تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
کامران ندری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

بانک مرکزی توانایی لازم را برای تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان ندارد/ مردم به توان اقتصادی دولت اعتماد ندارند!

تورم چند دهه اخیر اقتصاد ایران درمان‌های مقطعی و شاید نسبتا پایدار را در دوره‌ها و دولت‌های مختلف به خود دیده است؛ یکی از این درمان‌ها اجرای سیاست «تثبیت نرخ ارز» است که گاهی با نتیجه مثبت و در مواردی نیز با بی واکنشی یا کم واکنشی بازار‌ها همراه بوده است.

تثبیت نرخ ارز

اقتصاد ۲۴، حمیده قاسمی- سیاست تثبیت نرخ ارز برای کنترل تورم اگرچه طی ماه‌های اخیر توسط بانک مرکزی در پیش گرفته شده است که این روزها به نظر می‌رسد این سیاست شکست خورده و دلار به کانال ۵۵ هزار تومان هم رسیده است.

اما با این وجود تورم همچنان سر آرام گرفتن ندارد و با کوچکترین تحرک در بازار ارز دستخوش صعود می‌شود. سوال این است که دولت و بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز به منظور کنترل تورم توفیقی داشته اند؟ آیا برای کنترل تورم تنها تکیه بر تثبیت نرخ ارز کافیست و یا اقتصاد متورم و بیمار کشور نیازمند شرایط دیگری برای بهبود است.

کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تجربه موفق تثبیت نرخ ارز و نتایج قابل قبول آن در دولت‌ها و ادوار گذشته به اقتصاد ۲۴، گفت: این تجربه طی چند دوره در اقتصاد کشور به اجرا درآمد و نمونه‌های موفق آن ابتدای دهه ۸۰ و همچنین بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بود که حاکمیت موفق به تثبیت نرخ ارز در بازار و در نهایت کنترل و مهار تورم شده است.

وی با تاکید بر اینکه با این سیاست نمی‌توان انتظار صفر شدن تورم را داشت، افزود: مهم این است که در سایه اجرای این سیاست انتظارات تورمی تا حد زیادی کنترل شود که این اتفاق در دوره‌های یاد شده افتاد و توانست به ثبت تجربه موفق کنترل تورم منجر شود، اتفاقی که اکنون با وجود ماه‌ها تثبیت نرخ ارز تکرار نشده و اثر انتظاری این تثبیت بر نرخ تورم محقق نشده است.

تثبیت نرخ ارز در باور فعالان اقتصادی نمی‌گُنجد

ندری در خصوص دلایل عدم توفیق دولت در کنترل تورم با وجود توفیق بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز گفت: شاید در توجیه عدم این توفیق بتوان گفت فعالان اقتصادی هنوز به این باور نرسیده اند که بانک مرکزی می‌تواند نرخ ارز را در این محدوده و بازه نگه دارد و دلیل این عدم باور نیز به تجربیات سال‌های اخیر و جهش‌های مکرر نرخ ارز برمی گردد.

وی با اشاره به روند ثبات نرخ ارز و اعلام سازمان برنامه و بودجه به ثبات نرخ ارز تا پایان ۱۴۰۲ یادآور شد: حتی در همین چند ماهه با همه مصاحبه‌ها و اطمینان‌های داده شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی هر بار ریسکی بر بازار حادث می‌شود، نرخ ارز همچون سال‌های گذشته در انتظار تلاطم جدید است و افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز در روز‌های اخیر و رسیدن نرخ دلار از ۵۰ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان نیز نمونه‌ای از این عدم تحقق سیاست تثبیت نرخ ارز است.

کامران ندری

بانک مرکزی توانایی لازم برای تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان را ندارد

این اقتصاددان تصریح کرد: تکرار این اتفاقات و جهش‌های ولو مقطعی نرخ ارز در همین دوره کنونی، اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز را با تردید مواجه می‌کند و سبب می‌شود که فعالان اقتصادی بگویند که بانک مرکزی امکانات ارزی و توانایی لازم برای نگه داشتن نرخ در محدوده ۵۰ هزار تومان اعلامی توسط سازمان برنامه را برای میان مدت ندارد. همین مساله سبب می‌شود که برای فعالان اقتصادی درباره سیاست تثبیت نرخ ارز در بلندمدت توسط بانک مرکزی تردید قریب به یقین ایجاد شود و دست آن‌ها را برای فعالیت مطمئن و برنامه ریزی ببندد.


بیشتر بخوانید: چه کسی می‌تواند تضمین کند دلار سه سال دیگر ۱۰۰ هزار تومان نباشد؟/ فنر ارزی اگر وجود ندارد چطور دلار از هزار تومان به این نرخ رسیده؟


کامران ندری در خصوص دلایل عدم توفیق بانک مرکزی و اطمینان بخشی به فعالان اقتصادی در تثبیت نرخ ارز خاطرنشان کرد: مساله اصلی این است که شرایط اقتصادی مطلوب نیست و عملکرد ضعیف اقتصاد و بحران‌های داخلی و خارجی قدرت مانور بانک مرکزی در اجرای این سیاست را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر عدم پایداری این سیاست در بلندمدت با توجه به شرایط کنونی اقتصاد افزود: احتمال اینکه دولت یا حاکمیت و به طور خاص بانک مرکزی بتواند در بلندمدت این نرخ را ثابت نگه دارد بسیار کم است. به همین دلیل تثبیت موقت چند ماهه نیز اثربخشی لازم را بر روی نرخ تورم نداشته است و در سال ۱۴۰۳ نیز به احتمال زیاد نرخ تورم تجربه شونده توسط اقتصاد ما نرخ بالایی خواهد بود.

دولت باید مشکلات ساختاری را برطرف کند

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، تثبیت نرخ ارز را ناکافی دانست و گفت: حتی اگر بانک مرکزی بتواند با اجرای سیاست‌هایی نرخ ارز را ثابت نگه دارد، باز هم برای کنترل تورم در شرایط فعلی کافی نیست و این مساله در ماه‌های اخیر و تثبیت نسبی نرخ ارز به اثبات رسیده است.

وی بحران‌های موجود در اقتصاد را دلایل عدم توفیق سیاست‌های کنترل تورم دانست و تصریح کرد: باید پذیرفت که اعتماد مردم به برنامه‌ها و توانایی دولت در رفع مشکلات اقتصادی و به خصوص مشکلات ساختاری اقتصاد نقشی بسیار مهم و کلیدی دارد و این اعتماد به سادگی حاصل نمی‌شود.

تثبیت نرخ ارز

ندری با اشاره به گذشت بیش از ۲ سال از عمر دولت سیزدهم یادآور شد: به نظر بنده دولت سیزدهم در جلب اعتماد عمومی مردم نسبت به این که می‌تواند مشکلات اقتصادی را رفع و سطح رفاه را در اقتصاد بالا ببرد موفق نبوده است؛ چراکه دولت باید برای رفع ساختاری اقتصاد کشور برنامه داشته باشد و برای این کار باید افراد مناسب را برای مدیریت اقتصاد انتخاب کند.

این اقتصاددان تاکید کرد: بنده همواره همچون سایر کارشناسان اقتصادی این هشدار‌ها و توصیه‌های مترتب بر این هشدار‌ها را به دولت سیزدهم داده بودم که بدون جلب اعتماد عمومی پیشبرد برنامه‌های اقتصادی ممکن نخواهد بود، اما تا به حال به این توصیه‌ها از سوی دولت توجهی نشده و بعید است که در دوره باقیمانده از دولت آقای رئیسی شاهد دستاورد‌های اثرگذار عینی و مملوس بر اقتصاد و رفاه مردم باشیم.

انحلال کانون صرافان نیازمند آسیب شناسی بازار است

کامران ندری انحلال نهاد‌ها را برای کنترل بیشتر موثر ندانست و در خصوص انحلال کانون صرافان و تاثیر آن بر بازار ارز نیز افزود: در این خصوص باید فعالان بازار ارز اظهارنظر کنند، اما از لحاظ نظری تضعیف و انحلال این نوع نهاد‌ها کار درستی نیست و اثر مثبتی بر اقتصاد ندارد. بانک مرکزی باید در جهت تقویت این نهاد‌ها گام بردارد و با مکانیزم صحیح بر روند فعالیت آن‌ها نظارت کند.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی میدانی اثرات این تصمیم بر بازار ارز و فعالان اقتصادی مرتبط با این بازار خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت مدت چند ماهه از اتخاذ و اجرای این تصمیم باید فعالان اقتصادی نسبت به بیان کمبود‌های و آسیب‌های ناشی از این تصمیم صحبت کنند و این مساله جز با ارتباط مستقیم و بررسی میدانی با افرادی که روزانه نقل و انتقال ارزی انجام می‌دهد و به طور مستقیم با بازار ارز درگیر هستند، میسر نیست.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ایرانی
0
1
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
پس بیانات رهبری چی میشه امسال ۱۴۰۲ را سال کنترل تورم ،حفظ ارزش پول ملی اعلام‌ کردن ،یعنی مسئولین بر خلاف نظر رهبری عمل می کنن
جمال
0
4
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
مسلما مدیریت سیاست خارجی بسیار بسیار خراب است و بازتاب ایران در جهان باعث ایزوله شدن و افزایش نارضایتی خواهد بود اخر دوران شاه نیز همین موارد کم کم باعث به ریختگی اوضاع و پنجاه سال عقب گرد اقتصادی شد الان که نخبگان اقتصادی همه در خارج از ایران خون گریه می کنند هنوز دیر نیست و گرنه ایرانی را با قوه قهریه نمی شود ساکت کرد و مهمترین مسئله همانا اقتصاد است ،نان مردم است ادم گرسنه دین و ایمان ندارد
ناشناس
0
9
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
تورم گرانی به نفع حکومت و باعثش هم خودش است بیخود بی‌جهت انحراف افکار عمومی فرافکنی میکنند
علی
0
5
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
عزیزم بگو وقتی یک دلال سکه اقتصاد ایران را فلج میکند خب معلومه توان مقابله را ندارد
ناشناس
2
4
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
تا تحریم هست واختلاس ودزدی وچپاولگری همین هستیم روز به روز بدتر هم خواهد شد
علی
0
4
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اقای‌ کارشناس‌ اقای‌ رئیسی‌ دعا‌ و صلوات‌ بلد‌ بود‌ که‌ دائما‌ هم‌ دارد‌ ادا‌ میکند‌ دیگه‌ نرخ‌ ارز و‌ تورم‌ جه‌ ربطی‌ به‌ او دارد. من‌ مطمئن‌ هستم‌ افای‌ رئیسی‌ شب‌ و روز‌ دعا‌ میکند‌ نرخ‌ ارز‌ و تورم‌ بیاد‌ پایین‌ اما‌ نمیاد‌ دیگه‌ چه‌ کار‌ کند.
ناشناس
0
7
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
با این شرایطی که رخ داده هست کل مردم جمهوری اسلامی کوچ کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران دیگر فرد ایرانی وجود نه خواهد بود در مملکت ایران که حکومت کنند با این شرایط
امیر
0
4
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اینا نه کار بلدن نه هم میرند کنار شاید یه افغانی بیاد به داد مردم برسه ،فقط اون بالا نشستن ... و .... میکنن ودر خارج کشور برای روز مباد سرمایه گذاری میکنن
ناشناس
0
2
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
۲۰۰ تومان
سالار
0
2
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
تا آلان هرچه از دولت شنیدیم دقیقا برعکسش شده.واین که به هیچ وجه نمی توانند جلو پرش عرض بگیرن شاید هم به نفعشان نیست
علی نقی
0
2
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
فرزین باید زود برود وگرنه وضع وخیم تر میشه ودلاراز ۶۰هزارتومن رد میشه آقای رئیسی چاره‌ای بیندیشد
ایمان
0
3
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
دولت با کاهش ارزش پول ملی کسری بودجه خودش رو جبران می کنه....معلومه تمایل به کاهشش نداره ....قیمت دلار رو که مردم تعیین نمی کنند ... اصلا چقدر دلار در دست حقیقی هاست؟؟؟؟ از هر طریقی دارن به مردم ظلم می کنن و این ظلم روز به روز بیشتر می شه.... این همه سختی و ظلم به ملت نتیجه چیست؟؟؟؟ کفاره چیست؟؟؟؟ دار مکافات که میگن همینه...
ناشناس
0
8
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
کسری بودجه با گران کردن قیمت دلار توسط سازمان برنامه و بودجه و بانگ مرکزی
رضا
0
0
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
به نظر من این سایت و سایتهای دیگه این تیترها رو برای دشمنی با ایران و ایرانی منتشر میکنند و دلار نه تنها افزایشی ندارد بلکه کاهشی خواهد بود و سال ۱۴۰۳ سال طلایی ایران در مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی خواهد بود . مرگ بر خائنین شایعه ساز
بچه باباتون نیستین اگر منتشر نکنید
مسلم داخته
3
0
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
بخدا من انقلابی سرسختی هستم ولی یکم یکم دارم رو برمیگردم از انقلاب و این دولت چون تاج تخت از برادرانشان هم عزیز تره و هیچ اهمیتی به زندگی مردم ندارن من بیشتر ۳۰سالمه نمیتونم یه عروسی کوچیکی برا خودم جم‌جور کنم شیش ساله تلاش میکنم و بازم میبینم بی فایده هست چون جنس‌ها قیمت ثابت ندارند به خاصته واجبم که ازدواجه نمی تونم برسم چه مملکتی هست این نفت به بلاترین حد فروش رسیده ولی معشیت مردم روز به روز تنگ تر میشه چه خاکی برسرمون بریزیم یه راه هست که راحت شیم خودکشی بکنیم از این زندگی راحت شیم والله
سعید
0
0
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
لقمه رو دور سرتون نچرخونین‌. تا وقتی که با امریکا دوست نشدین و تحریما برداشته نشه وضعیت خراب تر هم میشه.
علی
0
0
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
بهترین راه این هست که مثل زمانهای قدیم باطلاع معامله کنیم تااین وضعیت هست سکه های طلای کوچیک وبزرگ درست کنیم وجایگزین ریال وتومان شودودیگر نمی‌توانند فشاربیاورند
داریوش
0
0
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
مردم ب هیچکس و هیچ چیز مملکت اعتماد تدارن نکه فقط اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

با این خوراکی‌ها خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری را دور کنید

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

آخرین آمار از تعداد کودکان کار در پایتخت