اقتصاد۲۴- بنابر ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، زنان و مردانی که حق بیمه تامین اجتماعی خود را پرداخت کردهاند، بر اساس شرایط زیر میتوانند به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند:
*حداقل ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت عادی و سخت و زیان آور به شرط اشتغال در کارگاههای مشمول قانون کار در زمان ارائه درخواست بازنشستگی
*با حداقل ۱۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن؛ در صورت کسری سابقه با پرداخت حق بیمه سنوات کسری بصورت یکجا
*حداقل ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه
*۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه عادی و سخت و زیان آور بدون شرط سنی
*۲۰ سال متوالی سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی
*۲۵ سال متناوب سابقه در مشاغل سخت زیان آور بدون شرط سنی
*حداقل ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه عادی و مشاغل سخت و زیان آور
*حداقل ۱۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن (در صورتی کسری سابقه با پرداخت حق بیمه سنوات کسری بصورت یکجا و در صورت کسری سن احراز از کار افتادگی کلی)
*حداقل ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه
*۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه عادی و سخت و زیان آور بدون شرط سنی
*۲۰ سال متوالی سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی
*۲۵ سال متناوب سابقه در مشاغل سخت زیان آور بدون شرط سنی
*حداقل ۵۰ سال سن و ۳۰ سال مجموع سابقه عادی و مشاغل سخت و زیان آور
بیشتر بخوانید: افزایش سن بازنشستگی چه زمانی اجرا میشود؟
بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی، جانبازان و آزادگان مشمول قانون تامین اجتماعی شاغل در تمامی وزارتخانهها، شرکتها، مؤسسات دولتی، شهرداریها، بانکها، مؤسسات و سازمانهایی که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و همچنین جانبازان و آزادگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی شاغل در بخش غیردولتی یا مؤسسات مشمول قانون، با داشتن شرایط اجرایی لازم بازنشسته میشوند.
*دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی یا بیمهپردازی
*داشتن حداقل ۴۵ سال
شرایط مردان برای بازنشستگی جانبازان
* دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی یا بیمهپردازی
* داشتن حداقل ۵۰ سال سن
در صورت برخورداری از شرایط گفته شده، میتوانید با تهیه مدارک و طی کردن مراحل زیر، درخواست خود را به تامین اجتماعی اعلام کنید.
۱. اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی تمام صفحات آنها
۲. دفترچه بیمه
۳. اصل و تصویر صفحات شناسنامه افراد تحت تکفل
۴. کارت ملی افراد تحت تکفل
۵. اصل و تصویر سند ازدواج
۶. مراجعه به آخرین شعبه بیمه پردازی
۷. ارائه درخواست بازنشستگی
۸. جمع آوری سوابق
۹. بررسی شرایط سن و سابقه توسط واحد فنی مستمریهای شعبه
۱۰. معرفی بیمهشده به بانک جهت افتتاح حساب
۱۱. اخذ مدارک مورد نیاز برای عائلهمندی و حق اولاد به منظور کنترل اطلاعات ثبت شده در واحد نامنویسی
۱۲. صدور حکم بازنشستگی و تخصیص کد مستمری مربوطه
۱۳. تایید حکم بازنشستگی توسط مسئولان ذیربط
۱۴. ثبت حکم تایید شده در دبیرخانه شعبه
۱۵. خلاصه سازی پرونده و ارسال پرونده قدیمی به بایگانی راکد
۱۶. محاسبه مستمری از تاریخ برقراری لغایت تاریخ روز و پرداخت آن توسط بانک