تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خسارت آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این در گزارشی با بررسی سهم عوامل مختلف در آلودگی هوای کلانشهرها، به حجم خسارات مالی و جانی ناشی از آلودگی و بودجه مورد نیاز برای هوای پاک پرداخت.

خسارت آلودگی هوا برای تهرانی‌ها

اقتصاد۲۴- آلودگی هوا همچنان در کلانشهر‌های صنعتی می‌تازد. پایتخت کشور با جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر نیز از جمله شهر‌هایی است که هوای آلوده ریه شهروندانش را پر کرده است.

کیفیت پایین سوخت‌های فسیلی تولید داخل و خودرو‌های تولیدی داخلی، فرسودگی خودروها، مازوت‌سوزی و... از جمله عواملی است که در ایجاد و تداوم آلودگی هوای کشور نقش دارند. اما ضعیف بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی هم از جمله عوامل مهم در تداوم روند فعلی است.

کمبود ۷ هزار اتوبوس در تهران

سال‌هاست که صحبت از خرید اتوبوس‌های جدید و اضافه شدن به سیستم حمل‌ونقل عمومی است. وعده شهرداری تهران، اما تاکنون محقق نشده است. برخی از مردم در ایستگاه‌ها در صف‌های طولانی برای اتوبوس می‌مانند. برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی خود استفاده کنند.

آنطور که پیش‌تر علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد، تهران حداقل به ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد، در حالی‌که اکنون حدود ۳۰۰۰ اتوبوس فعال داریم. زاکانی مهرماه سال جاری گفته بود که برای واردات ۳۰۰۰ اتوبوس جدید قرارداد بسته‌اند. اما روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت که سازندگان داخلی اتوبوس، توان تولید به مقدار لازم را ندارند و قرارداد‌های خارجی هم زمان‌بر است. 


بیشتر بخوانید:بررسی دلایل تداوم آلودگی هوا در کلانشهر‌ها


بر این اساس باز هم مشخص نیست اتوبوس‌های جدید چه زمانی قرار است به سیستم حمل‌ونقل عمومی اضافه شود. آن هم درست زمانی که هوای آلوده شهر را در چنبره خود دارد.

۳۰۰ دلار خسارت آلودگی هوا به هر شهروند تهرانی

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این در گزارشی با بررسی سهم عوامل مختلف در آلودگی هوای کلانشهرها، به حجم خسارات مالی و جانی ناشی از آلودگی و بودجه مورد نیاز برای هوای پاک پرداخت.

در این گزارش با استناد به گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا سالانه ۲/۶ میلیارد دلار به شهروندان تهران خسارت وارد می‌کند. بر این اساس، سرانه خسارت وارده ناشی از آلودگی هوا برای هر شهروند تهرانی حدود ۳۰۰ دلار در سال است.

با توجه به قیمت دلار در حال حاضر، به طور متوسط یک خانواده چهار نفره در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ دلار معادل ۶۰ میلیون تومان به دلیل معضل آلودگی هوا خسارت پرداخت می‌کنند. این خسارت ناشی از تاثیرات مختلف آلودگی هوا بر سلامتی و زندگی شهروندان تهرانی است.

افزایش اضطراب تا پرخاشگری با هوای آلوده

بازوی پژوهشی مجلس در ادامه گزارش نوشت از سوی دیگر هوای آلوده تاثیرات مخرب بر سلامت روان شهروندان دارد. اضطراب، استرس، افسردگی و ناامیدی تنها مواردی از عوارض روحی و روانی ناشی از آلودگی هواست.
بنا بر مطالعات مختلف صورت گرفته توسط مراکز معتبر بین‌المللی، آلودگی هوا موجب کاهش آستانه صبر و تحمل افراد می‌شود؛ بنابراین در روز‌ها اوج آلودی هوا میزان پرخاشگری و خشونت در رفتار شهروندان نیز افزایش می‌یابد.

بودجه مقابله با آلودگی هوا

در بخش دیگری از این گزارش آمده که بنابر بر برآوردها، هر روز که شهر تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت ایجاد می‌شود. ضمن آنکه سایر تاثیرات هوای آلوده در اکوسیستم شهری، ساختار شهرنشینی، کشاورزی، صنایع غذایی و... هم به نوبه خود دارای زیان اقتصادی هستند که باید در مطالعات جداگانه‌ای بررسی شود.

در این گزارش آمده که برای حل مسئله آلودگی هوا در کل کشور به حداقل بودجه‌ای برابر ۲۰۶ هزار میلیارد تومان نیاز است. البته این رقم صرفا سهم دولت از کل بودجه مورد نیاز است. با فرض تأمین باقی بودجه از منابع مربوطه و عدم وجود هیچ اشکالی در فراهم بودن سایر ملزومات اجرای راهکار‌های کاهش آلودگی، دولت سالانه باید ۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای کاهش آلودگی هوا در نظر بگیرد.

تمام استان‌ها درگیر آلودگی هوا هستند

بازوی پژوهشی مجلس نوشت، نکته مهم این است که بودجه برآوردی ۲۰۹ هزار میلیارد تومانی فقط برای ۹ کلانشهر محاسبه شده است. در حالی‌که تقریبا تمام استان‌های کشور درگیر مسئله آلودگی هوا هستند و وسعت این مسئله روزبه‌روز در حال گسترش است.

در ادامه این گزارش آمده که نیاز است تا بودجه محدودی که در این زمان در دسترس برای اجرای راهکار‌هایی صرف گردد که در عین کم هزینه بودن بیشترین تاثیر را در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. در هر صورت وخامت کیفیت هوای شهر‌های ایران و خسارات جانی و مالی منتسب به این مسئله به قدری شدید است که هیچ جای درنگی برای اجرای هر گونه اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا باقی نگذاشته است.

منبع: تجارت نیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
0
0
سه‌شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲
حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

متن متفاوت نفیسه روشن برای تسلیت شهادت رئیسی

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دیدار وزیر خارجه مصر با سرپرست ریاست جمهوری

هشدار هواشناسی به تهرانی‌ها

آمار وحشتناک چاقی در ایران

سناریو‌های مسلط بر انتخابات پسارئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی تا چه حد مناسب پرواز بود؟

بعد از مسواک زدن دهان خود را فورا نشویید!

فرید بغلانی؛ قاتل زنجیره‌ای زنان آبادان در دهه ۸۰

اختلال در سامانه دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

تغییر در نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی

جدیدترین خودروی چینی در راه بازار ایران + عکس

مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در حرم حضرت معصومه

فیلم/آماده‌سازی محل تدفین آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز

عکس/قرائت فاتحه توسط سیدحسن خمینی بر پیکر ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور

عکس/ناطق نوری در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور فقید و همراهانش

بازگشت فرهاد مجیدی به فوتبال ایران!

ویروس تازه در راه؛ سویه جدید آنفولانزای پرندگان چیست؟

تصویری پر بازدید از امیرعبداللهیان روی خط مرزی

اعلام زمان و مکان خاکسپاری پیکر ابراهیم رئیسی

فیلم/زمان خاکسپاری پیکر ابراهیم رئیسی اعلام شد

قیمت جدید گوشت گوسفندی امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳+جدول

عکس/ نوه‌های ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر انقلاب

فیلم/ نخست‌وزیر پاکستان وارد تهران شد

کدام پهباد بالگرد رئیسی را پیدا کرد؟

عکس/ جای خالی امیرعبداللهیان در کلاس درسش

توضیحات سردار کوثری درباره دومین محافظ ابراهیم رئیسی

کدام کشور ثروتمندترین کشور جهان است؟

مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و همراهان شهیدش در تهران

معمای رئیس مجلسی که عضو شورای ریاست جمهوری است؛ قالیباف، رئیس سنی یا رئیس جدید پارلمان؟

یادداشت متفاوت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم رئیسی

اینفوگرافی/چه کشورهایی در سوگ رییس جمهور ایران عزای عمومی اعلام کردند؟

آخرین تغییرات قیمت طلا و سکه در بازار

قیمت جهانی طلا امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳

فیلم/ شعار متفاوت یک توریست خارجی در تشییع امروز

فیلم/ادعای جدید مجری صدا و سیما در خصوص پهپاد ترکیه‌ای

تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی

عکس/حضور وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس‌جمهور

پهپادهای ایرانی بالگرد شهید رئیسی را پیدا کردند

ابراهیم تاتلیس سقوط هلیکوپتر رئیسی را تسلیت گفت + عکس

دیدار اسماعیل هنیه با رهبر انقلاب

مقایسه تشییع پیکر شهید رئیسی به تشییع امام خمینی

دیدار نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب

فیلم/وداع باشکوه مردم پایتخت با پیکر شهدای خدمت

رونمایی از بمب پرسپولیس در هفته آخر لیگ برتر

اولین تماس ویدئویی با اینترنت ماهواره‌ای+ فیلم

خلبانان سانحه بالگرد رئیسی چه کسانی بودند؟

واریز سود سهام عدالت چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

علت حضور امیرعبداللهیان در بالگرد رئیسی چه بود؟

شهادت رئیسی و پیامد‌های آن برای ایران و منطقه

تعریف و تمجیدمهاجم آرژانتینی از مهدی طارمی