تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۸ دی ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

چگونه پول پس انداز کنیم؟

داشتن پس‌انداز به شما آرامش خاطر می‌دهد و می‌توانید با آماده‌بودن برای غیرمنتظره‌ها، زندگی بدون استرسی را در پیش بگیرید.

چگونه پول پس انداز کنیم؟

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: پس انداز کردن، سنتی است که همه ما از بزرگ‌ترهای خودمان آن را می‌آموزیم و در زندگی به کار می‌گیریم؛ غافل از اینکه در هر دوره‌ای روش‌ها و اصول مشخصی برای پس انداز پول وجود دارد. اصل پس انداز کردن برای تهیه امکانات بهتر و رسیدن به استقلال مالی در آینده لازمه زندگی امروز است. 

پس انداز پول در هر دوره‌ای از زندگی انسان به نوعی وجود داشته و هر بار با تغییر نسل‌ها، نوع و شرایط آن تغییر کرده است. پادشاهان امپراتوری‌های بزرگ برای زمان‌های اضطرار اقدام به ذخیره سازی و پس انداز سرمایه‌ها می‌کردند و این اصل را در بین مردم نیز رواج دادند.

اولین روش‌های پس انداز مشابه با زمان حال را باید به امپراتوری روم نسبت داد. روش‌های مدرن‌تر آن نیز با پیدایش بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ در کشور اسپانیا انجام شد.

بیشتر کدام دسته از افراد به فکر پس انداز هستند؟

به گزارش اقتصاد۲۴، در یک تعریف کلی و البته بهتر می‌توانیم پس انداز کردن را به افرادی نسبت بدهیم که آینده نگر بوده و به فکر آینده مالی خود و فرزندان‌شان هستند. افرادی که زندگی هدفمند و روشنی دارند و برای رسیدن به این اهداف، انگیزه کافی هم داشته باشند، به صورت خودکار برای بهتر کردن شرایط مالی زندگی، پس انداز پول را نیز جزء اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

داشتن پس‌انداز به شما آرامش خاطر می‌دهد و می‌توانید با آماده‌بودن برای غیرمنتظره‌ها، زندگی بدون استرسی را در پیش بگیرید.

آشنایی با مهم‌ترین مزایای پس‌انداز پول

شرایط اضطراری

یکی از مهم‌ترین اهداف پس‌انداز‌کردن، داشتن یک صندوق اضطراری است. با پس‌انداز مبلغی پول در این صندوق می‌توانید هزینه‌های مختلف ناشی از اتفاق‌های ناگهانی و غیرمنتظره زندگی را به عهده بگیرید. ناگهان در زندگی هر کدام از ما ممکن است، مشکلی پیش بیاید. دچار مریضی شدن، عمل جراحی ناگهانی و یا خراب شدن اتومبیل یا لپ تاپ و هر اتفاق ناخوشایند دیگر می‌تواند برخی از این چالش‌ها باشد.

از دست‌دادن شغل

بیکارشدن تجربه‌ای آسیب‌زننده و ترسناک است که بسیاری از مردم در ایامی از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. پس‌انداز داشتن به شما یاری می‌دهد که بتوانید در حین پیداکردن کار جدید، هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید و کمتر نگران آینده باشید.

رسیدن به اهداف زندگی

برای اینکه خانه بخرید، ازدواج کنید، ادامه تحصیل داشته باشید و خانواده خود را تشکیل دهید، به پول زیادی احتیاج دارید. بسیاری از افراد برای انجام این کار‌ها به سراغ وام می‌روند، اما استفاده از پس‌انداز خیلی بهتر از این است که خود را در معرض بدهی و اقساط بانک قرار دهید.

بازنشستگی

هرچه زودتر به بازنشستگی فکر کنید، بهتر می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. با در نظر گرفتن تورم و اوضاع اقتصادی، حقوق بازنشستگی همیشه تمام هزینه‌هایتان را پوشش نخواهد داد. در مقابل اگر طی چندین سال، بخش کوچکی از درآمد خود را پس‌انداز کنید، بهتر می‌توانید این دوران را از سر بگذرانید.

سرمایه‌گذاری‌های ناگهانی 

گاهی ممکن است شانسی در خانه ما را بزند. در این مواقع اگر پول داشته باشید، می‌توانید در را به روی این شانس سرزده باز کنید. مثلاً ممکن است خانه یا ماشینی را پیدا کنید که صاحبش به دلیل سفر خارج حاضر است به نصف قیمت بفروشد، حالا اگر شما توان مالی داشته باشید، می‌توانید از این فرصت به نفع خود بهره ببرید.

بالا بردن کیفیت زندگی‌

بالا بردن کیفیت زندگی به میزان پس انداز و درآمد ما وابستگی بسیاری دارد. اگرچه پول خیلی زیاد هم مشکلات خودش را ایجاد می‌کند، اما وقتی پول کافی پس انداز کرده‌اید، می‌توانید هروقت دلتان گرفت یا نیاز داشتید جمع و جور کنید و راهی سفر شوید؛ یا می‌توانید اجناس نو برای منزل خریداری کنید و به طور کلی، کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرید.

کار‌های خیر

شما بدون پول نمی‌توانید به خیریه‌ها کمک کنید. نمی‌توانید به آزادی زندانیان دیه و مهریه نو عروس‌ها کمک کنید. نمی‌توانید دست کسی را بگیرید؛ اما اگر پول داشته باشید، به راحتی می‌توانید کار‌های عام المنفعه زیادی کنید. 

فرمول پس‌انداز ۵۰/ ۳۰/ ۲۰

در استراتژی ۵۰/۳۰/۲۰، باید درآمد خود را به سه دسته تقسیم کنید:

•    ۵۰ درصد برای نیازها
•    ۳۰ درصد برای خواسته‌ها
•    ۲۰ درصد برای پس‌انداز

این فرمول ساده کمک می‌کند تا بتوانید بودجه معقولی داشته باشید و در طول زمان به آن پایبند باشید.

نیازها ۵۰ درصد

آن دسته از هزینه‌هایی که پرداخت آن‌ها کاملا ضرورت دارد، در دسته «نیازها» قرار می‌گیرد. نصف درآمد شما باید خرج موارد زیر شود:
•    اجاره یا رهن خانه
•    قسط خودرو
•    مواد غذایی
•    بیمه و مراقبت‌های بهداشتی
•    پرداخت بدهی‌ها
•    خدمات رفاهی

اگر بیشتر از چیزی که باید برای نیاز‌های خود هزینه می‌کنید، می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید؛ مثلاً به یک خانه کوچک‌تر بروید یا از وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنید. این‌طوری، فضا برای هزینه‌کرد بیشتر، مهیا می‌شود.

چگونه پول پس انداز کنیم؟

خواسته‌ها ۳۰ درصد

همه چیز‌های غیرضروری که برای آن‌ها پول خرج می‌کنید، در دسته‌بندی «خواسته‌ها» قرار می‌گیرد. این موارد اختیاری است و می‌توانید بنا به درآمد و وضعیت مالی خود آن‌ها را کم یا بیشتر کنید. برخی از مواردی که می‌توانند در دسته خواسته‌ها قرار بگیرند، عبارتند از:

•    بلیت رویداد‌های ورزشی، هنری و…
•     تعطیلات یا سفر‌های غیرضروری
•    لباس‌های غیرضروری جدید (کیف دستی، جواهرات و…)
•    جدیدترین ابزار الکترونیکی

پس‌انداز ۲۰ درصد

در نهایت سعی کنید که ۲۰ درصد از درآمد خالص خود را به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اختصاص دهید. برای این‌ کار می‌توانید:

•    یک صندوق اضطراری ایجاد کنید
•    وارد بازار بورس شوید
•    طلا بخرید

اگر از حساب اضطراری خود بهره بردید، باید اولین درآمد اضافی خود را برای تکمیل حسابتان کنار بگذارید.

مزایای پس انداز

بدهی خود را به موقع صاف کنید

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، یکی دیگر از عادت‌های بدی که در جوامع امروز رواج پیدا کرده است، به عقب انداختن بدهی‌ها و در نتیجه انباشته شدن جریمه‌ها روی هم است. شاید اگر کل هزینه‌های اضافی‌ که بابت جریمه دیرکرد پرداخت کرده‌اید را جمع کرده بودید، اکنون سرمایه مناسبی در دست داشتید.

آسان‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از روش گلوله برفی است. براساس این روش، شما با پرداخت کوچک‌ترین بدهی‌ها شروع کرده و به‌مرور بزرگ‌ترین‌ها را نیز پرداخت می‌کنید. در ابتدا شاید فکر کنید که این کار خیلی دشوار است، ولی نگران نباشید، چون شدنی است.

بودجه خرید خواروبار را کاهش دهید

راه‌رفتن در راهرو‌های فروشگاه‌ها و برداشتن وسایل و خوراکی‌های مختلف واقعاً کار آسان و حتی لذت بخشی است، اما همین خرید‌های کوچک، روی هم رفته مبالغ چشمگیری شده و بودجه زیادی را صرف می‌کند.

ساده و معقول‌ترین آن‌ها، برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی و خرید آگاهانه است. یعنی هر هفته به موجودی کالا و خوراکی‌های خود نگاه کرده و تنها اقلام موردنیاز را بخرید. 


بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با ۲ میلیارد تومان چیست؟/ اگر اهل ریسک هستید این گزارش را بخوانید


فروشگاه‌های مختلف آنلاین امروز تمام وسایل مورد نیازتان را برای شما ارسال می‌کنند، بنابراین دیگر با قدم زدن در میان قفسه‌ها و دیدن خوراکی‌ها وسوسه نمی‌شوید آن‌ها را بخرید و تنها وسایل ضروری را سفارش می‌دهید. به عبارت دیگر، با استفاده از خرید آنلاین شما تنها به لیست اقلام موردنیاز پایبند بوده و خرید‌های هیجانی نمی‌کنید.

اشتراک‌های خود را کاهش دهید

امروزه سرویس‌های پخش و سرگرمی اینترنتی مختلفی راه‌اندازی شده‌اند. شما ممکن است در چند سرویس مختلف ثبت‌نام کرده و حق اشتراک پرداخت کنید. تنها سرویس‌هایی را نگه دارید که همچنان و همیشه از آن‌ها بهره می‌برید. اشتراک‌های کمتر استفاده شده را لغو کنید. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که واقعاً به آن سرویس احتیاج داشتید، هیچ مشکلی نیست و مجدداً می‌توانید آن را سفارش داده و روی به تمدید بیاورید.

برند‌ها را فراموش کنید

خیلی از محصولات، قیمت ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های شناخته شده و برند آن‌ها دارند، ولی به همان خوبی و با همان کیفیت، به کارتان می‌آید.

به‌صورت خودکار پس انداز کنید

این یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای پس انداز کردن است. تنها کافی است حساب بانکی خودتان را طوری مدیریت کنید که در هر ماه و در تاریخ مقرر، مبلغی را از حساب اصلی شما برداشت کرده و به حساب پس انداز شما واریز کند. برای شروع می‌توانید از مبالغ کمتری آغاز کرده و به مرور آن را افزایش دهید.

درآمد‌های اضافی را منطقی خرج کنید

گاهی اوقات مقداری پول اضافه و پیش‌بینی نشده دریافت می‌کنید. مثلاً ممکن است پاداش خوبی برای تمام کارکنان شرکت واریز شود. در چنین شرایطی، باید مراقب باشید که آن‌ها را به‌خوبی و عاقلانه خرج می‌کنید.

اگر همچنان در زندگی خود بدهی دارید، یکی از بهترین تصمیم‌ها این است که از این درآمد اضافی برای پرداخت بدهی خود استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید مقداری از آن را به پس انداز کردن اختصاص دهید. علاوه بر این، انتقال بخشی از پول به‌حساب و صندوق اضطراری (پولی که تنها در مواقع ضروری و اضطراری اجازه برداشت آن را دارید) می‌تواند رویکرد جالب و مناسبی باشد.

کاهش هزینه‌های انرژی

بعضی تغییر‌ها گاهی اوقات می‌تواند به‌سادگی کوتاه‌کردن مدت‌زمان دوش گرفتن و یا درزگیری درب و پنجره‌های خانه برای کاهش هدررفت انرژی باشد. پوشیدن مقداری لباس اضافه در زمستان و صرفه‌جویی در مصرف گاز و یا استفاده از لامپ‌های LED همگی می‌تواند به کاهش مبلغ قبض‌های پرداختی شما کمک کند.

خیلی از وسایل و لوازم‌خانگی جدید کم‌مصرف و بهینه هستند، ولی خرید آن‌ها گران‌قیمت است. با پس انداز ماهیانه و به‌مرور می‌توانید وسایل منزل خود را نو و جدید کرده و هم از مزیت مدرن بودن و هم از مزیت کاهش مصرف انرژی آن‌ها بهره ببرید.

بیرون غذا نخورید

کاملاً واضح و پذیرفته‌شده است که تهیه و پخت غذا در منزل، خیلی ارزان و به‌صرفه‌تر از خرید غذای آماده از رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا است. اگر ناهار را در محل کار صرف می‌کنید و آن را از جایی سفارش می‌دهید، بهتر است غذای خود را از خانه آماده کرده و با خود به محل کار ببرید. تنها کافی است چند هفته این کار را تمرین کنید تا متوجه مبلغ چشمگیری که در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شده، بشوید.

تخفیف بگیرید

در فرهنگ ما ایرانی‌ها، تخفیف گرفتن بسیار متداول و شناخت شده است. گاهی وقت‌ها با تخفیف گرفتن و کمی چانه زدن می‌توانید مبلغ چشمگیری را کاهش داده و از این‌رو، سود کنید.

در هزینه‌های موبایل صرفه‌جویی کنید

برخی افراد هر ماه باید مبلغ زیادی را بابت قبض موبایل خود پرداخت کنند. روش‌های مختلفی برای صرفه‌جویی در این هزینه‌ها وجود دارد. آسان‌ترین روش، کاهش و مدیریت مصرف است. ولی روش‌های دیگری، مثل استفاده از بسته‌های تشویقی نیز وجود دارند. اگر از اینترنت همراه استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد به فکر تهیه اینترنت ثابت ADSL باشید، چراکه مبالغ پرداختی برای این اینترنت‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
اگر با تلفن زیاد صحبت می‌کنید سعی کنید با دوستانتان ملاقات حضوری داشته باشید تا هزینه مکالمات روزمره شما کاهش یابد.

کافی‌شاپ رفتن را تا حد امکان حذف کنید

تا جای ممکن از این کار پرهیز کنید. خیلی از خوراکی‌هایی که در کافی‌شاپ سفارش می‌دهید را می‌توانید با قیمت‌هایی بسیار کمتر خودتان تهیه کنید. از تمام سالاد‌ها و نوشیدنی‌ها گرفته، تا هرکدام از کیک‌ها.

چگونه پول پس انداز کنیم؟

کتابخانه‌ها دوست شما هستند

کتاب خواندن قطعاً یکی از بهترین عادات هر فرد می‌تواند باشد و قصد نداریم به شما پیشنهاد کنیم که در کتاب خواندن هم صرفه‌جویی کنید! ولی، قبل از اینکه کتاب مورد علاقه خودتان را به سبد خرید اضافه کنید، نگاهی به موجودی کتابخانه نزدیک محل زندگی خودتان داشته باشید. شاید بتوانید این کتاب را با قیمت خیلی ارزان و ناچیزتری از آنجا قرض بگیرید. امروزه نسخه‌های دیجیتالی و صوتی کتاب‌ها هم در دسترس هستند که از لحاظ قیمتی خیلی به‌صرفه‌تر از خرید نسخه‌های فیزیکی کتاب هستند. 

فارغ از بحث صرفه‌جویی هر هزینه‌ها و پس انداز کردن، خرید کمتر کتاب‌های فیزیکی نوعی کمک به محیط زیست نیز شمرده می‌شود.

فهرست بندی و بودجه بندی کنید

همانطور که برای کار‌های روزانه تان برنامه ریزی می‌کنید، برای دخل و خرج تان هم برنامه ریزی کنید، می‌توانید جدول بکشید و جلوی هر آیتم، هزینه‌های معین را بنویسید. 

آیتم‌هایی که در جدول قرار می‌دهید می‌تواند اجاره خانه، هزینه پوشاک، هزینه خوراک، کرایه راه، هزینه جانبی خودرو و بنزین، بیمه، هزینه درمانی، تفریح، سفر، آب، گاز، برق، تلفن، شارژ ساختمان، کلاس‌های آموزشی، هزینه فرزندان، درمانی و چکاپ ماهانه و... باشد.

از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید

به جای هزینه‌های سنگین کرایه روزانه، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. گرفتن کارت بلیط اتوبوس و مترو خیلی از هزینه هایتان کم می‌کند. 

برای کاهش هزینه‌های درمانی، به بیمارستان‌های طرف قراردادتان مراجعه کنید

بیمارستان‌هایی هستند که طرف قرارداد با بیمه‌های تکمیلی و یا بیمه‌های رایگان مانند نیرو‌های مسلح و…. هستند. قبل از مراجعه به بیمارستان، حتماً نوع بیمه طرف قرارداد را چک کنید. اگر نوع بیمه خدمات درمانی شما، مشمول تخفیف و یا رایگان هست، حتماً استفاده کنید. این حق شماست. هر ماه مبلغی بابت بیمه از حقوق تان کسر می‌شود، پس بهتر است از این حق تان بهره ببرید.

گاهی برای کوتاه کردن موهایتان، به آموزشگاه‌های آرایشگری سر بزنید

در اینجا داشتن مدل رایگان برای هنرجویان الزامی است؛ هنر جویان برای تمرین آرایشگری، از افراد می‌خواهند تا مدل شان شوند بدون دریافت پولی. این آموزشگاه‌ها را رصد کنید، حتماً از پیشنهاد مدل استقبال خواهند کرد. برای خانم‌هایی که مرتبا به آرایشگاه می‌روند و هزینه‌های زیادی را صرف آرایش و پیرایش می‌کنند. حتی برای مناسبت‌های عروسی و تولد میتوانید مدل رایگان شوید. نگران کیفیت کار نباشید. هنرجویان برای کسب نمره از مربی شان، خوب کار می‌کنند.

از تور‌های تخفیف دار یا لحظه آخری استفاده کنید

اگر زیاد اهل گردش و تفریح هستید و نگران هزینه‌های سفر هستید، می‌توانید از تور‌های تخفیف دار و لحظه آخری بهره‌مند شوید. یا اگر خودتان به مسافرت می‌روید، از وسایل نقلیه ارزان‌تر استفاده کنید، هتل ارزان قیمت‌تر رزرو کنید و مدت زمان کمتری در مقصد بمانید تا از هزینه‌های اضافی کم کنید.

اجناس ارزان قیمت نخرید

حتماً این جمله معروف را شنیده‌اید: آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم. یعنی اینکه اگر شما یک بار جنس گران قیمت خریداری کنید به دلیل کیفیت مطلوب با دوام‌تر هستند و دیر کهنه یا خراب می‌شوند و مجبور نیستید سالی چند بار آن جنس را بخرید؛ یک بار برای همیشه. ولی اگر به جنس ارزان قیمت پول بدهید به دلیل کیفیت پایین، با دوام نیستند و شما مجبور می‌شوید بار‌ها و بار‌ها هزینه کنید و به این شکل هزینه‌های تان بالا می‌رود.

به دنبال آموزش و یادگیری باشید

بدون هیچ آگاهی وارد سرمایه گذاری نشوید. حتماً کتاب‌هایی با موضوع بازاریابی و فروش، تبلیغات، مذاکره، مدیریت مالی، توانایی تحلیل اقتصادی، موفقیت در کسب وکار، روش‌های مختلف سرمایه گذاری با توجه به نوع سرمایه گذاریتان مطالعه کنید. هر چه بیشتر روی به مطالعه بیاورید، بیشتر رشد می‌کنید و با درک و آگاهی بالاتر، قدم‌های رو به جلویی برخواهید داشت. 

حساب پول‌تان را داشته باشید

همیشه باید آگاه باشید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد. خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان اصلاع کافی ندارند. این امر باعث می‌شود که کنترل مخارج و درآمد‌ها سخت‌تر شود.

با دوستانتان شریک شوید

اگر سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در پروژه‌ای سوددِه را در اختیار ندارید، می‌توانید با همان سرمایه کم با دوستان خود شریک شوید. از این راه هم پول خود را پس انداز کرده‌اید و هم نرخ رشد مناسبی برای سرمایه خود به وجود می‌آورید.

مشاور اقتصادی داشته باشید

داشتن مشاور برای پس انداز پول و سرمایه گذاری مانند سایر عرصه‌های زندگی انسان لازم است. بسیاری از افراد مشاور مالی را تنها یک هزینه اضافی می‌پندارند در حالی که ثروتمندترین افراد هم برای نیل به اهداف بلندمدت خود از این خدمات عالی بهره می‌برند. هزینه‌های مشاور اقتصادی به زودی به جیب شما برخواهد گشت و در آینده‌ای نزدیک به سوددهی خواهید رسید.

فیل‌های سفید زندگی خود را بفروشید

حکایتی است که در آن پادشاهی برای پادشاه کشور همسایه، فیلی بزرگ و سفید هدیه می‌آورد. نگهداری و حفظ سلامت این فیل هزینه‌های زیادی در برداشت، اما هیچ منفعتی از آن حاصل نمی‌شد. هر پادشاه جدیدی هم که به مسند قدرت می‌نشست با وجود آگاهی از عدم سوددهی و خرج تراشی این فیل تنها به دلیل هزینه‌های گزافی که در گذشته برای نگهداری آن خرج شده بود، تمایلی به رد کردن و فروش آن نداشت. 

فیل‌های سفید زیادی در زندگی ما هستند که هر چه زودتر باید از آن‌ها خلاص شویم. یک سهام بد و زیان دِه، یک ماشین معیوب و پرهزینه و مواردی ازاین دست دشمنی بزرگ برای پس انداز پول هستند.

انباری خانه را پر نکنید

شما می‌توانید به جای انبار کردن وسیله‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید، از فروش آن‌ها مبالغی برای سرمایه گذاری در بازار‌های مالی به دست آورید. 

قرض بگیرید

اگر ایده‌ای پولساز در ذهن دارید و تنها مشکل پیش رو پول است، سعی کنید از سرمایه‌های راکد اطرافیان برای چنین امری استفاده نمایید. با این کار هم می‌توانید به درآمد‌های بیشتری برسید، هم اطرافیان را در این درآمد‌ها شریک کنید و هم از قسط‌های سنگین بانکی در امان بمانید. البته قبل از پرداختن به این شیوه پس انداز و سرمایه گذاری، از روش خود مطمئن باشید.

به دنبال وام‌های با سود سنگین برای سرمایه گذاری و پس انداز نباشید

وام گرفتن نیز یکی از روش‌های متداولی است که افراد از آن برای سرمایه گذاری و تکمیل پس انداز‌های خود بهره می‌برند. وام را می‌توان پس اندازی قلمداد کرد که شما پیشاپیش کل مبلغ نهایی را در اختیار دارید. اما حتماً باید با اصول وام گرفتن و هزینه کردن آن آشنا باشید، در غیراین‌صورت در دام بزرگ اقساط بانک‌ها گرفتار شده و سرمایه‌های خود را به مرور از دست خواهید داد.

طلا بخرید

خرید طلای آب‌شده یکی از بهترین روش‌های پس‌انداز پول است؛ زیرا لازم نیست که برای خرید آن اجرت پرداخت کنید و مالیات بر ارزش افزوده هم ندارد.

اول پس انداز، بعداً خرج کنید

اگر قرار است درصدی از درآمد ماهیانه خود را پس انداز نمایید، باید این درصد را در همان روز نخست دریافت حقوق از حساب خود کسر کنید نه بعد از پرداخت همه هزینه‌ها و بدهی‌های خود.

سرمایه‌گذاری

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، در حال حاضر، سرمایه‌گذاری خیلی بهتر از پس‌انداز پول در حساب‌های بانکی است. با رشد پول از طریق سرمایه‌گذاری بازدهی شما در طول زمان نیز بیشتر خواهد شد. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانید بنا به ترجیحات و اهداف خود یکی را انتخاب کنید. 

خرید اقساطی کالا

با خرید اقساطی کالا لازم نیست که برای خرید هر چیزی، بخش زیادی از درآمد یا پس‌انداز خود را خرج کنید. البته در بیشتر مواقع، فروشندگان برای فروش قسطی محصولات خود از خریداران تضمین (فیش حقوقی، چک و…) طلب می‌کنند که ممکن است برای بعضی افراد سخت باشد.

استفاده از بیمه عمر

یکی دیگر از روش‌های پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری بلندمدت خرید بیمه عمر است. با این کار کافی است که فقط یک‌بار حق بیمه را پرداخت کنید و طی مدت قرارداد امکان برداشت اندوخته (وام بدون ضامن) داشته باشید. نرخ سود بیمه عمر هم ثابت است.

استفاده از کوپن‌های تخفیف

برخی از فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوپن‌های تخفیف خوبی در اختیار می‌گذارند. بعضی فروشگاه‌های آنلاین نیز از این تخفیف‌های گروهی، بسیار دارند. با آن‌ها آشنا شوید و خرید‌های روزانه‌تان را با آن‌ها انجام دهید.

تلویزیون را خاموش کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که زمان به نسبت طولانی پای تلویزیون می‌نشینید و اخبار بعضاً به درد نخور را می‌بینید، باید به شما بگویم این کار را متوقف کنید. تبلیغات تلویزیونی، هدف‌دار تولید می‌شوند و شما را ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می‌دهد تا «روحیه مصرف گرایی» شما را تحریک کرده و ترغیبتان کند برای خرید بیشتر. پس با خاموش کردن تلویزیون هم در مصرف برق صرفه جویی کنید و تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرید.

چگونه پول پس انداز کنیم؟

از قانون سی روز استفاده کنید

قانون سی روز می‌گوید: «اگر تصمیم گرفتید چیزی بخرید، سعی کنید سی روز آن خرید را به عقب بیاندازید تا متوجه شوید آیا واقعاً آن خرید ضرورت دارد یا خیر.» اگر بعد از سی روز هنوز تمایل شدیدی به خرید آن داشتید، حتماً بخریدش. در غیر این صورت خیر!

از مصرف گرایی دوری کنید

گاهی افرادی برای هر مهمانی و مجلسی که می‌روند لباس نو می‌خرند. سعی کنید از لباس‌های قدیمی‌تان استفاده کنید.

برای تفریح کودکان هزینه‌های زیاد صرف نکنید

کودکان بیش از هر چیزی به شما نیاز دارند نه پول. سعی کنید از همان ابتدای کودکی، کودکتان را به ولخرجی و «هرچه دلش خواست بخرد» ترغیب نکنید. سعی کنید اسباب بازی و وسایل سرگرم کننده‌ای برایشان بخرید که قیمت‌های معقول و پایین دارند مثل پازل، توپ، مکعب روبیک و…

با مصرف دخانیات خداحافظی کنید

اگر دخانیات مصرف می‌کنید آن را ترک کنید و برای همیشه پول خریدش را ذخیره کنید. مصرف دخانیات نه فقط در دوران مصرف به شما هزینه تحمیل می‌کند، بلکه با آسیب رساندن به سلامتیتان، هزینه‌های جانبی بسیار زیادی دارد. یک بار برای همیشه آن را کنار بگذارید.

وسایل کم مصرف را جایگزین پرمصرف‌ها کنید

هرگونه وسایل پرمصرف در خانه‌تان را با کم مصرف‌ها جایگزین کنید، مثل لامپ‌ها. اگر از بعضی از وسیله‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را خاموش کنید. مثلاً برخی افراد هستند که لپ تاپشان همیشه روشن است، در حالی که از آن استفاده نمی‌کنند. بهینه سازی مصرف راهی خوب برای پس انداز کردن است.

حواستان به ماشینتان باشد

آسیب‌های جدی به ماشین و وسایل برقی خانه، می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی دستمان بگذارد. پس تا قبل از اینکه دیر شود، سعی کنید آن‌ها را چک کنید که اگر مشکل کوچکی وجود دارد برطرف کنید تا سبب ایجاد آسیب جدی نشود.

با ولخرج‌ها معاشرت نکنید

تاثیر کمال همنشین را هیچ وقت از یاد نبرید. دوستان ولخرج شما را ولخرج می‌کنند، از آن‌ها فاصله بگیرید. با آن‌ها در مکان‌هایی قرار بگذارید که امکان ولخرجی کمتر است. یک مرکز خرید و یا یک رستوران گران قیمت محل مناسبی برای قرار گذاشتن با ولخرج‌ها نیست.

روی به خرید عمده بیاورید

مواد شوینده گالنی به صرفه‌تر از ظرف‌های کوچک است. یک جعبه ۱۰ تایی دستمال کاغذی یک بسته جایزه دارد. علاوه بر این هر روز کالا‌ها گران می‌شود. خرید عمده به معنای خرید زیاد نیست، بلکه به این معنی است که کالا‌های مصرفی که هر روز به آن‌ها احتیاج دارید را به شکل عمده و مصرف چند ماه خریداری کنید. از این‌رو، آهسته و پیوسته پیش بروید.

روی خودتان سرمایه‌گذاری داشته باشید

شاید این توصیه به تنهایی بتواند درآمد و پولی که پس‌انداز می‌کنید را چندبرابر کند. سرمایه گذاری روی خودتان، یعنی اینکه یک مهارت جدید یاد بگیرید یا در حرفه‌ای که در آن هستید ماهرتر و بهتر شوید.

وقتی مهارت بیشتری داشته باشید، پول بیشتری بدست می‌آورید. برای ۳۰ ثانیه فکر کنید: چه کسانی بیشترین درآمد را دارند؟ افرادی که مهارت‌شان بیشتر است!

•    شخصی که در بازاریابی اینترنتی مهارت بالایی دارد، می‌تواند هرچیزی را در اینترنت بفروشد و درآمد کسب کند.
•    یک وکیل سال‌ها درس خوانده و زحمت کشید تا مهارت بالایی بدست آورد و بابت هر پرونده میلیون‌ها تومان پول بگیرد.
•    یک مکانیک می‌تواند مهارت خود را با یادگیری تعمیر خودرو‌های خارجی بالا ببرد و بابت تعمیر خودرو‌ها پول بیشتری به دست آورد.
•    یک کارمند می‌تواند با افزایش مهارت خود پست مدیریتی بگیرد و حقوق بیشتری دریافت کند.

گاهی در منزل تفریح کنید 

به جای اینکه تفریحات بیرون از منزل را برگزینید، در منزل بدون پرداخت هزینه بنزین ماشین یا کرایه تاکسی با تفریحات سالمی مانند دیدن فیلم‌های روز دنیا، بازی پازل، بازی‌های گروهی، مطالعه کردن، و... اوقات فراغت‌تان را پر کنید.

کادو تولد دوستتان را خودتان بسازید 

برای کادو دادن تنها نباید به فکر خرید آن باشید، بلکه بهتر است اگر هنری دارید سعی داشته باشید خودتان چیزی را بسازید تا کادوی شما ارزش بیشتری پیدا کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ازدواج ملکه زیبایی لبنان غوغا کرد! + عکس

هشدار نارنجی برای این استان‌ها در آخر هفته

آرمین زارعی خواننده به دلیل فشار عصبی بستری شد

افزایش جزئی حقوق، بازنشستگان را عصبانی کرد

افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز

هزینه اجاره نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران+ لیست قیمت

حضور فعال بیمه سرمد در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

گام‌های بلند بیمه البرز در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب

دولت در فروردین چقدر مالیات گرفت؟

تمرین استقلال تعطیل شد

دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم

پیشنهاد جنجالی مهاجری درباره ردصلاحیت روحانی

یک رأی تاریخی؛ پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور بانوان!

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ رانندگی با ماشین دنده اتومات

سکوت مجری پرحاشیه درباره ماجرای اخراجش شکست

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

حادثه عجیب برای فرزند مربی استقلال و از حال رفتن چند بازیکن

عدم تمدید پرتفو‌های زیان‌ده رویکردی مهم در بیمه تجارت‌نو

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعیت ایران تا ۲۰ سال آینده ۹۰ میلیونی می‌شود

زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد

پیشگوی معروف هلندی: زمین لرزه بزرگی در راه است

کشف ۱۰۶ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

پارسا پیروفر شباهتی به مولانا ندارد

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

سن بازنشستگی تغییر کرد؟

جنایت وحشتناک جوان ۲۲ ساله در خانه مجردی دایی اش

فیلم/ «انجیلسی» دیگر زباله نمی‌پذیرد

شهردار مرند بازداشت شد

رقابتِ تنگاتنگ ۳۷ نماینده سابق در مرحله دوم انتخابات مجلس/ این چهره‌ها به مرحله دوم رفتند +جدول

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس+ عکس

مرسدس بنز برای شکست بی‌ام‌و دست به کار شد + عکس

مالکان خانه‌های خالی اخطار گرفتند

بازیگر زن داعشی سریال پایتخت در دنیای واقعی + عکس

اعلام تعرفه‌های جدید برقراری خط اینترنت

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

عکس/ تنها تماشاچی زن بازی پرسپولیس و نساجی

فیلم/ کل مردم این شهر لندکروز سوارند!

توقف رشد شاخص روند اشتغال آمریکا

پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر

فیلم/کادوی بهرنگ علوی به مهران غفوریان حسابی جنجالی شد!

اونس طلا به بازار داخلی خط داد

فیلم/ قهر شهربانو منصوریان در دیدار با وزیر ورزش!

عکس/ لاغری چشمگیر حسین رضازاده

کامبک لحظه آخری استقلال گریه این بازیکن را درآورد+ عکس

تاثیر بارش‌های اخیر بر موجودی آب سد‌ها چقدر بود؟

اینفوگرافی/۱۰۰۰ روز با دولت ابراهیم رئیسی؛ دولت سیزدهم چه تغییراتی در شاخص‌های کلان ایجاد کرد؟