تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

با امکان استعلام اسناد مالکیت، کلاهبرداری ملکی پایان می‌یابد

سید علی خراسانی، حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: در حوزۀ معاملات ملکی غلبه با اسناد عادی است و، چون در جایی به ثبت نمی‌رسند، دردسر‌های زیادی را از حیث دعاوی، مسائل پولشویی و تثبیت مالکیت اشخاص بر اموال غیرمنقول به وجود آوردند. حالا با قانون الزام به ثبت رسمی، امکان استعلام اسناد فراهم می‌شود که به این ترتیب مسائل فوق حل می‌شود.

کلاهبرداری ملکی

اقتصاد۲۴- سال‌هاست که اسناد عادی برای سیستم قضایی کشور دردسرساز است. اسناد عادی بر خلاف اسناد رسمی به‌صورت دست‌نویس منعقد می‌شود و هیچکس جز طرفین از آن مطلع نیست و عملاً قابلیت استعلام ندارد. این ویژگی اسناد عادی که در سیستم رسمی کشور ثبت نمی‌شوند، اما از اعتبار لازم برای به چالش کشیدن حقوق مالکیت افراد برخوردارند، به بستری برای ایجاد فساد تبدیل شده است. به گفتۀ مسعود ستایشی، سخنگوی قوۀ قضاییه ۵۰ تا ۵۵ درصد از پرونده‌های حقوقی، دعاوی ناشی از اسناد عادی است. در همین راستا قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با کش‌وقوس‌های فراوان به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسید و از تیرماه امسال اجرایی شده است. دراینباره سیدعلی خراسانی در گفتگو با ... توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

بعد از ۱۰۰ سال در حوزه معاملات ملکی همچنان غلبه با اسناد عادی است

سیدعلی خراسانی، حقوقدان و استاد دانشگاه از علت تصویب قانون الزام به ثبت رسمی می‌گوید: «چالش اصلی که این قانون می‌خواهد به آن پاسخ بدهد و راه‌حلی پیدا کند، موضوع معاملات اموال غیرمنقول با اسناد غیررسمی است. بعد از حدود صد سال از تصویب قانون ثبت اسناد و املاک، هنوز در حوزۀ معاملات ملکی غلبه را با اسناد عادی و غیررسمی داریم و، چون در جایی به ثبت نمی‌رسند، دردسر‌های زیادی را از حیث دعاوی، مسائل پولشویی، تثبیت مالکیت اشخاص بر اموال غیرمنقول به وجود آوردند.»

خراسانی ادامه می‌دهد: «قانونگذار به این نتیجه رسید که باید طی فرایندی از اسناد غیررسمی اعتبارزدایی کند. باتوجه به تصویب این قانون، زمانبندی‌هایی در قانون پیش‌بینی شده که تقریباً در پروسۀ ۵ ساله از اسناد غیررسمی اعتبارزدایی می‌شود و دیگر در مورد املاک باید سند رسمی تنظیم کنند.»

کاهش شدید حجم دعاوی ملکی در دادگستری

خراسانی از تأثیر قانون الزام به ثبت رسمی بر حجم دعاوی می‌گوید: «ارزیابی که ما داریم این است که در کوتاه مدت حجم دعاوی را در دادگستری افزایش خواهد داد؛ چرا؟ چون طبق ماده ۱۰ این قانون سازمان ثبت موظف است ظرف یک‌سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن یعنی نهایتاً تا دوم تیرماه ۱۴۰۴ یک سامانه‌ای را موسوم به سامانه ساماندهی راه‌اندازی کند و تمامی اشخاص که ادعای مالکیتشان راجع به اموال غیرمنقول، مستند به اسناد غیررسمی یا اسناد عادی است، موظف هستند ظرف ۲ سال از تاریخ راه‌اندازی این سامانه ادله و مدارک خودشان را بارگذاری کنند و ظرف ۲ سال از تاریخ بارگذاری مدارکشان در دادگستری طرح دعوا کنند یا از طریق ادارۀ ثبت برای گرفتن سند مالکیت اقدام کنند.»

خراسانی، حقوقدان ادامه می‌دهد: «این نشان می‌دهد که اشخاصی که دارندۀ سند عادی هستند، یک مدت زمانی دارند تا بخواهند مالکیت خودشان را از طریق طرح دعوا در دادگستری تثبیت کنند؛ بنابراین تصورمان این است که در این بازۀ زمانی ۵ ساله یعنی در کوتاه مدت افزایش ورودی خواهیم داشت بعد از اینکه این مهلت تمام شد و از اسناد عادی طی فرایندی که در این قانون پیش‌بینی می‌شود اعتبارزدایی صورت گرفت می‌توانیم امیدوار باشیم کاهش شدیدی را راجع به حجم دعاوی ملکی در دادگستری داشته باشیم.»

تثبیت حقوق مالکیت با قانون الزام به ثبت رسمی

خراسانی درباره تثبیت حقوق مالکیت توضیح می‌دهد: «یک بحث مهمی که دارد بحث تثبیت مالکیت است یعنی این قانون به تثبیت مالکیت اشخاص راجع به اموال غیرمنقول خیلی کمک می‌کند. الان در شهر تهران املاکی داریم که مالکش سند رسمی ندارد و با قولنامه و مبایعه‌نامه معامله می‌شود. این معامله در هیچ‌جا به ثبت نمی‌رسد، امکان رهگیری‌اش وجود ندارد، امکان دارد که این معامله در اثر پولشویی انجام شده باشد، در اثر جرمی اتفاق افتاده باشد یا معاملات مخفی باشد که بخواهد اسناد مالکیت اشخاص را تحت تأثیر قرار بدهد.»

خراسانی، استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «این قانون کمک می‌کند که این اتفاق بیفتد و یک‌سری تاکتیک‌ها و روش‌هایی را پیش‌بینی کرده است که در عین اینکه از اسناد غیررسمی اعتبارزدایی می‌کند، صدور سند مالکیت و تنظیم سند رسمی را هم در دفترخانه‌ها و همچنین در سامانه‌هایی که پیش‌بینی شده، تسریع و تسهیل می‌کند. اگه اشخاص با راحتی بیشتری و هزینه کمتری به سمت تنظیم سند رسمی سوق داده شوند از تنظیم سند عادی خودداری می‌کنند.»

معاملات تسریع و تسهیل خواهد شد

خراسانی در پاسخ به این سؤال که قانون الزام به ثبت رسمی می‌تواند به تقارت اطلاعات در معاملات بهبود ببخشد، می‌گوید: «اگر منظورتان از تقارن اطلاعات در معاملات این است که اطلاعات را به شکل هم‌زمان در سامانه‌های رسمی داشته باشیم و بتوانیم ثبت معاملات را به‌صورت سریع و آنی داشته باشیم، بله؛ در خود این قانون پیش‌بینی شده است. از طرفی سامانه ثبت الکترونیک اسناد را از سال ۹۲ داشتیم. از سال ۹۲ هر دفترخانه‌ای که می‌خواست راجع به هر معامله‌ای اعم از ملکی یا غیرملکی سندی را تنظیم کند باید از طریق این سامانه ثبت می‌کرد.»

خراسانی، حقوقدان ادامه می‌دهد: «دسترسی به این سامانه فقط مختص به دفترخانه‌ها بود. الان در این قانون پیش‌بینی شده است که ظرف مهلت‌هایی که مشخص شده سازمان ثبت موظف است دسترسی بنگاه‌های مشاورین املاک و اشخاص حقیقی و حقوقی عادی را به این سامانه فراهم کند، تا هر زمان و مکانی که می‌خواستند معامله‌ای را راجع به اموال غیرمنقول انجام دهند ازطریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد وارد شوند و این معامله را تنظیم کنند و امضای الکترونیک‌شان را درج کنند و آن معامله انجام شود.»

خراسانی از تسهیل معامله می‌گوید: «از این جهت ما با یک سند با گونه‌ای اطلاعات مواجه هستیم و همزمان که دارد معامله انجام می‌شود، به ثبت می‌رسد و دیگر بحثی که قبلاً داشتیم مثلاً عرف بود که شخص اول در بنگاه معامله املاک مبایعه‌نامه‌ای می‌نوشت، بعد در دفترخانه سندی را تنظیم می‌کرد، دیگر این عرف را برمی‌دارند. اشخاص در هر ساعتی از شبانه روز توافق می‌کنند معامله‌ای را منعقد کنند از طریق این سامانه انجام می‌دهند.»

خراسانی در پایان می‌گوید: «این قانون یازده آیین‌نامه اجرایی دارد که فوق‌العاده مهم است و باید حداکثر ظرف این یک‌سال آینده به تصویب برسند، باید دقت زیادی در تدوین این آیین‌نامه‌ها شود. اگر کوچکترین اشتباهی شود می‌تواند قانون را از آن مسیر صحیح خودش خارج کند و به ناکجاآباد ببرد.»

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زمان برگزاری قرعه‌کشی ایران‌خودرو

برای جلوگیری از گرمازدگی چه کنیم؟ / بعد از گرمازدگی چه کنیم؟

معرفی تانک سبک سنتارو ایتالیا

عکس/ سلفی متفاوت نیلوفر پارسا با استایل جدید

عکس/ ورود اولین هواپیما به ایران

احیاء کنوانسیون خزر کورسوی امید؛ هشدارهای اقتصادی در مورد بنادر دریای شمال بعد از هشدارهای محیط‌زیستی

عکس/وضعیت زنان افغانستان پیش از ظهور طالبان

آنچه باید از ایرپاد ۴ اپل بدانید/ امکانات هیجان انگیز ایرپاد جدید اپل

دلار در منطقه جدید ثابت ماند

اعلام رای کمیته انضباطی در مورد علیرضا بیرانوند

دیدار استقلال و پرسپولیس لغو شد؟

سرکشی بازار طلا در پی افزایش تقاضا

شوخی جالب اماراتی‌ها با شادی خاص قایدی+ عکس

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۳

افشای یک راز بزرگ درباره حسن یزدانی

دستور پزشکیان به اعضای دولت بعد از دیدار با رهبر انقلاب

تایید محرومیت مهرداد محمدی

فیلم/ سخنرانی جنجالی خانم سخنگو در زمان تبلیغات انتخاباتی

نامه فیفا به ایران: پنج شرکت معتبر VAR مشکلی برای همکاری با شما ندارند!

عکس/ بازگشت ظریف به دولت

عکس‌های منتشر نشده از محمدرضا شاه و ثریا در کربلا، مرداد ۱۳۳۲

پیکر زهره حمیدی به خاک سپرده شد + عکس

عکس/ ژست عجیب لیلا بلوکات در کنار ساحل

تصاویر کیمیا علیزاده در نشریه مد «وگ»

عکس/ تغییر چهره باورنکردنی یکتا ناصر در ۴۶ سالگی

ویزاهای بلند مدت آلمان: راهنمای کامل و اطلاعات جدید

پیش بینی قیمت بیت تورنت: آیا می‌تواند به ۱ دلار برسد؟

عکس/ آنجلینا جولی پیر شد!

ترامپ: خدا مرا نجات داد تا دنیا را نجات دهم

بورس کالای ایران میزبان چه محصولاتی شد؟

یک پیش‌بینی درباره افزایش قیمت بنزین

فیلم/ویژگی‌های خاص ماشین سیتروئن در ۵۰ سال پیش

حذف غربالگری باز هم قربانی گرفت

فیلم/ ثروت ایلان ماسک به زبان ساده

۲ خرید پایانی پرسپولیس در پنجره تابستانی

بازگشت پرابهام یک بازیکن به پرسپولیس

محل بازی استقلال و الغرافه مشخص شد

یحیی گل محمدی نقطه ضعف پرسپولیس را هدف گرفت

ایران در تله تغییر اقلیم و تغییر بافت جمعیت

سارق موبایل خیابان معین در چنگ پلیس

عکس یادگاری مایکل جکسون و دونالد ترامپ

نقش اسرائیل در بازداشت مدیر تلگرام

عکس/ شیرهای باغ ملی نیشابور در اوایل دهه ۵۰

اینفوگرافی/ بحران آب کدام کشور‌ها را تهدید می‌کند؟

تبعات آزادسازی حساب‌های وکالتی برای بازار‌ها

عکس/ ماشین‌های عروسی در دهه ۶۰

راه‌های خرید خانه در دبی با نگاهی به کف قیمت‌ها

عکس یادگاری حامد بهداد در منزل کارگردان سینما در عزاداری اربعین

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت شد

ضرب‌و‌شتم مامور اورژانس حین امدادرسانی+ عکس