط رضا خان انجام شد تغییر کلاه های قدیمی به کلاه پهلوی بود ?????
ن
ی نمونه از شاخص ایران نوین نام ببر تا دنیاتو برات ویران کنم فقط ی نمونه
رامین
2
4
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
بخدا باید گریه کرد به حال نگارنده این خبر، اوضاع الانو ببین که ... اکثریت قاطع از وضع کشور ناراضی ان. رضاشاه تریاک خونه ای بنام ایرانو در دستش گرفت و شخصا از همه جا سرکشی میکردو با جدیت پیگیر مسائل و پیشرفت بود
ناشناس
بله با جدیت پیگیر پیشرفت منافع انگلیس و خود
سلار
2
6
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
این عکسها خود گویای همه چیز است .... برای بازدید از پروژه‌پروژهای سنگین هم مثل همین پل ورسک در زمان خود بی نظیر بوده است حاکی از بی ریا و خالصانه و خدمتگزار بودن این مردم بزرگ برای مردمش می باشد.
ناشناس
امان از جهل و تعصب
در کدام منبع ذکر شده پل ورسک بی نظیر بوده آدرسشرو منتشر بفرمایید ضمنا پروژه بین المللی در راستای تامین منافع انگلیس و آلمان با کدام معیار عقلانی میشود دستاورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بی ریایی و خلوص و خدمتگزاری هنگامیکه بزرگترین ملاک تاریخ نام گرفت و ۸۲ درصد پول نفت مستقیم به حساب همایونیشان واریز میشد
ناشناس
2
7
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
انصافا نابودمان کردبد،،، چه رویی دارید
جعفر
1
4
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
به نظرتون اگه اون موقع به جای رضا شاه اینا بودن الان کجا بودیم.
ایرانی
0
4
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
دنیا داره پیش رفت میکنه. خدا به داد مردم ضعیف برسه....
ناشناس
1
3
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
خدمات رضا شاه هیچ وقت فراموش نمیشه چون نیازی به خواندن تاریخ هم نیست ،همه خدماتش جلوی چشم ماهست،راه آهن،دانشگاه،بهداشت،ثبت احوال و اسناد،شناسنامه،امنیت،پل و جاده و تونل آنهم با شرایط آن روز که فقط بیل و کلنگ بود حتی فرغون هم وجود نداشت،الان چی با این همه پیشرفت و تکنولوژی سالانه چقدر دانش آموز جامانده از تحصیل،بی شناسنامه،تورم افسارگسیخته،مسکن سربه آسمان زده،دزدی،رانت،پارتی بازی،سهمیه،ریا،
علی نظر
1
6
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
خاک توسرتمام مدیران این مملکت که بانه گفتن کارخودراآسان وکارمملکت راسخت کردن ببخش واقیته
علی
2
4
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
سلام
من از تمامی دوستان خواهش میکنم که حتی برای چنددقیقه هم شده تاریخ را مطالعه کنند که رضا شاه وپسرش چه خیانتهای بزرگی درحق این ملت شریف انجام دادند
۱_بخشیدن کوه های آرارات به ترکیه توسط رضا خان
۲_تشکیل ارتشی به درد نخوربا قریب به سیصد هزارنفر نیرو که درمدت چند دقیقه از انگلیس وشوروی شکست خورد
۳_غصب بیش از دوهزار روستا واملاک مردم وسند زدن به نام خودشان
۴_ قلع وقمع تمامی مخالفان اعم از بزرگانی چون میرزاده عشقی وآیت الله مدرس و فرخی یزدی و.....
۵_تبعید کمال الملک (نقاش بزرگ ایرانی )
۶_قلدری و نداشتن سوادورها کردن کشور درزمان جنگ وتسلیم شدن به قوای متفق که متاسفانه قحطی بزرگی ایجاد گردید وچندین میلیون نفر(حدودا نیمی از جمعیت کشور)از مردم بی گناه ازگرسنگی جان دادند
۷_حمله به مسجد گوهرشاد و کشتن وتبعید و......و تزریق آمپول هوا به مخالفان رضا شاه
۸_جداسازی استان بحرین وبخشیدنش به آل خلیفه توسط محمدرضا شاه
۹_کشتار مردم بی گناه در میدان ژاله وجمعه خونین
۱۰_حمله به جنبش ظفار درسال ۱۳۵۴درکشور عمان به دلایل واهی برای نشان دادن قدرت ارتش محمدرضا شاه
۱۱_برپایی جشن های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی درشیراز وخرج کردن میلیاردها دلار از پول بیت المال وبریز وبپاش های خاندان پهلوی درست زمانی که مردم دراوج فلاکت وگرسنگی وفقر وبی بهداشتی در روستا ها واقصی نقاط کشور زندگی میکردند
۱۲_خودفروختگی وسرسپردگی کامل پهلوی دوم به غربی ها علی الخصوص آمریکا
۱۳_تصویب قانون کثیف کاپیتولاسیون در مجلس ایران وزیر پا گذاشتن شرف وعزت شهروندان ایرانی
۱۴_دزدی وغارت بیت المال ونابودی گونه های نادری جانوری توسط خاندان پهلوی
۱۵_غرق شدن خاندان پهلوی علی الخصوص خود محمدرضا شاه در لجن زار فساد وفحشا و.......
۱۶_دخالت های متعدد علنی و درخفی درامور کشور و فحشا وکثافت کاری های زیاد مانندترانزیت مواد مخدر توسط اشرف پهلوی و بی تفاوتی محمدرضا شاه نسبت به این قبیل کارها
و....‌‌‌.....
کافیه یا باز هم بگم
علی
هزینه میلیاردها تومان برای برپایی جشن های ۲۵۰۰ساله
حسین
البته کمال الملک به روایتی خودش به جهت آزار واذیت ها ودرتنگنا وتحت فشار قرارگرفتن از دست رضا خان واطرافیانش گوشه ازلت وانزوا را درحسین آباد نیشابور برگزید ومجبور به کوچ کردن به انجا گردیدو تاپایان عمرش نیز در آنجا ماندوضمنآدرقحطی پس ازتبعید رضا خان نیز نصف جمعیت ایران براثرگرسنگی نمردندبلکه به روایتی چندین میلیون نفراز گرسنگی ودر اثر بیماری هایی مانندتیفوس و....وتوسط قوای انگلیس وشوروی کشته شدند
علی
5
2
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
درضمن کسانی که می‌گویند رضا خان راه آهن ساخت باید موضوعی را یادآوری کنم که ساختن راه آهن درسال۱۹۳۸ میلادی (توسط شرکت دانمارکی کمپساکس) به جهت تسریع در جابجایی سربازان انگلیس از جنوب به شمال بود که درصورت پیشروی قوای شوروی انگلیسی ها بتوانند با ایشان مقابله کنند
وخود رضا خان یک قزاق ساده بی سواد بود که استبل داری سفیر هلند را هم می‌کرد (عکسش دراینترنت موجود است میتوانید بایک سرچ ساده تماشا کنید )که باحمایت انگلیس‌ها وطرح کودتایی به کمک سید ضیا الدین طباطبایی به قدرت رسید وپس از مدتی به طرف آلمان گرایش پیدا کرد وانگلیس هم نقشه عزلش را کشید وپس از اشغال کشور توسط قوای متفق به جزیره موریس تبعید وتا زمان مرگش درآنجا بود
ناشناس
2
4
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
رضاشاه با کمترین امکانات راه آهن و جاده ها ی آسفالته و پل ورسک ودانشگاه تهران و جاده چالوس را با بیل و کلنگ احداث کرد الان ما بیست ساله تو قرن بیست ویکم صد کیلومتر جاده شمال و نه تنها نتونستیم تموم کنیم بلکه شده یه نون دونی برای سواستفاده ها که هرسال رودجه های کلان تخصیص ا ه میشه ولی دریغ از پیشرفت و ده ها بپیمانکار خلع ید و شرکت دیگری جایگزین شده ، از طرفی تمام دریاچه ها و تالاب‌ها و جنگلها خشک شده و ایران داره به یه بیابون تبدیل میشه .
ناشناس
کمترین امکانات؟!!!! گویا بسیار بی اطلاعید راه آهن و آلمان و آمریکا زدن پل ورسک هم که پروزه بین المللی بود با پیمانکار ایتالیایی پیتزاگالی و تامین منافع آلمان و انگلیس که آخر سر ب نفع انگلیس تمام شد و ضرر آلمان
میزان جاده اتوبان برزگراه راه آهن دانشگاه بانک و.... کلن دستاوردهای عمرانی دوره وحشت را با الان مقایسه کن تا حساب کار دستت بیاد
ناشناس
2
4
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲
اگر راست می‌گویید یکبار دیگر رفراندوم بگذارید ببینید مردم به کی رای میدهند
ن
چرا رفراندوم اکثریت ۹۸ درصدی یکبار دبگر فراخوان بزارد ببینیم چند نفر میان بیرون البته اگه فراموش نکن یا هوا سرد نباشد یا تعطیلی نباشد همه برن شمال?
مصطفی
2
0
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
واقعاً اگه کسی ذره ای شعور و چشم بینا داشته باشد و ایران اصیل باشه متوجه میشه که خاندان ایران ساز پهلوی چه زحماتی و چه خدماتی عالی برای ایران داشته
ن
مثلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
1
0
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
خدایی خیلی رو دارید .از سنگ پای قزوین هم شما پر روترید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولد ۴۴ سالگی ستاره دورگه استقلال در کنار پسرش + عکس

اعلام سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

صادرات گاز به هند عملی می‌شود؟

فیلم/رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات رودبار

فیلم/ دیدار مجید و معلم قصه‌های مجید پس از ۳۵ سال

جانشین مهدی طارمی در پورتو کیست؟

مقصد بعدی فرهاد مجیدی کجاست؟

مراقب تراشه کارت سوخت خود باشید

عکس های زیبای گلاره عباسی در سفر به جنوب

اعلام سقف وام بازنشستگان ۱۴۰۳

اینفوگرافی/فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟

علی مجتهدزاده: حکم اعدام توماج صالحی می‌شکند

آمار خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرک؛ ۵۰ هزار یا ۱۳ هزار؟!

تراکتور کریم باقری را نمی‌خواهد!

رکود مسکن به هسته سخت رسید

۱۸۰۰ سال حبس برای بمب‌گذار استانبول!

پرداخت وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی ۶ برابر شد

برنامه عرضه سیمان در بورس کالا

قیمت واقعی مسکن چقدر است؟

عکس/انتقاد مداح معروف از بودجه عجیب نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند + جدول قیمت‌ها

طرح کالابرگ ادامه دارد؟

خبر مهم درباره زمان واریز یارانه نقدی

تیپ متفاوت بازیگر دونگ‌یی به سبک باربی + عکس

تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران

فیلم رقص نعیمه نظام دوست وایرال شد!

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

خبر‌های جدید برای مشمولان سربازی

بلاتکلیفی افزایش میزان افزایش مستمری بازنشستگان

مافیای خودرو؛ مانع بزرگ واردات خودرو‌های برقی به کشور!

صندوق بازنشستگی کشوری قابل احیا است؟

فیلم/سرنوشت عجیب سه رفیق صمیمی نیما، مهرداد و پژمان پس از ۲۰ سال!

ترس بازار ارز‌های دیجیتال از وقوع این اتفاق

افزایش قیمت قهوه به بالاترین حد در ۱۵ سال اخیر

پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود؟

عکس/ ترفند محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان

جامعه دوپاره با معیار‌های دوگانه؛ فروپاشی اجتماعی نتیجه دوقطبی خودی و غیرخودی

رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس/ آیا پروژه حذف قالیباف از ریاست مجلس کلید خورده است؟

طالبان در سیلاب هم آب را روی سیستان بست؟

سکه‌های جدید بانک مرکزی ناخالصی دارد؟

بهارستان در رقابت اردیبهشتی؛ دورخیز ۴ لیست برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

خودنمایی محمدرضا گلزار با خودروی تسلای جدیدش + عکس

سراب آب در دریاچه ارومیه؛ این دریاچه در شهریور دوباره خشک است

روند کاهشی نرخ بیکاری و اشتغال در ایران

فیلم/ موشک ایرانی که قاتل ناو‌های هواپیمابر است

نمودار قیمت آهن آیینه نوسانات بازار

درخواست اعدام برای عاملان تعرض به فوتبالیست نوجوان

وعده تولید خودرو با کدام پول؟