اقتصاد۲۴- میرا قربانی فر - سفر پرماجرای ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه به منطقه قفقاز و به خصوص باکو، هرچند در میانه جنگ اوکراین که حالا دیگر دو سالی از آن میگذرد، برای بسیاری از کشورهای اروپایی ابعاد ناخوانده و مهمی داشت، اما در این میان برای ایران نیز خالی از اهمیت نبود.
در همین سفر بود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبهای با کانال یک تلویزیون این کشور، بدون استفاده از واژه کریدور گفت: «ما طرفدار انعقاد سریع یک معاهده صلح میان باکو و ایروان و رفع انسداد ارتباطات هستیم. متأسفانه، با توجه به جلوگیری از ارتباطات از منطقه سیونیک، ارمنستان در حال نقض توافق نامهای است که توسط پاشینیان امضا شده و درک چنین رویکردی دشوار است.»
اشاره این وزیر خارجه، اما به دالان زنگزور یا کریدور تازهای به نام زنگزور است، مسالهای که به نظر میرسد دیگر تنها منوط به تصمیمات سیاسی و جغرافیایی ایروان و باکو نیست و باید تهران نیز درباره آن وارد میدان مذاکرات شود.
به گزارش اقتصاد ۲۴، اما باید توجه داشت که ایران ممکن نیست امکان ایجاد هیچ نوع دالان تازهای را به باکو و یا ترکیه بدهد، تهدیدی که اکنون با دالان زنگزور برای ارمنستان هست برای ایران هم وجود دارد. کما اینکه اردوغان میخواهد در اذهان عمومی ابهام ایجاد کرده یا شاید حتی ارمنستان را تهییج کند که یک فرصت دارد از دست میرود. اما باز ماجرا این است که اگر بحث جاده است که عملا این کشور از طریق ایران به نخجوان متصل بوده و این که چرا باید برنامهای تازه برای احداث جاده ایجاد شود یا تعاریف جدیدتری از نظر گمرک به وجود بیاید. اما آن چه اکنون کاملا مشخص است این بوده که دالان به عنوان یک تعریف فرا سرزمینی که از خاک ایران یا ارمنستان رد شود به ضرر منافع و امنیت ملی به حساب میآید.
مساله مهم دیگر اما این است که به نظر میرسد باکو و آنکارا اکنون توانستهاند روسیه را نسبت به برتریهای احداث دالان زنگزور برای این کشور قانع کنند. کما این که برخی کارشناسان معتقدند اکنون قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و متعاقب آن توافق باکو برای انتقال گاز بیشتر به اروپا باعث میشود که هدف اصلی سفر پوتین به باکو مسائل اقتصادی و انرژی باشد.
در این میان کریدور زنگزور در شرایطی که روسیه نیز همچون ایران از چندین کریدور منطقهای جا مانده برای این کشور دارای اهمیت است، اما در مقابل مرزهای تاریخی ایران با ارمنستان را دچار خدشه میکند و ایران به طور قطع باید در برابر این تصمیم و ایجاد دالان جعلی زنگزور مقاومت کند.
اما نکته اینجاست که روز ۸ شهریور بار دیگر رسانههای باکو خبر از تایید روسیه برای احداث این دالان داده اند. آن هم در حالی که اخیرا بنا بر گزارش اقتصاد ۲۴ و به نقل از رسانههای جمهوری آذربایجان در حالی ولادیمیر پوتین در جریان دیدار الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده که انتشار این خبر بارها با مخالفت جدی ایران با ساخت این کریدور و هر مورد دیگری که منجر به تغییر در نقشههای ژئوپولیتیک منطقه میشود، مواجه شده است.
حال اما روز ۷ شهریور سال جاری نیز سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته «زنگزور مسیری است که میتواند قلمرو اصلی آذربایجان را به نخجوان از طریق سیونیک ارمنستان متصل کند. حتما در چارچوب گفتگوهای صلح سه جانبه با ارمنستان رفع انسداد زنگزور مورد بحث قرار میگیرد.»
زاخارووا تاکید کرده «ما نگرانی طرف ایرانی را در مورد کریدور زنگزور دیدهایم که باید برای شفافسازی با تهران تماس بگیریم. اما موضع مسکو در این مورد کاملاً قطعی است ما از این واقعیت پیش میرویم که راه حل باید برای ارمنستان، آذربایجان و همسایگان منطقه قابل قبول باشد.» این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخشی از مصاحبه خود با خبرنگاران با لحنی غیر دیپلماتیک گفته «برای ایران شفافسازی میکنیم تا آن را بپذیرد.»
اما باید توجه داشت که پیش از این که در روزهای اخیر وزیر خارجه روسیه تلویحا از این دالان یاد کند و حالا نیز سخنگوی روسی به صراحت از تماس با تهران بگوید؛ در اوایل مرداد ماه و در گرماگرم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان بود که رهبر انقلاب در دیدار با پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به این مساله پرداخت و به نوعی میتوان گفت که تکلیف موضوع را دستکم در راهبرد سیاست خارجی ایران مشخص کردند.
رهبر انقلاب در روز سه شنبه ۹ مرداد ماه در دیدار با پاشینیان و ضمن تشکر از حضور او در مراسم تحلیف آقای پزشکیان رئیس جمهور و همچنین مراسم تشییع شهید رئیسی، بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تاکید کردند و گفتند: «جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان میداند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.»
بیشتر بخوانید: ایران در رقابت با باکو و ترکیه بر سر کریدورها
احتمالا اشاره رهبر انقلاب در این دیدار درباره مواضع ایشان به دیدار ۲۸ تیر ماه سال ۱۴۰۱ بازمیگردد. آیت الله خامنهای در آن دیدار به رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، با ابراز خرسندی از بازگشت قرهباغ به آذربایجان، گفته بودند که «اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد؛ چراکه این مرز، یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.»
کما اینکه آیت الله خامنهای در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه و در همان روز نیز یکبار دیگر به صراحت اعلام کردند: «جمهوری اسلامی، سیاستها و برنامههایی را که منجر به بستهشدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.»
در واقع در روز ۹ مرداد سال جاری و دیدار با نخست وزیر ارمنستان رهبر انقلاب برای بار چندم به صراحت به این موضوع و دستکاری در مرزهای ایران واکنش نشان دادند.
اما چرا دالان زنگزور این همه برای باکو و ترکیه مهم است و در مقابل ایران و ارمنستان درباره آن مقاومت میکنند. به زبان ساده این طور میتوان گفت که «دالان زنگزور» مفهومی در توصیف یک دالان حمل و نقل است که در صورت اجرای آن به باکو اجازه دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق استان سیونیک ارمنستان آن هم بدون پستهای بازرسی ارمنستان را میدهد. همچنین ایجاد این دالان باعث قطع کامل و دائم مرزهای ایران و ارمنستان میشود؛ مرزهایی که برای دههها وجود داشته است.
نکته این است که کریدور جعلی زنگزور از زمان جنگ دوم قراباغ تاکنون مورد تاکید باکو و آنکارا بوده است. دولت الهام علیاف از ۲۰۲۰ به این طرف پروژههای عمرانی گستردهای را شروع کرده که شامل احداث ۳ فرودگاه بینالمللی با طول باند بیش از ۳ هزار متر (مناسب برای فرود هواپیماهای سنگین) در شهرهای زنگیلان، لاچین و فضولی - که از این سه، دو اول افتتاح شده و دیگری نیز تا ۲۰۲۴ افتتاح خواهد شد – و همچنین احداث قریب به ۷۰۰ کیلومتر جاده برای اتصال مناطق مختلف قراباغ به یکدیگر و همچنین اتصال آن به مرز ارمنستان است.
گفتنیست شبکه راهآهن جمهوری باکو تا جنوب تا مرز ارمنستان (در استان سیونیک) امتداد دارد؛ ولی با توجه به شکلگیری بحران قراباغ، از ۱۹۹۲ تابهحال این خط که میراث شوروی است مسدود است. به احتمال فراوان باکو برنامههایی برای بازسازی این خط و ساخت خط موازی با آن دارد؛ زیرا ترکیه برنامهای جدی برای اتصال ریلی به نخجوان دارد که بدون بازگشایی این خط راهآهن، ابتر میماند.
بیشتر بخوانید: قفقاز و فشار فزاینده ژئوپلیتیکی بر ایران و سرسپردگی علیاف!
با وجود این ساخت و ساز نسبتا گسترده، این کریدور همچنان با مخالفت دولت ارمنستان و همچنین مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران همراه است. کما اینکه رهبر معظم انقلاب، سال گذشته در دیدارهای جداگانه با روسای جمهوری روسیه و ترکیه، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رسما مخالفت خود را با قطع مرز هزاران ساله ایران و ارمنستان اعلام کردند. متعاقبا مسئولان عالیرتبه کشور نیز بارها بر مخالفتشان را با تغییر ژئوپلتیک منطقه ابراز داشتهاند.
اما حالا به گزارش اقتصاد ۲۴ و به نقل از ناظران سیاسی به نظر میرسد که در صورت ساخت و تکمیل این کریدور، نقش استراتژیک ایران برای عبور بار ترانزیتی آذربایجان به سمت نخجوان و صادرات کالای ایرانی به این منطقه تا حد زیادی تضعیف خواهد شد.
همچنین، با عبور کریدور زنگزور از داخل خاک ارمنستان و ستانده شدن کنترل آن از دولت این کشور، عملا ایران برگ برنده خود برای تاثیرگذاری بر تنش و رقابتهای منطقه قفقاز را از دست خواهد داد.
باید توجه داشت که ایجاد این دالان جعلی برای ایران، یک زیان تمام عیار است. این دالان در مرحله اول، مرز ایران و ارمنستان را قطع کرده و ارتباط ایران به قفقاز جنوبی و دریای سیاه را محدود و تنها به مسیر باکو و ترکیه منحصر میکند.
در واقع ایران یک کریدور مهم از ارمنستان به قفقاز جنوبی و دریای سیاه را از دست داده و در یک شرایط بن بست ژئوپلتیکی قرار میگیرد که تنها مسیر برایش از ترکیه و باکو است و این در مقابل قدرت بازیگری ترکیه در این منطقه را افزایش میدهد و در مقابل تهران را در موضع ضعف میگذارد.
به گزارش اقتصاد ۲۴، این همه در حالی است که منطقه قفقاز جنوبی نقش برجسته ای در ژئواستراتژی و ژئواکونومی محور اوراسیا دارد و این منطقه از دیرباز حوزه تمدنی ایران بوده و تحولات مختلفی را در مقاطع مختلف تاریخی تجربه کرده و اکنون هم به عنوان یک منطقه مهم حائل بین دو دریای ارزشمند دریای سیاه و خزر قرار دارد و درواقع، می توان گفت نقش بسیار مهمی در مباحث کریدورها، انتقال انرژی و اساسا صلح و ثبات و توازن منطقه ای داشته و دارد.
از سوی دیگر کارت بازی کریدور زنگزور برای روسیه به عنوان دومین کارت بازی بعد از مسئله هستهای در برابر ایران محسوب میشود. واقعیت این است که سفر پوتین به باکو تنشهای جاری پیرامون کریدور زنگزور و مسائل مربوط به اجرای کامل توافقات سه جانبه بین باکو-ایروان-مسکو را بسیار برجسته کرده است که مستقیم با منافع حیاتی و مزیت ژئوپلتیک ایران هم در ارتباط است.
در همین حال، اما کارشناسان منطقهای میگویند در صورت ساخت و تکمیل این کریدور، نقش استراتژیک ایران برای عبور بار ترانزیتی باکو به سمت نخجوان و صادرات کالای ایرانی به این منطقه تا حد زیادی تضعیف خواهد شد.
همچنین، با عبور کریدور زنگزور از داخل خاک ارمنستان و ستانده شدن کنترل آن از دولت این کشور، عملا ایران برگ برنده خود برای تاثیرگذاری بر تنش و رقابتهای منطقه قفقاز را از دست خواهد داد.
از سوی دیگر بنا بر اخبار منتشر شده در رسانههای باکو نیز تاکنون دستکم کار ساخت ۷۲ کیلومتر از مجموع ۸۹ کیلومتر خط ریلی تحت احداث برای فاز نخست کریدور زنگزور در داخل خاک آذربایجان (از هورادیز تا آقبند) به پایان رسیده است.
قطعه خط عبوری از داخل خاک ارمنستان نیز تنها ۴۳ کیلومتر طول داشته که البته به نوشته aze. media، دولت آذربایجان قصد دارد در صورت کسب توافق ارمنستان، یک بزرگراه ترانزیتی جادهای را نیز به موازات ریلی راه آهن از این منطقه عبور دهد تا با استفاده از هر دو شیوه حمل و نقل زمینی، این کریدور را تکمیل کند. در داخل نخجوان نیز، خط ریلی بازمانده از دوران شوروی به طول ۱۵۸ کیلومتر وجود داشته که در حال تعمیر است.
در همین حال به گزارش اقتصاد ۲۴، ایران ابدا نهتنها رضایتی برای ساخته شدن این دالان جعلی ندارد بلکه بارها مخالفت خود با هر نوع دستکاری در مرزهای ایرانی را اعلام کرده است. البته پیش از این یک بار نیز اردوغان ادعا کرده بود که ایران مانع توسعه دالان زنگزور است و نه ارمنستان.
اما عجیب این ممانعت و مخالفت ایران نیست بلکه عجیب دخالت اردوغان در این مساله است.
بیشتر بخوانید: طمع منطقهای اردوغان و علی اف و تحمیل دالان زنگه زور به تهران
دالان زنگزور یک مسیر کاملا جعلی است. دولت ایران حق دارد و باید پاسدار مرزهای تاریخی خود باشد. احداث این دالان تورانی در نهایت نهتنها منجر به از دست رفتن کریدور شمال ایران میشود (آن هم در حالی که تجربه ارتباط با دولت باکو نشان داده که همین حالا نیز ترانزیت از آن سو با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد)، بلکه شاهراه و مرز مستقیم ایران به ارمنستان را نیز مسدود خواهد کرد.
پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در این مساله کاملا مشخص است؛ در مرزهای تاریخی ایران نباید دست برده شود. ایران نیز از کریدور خود از مسیر ارمنستان به قفقاز جنوبی نباید دست بردارد و به نظر میرسد حالا با اظهارات تازه مقامات روسیه و تلاشهای جدید دولتهای باکو و آنکارا یکی از سختترین مصافهای وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حال شکل گیری است.
شاید اکنون سیدعباس عراقچی در یکی از مهمترین دورانهای کاری اش، باید کارستانی تازه در شمال ایران رقم بزند.
او باید توامان مرزهای کشور را بدون دستکاری حفظ و مهمتر از آن مرز با ارمنستان را باز و کریدور شمال را برای ایران با دیپلماسی حفظ کند؛ و همزمان نیز در رابطه دوستانه ایران با سه کشور ترکیه، روسیه و باکو اختلالی ایجاد نشود.
ما نیز باید مدعی تمام طول سی چهل کیلومتری دره قره سو و نیز بخشهای جنوبی تر این منطقه یعنی آرارات کوچک و دشت های اطراف آن بشویم که بدون جنگ و قرار داد و تنها با سهل انگاری رضا خان معلوم الحال و قدرت طلب ومحافطه کار با اجانب و در عقب نشینی روسها به اشغال عثمانی ها آمد بشویم ..... عیبی ندارد اگر گذرگاه زنگ زور را می خواهند به جمهوری بادکوبه بدهند ، در عوض طبق یک قرارداد رسمی و جهانی ، تمام قره سو را با این عنوان که بخشی از سرزمین تاریخی ایران بوده که مدتی در اشغال روسها و سپس در اشغال عثمانی ها بوده برای همیشه تاریخ و بدون هیچ شرط و قیدی به ایران برگردانده و ایران تا ابد بر این منطقه به عنوان بخشی از سرزمین تاریخی خود حاکم خواهد بود ، را به ما واگذار کنند ، بعد باکو نشینان از زنگزور به نخجوان رفت و آمد بکنند ....
اردو عام در صدد تشکیل امپراطوری عثمانی و توسعه طلبی عرضی از طریق نخجوان ایران تا باکو ایران و دریای خزر تا عشق آباد ایران و مرز افغانستان و .... است ، از سوی دیگر چشم طمع به سوریه و بخشی از عراق و لبنان و هم مرز شدن با صهیونیست ها را در سر می پروراند ....
مغز کل در کجا درس سیاسبت و جغرافیای سیاسی و اقتصاد و ژیئو پلتیک و تاریخ و .....خوانده ای که اظهار نظر غلط می کنی ؟!!!!
نمی دانی اینگونه اظهار نظرها ممکنه افراد بی اطلاع و ساده لوح را دچار کم آهی در دفاع ملی و دفاع از منافع ملی و تمامیت مرزهای کشور و .....بکند ؟!!!!
آیا می دانی قطع همین تنها حدود سی کیلومتر مرز ما با اروپا از طریق ارمنستان یعنی دور زدن تمام طول خاک ایران و خلیج فارس و اقیانوس هند و کانال سویز و یا قاره آفریقا و مدیترانه و اطلس تا رسیدن به اروپا؟!!!!
آیا نمی دانی این مسیر کوتاهترین محل برای احیای راه ابریشم است و چه منافعی برای ما خواهد داشت ؟!!!
آیا نمی دانی تشکیل یک اتحاد پر طمع و همیشه دشمن با ایران ما و کم شاندن پای صهیونیست ها و .... به مرز های حدود دو سه هزار کیلومتری شمال ایران یعنی چه ؟!!!!
آیا میدانید کشیده شدن بازوی ترکیه عثمانی از غرب ایران تا شرق ایران چه فجایعی برای تمامیت سرزمین ما خواهد داشت ؟!!!!
آیا راضی هستی که پایگاه های اطلاعاتی و رادارها و پایگاه های هوایی و نظامی صهیونیست ها در کنار دو گوش کشورت ایجاد بشود ؟!!!
متأسفم برای چنین تفکرات ساده لوحانه و یا مغرضانه ؟!!!!!!
اما بداند.............. بر خلاف تفکر تو ، من و همه خوزستانی ها معتقدیم که در صورت هر گونه تغییر در منطقه زنگ ور و استان سیونیک ارمنستان ایران باید تا عمق این منطقه یعنی تا رو بروی قره باغ در خاک ارمنستان پیش برود و اشغال نظامی به حق بکند و ما خوزستانی ها و جنوبی ها از همین الان کفن پوشیدن و پوتین به پا آماده شهادت در دفاع از مرزهای کشورمان و به خصوص منطقه ارس و زنگزور و ... هستیم ..... و معتقدین که باید همزمان با این توطعه ها در شمال کشور ما نیز باید ادعای دره قره سو و آرارات و .... از ترکیه بشویم و باید تحرکات نظامی مان در نوار قفقاز را زیاد بکنیم ..... عزیزان بدانند که دره قره سو وآرارات اشغال سده است و هیچگونه قراردادی در این باره بین ما عثمانی های اردوغانی وجود ندارد و احمقی و کوتاهی و بی لیاقتی رضا خان خاطر چران مهاجر گرجستانی سبب دست یافتن ترکیه بر این منطقه در شرق نخجوان شد و ما را از هم مرزی با اروپا دور کرد .....
زنده باد اقتدار ایران و زنده باد شعور و عرق ایرانی و مدافعان عزت و اقتدار ایران
کاملا مشخصه که نیت از این سیاست چی هستش و نمیشه به این موضوع خوشبین بود، اگر آذربایجان و ترکیه نیت دوستانه ای دارند چرا پیشنهاد ایران رو قبول نمی کنن
ما باید بجای نقش منفی وارد روابط و نفوذ در آذربایجان شویم و این کشور استراتژیک دو دستی تقدیم ترکیه نکنیم!
هیچ راهی تو هیچ کجای دنیا موجب بسته شدن راه دیگری نشده است.چهارراه هست ،زیر گذر هست ،رو گذر هست ،تونل هست.التماس تفکر
باید بفهمه اذربایجان وارمنستان وقفقازوترکیه مال ایرانه وهمچنین چندین کشورعربی وافعانستان وپاکستان مال ایرانه وهرگونه قطعنامه ایبرعلیه منافع ملی ایران وتمامیت ارضیه ایران وخودشیرینی برای امتیازگیری باکشورها حتماسروقتش بایدپاسخگوباشن وایران هم حق داره باکشورهایی که مشکل دارن برعلیه انها جانبداری کنه وامتیازبده تا تصفیه حساببشن ایران بزرگ ومقتدرمتمدن دوباره میسازیمت وبه اوج وشکوفاییه حقیقی ات میرسانیم جانم فدای ایران
اگر به منافع ملی و تاریخ کهن و نقشه های هزاران ساله کشور خود نگاه کنیم ....و اگر منصف باشیم و وطن دوست .... و عاقل و زیرک و.... باید معترف باشیم علاوه بر ارمنستان. باکو و نخجوان و گرجستان و .... همگی جعلی و بخشهایی از کشور جانمان و ناموس تاریخ چند هزار ساله مان از عهد آسو زرتشت تا دوران پر اقتدار صفوی و تا عهد قاجار و حتی اوایل رضا خان ، بودهاند .....
اذربایجان جزوی ازایران است روسیه به فکراکراین باشه ایران خودش مسائل داخلیشوحل میکنه ترکیه بزودی ارارات وپس میگیریم ازت یادت رفته توکوتاه داشتی نابودمیشدی ایران بدادت رسید بکش کنارتاایرانیهاتواستانمول برسرت اورنشدن
باید زیرک و باهوش بود و در عین حال نباید به گرگ در این سو و کفتار در آن سو هم اعتماد کرد .... باید قوی سد امروز منطق جهان ،قدرت موشک است و نظامی گری و دست بالا داشتن ....
جمهوری طهران نشین دری زبانه افغان تبار انقد بگو تا عادت کنی
الان سیاست شون اینه که ایران درانزوا. باشه وتضعیف بشه واگه ایران مقاوت کنه هربلاییسرش میارن
همان اولش وقتی روسیه وترکیه واذربایجان وارمنستان برسرایجادزنگزورتوافق کردن مکاملا مشخص بودچه نقشههایی برای دارن وایران وحذفکردن وایران اون موقع هیچ کاری نکرد واقعا تعجب اوربودبرامون
مگه میشه
حالا دیگه دیرشدخیلی دیر
آن وقت آن دریچه ترکیه به نخجوان هم ارزش اش را از دست می دهد
همانطوری که روسیه کریمه رو گرفت الانم که دید خطر بزرگی به نام ناتو میخواد با روسیه هم مرز بشه به اوکراین حمله کرد
ایران در چندسال گذشته درخواب بوده وازهمه چیز غافل وبه خیالش باروسیه شریک راهبردی است وازهمه طرحهای توسعه ای کشورهای همسایه دورونزدیک ۶افل!تونل زیردریایی امارات به هند،،پروژه احداث مسیر راه زمینی وریلی اتصال ترکیه از مسیرعراق به خلیج فارس،پروژه مشارکتی چهارجانبه ترکیه،عراق،قطر وامارات،تلاش ترکیه برای ایجاد راه ارتباطی از طریف کشورهای ترک زبان شمال ایران به پاکستان وهند همه طرحهای دورزدن وبه حاشیه راندن ایران بوده که متاسفانه ایران بابی توجهی به آنها موقعیت خودرا پاسداری نکردهو...
.به ایران ربطی ندارد توافقات بین دوکشور که ارمنستان بخاطر ارتباط با ترکیه و دنیا میخواهد دست از اشغال بردارد..سی سال حمایت کردین از ارمنستان نتیجه نداد و حتما بعدازینم جواب نخواهد داد
ولی اوجزایر ایرانی را مال مانمیدونه واینجا هم حق ما را به رسمیت نمیشناسه وکلا رفتارش حتی در ملاقات مقامات تحقیر آمیزه اگه دیر نشده از این دشمن کهنه فاصله بگیرید
۹۹ درصد تجارت اروپایی ایران (اگر چیزی باشد) از طریق ترکیه هست و همیشه هم خواهد بود چون مقروم به صرفه ترین مسیر هست. برای حمل و نقل دریایی هم قطعا از جنوب ایران انجام میشه. هیچ مسیری قطع نمیشه با احداث تونل یا پل میشه هم مسیر ایران به ارمنستان رو حفظ کرد و هم با مشارکت در این کریدور از منافع اون بهره برد. وقتی ارمنستان و روسیه با این مسیر موافق باشند عملا ایران نمیتواند کاری بکند.
پاینده رهبر ایران زمین
پاینده باد شهیدان ایران زمین از تاریخ تا تاریخ
مقاله بسیار عالی بود
بخدا دالان و کریدور دیوار بتنی و آهنی نیست اسمش روشه دالان گذرگاه انگاری بین تهران و سمنان یه کریدور یا دالان کشیده بشه اونوقت مازندرانی ها بیان اعتراض کنن که نه چون این کریدور کشیده میشه باعث میشه ما دیگه با اراک و خراسان و کرمان راهمون قطع بشه . اصلا اون منطقه مرزی بین ایران و ارمنستان رو ایران بگه یا از زیر زمین تونل بزنن یا یکجایی یک پل بزنن والا بجز تنگ نظری و بینش ناصحیح چیز دیگری در بحث مخالفت با این کریدور نمیشه فهمید
زهی خیال باطل... اگر خوابشو ببینند.. کافی است رهبری دستور بدن... ??
من جای شماها بودم هیچ جا اسمی از تاریخ نمیبردم
اما حکومت ما هنوز اونا دوست وبرادر میخونه
با این کار همه این را میفهمند که در صورت تعرض به ارمنستان. با ایران بزرگ طرف هستند و این یک بازدارندگی بزرگی میتواند باشد
اگه بی لیاقتی شاهان قاجار نبود الان مساله بین ارمنستان و آذربایجان یک مساله داخلی ایران بزرگ بود
با مذاکره همه ذینفعان شامل ارمنستان، آذربایجان، روسیه، ترکیه و ایران میشه مشکل ارتباط آذربایجان با نخجوان حل بشه.
این کریدور میتونه تلفیقی از جاده و تونل ایجاد بشه که به راه زمینی ایران و ارمنستان خدشه ای وارد نکنه و ضمنا ارمنستان از ورودی و طول مسیر تا خروجی این کریدور کنترل کامل داشته باشه.
با این کار نه حاکمیتی ضعیف میشه و نه نخجوان ارتباطش با باکو دچار مشکل میشه.
این وسط روسیه و ترکیه دنبال منافع خودشان هستند و به اختلافات آذربایجان و ارمنستان دامن میزنند.
اما اگه این راهروی باریک رو هم از دست بدیم همه قفقاز و ارتباط با اروپا رو از دست دادیم و یه ترکمنچای تازه رو جمهوری اسلامی خواهد نوشت...
نباید اجازه بدید این راهرو ساخته بشه
این برای کشور ما خیلی خطرناکه و چه بسا زمینه ساز جرات گرفتن بیشتر دشمن و پیشروی در خاک ایران بشه ...
خواهش میکنم از خواب بیدار شید . ایران به هر قیمتی باید از ارمنستان دافاع و جلوی این راهرو رو بگیره .
لطفا از اوکراین یاد بگیرید و از روسیه نترسید...
کیه که ندونه مخالفت تهران با دالان زنگه زور ابدا اقتصادی نیست! هیچ جنبه حقوقی هم ندارد و نوعی مداخله در امور داخلی کشورها محسوب میشود.در ضمن ایران در شرایط کنونی هیچ کارت برنده و هیچ اهرم فشاری برای مقابله با اراده طرفهای مقابل که الان دیگر تمام جهان غرب و شرق و دول منطقه و حتی خود ارمنستان هم هست ندارد! تنها راه تامین منافع ملی ایران در این پروژه قطعی شده شراکت در آن و تامین ملاحظات خود از این طریق هست و گرنه باید تماشاگر دور زدنهای خود در منطقه باشیم! مهم تر از این پروژه کریدور بصره به ترکیه هست که کاملا تسلط ایران به خلیج فارس از بین میبرد! یکم عاقل باشیم