تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

بازگشت به بازار صادرات، امیدی نهفته در صنعت تایر

در این روزهایی که بازار تایر به اندازه کافی آشفته است و تهیه لاستیک اتومبیل با نرخ مصوب، محدود و سیاهی بازار بر سیاهی لاستیک، غلبه پیدا کرده، نوشتن و سخن گفتن از صادرات، دور از ذهن و خلاف جهت شناکردن به نظر می رسد، همانطور که گفته اند «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»؛ اما شاید خیلی هم دور نباشد.

بازگشت به بازار صادرات، امیدی نهفته در صنعت تایر

اقتصاد۲۴-علی متقیان، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی تایر نیوز در یادداشتی نوشت: کارخانه‌های لاستیک سازی، ضمن اشباع بازار و تامین نیاز جامعه، درحد توان، لاستیک‌های تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کردند و عرضه کنندگان در سراسر کشور، توزیع و نیاز مصرف کننده به لاستیک‌هایی که در کشور تولید می‌شد را، تامین می‌نمودند.

مصرف کنندگان نیز، با طیب خاطر، هر زمانی که احساس می‌کردند، تایر‌های اتومبیلشان با مشکل مواجه شده و نزدیک است حادثه ساز شود، به لاستیک فروشی و آپاراتی محل مراجعه و با خیال راحت، لاستیک‌های مورد نیاز را تهیه و اتومبیل را برای رفاه خانواده، آماده می‌کردند.

کارخانه‌های لاستیک سازی هم در حدتوان و ظرفیت، تولیدات خود را عرضه می‌کردند و در مواردی که توان ساخت نداشتند و یا ظرفیت تولید کمتر از مصرف بود، رو به واردات آورده، با واردات حساب شده به عنوان مکمل کارخانه‌های تولیدی، کمبود‌ها را جبران می‌کردند؛ به طوری که در سال ۱۳۹۶ نزدیک به یک میلیون حلقه تایر، از کشور به بازار‌های مختلف جهان صادر می‌شد؛ رقمی که رفته رفته، به صفر رسید و در سال ۱۴۰۰ دیگر خبری از صادرات تایر نبود و حتی منجر به از دست دادن همه بازار تایر ایران در کشور‌های مقصد گردید.

قبل از بهم خوردن قیمت ها، کشور با یک بازار حساب شده و منظم مواجه بود، کارخانه دار، وارد کننده، عرضه کننده و مصرف کننده، به مقدار نیازشان از این بازار بهره می‌بردند، کمتر خبر از گرانفروشی و احتکار و کمبود به گوش می‌رسید، عرضه و مصرف در جامعه روال طبیعی داشت و تولیدات افزون بر نیاز جامعه هم، توسط کارخانه‌های تایر سازی، به خارج از کشور وهمسایگان صادر می‌شد، بازاری که به امید استمرار، برای بدست آوردن آن درخارج از کشور، تلاش، پی گیری، مذاکره و هزینه‌های سنگینی صرف شد، تا بازار تایر ایران درکشور‌های مصرف کننده، جای خود را باز کرده و در لیست توزیع کشور‌های طرف قرارداد، قرار گیرد و ارز حاصله از این صادرات هم، طبق مقررات به حساب آید، تازه صادرات ایران درکشورها، بویژه کشور‌های همسایه، جای خود را باز کرده، تبلیغات و پی گیری ها، موثر واقع شده، مردم دیگر کشورها، به تایر‌های ایرانی وارداتی، اعتماد کرده و بازار خرید تایر‌های ایرانی، رونق گرفته بود.

در داخل کشور هم، در بازاری آرام، کارخانه‌ها در حال تولید بودند، ارز مورد نیاز کارخانه‌ها از سوی بانک مرکزی تامین و چرخ اقتصاد تایر، به آرامی و بدون دغدغه می‌چرخید و صادرات کارخانه‌ها هم، جای خودش را درمیان مصرف کنندگان خارجی باز کرده بود. تا این که یک تصمیم غیر کارشناسانه و یا به ضرورت و تشخیص دست اندرکاران و مسئولان امر، پرداخت ارز به صنعت تایرسازی، محدود شد و کارخانه‌ها می‌بایستی با نرخ دیگری ارز مورد نیاز خود را تامین نمایند.

حذف و محدودیت ارز کارخانه ها، لرزه بر اندام تولید محصولات کارخانه‌ها انداخت و آمار تولید رو به کاهش نهاد، بوی کمبود احتمالی لاستیک به مشام محتکران رسید و از انبوه لاستیک مغازه‌ها کاسته شد وانبار‌های محتکران مملو از تایر‌هایی شد که بایستی در بازار بدست مشتریان و نیازمندان می‌رسید.

قیمت‌های تایر، هر روز بالاتر از دیروز و کمبود‌ها و نبود تایر، نقل محفل رانندگان و اتومبیل داران، در این بازار رو به افزایش، خریدار تایر بیش از نیاز، به دنبال تهیه لاستیک افتاد و کارخانه دار هم کمتر از زمان رونق، تولید کرد.

افزایش درخواست خرید و کمبود عرضه، هر روز بازار را متلاطم‌تر وقیمت‌ها را افزایش می‌داد و دست اندرکاران امر که با یک تصمیم نادرست و حساب نشده، چنین بازاری را برای جامعه رقم زده بودند، بدون توجه به ناکارامدی تصمیم سازانی که بازار آرام تایر را به بازار آشفته تبدیل کرده بودند، چشم از کوتاهی همکاران خود فرو بسته، به دنبال مقصر می‌گشتند و با کشف چند انبار، محتکران را مقصر گرانی قلمداد کردند و بعضا مردمی را مورد عتاب قرار دادند که چهار حلقه لاستیک را از باب احتیاط، در منزل نگهداری کرده بودند.

دولتمردان باقدرت حکومت، چاره را در واردات انواع تایری دیدند که تا دیروز، تامین آن به دست کارگران و متخصصان ایرانی صورت می‌گرفت. با آغاز محدودیت‌های صادراتی، تولیدکنندگان چینی توانستند جای خالی تایر ایرانی را در کشور‌های منطقه گرفته و با توجه به پایین بودن قیمت تولیدات نمونه‌های چینی، بازار را به راحتی از تولیدکنندگان ایرانی بربایند.

این در حالی بود که محدودیت‌های ارزی کشور و تعهد سپاری ارزی دولت که صادرکنندگان را تحت فشار اساسی قرار داده بود، باعث شد، تا عملا قیمت تایر ایرانی در مبدا گمرک، از قیمت تایر‌های خارجی در مقصد، بالاتر باشد و همین موضوع به پاشنه آشیل رقابت در بازار‌های جهانی تبدیل شود.

در این آشفته بازار تولید و صادرات، بانک مرکزی، وزارت صمت و دستگاه‌های این چنینی به منظور رفع کمبود، بدون توجه به ایجاد محدویت ارزی برای کارخانه‌ها و بررسی دلیل کمبود تایر در بازار، محدویت ارزی واردات تایر را حذف و از تعرفه آن کاست، تا بلکه بتواند از التهاب بازار بکاهد، هرچند با این کار، نه تنها دولت موفق نشد بازار را به حالت اولیه برگرداند، بلکه کارخانه‌هایی که تا دیروز بازار را نگه داشته بودند و اضافه تولید خود را به خارج از کشور صادر می‌کردند، به عنوان کارخانه‌های زیان ده، در برابر سهامداران و صاحبان سرمایه و مهمتر از آن‌ها کارگران زحمت کش صنعت، بی پاسخ ماندند، چرا که چندین برابر ارز مورد نیاز کارخانه و حتی به میزان تامین ارز مورد نیاز احداث چندین کارخانه، صرف واردات شد تا بلکه بتوانند بازار را به حالت اولیه برگردانند؛ ارزی که می‌توانست به احداث کارخانه جدید یا نوسازی و به روزرسانی کارخانجات و رساندن استاندارد لاستیک‌های ایرانی به استاندارد جهانی هزینه شود و ارتقای لاستیک ایرانی را به دنبال داشته باشد.

هر چند در حال حاضر بخش زیادی از تایر‌های وارداتی به کشور، به تایر‌های کشاورزی، باری و معدنی اختصاص یافته و این در حالی است که به شهادت تولیدکنندگان، در حوزه تولید این نوع تایرها، شرکت‌های ایرانی توانایی ارتقای ظرفیت تولید را دارند و از سمت دیگر بخش زیادی از این ارز می‌تواند صرف تاسیس سه تا چهار کارخانه تایرسازی شود که نه تنها نیاز بازار را تامین می‌کند که زمینه ساز صادرات این نوع تایر‌ها هم گردد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که امروزه صنعت تایر کشور، در صورت تامین نیاز‌های ارزی، توان تولید لاستیک‌های وسایل نقلیه سبک تا مرز خود کفایی را داشته و برای تولید لاستیک‌های کامیون و اتوبوس تا حدودی موفق عمل کرده است، هرچند بنا به ضرورت، در حال حاضر، کمبود این دو نوع و لاستیک‌های سنگین معدنی، به واردات سپرده شده است.

آن چه مسلم است، ظرفیت اسمی تولید تایر، در حال حاضر چیزی حدود ۴۰۰ هزار تن است؛ در حالی که چالش‌های موجود باعث شده، نزدیک به صد هزار تن ظرفیت خالی در این صنعت وجود داشته باشد که بیشتر این ظرفیت خالی، مربوط به تایر‌های باری و معدنی و کشاورزی است و در صورت برطرف شدن مشکلات، از جمله تامین ارز و ریال مورد نیاز صنعت، اصلاح قیمت‌ها و حمایت‌های دیگر، می‌توان میزان وابستگی به واردات را حتی با سرمایه‌های موجود، به میزان قابل توجهی کاهش داد.

خوشبختانه اقدامات اخیر کارخانه‌های لاستیک سازی در تولید لاستیک‌های الکتریکال و سازگار با محیط زیست که از کویر تایر آغاز و این روز‌ها توسط یزد تایر استمرار پیدا کرده، نوید روشنی است بر گسترش صنعت تایرسازی سبک به روش تولید روز دنیا و کم کم تامین نیاز کشور و قدمی برای خودکفایی در این زمینه و مرحله بعد که ورود به بازار صادرات به کشور‌های دیگر است؛ هرچند تصویب مقررات دست و پاگیر و یک شبه، بازار صادرات تایر ایران را به ضعف کشاند و کشور‌های مختلف جای ایران را در زمینه جایگزینی بازار ایران گرفتند و ایران از این بازار ارزشمند باز ماند، اما هنوز هم دیر نیست و می‌توان با تجهیز کارخانجات لاستیک سازی و تولید لاستیک‌های روز دنیا، به جایگاه از دست رفته رسید؛ چراکه، بازار صادرات تایر، بخش مهمی از منابع ارزی مورد نیاز خود را تامین می‌کند و امید می‌رود حالا که دولت در موضوع تخصیص ارز‌ها از صنعت تایر حمایت نمی‌کند، لااقل با حذف تعهد ارزی صادرات، اجازه دهد واردات مواد اولیه از محل ارز‌های صادراتی تقویت شود؛ چرا که این امر، علاوه بر تولید تایر، زنجیره ارزش صنعت را نیز به خودکفایی نزدیک خواهد کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران