تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
ترمز اصلاح نمادهای بازار کشیده شد

پیش بینی بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

امیرمحمد بختیاری : پس از هفت روز متوالی سرخ پوشی بازار در سایه تنش‌های بین‌المللی، محدودیت دامنه نوسان روز گذشته رقم خورد. بازار سرمایه که ماه‌های گذشته نوسانات مثبتی از خود متبادر نساخته بود و روندی منفی را در پیش گرفته بود، روز گذشته نوسان کم‌عمقی را به ثبت رساند.

پیش بینی بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

اقتصاد۲۴-افت یک‌هزار و ۸۵واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با افت ۰.۱۳درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۶۳۷هزار و ۳۲واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۲درصد سرخ‌پوش شد و درنهایت در سطح ۲۰هزار و ۷۴۴واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز یکشنبه مقدار یک‌هزار و ۳۷۲میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۱۵۹میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد.

در این میان سه نماد «فملی»، «وبانک» و «نوری» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «آریا»، «شگویا» و «هرمز» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «شستا»، «وبانک» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. روز گذشته بازار زیر سایه محدودیت دامنه نوسان اصلاح کم‌سرعتی را در پیش گرفت. روز شنبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل تحولات و تغییرات رخ‌داده در شاخص کل بورس در روز‌های گذشته، از تغییر دامنه نوسان معاملات بورس و فرابورس خبر و دامنه نوسان معاملات بورس را به مثبت و منفی یک‌درصد تغییر داد. اقدام اخیر در کنار مثبت یا منفی تلقی شدن به نظر می‌رسد کمی دیرهنگام بوده است، چرا که بازار سرمایه از روز چهارشنبه همزمان با اتفاقات اخیر با عرضه‌های سنگینی روبه‌رو شد. بازار‌های جهانی نیز روز جمعه زیر سایه تنش‌ها و گزارش‌های منتشر‌شده از داده‌های آمریکا روند متفاوتی را تجربه کردند.

با این وجود روز یکشنبه از شدت روند صعودی بازار‌های داخلی کاسته شد و آرامش نسبی در بازار‌ها حاکم شد. بازار سرمایه در بحبوحه اتفاقات و ریسک‌های گوناگون آسیب‌پذیرترین بازار میان بازار‌های مالی بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد محدودیت دامنه نوسان آن‌چنان که باید و شاید نتواند در روند اصلاحی بازار سرمایه تغییر ایجاد کند و تنها بتواند سرعت اصلاح را کاهش دهد. همچنین از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رفت به عنوان متولی بازار، اقدامات و تصمیمات بموقع‌و مناسب‌تری در جهت حفظ منافع سرمایه‌گذاران اتخاذ کند. با این وجود باید منتظر ماند و دید ریسک‌های سیستماتیک چه زمانی رخت از بازار می‌بندند.

بازار از نگاه کارشناسان

حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سرمایه، روند روز گذشته بازار سرمایه را این‌گونه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد: روز گذشته بازار زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای و محدودیت دامنه نوسان، روز کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. پس از تنش‌های روز چهارشنبه هفته گذشته و افزایش ریسک‌های سیستماتیک، بازار در روندی ریزشی فرو‌رفت. ریسک‌هایی از این دست که بازار‌های مالی را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، خارج از تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی است که کارشناسان برای بازار پیش‌بینی می‌کردند. از این رو سقوط بازار در روز‌های ابتدایی اتفاقات اخیر چندان دور از انتظار نبود. در این بین طلای جهانی در واکنش به اتفاقات اخیر افزایشی بود و از محدوده‌های ۳هزار و ۵۰۰دلاری به محدوده‌های ۳هزار و ۶۰۰دلاری افزایش پیدا کرد و در حال حاضر نیز در محدوده‌های مذکور در حال نوسان است.

بازار سرمایه نیز که از ماه‌های گذشته در فاز اصلاحی ظاهر شده بود، در اثر ریسک‌های اخیر ریزش دوچندانی را به خود دید. در حال حاضر P/E بازار حدود ۶ است که می‌توان اظهار کرد ارزش دلاری بازار به سال ۹۲بازگشته است. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص محدود شدن دامنه نوسان گفت: بر اساس مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به اتفاقات اخیر و در جهت حمایت از حقوق سهامداران، دامنه نوسان معاملات بورس به مثبت و منفی یک درصد تغییر کرد. این اقدام دیرهنگام در شرایطی به وقوع پیوست که بازار روز‌های چهارشنبه و شنبه ریزش نسبتا سنگینی را به خود دید. می‌توان آن را به خواب مصنوعی تشبیه کرد که تغییری در بازار غرق در رکود و کم‌توان ایجاد نخواهد کرد. به نظر می‌رسد مشکل و معضل اصلی بازار دامنه نوسان و محدود کردن آن نبوده است.


بیشتر بخوانید:پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳


در این بین صحبت‌ها و پیشنهاد‌های گوناگونی مبنی بر تغییر حجم مبنا به میان آمد، اما همچنان دامنه نوسان بازار در نتیجه اتفاقات اخیر تغییر کرد. صحبت‌هایی مبنی بر تزریق نقدینگی به بازار توسط معاون اول رئیس‌جمهور شده که همچنان این اتفاق در بازار رخ نداده است. این کارشناس بازار ادامه داد: با توجه به افزایش دلار نیما به محدوده‌های ۴۴هزار تومانی و لغو مصوبه نرخ خوراک از هفته‌های گذشته، سایه ریسک‌های اخیر آن‌چنان سنگین بوده که رمقی برای سرمایه‌گذاران باقی نگذاشته است. امید می‌رود سطح ۲میلیون‌واحدی حمایت مستحکمی برای بازگشت روند بازار باشد. این کارشناس بازار در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت دامنه نوسان، بازار روز‌های کم‌رمق و کم‌نوسانی را در روز‌های آینده پیش رو داشته باشد.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل اینکه روز چهارشنبه سازمان بورس با اتفاق پیش‌بینی‌ناپذیری روبه‌رو شد، روند بازار با توجه به القای ریسک سیستماتیک به سمت‌و‌سویی رفت که عرضه‌ها قدرت و توان زیادی پیدا کردند و تابلوی معاملاتی بازار به سرخی رفت. روند منفی بازار روز شنبه تداوم پیدا کرد و نماگر اصلی بازار روز شنبه نیز حدود ۳درصد منفی بود. در این میان بود که سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به انتقاد فعالان بازار، دامنه نوسان را به مثبت و منفی یک‌درصد محدود کرد. با توجه به وضعیت روز یکشنبه بازار به نظر می‌رسد کارآیی چنین اقداماتی با توجه به گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. ارزش معاملات در روزی که دامنه نوسان محدود شد، کاهش شدیدی پیدا کرد و از سرعت اصلاح نماد‌های بازار کاسته شد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رکوردزنی صادرات زمزم ایران به ۲۳ کشور جهان

فیلم/ سخنان عجیب نماینده مجلس درباره کشته شدن نتانیاهو

با جنگنده J۳۱، نسخه چینی F۳۵ آمریکایی آشنا شوید

فیلم/ بنای هزارساله گنبد عالی ابرکوه سلجوقی در شهر ابرکوه

محسن پورسیدآقایی گزینه تصدی وزارت راه کیست؟

سرمایه «ومدیر» ۱۸۹ درصد افزایش یافت

فیلم/ قهوه با ما چه‌کار می‌کند؟

فیلم/ زیبایی متحیرکننده طبیعت چهارمحال بختیاری

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

فیلم/ لحظه فرار نخست وزیر بنگلادش

فیلم/ بنگلادش جهان را با سرنگونی دیکتاتور غافلگیر کرد

برداشت برنج از شالیزار‌های مازندران

فیلم/ زیبایی حیرت انگیز دریاچه چورت ساری

فیلم/ نخست وزیر بنگلادش از کشور فرار کرد

فیلم/ آبروریزی اینترنشنال در آنتن زنده تلویزیون

فرود آرام طلای ۱۸ عیار با لیدری اونس جهانی

بهترین فیلم‌های جاسوسی براساس واقعیت کدامند؟

صعود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

صادرات ترکیه به اسرائیلی‌ها صفر شد + عکس

فیلم/ روایت عجیب ضرغامی از جلسه شورای عالی فضای مجازی

فیلم/ هشدار قاطع سردار سلامی به اسرائیل

بلاتکلیفی خانه جامعه شناسان؛ جزئیات جدید ماجرای پلمب مرکز آموزش انجمن جامعه‏‌شناسی ایران

گزارش بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

مفهوم بازار خرسی در بورس چیست و دستورالعمل سرمایه‌گذاران در این دوره چه باشد؟

معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور پزشکیان+ عکس

ماجرای افزایش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین چیست؟

ارزش سهام عدالت امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ +جدول

اعلام میزان یارانه نقدی مرداد ماه ۱۴۰۳

قیمت جدید سیمان امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

احمد میدری گزینه تصدی‌گری وزارت کار کیست؟

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

قیمت گوشت قرمز امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

افزایش قیمت گوسفند زنده در بازار+ جدول

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل

فیلم/ ۱۵ درصد طبقه متوسط فقیرتر شدند

آیا پرویز فتاح به کابینه پزشکیان خواهد رسید؟

کاهش ساعت کاری مراکز دولتی در ۱۵ استان کشور

عکس / جلسه عجیب بایدن در اتاق بحران کاخ سفید

عکس/ قهرمان شنای المپیک در پارک خوابید

جدیدترین وضعیت آپارتمان‌های چیتگر و مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران!

فیلم/ وقتی صداوسیما هم به وضعیت آزادی طعنه می زند

فیلم/ ترکیه چطور با ذخایر معدنی کمتر بیش از ایران صادرات دارد؟

فیلم/آتش گرفتن یک خودرو بخاطر گرمای هوا!

جدیدترین قیمت اجاره خانه در باغ فیض + جدول

عکس/ افشاگری حمیده زرآبادی درباره سرپیچی از دستورات پزشکیان در یک وزارتخانه

چک الکترونیک بانک سینا ارائه می‌شود

فیلم/دو گزینه اهل سنت چند قدمی ورود به دولت پزشکیان

موج اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران + سند

فیلم/ جزییات لحظات پس از ترور هنیه به شهادت یک شاهد عینی