تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خودرو‌های دنیا ۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزانند، خودرو‌های ایرانی ۱۲ لیتر!/ حوزه حمل و نقل عمومی «تقریبا تعطیل» بود

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز گفت: موضوع حل آلایندگی‌ها به یک پروسه اقدامات برمی‌گردد. از تولید خودرو‌های بی‌کیفیت تجاری و شخصی گرفته تا خودرو‌های حمل و نقل عمومی. وقتی مردم خودروی نو می‌خرند و در همان ابتدای امر، در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر مصرف می‌کند و بعد از چند سال هم به مصرف بالای ۱۵ لیتر می‌رسند که آن‌ها مقصر این وضع نیستند.

میزان مصرف بنزین در خودروهای ایرانی

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: وضعیت نابسمان آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و به خصوص تهران، انتقادات زیادی را در پی داشته است و این سوال مهم در ذهن مردم نقش بسته است که چرا اساساً مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا، هیچ‌وقت حل نمی‌شود و تاثیر آن بر اقتصاد چیست؟

اگرچه دولت همواره در تبلیغات خود برای کاهش آلودگی هوا بیشتر مردم را خطاب قرار داده و همواره آنها را تشویق به استفاده از خودروهای عمومی کرده و تاکید دارد که خودروهای تک سرنشین به خیابان‌ها نیایند و یا طرح‌های مختلف زوج و فرد و تردد خودروها را اجرایی می‌کند که هیچگاه به سمت اصلاح رویه‌های موجود در ساختارهای صنعتی و تولیدی خود نرفته است، از جمله اینکه خودروهای باکیفیتی را روانه بازار کند که سوخت به مراتب کمتری را استفاده کنند و کارخانجات با گرفتن گاز، مازوت سوزی نکنند. گویی در این میان فقط مردم باید رعایت حال هوای کلانشهرها به خصوص تهران را کنند!

در همین خصوص، مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از مسائلی که دغدغه به حق مردم است، موضوع مرتبط با آلایندگی است که می‌بینید امروز نفس مردم را تنگ کرده است. البته اگر کسی بگوید که اکسیر حل این مشکل را دارد، باید در نگاهش شک کرد که آیا کارشناسی این حرف را می‌زند یا خیر؟

وی افزود: موضوع حل آلایندگی‌ها به یک پروسه اقدامات برمی‌گردد. از تولید خودرو‌های بی‌کیفیت تجاری و شخصی گرفته تا خودرو‌های حمل و نقل عمومی. وقتی مردم خودروی نو می‌خرند و در همان ابتدای امر، در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر مصرف می‌کند و بعد از چند سال هم به مصرف بالای ۱۵ لیتر می‌رسند که آن‌ها مقصر این وضع نیستند.

میزان مصرف بنزین در خودروهای ایرانی

تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودرو‌های با مصرف دو لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رفته است

نماینده اهواز تصریح کرد: تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی رفته است؛ خودرو‌هایی با مصرف دو، سه لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، اما ما در شرایط کنونی و این وضع تولید خودرو قرار گرفته‌ایم. یکی از مواردی که تاکید به واردات خودرو‌های نو و کارکرده داشتیم این بود که هم رقابت در کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد و هم جلوی انحصار گرفته می‌شود تا اجحافی که در حق مردم می‌شود، حل شود.

به گزارش اقتصاد۲۴، پیشتر سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفته بود: «متوسط مصرف خودرو‌ها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودرو‌های ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودرو‌های ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.»


بیشتر بخوانید: ترفند جدید خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو و گولی که شورای رقابت خورد


یوسفی در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد۲۴ گفت: در حالی که باید از تولید و صنایع داخلی حمایت کنیم، ولی اگر همین یارانه‌ای که برای سوخت به خودرو‌های داخلی می‌دهیم را برای واردات خودرو‌های خارجی استفاده کنیم، هم آلایندگی نداریم و هم منابع از دست نمی‌رود. این یک کار چندوجهی و درازمدت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: موضوع دیگر، عدم‌توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس است؛ یعنی دسترسی سریع، آسان و ارزان که باید اتفاق بیفتد. اگر این سه مولفه به معنای واقعی اتفاق بیفتد و مردم آن را لمس کنند، حتماً وضع آلودگی هوا هم بهبود پیدا می‌کند.

این نماینده استان خوزستان در ادامه بیان کرد: در بحث کیفیت خودرو باید اقدامات جدی صورت بگیرد. از طرفی، توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که تقریباً در این زمینه، کار تعطیل بود و به جز اقداماتی که در شهرداری تهران انجام شد، خیلی کار خاصی را ندیدیم.

یوسفی گفت: این دولت آمد و از طرفی، مجلس اعتباری بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی تخصیص داد. دولت هم بقیه منابع را تامین کرد و بیش از دو هزار اتوبوس به شهرداری‌های کشور تحویل می‌شود. البته بماند که روی کیفیت این اتوبوس‌ها یا روی توسعه مترو باید سر جای خودش بحث شود.

وی افزود: تفاوت در نگاه‌ها و سبک زندگی باید اصلاح شود. الان به جای اینکه مردم از دولت الکترونیک بهره ببرند باید برای هر مشکلی، حضوری به ادارات و بخش‌های مختلف مراجعه کنند. امروز باید در خانه و محل کارت نشست و بسیاری از کار‌ها را از درگاه‌های فضای مجازی و سکو‌ها انجام داد، مثل تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار. یعنی هنوز با گذشت زمان، آن‌طور که باید و شاید، رفت و آمد‌ها به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی کم نشده است.

مدیریت آبی و بادی، مشکل ریزگرد‌ها و آلایندگی‌ها را حل نمی‌کند 

عضو هیات رییسه مجلس گفت: موضوع بعدی، تکنولوژی نیروگاه‌هایی است که برق تولید می‌کنند و کلاً معضل صنایع در مصرف انرژی، کاملاً مشهود است. دولت‌های مختلفی آمدند و در این زمینه تلاش کرده‌اند، اما باید یک بسته اقدامات صورت بگیرد. شفافیت باید به سمت دولت الکترونیک یعنی کار‌های غیرحضوری برود که البته این اتفاق تا حدی افتاده است و بخشی از آن جلو رفته است. این دولت در این رابطه، تا حدی عزم خود را نشان داده که امیدوارم این چالش‌ها در واقعیت کمتر از همیشه شود و مردم شاهد خروجی کار باشند. از سوی دیگر، به نظرم مدیریت آبی و بادی، مشکل ریزگرد‌ها و آلایندگی‌ها را حل نمی‌کند و سلامتی مردم به خطر افتاده است. 

یوسفی افزود: در قانونی که مجلس در حمایت از صنعت برق گذاشت، ما مکلف کردیم که نیروگاه‌های جدید، باید بالای ۶۰ درصد راندمان باشند؛ این هم از اقداماتی بود که جلوی احداث نیروگاه‌ها با راندمان پایین گرفته می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید اصلاحات اساسی در سوخت‌های فسیلی که عمدتاً آلایندگی از این‌هاست، صورت بگیرد. سلامتی مردم و به خصوص کودکان مهم است و هیچ چیزی جایگزین سلامتی نمی‌شود، ولی باید به یک موضوع به طور ویژه توجه کرد، کار همه مردم دولتی نیست. مشاغل آزاد، صنعت و تولیدات ما با تعطیلی‌ها، میلیارد‌ها تومان ضرر می‌بینند؛ این‌ها هزینه‌های پنهانی است که دیده نمی‌شود. حتی این آلودگی در بلندمدت باعث به وجود آمدن بیماری‌های زیادی می‌شود که ما هزینه‌های درمانی آن را در آینده نمی‌بینیم و حتی خیلی از این هزینه‌ها را خود خانوار پرداخت می‌کنند که قطعاً باعث لطمه به معیشت‌شان می‌شود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جمشید
0
0
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲
دولت رئیسی که خیلی فعاله همش تقصیر قبلی ها هست!
محمدی
0
1
شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲
حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

سامانه اس-۵۰۰ روسیه؛ قاتل موشک‌های بالستیک

فیلم/ دلبری آزاده صمدی برای هومن سیدی دوباره پربازدید شد

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دیدار مسعود پزشکیان با اهالی جنوب غرب استان تهران

عکس/ افسران زن در رژه نیروهای نظامی در عربستان

عکس/ صادق زیبا کلام به سرطان مبتلا شد

عکس/ استایل جدید و متفاوت ترلان پروانه

عکس/ واکنش عباس عبدی به سخنان سعید جلیلی

واریز حقوق بازنشستگان با همسان سازی ۴۰ درصدی قطعی می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکسی از سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش

عکس تازه از محسن یگانه در کنار خواننده آن‌ورِ آبی

افراد بالای ۴۰ سال حتما این ۸ غذا را بخورند

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال/ اگر وارد دنیای کریپتوکارنسی شده‌اید این گزارش را از دست ندهید

عکس/استایل شیک بازیگر شب‌های مافیا

فیلم/قالیباف بالاخره به درستی راه روحانی اعتراف کرد

عکسی از تجمع هواداران جلیلی که حسابی خبرساز شد

دستور مخبر درباره حادثه ریزش معدن شازند

پاسخ به پرسش‌های متداول بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری توسط بیمه ملت +جدول سقف تعهدات

فیلم / نمای واضح از کتک خوردن سیاوش یزدانی از یک مربی گل گهری در بازی دیشب

عکس/سلفی وریا غفوری در جمع پرسپولیسی‌ها

عکس/استوری متفاوتی که جواد نکونام منتشر کرد

زاکانی درباره حجاب بان‌های مترو: دختر من هم جزو همین هاست

عکس/هواداران مسعود پزشکیان، سبزپوش شدند!

زاکانی: برخی آقایان علاقه دارند به واگن خانم‌ها در مترو بروند!

فیلم/قالیباف: ۵ نفرمان یک نفر خواهد شد!

فیلم/دروغگویی به سبک زاکانی!

عکس/پیکر دومین مفقودی حادثه معدن شازند پیدا شد

واکنش علیرضا زاکانی به ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان

تاریخ و ساعت مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

توهین شدید منصور ارضی به موضع پزشکیان درباره گشت ارشاد

عکس/حمایت فرزند کروبی از مسعود پزشکیان

قالیباف: ۲ درصد پرواز‌ها هم از آسمان ایران رد نمی‌شود

ابتلای صادق زیباکلام به بیماری در زندان صحت ندارد

خبر کاهش مدت زمان خدمت سربازی کذب است

پزشکیان: در مقابل گشت ارشاد خواهم ایستاد

اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت توسط شاگرد قهوه‌خانه

رضا کیانیان خطاب به شش نامزد ریاست جمهوری: وعده ندهید، برنامه بدهید

پاسخ دفتر ظریف به ادعا‌های زاکانی

پرسپولیس پدیده ملی‌پوش را نمی‌خواهد!

حادثه امنیتی جدید در نوار غزه/ یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید

آشوب دوباره در خیابان‌های تل آویو

اینفوگرافی/ شاخص فلاکت استان‌های ایران در سال ۱۴۰۲

اتمام حجت دادگستری تهران درباره مبادلات رمزارزی + عکس

جایگاه ایران در جمع ثروتمندترین کشور‌های آسیا

ساخت ۲۰۰ هزار مسکن توسط شهرداری یک بلوف انتخاباتی است

فیلم/اقدام عجیب شادمهر عقیلی در کنسرت جدیدش

قیمت‌های باورنکردنی مسکن در زعفرانیه

قابلیت جدید و ویژه مخصوص رانندگان اسنپ

فیلم/ پزشکیان: قول می‌دهم صدای بی‌صدایان باشم

زنگ خطر به صدا درآمد؛ مرگ ۵ نفر بر اثر ابتلا به هاری!

عکس/ تصویری زیرخاکی از پورمحمدی و محمود احمدی‌نژاد

پزشکیان: من درباره مهسا امینی کاملا محکم و صریح حرف زده ام

فیلم/ حضور استاندار مرکزی در محل حادثه ریزش معدن اراک - شازند

سقوط سکه امامی به کانال ۳۹ میلیون تومانی

فیلم/ ریزش معدن در استان مرکزی با احتمال مفقودی ۴ نفر

ریزش معدن در اراک با احتمال مفقودی ۴ نفر

توئیت معنادار پورمحمدی: تحمل شنیدن دارید؟!

بنگاه‌های غیرمجاز پلمب می‌شوند

این موجران منتظر جریمه‌های سنگین باشند