تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

یک کارشناس خودرو در واکنش به ادعای وزیر صمت می‌گوید: مقتضیات صنعت خودروی آن چیزی نیست که آقای وزیر گفته است. چه در بحث صادرات چه برای مصرف داخلی، ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. اگر بنا باشد که ما خودرویی را صادر کنیم آن خودرو باید یک خودروی رقابت پذیر باشد. گام اول خودروی رقابت پذیر برای ورود به بازار این است که باید بتواند استاندارد‌ها را پاس کند، یعنی برای اینکه از مرز‌های یک کشور عبور کند باید اول استاندارد‌ها را پاس کند که اکثر خودرو‌های ما هیچ یک از استاندارد‌های اروپا را ندارند.

//////////صادرات خودروی ایرانی به اروپا از ادعا تا واقعیت/ یادگاری دهه هشتاد ایران خودرو در افریقا/ ارتباط با چین، فرصتی برای جذب تکنولوژی خودروسازی

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- رصد اخبار مرتبط با خودرو از آمار تصادفات به دلیل کیفیت پایین تا قیمت‌گذاری و زیاندهی صنعت خودروسازی این مسئله را بر همگان ثابت کرده که این صنعت در مسیری قرار گرفته که راه را بر هر نوع پیشرفتی بسته است. حالا مدت‌هاست که توصیف «ارابه مرگ» برای خودروی داخلی پراید بیش از هر زمانی توسط مردم قابل درک است؛ اما صحبت‌های اخیر وزیر صمت در مورد این صنعت نشان داده از تجربه مردم تا تصور مسئولان فاصله زیادی است.

در حالی که بسیاری از افراد از افت کیفیت این محصولات گلایه می‌کنند، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» گفته است: «در حوزه خودرو هر چقدر خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم نامدار هستیم؛ ما را به این نام می‌شناسند.»

او  با اشاره به صادرات خودرو به کشور‌های آفریقایی گفته برخی کشور‌های اروپایی طالب خودرو‌های ما هستند و از میان برخی کشور‌های همسایه شمالی نیز برخی ماشین‌ها به شدت مشتری دارند. موضوعی که به گفته «ابراهیم شجاعت» کارشناس خودرو ادعای درستی نیست و روند صادرات کشور منفی بوده است. صحت چنین ادعایی نیازمند شرایط بسیاری است که به نظر می‌رسد فاصله زیادی با آن داریم.

۴ شرط رویایی ورود خودروسازی ایران به بازار‌های جهانی

ابراهیم شجاعت، کارشناس خودرو درباره اظهارات وزیر صمت به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: مقتضیات صنعت خودروی آن چیزی نیست که آقای وزیر گفته است. چه در بحث صادرات چه برای مصرف داخلی، ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. اگر بنا باشد که ما خودرویی را صادر کنیم آن خودرو باید یک خودروی رقابت پذیر باشد. گام اول خودروی رقابت پذیر برای ورود به بازار این است که باید بتواند استاندارد‌ها را پاس کند، یعنی برای اینکه از مرز‌های یک کشور عبور کند باید اول استاندارد‌ها را پاس کند که اکثر خودرو‌های ما هیچ یک از استاندارد‌های اروپا را ندارند.

به گفته او خودر‌وهای ما حتی اگر که از لحاظ کیفیت هم خوب باشند باید بتوانند یک آزمون تستی بدهند که استانداردشان تایید شود. مسئله جدی‌تر این است که حتی اگر ما استاندارد‌ها را هم پاس کردیم، قیمت تمام شده ما بالاست و از لحاظ اقتصادی هم رقابت پذیر نیستند. اگر ما توانستیم این دو مشکل را هم حل کنیم مسئله بعدی مخاطب است. اکثر خودرو‌هایی که ما داریم الان در بازار‌های جهانی آن رویه خودرویی یا سگمنت کلاس خودرو را دیگر نمی‌پسندند. پس بازار هم ندارد. اگر همینطور بخواهیم حساب کنیم می‌بینیم که این ادعا به خصوص در مورد اروپا صحت ندارد. در مورد آفریقا بله ما امکان صادرات به این منطقه را داریم.

//////////صادرات خودروی ایرانی به اروپا از ادعا تا واقعیت/ یادگاری دهه هشتاد ایران خودرو در افریقا/ ارتباط با چین، فرصتی برای جذب تکنولوژی خودروسازی

روند منفی صادرات خودرو در دو دهه گذشته

این کارشناس خودرو در ادامه توضیح می‌دهد: یکسری مسائل داریم مثل مسائل لجستیکی و مسائل انتقال ارز و برگشت پول. این‌ها باعث می‌شود که هزینه ما بالا برود و عملا صادرات نصرفد. ما در سالیان اخیر صادراتمان هر سال کمتر شده است نه بیشتر. این روند منفی بوده در حدی که سال قبل ما به ۴ هزار دستگاه هم نرسیدیم. در صورتی که ما یک زمانی در دهه هشتاد بالغ بر سالیانه بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور‌های خاورمیانه و کشور‌های آمریکای لاتین، آفریقا و بعضا اروپا صادر می‌کردیم. البته منظور از اروپا کشور‌هایی مثل روسیه و بلاروس و به طور خیلی محدود به اوکراین بوده است. آن چیزی که آقای وزیر می‌گویند با واقعیت چیزی که ما درصنعت خودرو می‌بینیم خیلی فاصله دارد و ادعای صادرات اصلا مقدور نبوده و درست نیست.


بیشتر بخوانید: سیلی که به جان ماشین‌های مدیران خودرو افتاد/ خودرو‌های فرو رفته در آب و گل نصیب چه کسانی می‌شود؟/ پای افت قیمت به میان می‌آید؟


بازار آفریقا برای خودروسازان ایرانی به دهه هشتاد بازمی‌گردد

طبق گفته‌های شجاعت، بازار آفریقا از یک جهت بازار تشنه‌ای است و از جهتی دیگر مسئله اصلیشان این است که سرانه خودرو در این کشور به شدت پایین است. یعنی توان خرید به شدت پایینی نسبت به جمعیتشان دارند؛ لذا اگر خیلی از کشور‌های آفریقایی را بررسی کنید، سالیانه تعداد خودروی نویی که پلاک می‌شود، در آن کشور‌ها بعضا به ۲۰ هزار دستگاه هم نمی‌رسد. این خودور‌ها هم اکثرا یا خودرو‌های شاسی بلند هستند، یا خودرو‌های پیکاپ. به این دلیل که جاده‌ها و دسترسی‌ها در کشور‌های آفریقایی به شکل ما نیست که هر خودرویی بتواند در جاده‌هایشان رفت و آمد داشته باشد. به طور خلاصه خودرو‌هایی مثل خودروی تویوتا هایلوکس کاربری خیلی بهتری دارند، چون هم توان حمل و بار دارند هم این که در اکثر جاده‌ها و مسیر‌ها می‌توانند استفاده کنند. خود ما هم در دهه هشتاد بر اساس سیاست‌هایی که بوده در کشور سنگال یک سایت تولید خودرو توسط شرکت ایران خودرو تاسیس کردیم و این سایت عملا مدت‌هاست که نیمه تعطیل است و حیات آنچنانی ندارد.

فرصت حضور خودروسازان چینی‌ در ایران سوخت می‌شود؟

ابراهیم شجاعت، مسیر رشد خودروسازی کشور را ورود تکنولوژی، انتقال و فهم آن می‌داند. او در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در این راستا مدل‌های همکاری معمولا مطرح می‌شود. توسعه محصول بر اساس همکاری؛ یعنی به طور مثال اگر قرار باشد، یک موتور توسعه بدهید و تکنولوژی را به دست بیاورید برای این کار با یک موتورساز بین المللی همکاری می‌کنید و کم کم ظرفیتش را می‌سازید. در این همکاری می‌توان به دانش طراحی یک موتور دست یافت، چیزی که ما در اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد به سمتش رفتیم. نتیجه آن این شد که ما با شرکت‌های اروپایی همکاری کردیم و ایران خودرو موتور EF7 را با کمک شرکت ایدکو توانست طراحی و توسعه دهد.

//////////صادرات خودروی ایرانی به اروپا از ادعا تا واقعیت/ یادگاری دهه هشتاد ایران خودرو در افریقا/ ارتباط با چین، فرصتی برای جذب تکنولوژی خودروسازی

به گفته وی، در دهه نود اما ما اصلا این را نداشتیم. ما به مسائل پیش پا افتاده و زودگذری مبتلا شدیم که ناشی از تحریم بود. همچنان هم درگیر آن هستیم و خیلی سخت توانستیم از آن جدا شویم چرا که مستلزم این بحث توسعه تکنولوژی و توسعه فناوری، سرمایه‌گذاری‌های سنگین است و از آنجایی که ما با مشکلات مالی به خصوص بحث تامین نقدینگی برای توسعه مواجه هستیم آن هم در خودروسازی‌هایی که با زیان‌های کلان چند صد هزار میلیارد تومانی دست‌به‌گریبان هستند، این بحث توسعه واقعا مغفول مانده و چیزی هم نیست که به این سادگی بشود با دستور حلش کرد و نیاز به سرمایه گذاری‌های عظیمی دارد.

این کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان می‎‌کند: اکنون فرصت‌هایی از طریق قرارداد ۲۵ ساله با چین به روی کشور باز شده است. حالا باید ببینیم مسئولین چطور استفاده می‌کنند و زمین بازی را چطور می‌چینند. آیا ما در انتهای این بازی مصرف کننده صرف می‌شویم؟ یا نه ما بخشی از زنجیره ارزش و توسعه محصول هم می‌شویم و کنار چینی‌ها می‌توانیم به بازار‌های آن‌ها هم دست پیدا کنیم و با کمک آن‌ها به محصول‌های مشترک هم برسیم. باید دید این شعار‌هایی که آقای وزیرصمت می‌دهد چقدر قابل اجرا شدن است. فعلا که چیزی که ما داریم می‌بینیم بیشتر همان محصول نهایی و مصرف کننده بودن است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
امین
0
2
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ماشینای مارو میخوان برای فیلمای اکشن آتیش بزنن هم به صرفشونه هم آشغالن هم ماشین
یوسفی
0
2
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیشتر شبیه یه طنزه از بس این دولت دروغ گفته اکر فردا یه حرف درست هم بزنه کسی باور نمیکنه.
سلام
0
0
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام آقای وزیر مردم از کیفیت ناراض اند شما مشکل حل بکنید مردم حمایت بکنید مخصوصا طبق ضعیف نه شورای رقابت
م ر
0
0
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام آقای وزیر شما کیفیت داخل حل کن نمیخواد بیرون فکر کنی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

عکس/ مینی اسکارف گل گلی بهاره رهنما در اینستاگرام حسابی سوژه شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ استایل خاص فردین ۳۳ سال پیش در مغازه فرش فروشی اش

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟

فیلم/ صحبت‌های احساسی لیندا کیانی درباره فوت فرزندش

عکس/ کالسکه ناصرالدین شاه قاجار ۱۵۴ سال پیش در سفر گیلان

عکس/ گریه های شیلا خداداد در مراسم ختم مرتضی پاشایی

عکس/ قاب بی نظیر داریوش اقبالی در ۵ سالگی در کنار پدرش

تهدید تعرفه‌ای بریکس توسط ترامپ

اینفوگرافی/ بزرگ ترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان

اظهار نظر ترامپ درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه

فیلم/ برگزاری آیین جشن سده در تاجیکستان

عکس/ فروش پرندگان مهاجر در بازار لنگرود از ۴۵۰ تا ۶۵۰ تومان

خبر بد پزشکان اینتر برای مهدی طارمی

فیلم/ تهران فردا تعطیل می‌شود؟

عکس/ کوچه پس کوچه‌های طهرون قدیم ۱۳۰ سال پیش و دوره قاجار

عکس/ تیپ متفاوت المیرا دهقانی در افتتاحیه جشنواره فجر

عکس/ قطار لوکس گردشگری در صحرا عربستان

عکس/ تعمیر خودرو در جاده فیروزکوه ۸۵ سال پیش در نزدیکی پل ورسک

اولین خرید تاریخ پرسپولیس از آلمان و ترکیه

اجاره خانه در کوی بیمه تهران با ۳۰۰ میلیون تومان + جدول قیمت

عکس/ جدول لیگ برتر پس از برد استقلال مقابل استقلال خوزستان

ریسک‌های جدی برای خریداران طلای آب شده

محمد حسن اصغرنیا درگذشت

ماجرای بازداشتی های پالایشگاه تبریز چه بود؟

صدای زنگ خطر برای خریداران طلا با پلتفرم‌های آنلاین

ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز در فصل زمستان

عکس/ رضا شاه حدود ۹۰ سال پیش در روز گشایش پل ورسک

فیلم/ رانندگی جولانی برای امیرقطر در مراسم استقبال در فرودگاه

فیلم/ اسرای فلسطینی آزاد شدند

عکس/ زیبایی عجیب زمین فوتبال روستای امره ساری که جهانی شد

واحد‌های ۵۰ و ۶۰ متری محبوب‌ترین گزینه خریداران در بازار مسکن

خط و نشان فرمانده ارشد ارتش برای مقابله با دشمن

ثبت سریع‌ترین رشد فصلی عربستان از ۲۰۲۲

ادعای آمریکا درباره کشتن عضو ارشد القاعده

فیلم/ خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط زیستی

عکس/ وضعیت هوای تهران قرمز شد

همسویی سرمایه با شاخص بورس + نمودار

جزئیاتی تازه از طرح پیشنهادی ترامپ به ایران

درخواست از گوگل برای تغییر نام خلیج مکزیک

قیمت آپارتمان در منطقه ۵ تهران از پونک تا مرزداران، بهمن ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ سقوط ارزش پول کانادا و مکزیک پس از تهدید ترامپ

جدیدترین قیمت خانه در غرب تهران از دریاچه خلیج فارس تا شهرک راه آهن + جدول

عکس/ کافه‌گردی شبانه وزیر خارجه ایران در دوحه

شهادت محمد ضیف تایید شد + عکس

فیلم/ لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

فیلم/ لحظه برخورد هواپیما با هلیکوپتر نظامی در آمریکا

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد و دینار درجا زد

فیلم/ خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد

طلای جهانی دوباره رکورد زد

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد؟

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه