تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید از موزه رضا عباسی بدانید

این موزه که به نام رضا عباسی، نقاش معروف دوران صفویه، نام‌گذاری شده است، دارای مجموعه‌ای غنی از آثار هنری، سفال، فلزکاری، منسوجات و نسخ خطی است و بازدید از آن فرصتی مناسب برای آشنایی با تاریخچه و هنر‌های غنی ایران و لذت بردن از زیبایی‌های هنری و تاریخی آن است.

هر آنچه باید از موزه رضا عباسی بدانید

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: «موزه رضا عباسی» یکی از موزه‌های معتبر و مهم تهران است که به نمایش مجموعه‌ای گسترده از آثار هنری و تاریخی ایران از دوره‌های مختلف اختصاص دارد. این موزه که به نام رضا عباسی، نقاش معروف دوران صفویه، نام‌گذاری شده است، دارای مجموعه‌ای غنی از آثار هنری، سفال، فلزکاری، منسوجات و نسخ خطی است و بازدید از آن فرصتی مناسب برای آشنایی با تاریخچه و هنر‌های غنی ایران و لذت بردن از زیبایی‌های هنری و تاریخی آن است.

بیوگرافی رضا عباسی

رضاعباسی فرزند علی اصغر از نگارگران بزرگ ایران در عهد شاه عباس کبیر در حدود سال ۹۷۴ ه. ق. در تبریز متولد شد و به سال ۱۰۴۴ ه. ق. وفات یافته است. وی از هنرمندان بزرگ عصر صفوی بوده و سبک هنری خاصی را در نقاشی ایرانی ابداع کرده است. وی به همراه صادق بیک دیگر نگارگر این دوره به شیوه واقع گرایانه بهزاد وفادار بوده و علاقه زیادی به کشیدن تصاویر واقعی از مردم و مسائل موجود در جامعه داشته است. در این میان رضاعباسی تمایل خود را به مشاهده وقایع و ثبت آن‌ها با طراحی سیاه قلم و ترسیم تک چهره و تک نگاره نشان داد و بعد از مولانا شیخ محمد سبزواری به رواج صورت فرنگی در ایران پرداخت. در دوران شاه عباس بزرگ سه نقاش و خوشنویس هنرمند می‌زیستهاند که به سبب شباهتی که در نام و هنر داشتهاند در تشخیص آنان نوعی ابهام به وجود آمده است. این سه هنرمند عبارتند از: آقا رضاعباسی: نقاش و خوشنویس – علیرضا عباسی هنرمند خوشنویس و رضاعباس هنرمند نگارگر عصر صفوی که نام این هنرمند امروزه زینت بخش این موزه می‌باشد. بسیاری از آثار این هنرمند امروزه زینت بخش موزه هایی، چون بوستون- ارمیتاژ ومترو پولتین است و بخشی از آثار وی و شاگردانش در موزه رضا عباسی موجود است.

تاریخچه موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی سال ۱۳۵۶ شمسی (۱۹۷۷ میلادی) به درخواست فرح پهلوی یک نمایشگاه مبلمان که برای موزه و نگهداری از آثار فاخر مناسب بود از صاحب آن خریداری و به‌عنوان موزه رضا عباسی، در تهران تأسیس شد. هدف از تأسیس این موزه، حفظ و نمایش آثار هنری و تاریخی ایران و همچنین پژوهش و آموزش در زمینه هنر‌های مختلف بود. برای حدود سه سال، ریاست موزه با آیدین آغداشلو بود. برای طراحی لوگو موزه نیز، استاد مرتضی ممیز که او را پدر گرافیک ایران می‌دانند و به گفته خودش از نوادگان رضا عباسی است، دست به کار شد و با وسواس بسیار، طرحی خاص برای نشان‌واره موزه انتخاب شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، موزه رضا عباسی با تمام گنجینه‌هایش بسته شد. بعد دوباره در سال ۱۳۵۸، موزه با آرایش و چیدمان جدیدی بازشد. این بازگشایی فقط تا سال ۶۴ طول کشید و بعد موزه برای حدود ۱۶ سال تعطیل شد. بالاخره در سال ۱۳۷۹ موزه رضاعباسی مجدد آغاز به کار کرد و از آن زمان پذیرای بازدید عموم است. در حال حاضر، این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود. 

معماری موزه رضا عباسی

ساختمان موزه دارای معماری مدرن و ساده‌ای است که به گونه‌ای طراحی شده تا فضای مناسبی برای نمایش آثار هنری فراهم کند. موزه دارای چندین تالار نمایشگاهی و اتاق‌های مختلف برای نمایش و نگهداری آثار است.

بخش‌های موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی شامل چندین بخش که شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری است هر کدام به نمایش آثار و اشیاء متفاوتی اختصاص دارند.

هر آنچه باید از موزه رضا عباسی بدانید

بخش پیش از اسلام: این بخش به نمایش آثار هنری و تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از اسلام ایران اختصاص دارد. آثار شامل مجسمه‌ها، ظروف سفالی، جواهرات و ابزار‌های مختلف از دوره‌های باستانی ایران است. در این تالار آثاری از هزاره اول پیش از میلاد و دوره‌هایی تاریخی، چون دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی در معرض نمایش قرار دارد. در این تالار سفالینه‌ها و فلز‌هایی با شکل‌ها و طرح‌های ساده و دلپذیر و اکثرا الهام گرفته از طبیعت قرار دارد که هرکدام از آن‌ها در یکی از مناطق ایران مثل آذربایجان، شوش و لرستان یافت شده‌اند. در راهنمای این بخش از موزه آمده است که کشف و دستیابی به مواد و مصالح، پیشرفت دانش و مهارت فنی، ساخت آثاری را موجب شد که غلبه بر طبیعت سخت را برای انسان امکان‌پذیر کرد. 

بخش دوران اسلامی: در این بخش آثار هنری و تاریخی مربوط به دوره‌های اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده است. این آثار شامل سفال‌ها، کاشی‌ها، فلزکاری‌ها و نسخ خطی با تذهیب‌های زیبا هستند. ظروف سفالین، اشیای فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار اسلامی موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. آثار دوره قاجار نیز در این بخش به‌وسیله قلمدان‌ها و جلد‌های کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.

بخش نگارگری: این بخش به نمایش نقاشی‌ها و نگارگری‌های ایرانی از دوره‌های مختلف اختصاص دارد. آثار شامل مینیاتورها، نقاشی‌های دیواری و کتاب‌های مصور است که توسط هنرمندان معروفی همچون رضا عباسی خلق شده‌اند. اثر شاخصی که در این بخش وجود دارد، کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به اواسط قرن هشت هجری قمری است. همچنین، از سده‌های اولیه دوره اسلامی (قبل از قرن ششم هجری قمری) آثار معدودی از نگاره‌ها به‌جای مانده است.

بخش خوشنویسی: در این بخش آثار خوشنویسی از دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. این آثار شامل نسخ خطی، کتیبه‌ها و آثار خوشنویسان معروف ایرانی است. آثار این تالار با خوشنویسی و کتابت در ایران، با نام و کلام خدا آغاز می‌شود. دست‌نوشته‌هایی به خطوط کوفی بر پوست آهو (قرن سوم هجری قمری)، نسخ و ثلث، ریحان و رقاغ بر صفحاتی مذهب از قرآن کریم و سایر کتاب‌ها، نمونه‌هایی از شیوه‌های نخستین نگارش در دوره اسلامی را در تالار خوشنویسی موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته است.

بخش منسوجات و پارچه‌ها: این بخش به نمایش انواع پارچه‌ها، قالی‌ها و منسوجات دست‌باف ایرانی اختصاص دارد. این آثار نشان‌دهنده هنر بافندگی و نساجی در ایران هستند.

هر آنچه باید از موزه رضا عباسی بدانید

طبقه‌های موزه رضا عباسی

طبقه اول: این طبقه به نمایش آثار نگارگری و خطاطی اختصاص دارد. اثر برگزیده این بخش کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به میانه سده ۸ هجری است. 

طبقه دوم: این طبقه به نمایش آثار دوره اسلامی در دو تالار اختصاص دارد.

طبقه سوم: در طبقه سوم کتابخانه و تالار آثار پیش از اسلام قرار دارد. در تالار پیش از اسلام ریتون‌های زرین دوره هخامنشی و ظروف سیمین دوره ساسانی خودنمایی می‌کنند.

اهمیت فرهنگی و تاریخی موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری ایران، نقش بسزایی در حفظ و معرفی هنر‌ها و آثار تاریخی کشور دارد. این موزه با ارائه اطلاعات جامع و نمایش آثار ارزشمند، به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که با تاریخچه و هنر ایران آشنا شوند و از دستاورد‌های هنری کشور قدردانی کنند.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی علاوه بر نمایش مجموعه‌های خود، به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی نیز فعالیت می‌کند. این موزه با برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها، نمایشگاه‌های مختلف و برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان، پژوهشگران و عموم مردم، به ترویج و گسترش دانش و آگاهی در زمینه هنر‌های مختلف کمک می‌کند.

دسترسی و بازدید از موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی تهران، نزدیک به خیابان معلم، واقع شده است و دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی و شخصی به راحتی امکان‌پذیر است. این موزه همه‌روزه به جز ایام تعطیل رسمی برای بازدید عموم باز است و بازدیدکنندگان می‌توانند از مجموعه‌های متنوع و فضای فرهنگی آن بهره‌مند شوند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه وقت است؟

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ دورهمی زوج‌های مشهور سینمای ایران در یک کنسرت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واریزی جدید برای بازنشستگان تامین اجتماعی

احتمال کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم بالاست

فیلم/نامزدِ پیروزِ انتخابات باید چقدر رای بیاورد؟

جبرائیلی: مشارکت ۴۰ درصدی نتیجه حمله مغول‌وار به معیشت ملت است

مخالفت علیرضا بیرانوند با شرط پرسپولیس!

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ تیر ۱۴۰۳

فیلم/خواب عجیب یک اسرائیلی درباره ایران

دلار به انتخابات ریاست جمهوری امریکا چشم دوخت

فروش خودرو با ۵۰درصد تخفیف

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری

بورس با معادلات سیاسی رشد کرد

سکه امامی پرچمدار بازدهی بازار طلا شد

فیلم/حضور ۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی در ستاد انتخابات

شرایط دو مرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

پیش‌بینی جدید رئیس اتحادیه طلا

بهترین زمان تعویض لنت ترمز خودرو چه وقت است؟

"فرارفاه" رفاهی فراتر از انتظار

بازگشت دامنه نوسان به روال عادی

واکنش حسام الدین آشنا به مشارکت پایین در انتخابات

وضعیت هواشناسی امروز

رهبر انقلاب: حرکت مدافعان حرم، ایران و منطقه را نجات داد

قیمت جهانی نفت امروز افزایش یافت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۹ تیر ۱۴۰۳

نتایج ششمین مرحله از شمارش آرای انتخابات/ پزشکیان و جلیلی شانه به شانه هم

حمله مسلحانه به خودروی صندوق رای/شهادت دو مامور نیروی انتظامی

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

تداوم شمارش آراء / پزشکیان از جلیلی سبقت گرفت

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۹ تیر ۱۴۰۳

رقابت تنگاتنگ پزشکیان و جلیلی؛ جدیدترین اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات

فوری/نخستین مرحله از اعلام نتایج رسمی شمارش آرای انتخابات /پزشکیان و جلیلی جلو افتادند

شباهت‌های غذا‌های فوق فرآوری شده و سیگار

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

معجزه مصرف این نوع چای برای چربی سوزی در خواب

مشارکت تقریبی در قم و قطعی در خراسان شمالی

عکس/ تصاویری از ساعات پایان رای‌گیری در شهر پزشکیان

اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات در این استان‌

۳ نکته اولیه درباره انتخابات ۸ تیر