تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲

عقب نشینی صداو سیما با تخفیف بزرگ به تبلیغات انتخابات/ نامزد‌ها از گرانی نرخ اولیه استقبال نکردند

هرقدر تقاضا بیشتر باشد عرضه افزایش پیدا می‌کند و هرقدر تقاضا کم‌تر باشد عرضه هم کم می‌شود. از آنجایی که این ماجرا هم یک مسئله اقتصادی است می‌توان گفت دلیل این کاهش قیمت ناگهانی و عجیب تعرفه‌های تبلیغاتی برای نامزد‌ها خیلی مشخص است و آن هم عدم استقبال آن‌ها برای گرفتن فرصت تبلیغات از تلویزیون است که باعث این عقب نشینی بزرگ شده است و از آن‌جایی که احتمالا واریزی‌ها قابل قبول نبوده، صداوسیما ۱۰ میلیون تومان را به صفر میلیون تومان ترجیح داده است.

عقب نشینی صداو سیما با تخفیف بزرگ به تبلیغات انتخابات/ نامزد‌ها از گرانی نرخ اولیه استقبال نکردند

اقتصاد ۲۴- ماجرا چندان پیچیده نبود تا روزی که پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه ۲۰ دی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: همکاران ما در سازمان یک تلاش بسیار پیچیده و شبانه روزی را در ماه‌های اخیر انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه در اختیار نامزد‌ها قرار دهیم.

در همین راستا اعلام شد که نامزد‌ها باید از طریق سامانه ستاد تبلیغات به نشانی em ۱۴۰۲.ir برای تبلیغات تلویزیونی ثبت نام کنند. کمی بعدتر اعلام شد برای آن ۲۴ هزار و هشتصد و بیست و نه نفر که ثبت‌نام قطعی داشتند، شرایط تبلیغات فراهم شده است و هر نامزد باید ویدئو‌های خود را در قالب مصوب سازمان صدا و سیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزد‌هایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.

در نهایت با اعلام صداوسیما به نامزد‌ها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ مثلا در مورد شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبت‌نام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای تلویزیون ویژه انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد. به عبارتی دقیقه‌ای ۷ میلیون تومان.

تعرفه‌ای که کمی عجیب بود و طبق محاسبات رقم‌های هنگفت میلیاردی را به حساب این سازمان واریز می‌کرد وقتی نامزد‌ها به این وضعیت اعتراض کردند

«محمدصالح مفتاح»، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با اشاره به هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی در صداوسیما گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماده ۷۴ و ۸۱، ضوابط استفاده از بستر‌های عمومی برای تبلیغات را مشخص کرده است. در آیین نامه همین قانون که در هیأت دولت به تصویب رسیده است، شرایط و ضوابط تعیین هزینه‌های تبلیغات تعیین شده و گفته شده که این مبالغ می‌تواند بر اساس هزینه تمام شده آن خدمت در نظر گرفته شود.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اعلام کرد، قیمت‌گذاری کسر کوچکی از هزینه‌هاست و قاعدتا اگر کسی بخواهد بداند که ارزش واقعی آنتن صداو سیما چقدر است، می‌توان آن را با قیمت تبلیغات تجاری مقایسه کرد. تبلیغات تجاری به صورت ثانیه‌ای محاسبه می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. در این قیمت‌گذاری، اولا اگر به قیمت معمول تبلیغات توجه کنیم، می‌بینیم که ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌شود، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود. اگر بررسی کنید که برای چاپ پوستر و تولید محصولات رسانه‌ای چقدر هزینه می‌شود، می‌بینید که این عدد، عدد بزرگی نیست. ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه است. برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است. بیشترین تکرار مربوط به حوزه‌های انتخابیه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه برای افراد است تا بتوانند تبلیغات خود را انجام دهند. اگر بر اساس اجازه قانون، مبنای هزینه را هزینه تمام شده قرار می‌دادیم، عدد بسیار بزرگتری می‌شد. ولی ما تلاش کردیم امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزد‌های انتخاباتی قرار می‌دهیم. قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه تمام‌شده نیست و هزینه تمام‌شده عدد بسیار بزرگتری برای ماست.


بیشتر بخوانید:  درآمد صداوسیما از تبلیغات انتخابات مجلس چقدر است؟/ ۲۰ دقیقه روی آنتن ۱۵۰ میلیون تومان، علی برکت الله!


البته به صراحت تمام می‌توان گفت ۱۰۰ میلیون تومان همچنان عدد بزرگی به شمار می‌آید آن هم برای تبلیغات چند دقیقه‌ای در صداوسیما و نامزد‌ها هم متوجه این ماجرا هستند، بلافاصله پس از این اعتراض‌ها صداوسیما لیستی را منتشر کرد که رقمی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد برای تبیلغات تخفیف گذاشته است، اما چرا؟ مگر دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اعلام نکرده بود که «قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه تمام‌شده نیست و هزینه تمام‌شده عدد بسیار بزرگتری برای ماست.» پس چرا چنین تغییر عجیبی درباره قیمت‌ها رخ داد؟

یک اصلی وجود دارد به نام عرضه و تقاضا که چندان هم پیچیده نیست؛ هرقدر تقاضا بیشتر باشد عرضه افزایش پیدا می‌کند و هرقدر تقاضا کم‌تر باشد عرضه هم کم می‌شود. از آنجایی که این ماجرا هم یک مسئله اقتصادی است می‌توان گفت دلیل این کاهش قیمت ناگهانی و عجیب تعرفه‌های تبلیغاتی برای نامزد‌ها خیلی مشخص است و آن هم عدم استقبال آن‌ها برای گرفتن فرصت تبلیغات از تلویزیون است که باعث این عقب نشینی بزرگ شده است و از آن‌جایی که احتمالا واریزی‌ها قابل قبول نبوده، صداوسیما ۱۰ میلیون تومان را به صفر میلیون تومان ترجیح داده است.

نکته دوم این عقب نشینی یک اتفاق خوب را رقم زده است، حاکمیت و مردم از رسانه ملی توقع دارد که از انتخابات که یک اتفاق ملی است حمایت کند و از آن‌جایی که معاون اول قوه قضاییه اعلام کرده که: «قوه قضاییه با متخلفان انتخابات برخورد می‌کند.» صداوسیما خواسته اعلام کند که قصد دارد از این اتفاق حمایت کند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آتش سوزی در نزدیکی پالایشگاه جنوب تهران

عکس/ آتش‌سوزی مهیب در جنوب تهران

فیلم/ حداقل سابقه بیمه برای بازنشستگی چقدر است؟

زمان استفاده کالابرگ مرحله سوم اعلام شد

عکس/ ویتکاف و روبیو با لباس غیررسمی در مقابل ترامپ

عکس/ تغییر شوکه کننده بازیگران فیلم مومیایی پس از ۲۶ سال

فیلم/ تشکیل پرونده تخلف برای ریشه‌کنی درختان کهور

آیا زن و بچه نمایش معصومیت از دست‌رفته جامعه ایرانی است؟

عکس/ پیام عجیب ترامپ: گوش به زنگ باشید!

عکس/ سرباز جانباز حمله اسراییل به زندان اوین

عکس/ جان باختن یک آتش نشان در ماموریت

بیشترین هزینه خانوار ایرانی برای چیست؟

جزئیات عجیب از گروگان‌گیری در تهران به‌خاطر یک مشت دلار!

عکس/ ترفند باشگاه پرسپولیس برای دور زدن سقف قرارداد

مذاکرات تجاری آمریکا با هند لغو شد

عکس/ انتقاد فاضل میبدی به اظهارات حمید رسایی

آیا سامانه S-۴۰۰ وارد خاک ایران شده است؟

آزادی گروگان در قلعه گنج پس از ٢٠ روز

تغییر در ساعات کاری ادارات تهران در مهر ماه

ماجرای گران شدن واکسن آنفلوآنزا چیست؟

عکس/ استوری جنجالی رشیدی کوچکی علیه رسایی

عکس/ گریم متفاوت و دیدنی بهرام افشاری برای فیلم جدیدش

شاخص اقتصادی چیست؟ / مهمترین شاخص‌های اقتصادی

ذخایر سد‌های ایران به مرز بحران رسید

آغاز بلیت فروشی اولین بازی فصل پرسپولیس

افشاگری رسانه عبری از همکاری موساد و منافقین علیه ایران

عکس/ ژست عجیب ستاره استقلال در باشگاه

عکس/ ژست هنری الهام اخوان روی یک صحنه نمایش

درگیری شدید تروریست‌ها در سیستان و بلوچستان

انزو کریولی کیست؟ / خرید جدید باشگاه سپاهان

وعده شیرین وحید هاشمیان برای قهرمانی پرسپولیس

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

دلار دوباره مرز ۹۳ هزار تومان را شکست

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

اعترافات تکاندهنده مردی که همسرش را به قتل رساند + عکس

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ کافه گردی محیا دهقان با استایل گنگ و مینی اسکارف

خبر مهم معاون پزشکیان درباره رفع فیلترینگ

رونمایی از کیت جدید پرسپولیس + عکس

۲۰ سال پس از معجزه هزاره سوم / بررسی روند ظهور، رشد و مواضع امروز محمود احمدی‏‌نژاد

نماد ایران‌خودرو متوقف شد

دو خرید بزرگ استقلال نهایی شد +عکس

عکس/ گاف عجیب ۱۴ ساله در کتاب فارسی اول دبستان

عکس/ اسپانسر جدید استقلال در لیگ برتر

نظر علی لاریجانی درباره استیصال اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه

واکنش زیدآبادی به ادعای خیرخواهی کیهان

عکس/ ژست عاشقانه مادر و فرزندی بازیگر همیشه شهید سینمای ایران