تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

تصمیم سخت پزشکیان؛ وعده انضباط مالی، از اصلاح بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی نهاد ریاست‏‌جمهوری آغاز می‏‌شود؟

بودجه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی نهاد ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ به ۸ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است. این یعنی بودجه نهاد ریاست‌جمهوری نسبت به اولین بودجه ارائه‌شده توسط دولت سیزدهم نزدیک به پنج برابر شده و این در حالی است که در همین مدت قیمت دلار ۲/۱ برابر و قیمت سکه ۳/۲ برابر شده است.

تصمیم سخت پزشکیان

اقتصاد۲۴-اقتصاد۲۴-قیمت دلار در فروردین ۱۴۰۱، ۲۶ هزار و ۹۶۳ تومان و قیمت هر قطعه سکه در این تاریخ ۱۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان اعلام شده که نسبت به قیمت کنونی آن‌ها به ترتیب رشد ۱۱۴درصد و ۲۲۴ درصد داشته است.

اگر رشد بودجه نهاد ریاست‌جمهوری را با افزایش نرخ دستمزد مقایسه کنیم فاصله‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود. در حالی که در سال ۱۴۰۰ حداقل دستمزد ماهانه ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان تعیین شده بود برای سال ۱۴۰۳ حداقل دستمزد به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسیده که به معنی رشد ۷۱ درصدی طی این سال‌هاست. دولت سیزدهم طی سه بودجه پیشنهادی خود بودجه نهاد و برخی دستگاه‌های دولتی را با افزایشی بیشتر از تورم سالانه تصویب کرد؛ به‌طوری‌که در بودجه سال جاری ۲۴ دستگاه اجرایی بیشتر از نرخ تورم و بین ۴۰ تا ۲۳۳ درصد رشد بودجه داشته‌اند. این در حالی است که دولت وعده کنترل تورم داده بود، اما عمل به این وعده در کنترل هزینه دولت دیده نمی‌شد و تنها در درصد رشد حقوق و دستمزد‌ها سیاست کنترل تورم دنبال شد.

در کنار دستگاه‌های دولتی، برخی نهاد‌ها نیز افزایش بودجه قابل توجهی در سال جاری داشتند که برخی از آن‌ها در دهه ۸۰ و در دوران شکوفایی درآمد‌های نفتی ایجاد شده و به ردیف‌های بودجه اضافه شدند. دورانی که با فروش ۷۵۰ میلیارد دلاری نفت و میعانات، پول قابل توجهی به کشور وارد و به موازات آن هزینه‌های مازاد برای دولت تراشیده شد. اما پس از این دوره شکوفایی، با وجود کاهش قیمت و فروش نفت، نه‌تن‌ها این نهاد‌های تازه‌تاسیس در بودجه ماندند بلکه رشد بودجه آن‌ها هر سال با درصد‌هایی بسیار قابل تأمل ادامه پیدا کرد.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره این نهاد‌ها پیشتر گفته بود: «تا دلتان بخواهد مخارج غیرضروری در بودجه است. برای مثال مؤسسات تحقیقاتی که تبدیل به دکان شده و حقوق‌های بسیار بالایی می‌دهند که الان هم با هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم‌تراز کرده‌اند. نمونه دیگری از آن‌ها را می‌توان به سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد که یک مؤسسه‌ای در دولت مرحوم هاشمی تاسیس شده بود و به مؤسسه یاوران معروف بود، این مؤسسه را در دولت احمدی‌نژاد به نهاد ریاست‌جمهوری دادند و نهاد هم خود یک مؤسسه تحقیقاتی استراتژیک داشت که در دولت آقای روحانی، رئیس‌اش حسام‌الدین آشنا بود، بعد از آن سازمان برنامه و بودجه یک دکان دیگری با عنوان مؤسسه آینده‌نگری باز کرد. مسئولان باید بدانند که به این شکل نمی‌توان مملکت را اداره کرد.»

وعده‌ای که راه سختی برای اجرا دارد

مسعود پزشکیان در مناظرات انتخاباتی بار‌ها از تاثیر هزینه‌های دولت بر تورم سخن گفت و وعده داد در راستای انضباط مالی در این بخش گام بردارد. با توجه به اینکه کسری بودجه یکی از عوامل مهم ایجاد تورم است، برنامه برای کاهش هزینه‌های اضافی در بودجه یکی از ملزومات برای کاهش کسری بودجه است. اما کم کردن این هزینه‌ها کار راحتی نیست. اینکه نهاد‌های سربرآورده در بودجه، در مقابل کاهش یا حذف ردیف بودجه‌شان چه میزان فشار و یا اعتراض می‌توانند داشته باشند و اینکه رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند با کمترین تبعات، بودجه این بخش‌ها را سامان دهد به طور حتم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و قدرت اجرایی بالا دارد.


بیشتر بخوانید:حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست، ستون فقرات توسعه پایدار؛ پزشکیان با محیط زیست چه خواهد کرد؟ + ویدیو


اگر راه دور نرویم، کاهش یا منضبط کردن بودجه نهاد ریاست‌جمهوری دم‌دست‌ترین مسیر اصلاح بودجه است. بودجه‌ای که امروز به ۹ هزار میلیارد تومان نزدیک شده را رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند کم کند و از تخصیص به چه بخش‌هایی می‌تواند صرف‌نظر کند؟ ریخت و پاش‌ها و پاداش و مزایای کارکنان و مدیران موضوعی نیست که قابل کتمان باشد. در خود نهاد ریاست‌جمهوری هزینه‌های قابل توجهی وجود دارد که حذف آن‌ها خللی در کار ایجاد نمی‌کند. هزینه‌هایی که بابت سفر‌های استانی می‌شود و یا بودجه‌ای که تحت عنوان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی پیش‌بینی می‌شود که امسال رقم آن به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده قابل هدفگذاری‌ترین ارقام بودجه برای انضباط مالی است.

پیشتر روزنامه هم‌میهن در گزارشی هزینه‌های هر سفر استانی رئیس‌جمهور را بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان برآورد کرده بود. این رقم از سرفصلی با عنوان برنامه حکمرانی امور قوه مجریه استخراج شده بود. در سرفصل نهاد ریاست‌جمهوری بودجه ۱۴۰۱ ردیف برنامه حکمرانی امور قوه مجریه پیش‌بینی شد که شامل تعهد به مصوبات سفر‌های استانی است. این بند پیشتر در بودجه وجود نداشت. اما دولت سیزدهم در نخستین بودجه تقدیمی خود مبلغ ۵۲۵ میلیارد تومان را برای مصوبات سفر‌های استانی به سرفصل بودجه نهاد ریاست‌جمهوری اضافه کرد.

براساس این سرفصل در سال ۱۴۰۱، برای هر سفر استانی رئیس‌جمهور بیش از ۱۷ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شد. در این بند پیش‌بینی شده بود که حدود ۲۰درصد اعتبارات، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود؛ به عبارتی برای هر سفر به‌طور میانگین سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود. ۶/۷ درصد نیز برای بخش عمرانی هزینه می‌شود، یعنی در هر سفر یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد و مابقی که ۱۲میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان است، صرف گزینه‌ای به نام سایر می‌شود.

تصمیم سخت پزشکیان / وعده انضباط مالی، از اصلاح بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی نهاد ریاست‏‌جمهوری آغاز می‏‌شود؟

بعد از انتشار این گزارش، نهاد ریاست‌جمهوری در جوابیه‌ای به روزنامه هم‌میهن نوشت هزینه سفر‌های استانی رئیس‌جمهور بسیار کمتر از این رقم است. اما در پاسخ ارسالی هیچ اشاره‌ای به رقمی که در سفر‌ها هزینه می‌شود نشد و این ابهام باقی ماند که رئیس‌جمهور چه میزان از بودجه کشور را صرف این سفر‌ها می‌کند.

بعد از انتشار این گزارش کاری که نهاد ریاست‌جمهوری در بودجه سال بعد کرد، پنهان کردن بند برنامه حکمرانی امور قوه مجریه بود. در بودجه‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در ردیف‌های زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری، ردیف‌هایی از جمله مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت (کمک)، هزینه‌های ضروری کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و دولتی، معاونت امور زنان و خانواده، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شورای نظارت بر صداوسیما، مرکز امور حقوقی بین‌الملل، شورای رقابت، پژوهشکده مطالعات فناوری، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هیئت عالی گزینش دیده می‌شود، ولی ردیفی به‌عنوان برنامه حکمرانی قوه قضائیه وجود ندارد درحالی‌که بودجه آن حذف نشده است؛ بنابراین راهکار نهاد ریاست‌جمهوری در حوزه سفرها، پنهان کردن بودجه آن به جای شفاف‌سازی بود.

اولویت توسعه اقتصاد و حمایت از اقشار ضعیف دیده نمی‌شود

به جز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری و یا نهاد‌های غیرضروری، وقتی به بودجه سایر دستگاه‌های اجرایی نگاه می‌کنیم، عدم تعادل‌های زیادی می‌بینیم. به‌طور نمونه سه دستگاه مهم اجرایی یعنی وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد بودجه قابل توجهی نداشتند. برای وزارت بهداشت ۲۷ درصد، وزارت آموزش و پرورش ۲۲ درصد و وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۷ درصد افزایش بودجه پیش‌بینی شده درحالی‌که در مقابل برای نهاد ریاست‌جمهوری ۱۷۲ درصد، سازمان اداری و استخدامی ۱۳۲ درصد، سازمان برنامه و بودجه ۴۴ درصد، وزارت کشور ۷۲ درصد، وزارت اقتصاد ۴۸ درصد، وزارت میراث فرهنگی ۹۳ درصد، وزارت فرهنگ و ارشاد ۱۸۳ درصد و وزارت ورزش ۱۸۶ درصد افزایش بودجه پیش‌بینی شده است. کمترین رشد در بین دستگاه‌های اجرایی هم مربوط به بودجه وزارت امور خارجه با ۱۱ درصد است.

تصمیم سخت پزشکیان / وعده انضباط مالی، از اصلاح بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی نهاد ریاست‏‌جمهوری آغاز می‏‌شود؟

با توجه به شرایط اقتصاد کشور انتظار می‌رفت برای بهبود وضعیت معیشت، سلامت و آموزش مردم، بودجه دستگاه‌هایی که وظیفه رسیدگی به این امور را بر عهده دارند مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، اما به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها متناسب با قدرت چانه‌زنی دستگاه‌ها انجام شده و اولویت‌های توسعه و حمایت کمتر مدنظر قرار گرفته است. در بین قوا نیز بودجه قوه مجریه با رشد ۵۳ درصدی بیشترین افزایش را در بین سه قوه داشته است.

ردیف‌های جدید در بودجه

از نکات قابل توجه در بودجه ۱۴۰۳ اضافه شدن فهرست دستگاهی جدید به بودجه است. از مهمترین ردیف‌های جدید، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور است که یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده. این عدد ۱۴ درصد از کل بودجه نهاد ریاست‌جمهوری است. به نظر می‌رسد بخشی از مبالغی که نهاد ریاست‌جمهوری پیشتر در ردیف‌های جداگانه پیش‌بینی کرده بود از جمله برنامه حکمرانی به این ردیف جدید منتقل شده است.

عدد دیگری که جدیداً به بودجه اضافه شده مربوط به دفتر امور دولت است که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. همچنین هیئت عالی گزینش با ۵۵ میلیارد تومان بودجه در لیست فهرست جدید دستگاهی گنجانده شده است.


بیشتر بخوانید:ناگفته‌ها از لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان


دانشگاه اصول دین با ۱۰ میلیارد تومان، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرج دانشگاه تهران با ۳۰۳ میلیارد تومان، پژوهشکده برق و الکترونیک جهاد دانشگاهی با ۶۰ میلیارد تومان، دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی با ۳۰ میلیارد تومان، خبرگزاری قرآنی ایران- ایکنا وابسته به جهاد دانشگاهی با ۲۰ میلیارد تومان، باشگاه دانش‌پژوهان جوان با ۱۵ میلیارد تومان، فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت با ۱۴۷ میلیارد تومان، امور فناوری و تحقیقات پزشکی با ۱۸۱ میلیارد تومان و سازمان توسعه و بهره‌برداری فناوری‌های نوین آب‌های جوی با ۹۳ میلیارد تومان اعتبار جزو ردیف‌های جدید در بودجه ۱۴۰۳ هستند.

بودجه‌هایی که تورم می‌آفریند

دولت هر سال هزینه‌هایی دارد که نمی‌تواند با درآمدهایش آن را تامین کند. بخشی از این هزینه‌ها به ناچار از سوی دولت پرداخت نمی‌شود، ولی دولت بخشی از آن را از روش‌هایی مانند استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی تامین می‌کند. آن دسته از هزینه‌هایی که عموماً در لیست پرداخت‌نشده‌ها جای می‌گیرند مربوط به هزینه‌های عمرانی است؛ بنابراین هر سال عقب‌ماندگی‌های قابل توجهی از محل پرداخت نشدن بودجه‌های توسعه‌ای ایجاد می‌شود. آن دسته از هزینه‌هایی که با استقراض تامین می‌شود نیز غالباً به هزینه‌های جاری که از مهمترین آن‌ها پرداخت حقوق و دستمزدهاست، مربوط می‌شود.

استقراض دولت از نظام بانکی باعث رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود که نهایتاً بر رشد تورم می‌افزاید. بر این اساس سال‌هاست گفته می‌شود یکی از علل بروز تورم، کسری بودجه است.

مسعود پزشکیان در جلسات پیش از انتخابات، بار‌ها در مورد موضوع تورم مورد پرسش قرار گرفت. او با اذعان بر مشکل انبوه‌سازی هزینه‌ها بر انضباط مالی تاکید کرد. تیم اقتصادی دولت چهاردهم که با رهبری علی طیب‌نیا قرار است چیده شود، قطعاً به مسئله هزینه‌های بر دوش‌مانده اشراف خواهد داشت. سابقه طیب‌نیا چه در دوران تحصیل و پایان‌نامه‌اش و چه در بخش اجرا نشان می‌دهد که او علت بروز تورم را به‌خوبی می‌شناسد.

اما آیا این تیم با هدایت طیب‌نیا می‌تواند از بار هزینه‌های دولت کم کند؟ طیب‌نیا در دوران وزارتش در وزارت اقتصاد گفته بود فشار‌ها مانع از اجرای کار می‌شود. در سال‌هایی که او از اجرا دور بوده قاعدتاً این فشار‌ها کاهش پیدا نکرده و چه‌بسا بیشتر هم شده است.

آیا او و تیمش می‌توانند بر این فشار‌ها غلبه کنند و دست به اصلاحی سخت بزنند؟ چقدر از هزینه‌ها را می‌توانند کم کنند و چه میزان از ردیف‌های مازاد بودجه‌ای را قادر خواهند بود از صفحات بودجه خارج کنند؟ به نظر می‌رسد پزشکیان باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم که یک سر آن به تورم می‌رسد، تصمیمی سخت بگیرد.

تصمیم سخت پزشکیان / وعده انضباط مالی، از اصلاح بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی نهاد ریاست‏‌جمهوری آغاز می‏‌شود؟

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

عکس/پیام تبریک محمدرضا پهلوی برای جدایی بحرین از ایران!

عکس/ واکنش شریفی زارچی به کابینه پیشنهادی پزشکیان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ اوشین واقعی در کنار همسر ثروتمندش

عکس/ سید احمد خمینی: به احترام ظریف باید ایستاد

عکس/ ادعای فاکس‌نیوز درباره زمان حمله ایران به اسراییل

عکس/ استایل شیک و تابستانی پردیس احمدیه

عکس/ مسابقه مدلینگی الهام حمیدی و نفیسه روشن

عکس/ تصویر دست نوشته مقام معظم رهبری در نامه به رییس کمیته ملی المپیک

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اعلام زمان واریز یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۳

قرارداد عجیب ۲۰۰ میلیارد تومانی تپسی با صدا و سیما!

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی هامکس ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد

حسن رنگرز استعفا کرد!

فیلم/تعریف و تمجید رئیس صداوسیما از آمنه سادات ذبیح‌پور

واکنش مسعود پزشکیان به انتقاد‌ها درباره کابینه پیشنهادی+ عکس

حضور مهدی طارمی در تمرینات اینتر

موزه اسباب بازی در نوفل لوشاتو

 محصول جدید بیمه دی با نام «زندگی بهادار»، بیمه‌نامه‌ای خلاقانه و متصل به صندوق‌های مالی است

علت افزایش قیمت نان چیست؟

عکس/ بورس به خاک سیاه نشست!

اولویت باشگاه پرسپولیس برای جذب مدافع چپ

بازی پرسپولیس و سپاهان لغو شد!

کامل ترین خدمات بانکی به زائران حسینی از سوی بانک شهر ارائه می شود

حضور گسترده آمبولانس‌های بیمه معلم در مرزهای ایران و عراق

ثبت نام محصولات ایران خودرو با وکالتی نمودن حساب در موسسه اعتباری ملل

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳

یارانه بنزین به کدملی اختصاص پیدا می‌کند؟

پایان‌ کار غرفه بیمه کوثر

فیلم/شعری برای وطن که در سریال شبکه مخفی زنان سانسور شد!

سرگردانی دلار در مرز کریدور ششم

عکس قدیمی از دژ ایزدخواست در دوره ساسانیان

کنایه تند جمهوری اسلامی به پزشکیان:چرا به زاکانی و جلیلی یک وزارتخانه ندادید؟

رونمایی بیمه دی از طرح «وام ـ بیمه»

دوچرخه تیم المپیک ژاپن هم‌قیمت پورشه+عکس

گزارشی از حضور بیمه سینا در نمایشگاه صنعت مالی

فیلم/کارخانه ریسندگی وطن اصفهان در سال ۱۳۰۴

وعده‌های وزیر پیشنهادی کشور درباره ساماندهی اتباع بیگانه

آیا علی کریمی به ایران بازمی گردد؟

خرید آپارتمان در شهرقدس چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر کرج مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قدیمی‌ترین تصویر موجود از تخت جمشید

اینفوگرافی/ کدام کشور‌های جهان دارای بمب اتمی هستند؟

هزینه‌های اجاره آپارتمان در شهرک غرب + جدول

سقوط عملکرد بیمه مرکزی در آخرین ارزیابی‌ها/ انتصابات پرحاشیه علی استاد هاشمی لغو می‌شود؟

برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی بورس

قیمت انواع میلگرد در بازار+ جدول

حقوق‌های نجومی دولت رئیسی، ۳۳ برابر دولت روحانی!

ماجرای حمایت پنهان اوج از یک نمایش لاکچری چیست؟

قیمت انواع گوشت قرمز امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳+جدول

اینفوگرافی/ تلفن‌های ضروری در پیاده‌روی اربعین

۱۵ وزیر بهداشت در طول ۴۶ سال؛ از شعار دو بچه کافی است تا ممنوعیت کاشت مژه و ناخن

قیمت سیمان امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت جدید دام زنده امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

فیلم/واکنش علیرضا حیدری به خروج جنجالی از صدا و سیما

روند صعودی قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟

فیلم/رویارویی لیلا اوتادی با بزرگ‌ترین ترس زندگی‌اش

روایت یک اصولگرا از نفوذ انجمن حجتیه در دولت سیزدهم

آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام

قطع بدون چون و چرای مشترکان پرمصرف برق