تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

واکنش شورای شهر به ساخت مسجد در پارک قیطریه

پس از سکوت طولانی اعضای شورای شهر تهران در برابر اعتراض‌های مردمی به ساخت مسجد در بوستان قیطریه، روز گذشته سه عضو شورای شهر از این اقدام شهرداری دفاع کردند و حواشی ایجادشده را بی‌اهمیت توصیف کردند.

پارک قیطریه

اقتصاد۲۴-کارزار «درخواست جلوگیری از تخریب پارک قیطریه» در روندی رو به رشد از مرز ۶۸ هزار امضا گذشته است. فعالان شهری و محیط زیست و شهروندان تهرانی درخواست کرده‌اند ساخت‌وساز در این بوستان متوقف شود.

اما روز گذشته سخنگوی شورای شهر اعلام کرد این مسجد یکی از ۴۳ مسجدی خواهد بود که در پارک‌های تهران ساخته می‌شود و سابقه مسجدسازی به دوران حضور کرباسچی در شهرداری می‌رسد. بوستان‌هایی مانند نهج‌البلاغه، گفتگو، لاله، بعثت، رازی، افق، بهشت مادران، نگین و... برخی از پارک‌هایی است که شهرداران تهران در آن مسجدسازی کرده‌اند.

محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، در تذکری ۱۰ دقیقه‌ای با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی بحث ساخت مسجد در بوستان قیطریه مطرح شد که با حواشی زیادی همراه بود، گفت: این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بحث ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح شده که حواشی‌های زیادی پیدا کرد که این حواشی خیلی هم اهمیت ندارد و حساسیت نسبت به آن جای تعجب دارد.

ساخت مسجد در پارک‌ها مصوبه سال ۱۳۸۳ را دارد. در سال‌های گذشته ۴۳ مسجد در پارک‌های مختلف ساخته شده است، ازجمله پارک پلیس، لویزان، نهج‌البلاغه و... این هم کار جدیدی نیست. ۳۴ مصوبه داریم در شورای ساماندهی و گسترش و توسعه مساجد شهر تهران که در مناطق مختلف جانمایی شده و یکی از آن‌ها مصوبه ساخت مسجد در پارک قیطریه است که حساسیت ایجاد شده بود این فضایی که داریم مسجد را می‌سازیم نزدیک مساجد مختلف است و بعضا ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر بیشتر فاصله ندارد. عکس هوایی این مسجد با مسجد بعدی ۴۵۰ متر فاصله دارد، ولی اگر زمینی بخواهیم این مسافت را طی کنیم نزدیک به ۶۰۰ متر فاصله است.

به گفته او مبنای ما در فاصله مساجد ۴۰۰ متر است که زیر ۴۰۰ متر مسجدی نسازیم. مسجد موسی بن جعفر (ع) تا مسجد صاحب امر و مفتخر هرکدام ۲۰۰ متر بیشتر فاصله ندارند. زمانی این مساجد ساخته شده‌اند که خانه‌های آنجا ویلایی بوده و سازه این مساجد ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه دارد؛ یعنی زمانی که این‌قدر جمعیت نبوده و خانه‌ها ویلایی بوده، در فاصله ۲۰۰ متری مسجد می‌ساختند و استقبال هم می‌شده و نمازگزار هم داشته است.


بیشتر بخوانید:تیشه شهرداری بر گردن درختان پارک قیطریه؛ بولدوزر مدیریت شهری همچنان در حال تخریب


او ادامه می‌دهد: پارک قیطریه حدود ۱۲۲ هزار مترمربع فضا دارد. قرار است در یک گوشه پارک ۸۰۰ متر مسجد با حیاط و سایر فضا‌های مرتبط با مسجد ساخت شود. یعنی کمتر از یک درصد فضای پارک را اشغال می‌کند. مسئولان شهری توضیح هم دادند که درختی برای این کار قطع نمی‌شود و جابه‌جایی تعدادی درخت با قطر کم در حد نهال است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت: بسیاری از مساجد از مواردی هستند که باید بازسازی شوند. تعداد بالایی از این مساجد توسط بانیان خیر ساخته می‌شود. در بوستان قیطریه نیز شهرداری تنها زمین را در اختیار قرار می‌دهد. بنده در محل حضور یافتم و از فضا بازدید کردم.

نادعلی با تأکید بر اینکه این مسجد در شمالی‌ترین نقطه پارک ساخته می‌شود، گفت: از دوره مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری تهران و ساخت این مسجد در قیطریه از سوی مردم و خیرین منطقه درخواست ساخت مسجد در بوستان قیطریه به شهرداری ارائه شده بود. محلی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده، تقریبا در نقطه کور و بدون هیچ کاربری است که تعداد اندکی درخت جوان و حدود چهار درخت کهنسال وجود دارد که با حساسیت و دستور شهرداری هیچ درختی در این نقطه قطع نشد، بلکه طرح پیمانکار مقداری تغییر کرد تا هیچ درختی قطع نشود. نادعلی می‌گوید‌: برخی تلاش می‌کنند یک دوقطبی ایجاد کنند. این دشمنان می‌خواهند دوقطبی را بین عده‌ای قشر خاکستری که مخالف مسجد هستند و عده‌ای تحت عنوان دوستداران محیط زیست ایجاد کنند و سیاه و سفید را برعکس نشان می‌دهند. ساخت یک مسجد کوچک در بوستانی بزرگ چرا باید به این موضوع تبدیل شود که می‌خواهند کل بوستان‌ها را به مسجد تبدیل کنند؟

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه با اعلام اینکه باید کمی فکر کنیم و تحت تأثیر جو روانی قرار نگیریم، یادآور شد: مصوبه شورا در‌خصوص ساخت مساجد سه‌شنبه اول دی‌ماه سال ۱۳۸۳ تصویب شده است. تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود.

بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، با اشاره به قانونی‌بودن فعالیت‌های شهرداری تهران در کمک به مساجد شهر تهران هم گفته است: مطابق قانون، شهرداری‌ها در موضوع فرهنگ عمومی مسئولیت‌هایی بر عهده دارند و از سوی دیگر یکی از وظایف شهرداری‌ها در قانون شهرداری‌ها اجرای مصوبات شورای شهر است؛ موضوعی که از قضا در شهرداری تهران و ادوار مختلف شورای شهر با تصویب مصوبات خاص و نیز تصویب کمک به مساجد یا تخصیص اعتبار برای ساخت مسجد، حسینیه و حوزه علمیه در بودجه سالانه شهرداری بر آن تأکید شده و اظهارنظر‌های برخی اعضای ادوار شورا درباره اینکه در قانون شهرداری‌ها وظیفه‌ای برای ساخت مسجد پیش‌بینی نشده، یک اظهارنظر سطحی و شتاب‌زده است که با قانون و الزامات عملکردی شهرداری تهران در دوران پیش و پس از انقلاب تناسب چندانی ندارد. در دوره پیش از انقلاب ما شاهد ساخت مسجد توسط شهرداری تهران بوده‌ایم؛ روندی که در دوران پس از انقلاب هم در دو مقطع اداره شهرداری‌ها زیر نظر وزارت کشور و دوره استقرار شورای شهر تداوم داشته و از قضا نمی‌توان آن را محدود به یک جریان خاص سیاسی دانست. هر‌چند در دوره‌هایی این روند با افت‌و‌خیز مواجه بوده، اما روند کمک به مساجد و تخصیص اعتبار به ساخت مساجد در شهرداری تهران، وجه مشترک حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در شورای شهر به شمار می‌رود و هیچ دوره‌ای نیست که این موضوع در آن وجود نداشته باشد. البته وقتی به ردیف‌های بودجه و... نگاه دقیق‌تری می‌کنیم، می‌بینیم در هر دوره جریان سیاسی حاکم تلاش داشته است تا به همفکران خودش توجه بیشتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید:سرنوشت تلخ درختان در ۵۰ سال اخیر؛ ماجرای قطع درختان در پارک جنگلی چیتگر چه بود؟


این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در ادامه با اشاره به مصوبات دوره اول شورای شهر تهران گفت: ممکن است این تصور به وجود آمده باشد که دوره دوم و حضور احمدی‌نژاد سرآغاز کمک شهرداری تهران به مساجد بوده که این تصور اشتباه است، از قضا اولین سنگ‌بنای کمک به مساجد در مصوبه دوم آذر ۱۳۷۸ دوره اول شورای شهر تهران گذاشته می‌شود و شورای اول با تخصیص اعتبار ۲۵۰ میلیون تومانی شهرداری را مکلف می‌کند تا نسبت به احداث و تکمیل مساجد تخریب شده در طرح نواب اقدام کند.

پس از این در مصوبه دیگری در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۹ این شورا به شهرداری تهران مجوز مساعدت به مسجدالنبی (ص) نارمک به میزان ۵۰۰ میلیون ریال جهت گسترش امور فرهنگی را تصویب می‌کند؛ مصوبه‌ای که با اعتراض فرماندار وقت تهران و شکایت فرمانداری در هیئت حل اختلاف شورا‌ها ابطال می‌شود و جنبه اجرائی پیدا نمی‌کند، اما نشانه و نمادی از اراده شورای شهر بر کمک به مساجد و از قضا آغاز راه این دست مصوبات در شورای شهر تهران است. البته در دوره اول شورای شهر تهران، در بودجه سال ۱۳۷۹ اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسجد پایانه مسافربری غرب نیز تصویب می‌شود و این مسجد در دوره اول مدیریت شهری تهران پس از استقرار شورا‌های شهر ساخته می‌شود. این‌ها نمونه‌هایی از مصوبات شورای شهر تهران در دوره آغاز فعالیتش به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌بینیم، تصویب مصوبات مختلف و الزام شهرداری به ساخت و کمک به مساجد از نخستین دوره شورای شهر تهران آغاز شده و بر‌خلاف قضاوت سطحی برخی اقدام شهرداری در اجرای این مصوبات در چارچوب قانون شهرداری‌ها صورت گرفته است.

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، روند فعلی حاکم بر کمک شهرداری تهران به مساجد و اقدام شهرداری تهران برای ساخت و اعطای زمین و تخصیص بودجه برای ساخت مساجد را تحت تأثیر مصوبه دوره دوم شورای شهر دانسته و گفته است‌: در ۱۵ آذر سال ۱۳۸۳ یک طرح با عنوان «چگونگی مشارکت شهرداری تهران در ساماندهی وضعیت مساجد در شهر تهران» که به امضای آقایان رسول خادم، حبیب کاشانی، عباس شیبانی، حمزه شکیب، مسعود زری‌بافان، حسن بیادی و محمود خسروی‌وفا رسیده بود، با قید یک‌فوریت در شورا اعلام وصول می‌شود و در نشست علنی سه‌شنبه اول دی‌ماه ۱۳۸۳ با رأی موافق همه اعضای شورای دوم یعنی هر ۱۵ نفر به تصویب می‌رسد.

این مصوبه در سال ۱۳۸۶ با طرح اصلاحیه‌ای که با امضای آقایان احمد مسجد‌جامعی، مرتضی طلایی، علیرضا دبیر و خانم معصومه آباد تقدیم شورا می‌شود، در چند بند و تبصره اصلاح می‌شود و تا امروز مبنای قانونی مشارکت شهرداری در کمک و ساخت مساجد شهر تهران به شمار می‌رود و احمدی‌نژاد، قالیباف، نجفی، افشانی، حناچی و زاکانی در کمک به مساجد در چارچوب این مصوبه اقدامات خود را انجام داده‌اند؛ مصوبه‌ای که تنظیم‌کنندگان آن در هنگام تدوین طرح اولیه و سپس اصلاحیه، همه اختیارات شورای شهر را در ماده سوم این مصوبه به «ستاد نظارت و هماهنگی ساماندهی مساجد و نمازخانه‌های عمومی و سایر اماکن مذهبی در شهر تهران» واگذار کرده‌اند؛ ستادی که طبق تبصره یک این ماده که در اصلاحیه سال ۱۳۸۶ به تصویب شورای شهر رسیده، مسئولیتش بر عهده رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای شهر تهران است.

منبع: روزنامه شرق
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ن
0
0
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
با احترام به چمران تهران مسجد کم است یا مدارس نا ایمن
ایرانی
0
0
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
اقایان مدیران که اعلام کردین قشر خاکستری میگویند نیاز به مسجد نداریم یا اینکه به مسجد اهمیت نمیدهن . این قشر خاکستری اتفاقا از شما با ایمانتر هستن .این قشر انقلاب کرده که شما الان ادعای صاحبی انقلاب رو داری . این قشر به جنگ عراق با ایران رفتن . این قشر از انقلاب حمایت کردن . و یادت باشه که این قشر میتوانن شما رو از منبری که بالا رفتی پایین ببارن . زیاد سخنوری نکن وکنی در مورد حرفهایی که میزنی فکر کن مستاجر مردم ودولت
ققنوس
0
0
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
باید به اطلاع نماینده ی محترم شورای اسلامی شهر برسد ۵۰ سال قبل مردم روحانیت را پناهگاه خود دانسته و برای حضور در مساجد اشتیاق نشان میدادند و مساجد موجود کفاف حضور مردم را نداشت ولی اکنون بسیاری از مساجد خالی از حضور مردم می‌باشند و تعداد نمازگزاران جماعت آنقدر کاهش یافته که بطور میانگین ۱۰ درصد فضای مساجد پر نمیشود بنابر این اول باید مردم را برای نمازگزاری و حضور در مساجد تشویق و ترغیب کنید و اگر مانند ۵۰ سال پیش فضای مساجد کافی نبود اقدام به ساخت مسجد کرد مسجدی که نمازگزار نداشته باشد نتیجه عکس خواهد داشت !
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

خرید پاستیل فله ای، حرام اعلام شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

جشن تولد ۵۵ سالگی جنیفر لوپز + عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/هریس فاصله با ترامپ را کم کرد

عکس/رونمایی از لباس تیم ترکیه در المپیک پاریس

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پشت پرده افزایش حفاظت از عباس عراقچی چیست؟

فیلم/ حمایت و تشویق مردم از محمد جواد ظریف

اینفوگرافی/مصرف برق ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها چقدر است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ چرا صنعت برق در ایران دچار بحران شده است؟

عکس/ استفاده تبلیغاتی یک فروشگاه از پزشکیان در تبریز

نخستین تصاویر از آتش‌سوزی در اطراف میدان آزادی تهران

عکس جالب ایسنا از سعید جلیلی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آب بطری شده مفید یا زیان‌آور؟

اگر کپک دیدید محصول را دور بندازید

۵ ترفند جالب برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر

آزادسازی واردات خودرو یا خاطره سازی دولت در دقیقه نود؟/ پیش بینی قیمت خودرو‌های داخلی زیر یک میلیارد تومان تا پایان تابستان

فیلم/ کلیپ جالب حمل مشعل المپیک به دست زین‌الدین زیدان

فیلم/ دست دادن مهران مدیری و مریم امیرجلالی در جریان اکران خصوصی ۶ صبح

عکس/ نخستین تصویر از کاروان ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

بورس فردا تعطیل نیست

آغاز افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

فیلم/ حمل مشعل المپیک از بالای ساختمان‌های پاریس

عکس/ الناز شاکردوست و سحر دولتشاهی در پشت صحنه فیلم یادگار جنوب

فیلم/ حضور بیش از حد اتباع افغان در شهر ری تهران

فیلم/ شوخی یوزپلنگ ایرانی با باران بد موقع پاریس پیش از افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴

اتحاد اپل و سامسونگ برای ساخت یک موبایل

فیلم/ تدابیر شدید امنیتی در محل برگزاری افتتاحیه المپیک

فیلم/ استقبال گرم ترامپ از نتانیاهو در عمارت مارالاگو

عکس/ وضعیت عجیب امیر قطر و درگیری او با کاور بارش باران

واکنش کنعانی به اتهامات وزیر صهیونیست علیه ایران در مورد المپیک

فیلم/ مشکل بزرگ قوی‌ترین مرد جهان برای خوابیدن در المپیک

فیلم/ ظریف باز هم کت خودش را درآورد

فیلم/ واکنش جالب پسر علیرضا قربانی روی فرش قرمز

پرونده زمین‌خواری در ازگل به کجا رسید؟

تصمیم دولت درباره ساعت کار ادارات در روز شنبه

هیولای آمریکایی تیتر یک اخبار

موافقت ۴۸ ایالت امریکا با نامزدی هریس در انتخابات

فیلم/ نیایش هندی‌ها برای کامالا هریس برای پیروزی در انتخابات امریکا

اختلال در مترو به دلیل قطع برق

نخستین تصاویر از آتش‌سوزی در اطراف میدان آزادی تهران

پرسپولیس به جای هلند در ترکیه اردو می‌زند

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

حمله توهین‌آمیز یک امام جمعه به ظریف

تکلیف تعطیلی فردا در تهران مشخص شد

عکس جالب ایسنا از سعید جلیلی

عکس/ پوشش اندیشه فولادوند در اکران یک فیلم

درخواست علی نصیریان از پزشکیان

زیدان در افتتاحیه المپیک

حواشی افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس ساعاتی مانده به شروع مراسم رسمی

ریزش کوه در جاده امامزاده داوود + عکس

علت فرونشست زمین در میدان ونک

فیلم/ ماجرای بی‌اعتنایی ترامپ به نتانیاهو چه بود؟

تاکنون چند نفر برای سفر اربعین ثبت نام کرده‌اند؟

فیلم/استایل جدید و شیک تازه عروس و داماد سینمای ایران

عکس/ استفاده تبلیغاتی یک فروشگاه از پزشکیان در تبریز

عکس/ رضا عطاران را بدون ریش و سبیل تابحال دیده بودید؟

جشن تولد ۵۵ سالگی جنیفر لوپز + عکس

مرد دیوانه زنش را کشت و با سنگ تکه تکه کرد!

فیلم/ وضعیت بحرانی در اثر تاریخی نقش رستم

زندگی کامالا هریس، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

خرید پاستیل فله ای، حرام اعلام شد

ال ۹۰ با چهره‌ای جدید به بازار می آید + عکس