تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

دولت آینده با خودروسازی چه می‌کند؟

با آغاز رقابت انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری چهاردهم «خودرو» جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ۶نامزد منتخب پیدا کرده است. به‌دلیل جایگاه خاص نزد شهروندان، «خودرو» سوژه‌ای همواره داغ در جامعه است و نامزد‌های ریاست‌جمهوری نیز در تبلیغات خود با این کلیدواژه از افکار عمومی دلبری می‌کنند. مرور مواضع خودرویی نامزد‌های ریاست‌جمهوری چهاردهم، از اختلاف نظر آن‌ها بر سر مساله واردات خودرو و حمایت صرف از تولید داخل حکایت می‌کند. با این حال نامزد‌ها در مسائلی مانند حذف قیمت دستوری مواضع نسبتا مشترکی دارند.

دولت آینده با خودروسازی چه می‌کند؟

اقتصاد ۲۴- با توجه به آغاز رقابت انتخاباتی شش کاندیدای ریاست‌جمهوری چهاردهم، «دنیای اقتصاد» از امروز اظهارنظر‌های خودرویی نامزد‌ها در قالب مصاحبه‌ها و شبکه‌های مجازی را منتشر می‌کند تا مشخص شود هر یک از آن‌ها قصد دارد در دولت خود چه سیاستی را در صنعت و بازار خودرو دنبال کند. خودرو همواره طی این سال‌ها بخشی مهم و جذاب در مصاحبه‌ها، وعده‌ها و مناظره‌های نامزد‌های ریاست‌جمهوری بوده و قطعا این بار نیز این جایگاه ویژه را حفظ خواهد کرد. شاهد مثال آن، اظهارنظر‌های خودرویی برخی کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری است که در روز‌های پیش رو قطعا دیگر نامزد‌ها نیز از خودرو و برنامه‌هایشان برای صنعت و بازار این کالای محبوب شهروندان خواهند گفت.

دولت آینده با خودروسازی چه می‌کند؟
خودرو به دلیل جایگاه ویژه‌ای که نزد شهروندان دارد، یکی از سوژه‌های داغ به‌خصوص در ایران (با توجه به حواشی کمی و کیفی آن) به شمار می‌رود و به همین دلیل نامزد‌های ریاست‌جمهوری در تبلیغات خود تا حد امکان با کلیدواژه «خودرو» سعی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی دارند. نامزد‌های ریاست‌جمهوری با توجه به دیدگاه منفی شهروندان ایرانی نسبت به خودرو‌های داخلی، معمولا دفاع خاصی از کمیت و کیفیت صنعت خودروی کشور نمی‌کنند و برای جذب افکار عمومی، از واردات و رقابت و بهبود کیفیت می‌گویند. در مقطع فعلی نیز با توجه به حال‌و‌هوای کلی صنعت و بازار خودرو، انتظار می‌رود نامزد‌های ریاست‌جمهوری در تبلیغات خود دست روی مسائلی مانند تسریع رشد واردات خودرو، بهبود کیفیت و بالا بردن رقابت در بازار و شاید هم خصوصی‌سازی، خواهند گذاشت تا از این کانال اقبال خود نزد رای‌دهندگان را بالا ببرند. طبق نظر شورای نگهبان، شش نفر شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، به عنوان نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم انتخاب شدند.

تا به امروز (تا لحظه تنظیم این گزارش) تنها محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به طور مستقیم درباره خودرو اظهارنظر کرده‌اند، هرچند سایر کاندیدا‌ها نیز مواضع خاص خود را در این حوزه دارند و به احتمال فراوان این سوژه داغ و پر‌مخاطب را در مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌ها و مناظره‌های خود خواهند گنجاند. چراغ نخست اظهارنظر‌های خودرویی نامزد‌های ریاست‌جمهوری را قالیباف با توییتی بحث‌برانگیز روشن کرد. وی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند؛ قانون واردات خودرو‌های نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به طور کامل اجرا خواهیم کرد.» توییت قالیباف این پرسش را برای افکار عمومی ایجاد کرد که چرا پیگیری اجرای قانون واردات خودرو تا به امروز از سوی وی (به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی) صورت نگرفته و قرار است در دولت بعد انجام شود؟ واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد و با ابلاغ آیین‌نامه مربوطه در شهریور همان سال، وارد فاز اجرا شد.

این در حالی است که ورود خودرو به کشور روند بسیار کندی داشته و از همین رو اهداف مدنظر سیاستگذار از واردات خودرو، به‌ویژه تنظیم بازار، تحقق نیافته است. از طرفی، قانون واردات خودرو‌های کارکرده نیز که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، به نوعی بایگانی شده است. این در حالی است که قالیباف به عنوان رئیس مجلس می‌توانست پیگر ماجرای کندی واردات خودرو‌های صفر و اجرا نشدن قانون واردات دست‌دوم‌ها شود، اما ظاهرا ترجیح داده این مساله را در کسوت رئیس‌جمهور دنبال کند.

مشکل «خودرو» قرعه‌کشی نیست

اظهارنظر خودرویی دیگر نامزد‌های ریاست‌جمهوری، به امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی مربوط می‌شود. وی در برنامه انتخاباتی تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر گفت: «لاتاری (قرعه‌کشی) خودرو اخلاق در جامعه را نابود می‌کند؛ زیرا یک‌شبه یکی را ثروتمند می‌کند. عدم‌شفافیت بی‌اخلاقی در حق مردم است.» این اظهارنظر قاضی‌زاده هاشمی نشان از مخالفت وی با قرعه‌کشی خودرو دارد، این در حالی است که لاتاری خودرو مدت‌هاست به شکل گسترده قبلی انجام نمی‌شود و بیشتر به خودرو‌های وارداتی (با توجه به نبود تعادل بین عرضه و تقاضا) مربوط است.


بیشتر بخوانید:  نگاه نامزدهای انتخاباتی به موضوع تجمعات مردمی؛ اعتراض یا اغتشاش؟/ کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری چه نظری درباره موضوعات مورد توجه مردم و کارشناسان دارند؟


نکته دیگر اینجاست که «یک‌شبه ثروتمند شدن» از مسیر بازار خودرو، الزاما ربطی به بود و نبود قرعه‌کشی ندارد، بلکه به اختلاف بسیار زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها (در نتیجه وجود تقاضای کاذب و سیاست‌های دستوری) مربوط است. در این بستر، هر کس (چه با قرعه‌کشی و چه بدون قرعه‌کشی) دستش به خودرو با قیمت کارخانه برسد، می‌تواند با فروش آن در بازار آزاد، سودی یک‌شبه را به جیب بزند و به قول قاضی‌زاده هاشمی ثروتمند شود؛ بنابراین مشکل الزاما از قرعه‌کشی خودرو نیست، بلکه ریشه در مسائل دیگری که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دارد که رئیس‌جمهور بعدی - هر کدام از این شش نامزد که باشد - باید فکری به حال آن‌ها کند.

از مخالفت با خودروی بورسی تا حمایت از خودروسازان

به جز قالیباف و قاضی‌زاده هاشمی، دیگر کاندیدا‌ها فعلا و در قالب تبلیغات خود برای انتخابات چهاردهم، اظهارنظر خودرویی مستقیمی تا لحظه تنظیم این گزارش نکرده‌اند، اما این به معنای آن نیست که سیاست و موضعی در قبال «خودرو» ندارند. با مروری بر اظهارنظر‌های قبلی آن‌ها در مورد «خودرو» تا حد زیادی می‌توان حدس زد که در روز‌های آینده درباره صنعت و بازار خودرو و مسائلی مانند تولید و واردات چه خواهند گفت (البته اگر مواضعشان تغییر نکرده باشد). به عنوان مثال، مسعود پزشکیان در دوران حضور در مجلس شورای اسلامی، از مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا و البته واردات بود. وی گفته بود زمانی می‌توانیم در بورس کالا عرضه داشته باشیم که مصرف از تولید کمتر باشد. پزشکیان همچنین جزو مدافعان ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ بود که باید دید آیا حالا نظرش تغییر کرده یا همچنان همان عقیده را دارد.

دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری، یعنی علیرضا زاکانی (شهردار فعلی تهران)، اما ظاهرا مشکلی با واردات ندارد و شاهد مثال آن قرارداد پر‌حاشیه شهرداری تهران با چینی‌ها برای واردات خودرو‌های برقی حمل‌ونقل عمومی است. شهرداری تهران چندی پیش بنر‌هایی تبلیغاتی را در سطح شهر نصب کرد تا ثابت کند خرید خودرو از چین به‌صرفه‌تر از تامین از شرکت‌های داخلی است. در بین سایر نامزدها، اطلاعات خاصی درباره دیدگاه‌های خودرویی مصطفی پورمحمدی وجود ندارد، اما اظهارات قبلی سعید جلیلی نشان می‌دهد وی به تدوین سند جامع و راهبردی برای رونق خودروسازی و قطعه‌سازی کشور به منظور افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی معتقد است. جلیلی همچنین میانه خوبی با مونتاژ خودرو ندارد و قائل به حمایت از تولید داخل به هر قیمتی نیست و آن را مشروط به رشد کیفیت و کاهش هزینه تولید می‌داند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ بازدید مسعود پزشکیان از رودخانه کارون

عکس/ دیدار ظریف با مقامات فنلاند، قطر، سوئیس در داووس

عکس/ ساکت الهامی ۵ ماه محروم شد

عکس/ انعکاس سخنان جواد ظریف در اجلاس داوس در تایمز اسرائیل

عکسی تکان دهنده و ناگوار از نتیجه جنگ در غزه

عکس/ یادداشت پزشکیان در دفتر قرارگاه مرکزی کربلا

عکس/ استوری جدید پسر قاضی مقیسه درباره قاتل پدرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

میدان توپخانه چرا میدان امام خمینی شد؟

عکس/بهرنگ علوی در کلاردشت چه می‌کند

دردسر جدید بایرن: رئال کیمیش را وسوسه کرد!

جوانی که قرار است به جای ماشاریپوف بدرخشد

کشف شهر زیرزمینی در ابرکوه یزد

گفت‌وگوی تلفنی ولی‌عهد سعودی با وزیر خارجه آمریکا

ستاره گرانقیمت استقلال آواز جدایی سر داد؟

جانشین ساکت الهامی مشخص شد

پزشکیان: به دنبال زندگی در صلح هستیم

نیویورک تایمز: ترامپ حفاظت امنیتی از پمپئو و دستیار سابقش برایان هوک را لغو کرد

قطعی برق تمام شد؟

اشاره غیرمستقیم پزشکیان درباره توافق با آمریکا

وزارت نیرو: سطح تراز دریای خزر از سال ۱۴۰۰ یک متر کاهش یافته

محبوب‌ترین تیم باشگاهی انگلیسی مشخص شد

عکس/راه اندازی ایرلاین جدید بابک زنجانی در ایران!

معرفی نامزد‌های نهایی اسکار ۲۰۲۵

ارتش اسراییل مهلت ۳۰ روزه از امریکا خواست

معرفی هلیکوپتر بدون سرنشین کِی-مکس کامان

هرمز چهارم ساسانی کیست و دوران سلطنتش چگونه بود؟

ساخت یک بازی موبایلی برای ترویج حجاب

اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

نحوه تأمین بازار شب عید و ماه رمضان اعلام شد

خسارت دو میلیارد تومانی یک بلاگر به مکان تاریخی

ماجرای ۲ تبعه عراقی که در اهواز ربوده شدند

آغاز پروژه اتصال ریلی ایران و عراق پس از ۲۰ سال

خانواده‌های کمیته امداد و بهزیستی با اشک و آه پول کاشت ناخن طلب می‌کنند

مبلغ پیشنهادی ماتزاری به پرسپولیس مشخص شد

پیشروی سریع آتش‌سوزی جدید در لس‌آنجلس

آن پریزاد سبزپوش قصه‌ای از مهاجرت در سال قحطی است

ماجرای تیراندازی سمت مردم در زابل

۲ حکم بازداشت دیوان لاهه علیه سران طالبان

کودکان لحظه مرگ چه می‌بینند؟

ناسالم‌ترین نوشیدنی‌ها را بشناسید

فیلم/ تغییرات دونالد ترامپ در طول زمان

کدام اتباع از ایران اخراج می‌شوند؟

قیمت جدید کالا‌های اساسی امروز ۴ بهمن ۱۴۰۳+ جدول

سد‌های تهران فقط ۹ درصد پرشدگی دارند

عکس/ خودروی زیرپای هایده و فردین چه بود؟

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت انواع موتور سیکلت در بازار + جدول

تفریح پرخطر زمستانی در همدان

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ دیدار جولانی با وزیر خارجه بلاروس

ضربه سنگین و غیرمنتظره جولانی به پوتین

فیلم/ گاف وحشتناک مسعود پزشکیان سوژه شد

ادامه بلاتکلیفی روی نیمکت پرسپولیس

ماجرای اخراج داور بازی ذوب آهن و پرسپولیس چه بود؟