تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اهمیت کریدور بین‌ المللی شمال به جنوب در توسعه مناطق آزاد ایران / کریدور نوستراک؛ رقیب کانال سوئز در تجارت

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با اتحاد استراتژیک میان مناطق آزاد شاهد موفقیت بیشتری در توسعه مناطق و نقش‌آفرینی آنها در سطح بین الملل خواهیم بود.
بندر
اقتصاد24 - موافقتنامه کریدور بین‌ المللی شمال به جنوب ، به عنوان یکی از مسیرهای راهبردی در نیم‌کره شرقی جهان و مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن‌پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر و موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک منحصر به فرد ایران موجب شده بود تا مورد توجه کشورهای بزرگ جهان و سرمایه گذاران قرار گیرد؛ این موافقت‌نامه امروز هم یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مناطق آزاد ایران و کشورهای همسایه و نقطه عطفی در اقتصاد مناطق آزاد ایران به شمار می‌آید.

راه‌گذر یا کریدور بین‌المللی شمال به جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران به عنوان بندری استراتژیک به این راه‌گذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد .

در همین راستا مدیران منطقه آزاد انزلی و چابهار برای توسعه مناسبات و در جهت عملیاتی کردن مراودات دو کشور ایران و هند، روز گذشته (سه شنبه) راهی کشور هندوستان شدند.

در همین خصوص وحید طالب پور ، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 با تاکید بر اهمیت اتحاد استراتژیک مناطق آزاد ایران با یکدیگر و سایر مناطق آزاد جهان گفت: امروز یکی از مدل های جدید مناطق آزاد در جهان، مناطق آزاد موافقت‌نامه‌ای هستند که بر اساس آن میان چند کشور یا چند منطقه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بسته می ‌شود و یکسری از معافیت‌ها و قوانین گمرکی مدنظر قرار می‌گیرد که می تواند در پیشبرد اهداف و تسریع روند فعالیت‌ها موثر باشد. در حقیقت این تعریف جدید از مناطق آزاد در قالب تفاهم‌نامه‌هاست مانند توافق‌نامه اوراسیا که به زودی ایران هم به آن می‌پیوندد.



معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: اگر این مدل همکاری توسعه پیدا کند و بازتعریفی از همکاری‌ها و  مدل‌های جدیدی برای روابط در قالب شورای همکاری یا اتحاد استراتژیک بین مناطق آزاد ایران و کشورهای همسایه صورت گیرد، شاهد موفقیت بیشتری در توسعه مناطق آزاد و نقش‌آفرینی آنها در سطح بین الملل خواهیم بود و با تعمیم این الگو و مشارکت در زمینه‌های مختلف، موجب توسعه صادرات و تامین نیاز‌های داخلی خواهیم شد.

وی گفت: در همین زمینه به تازگی منطقه آزاد انزلی تفاهم‌نامه ای با منطقه آزاد چابهار و منطقه لوتوس آستراخان روسیه برای احیا و رونق بیشتر کریدور بین‌المللی شمال به جنوب تنظیم کرده و همکاری در دستور کار قرار دارد. منطقه آزاد انزلی با توجه و پیگیری تفاهم نامه مشترک میان ایران، هند و روسیه و تفاهم نامه هایی که در گذشته داشته مانند همکاری با منطقه آزاد اکتائو قزاقستان در جهت توسعه روابط با دیگر مناطق گام برداشته و در حرکت است.

اهمیت و کارکرد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب


طالب پور در توضیح اهمیت و کارکرد کریدور شمال به جنوب گفت: بر اساس توافق‌نامه ای که میان سه کشور روسیه، ایران و هند منعقد شد، مبادلات کالایی در مسیر کریدور شمال – جنوب صورت خواهد گرفت و بخش عمده‌ای از کالا که از هند و کشورهای جنوب شرق آسیا مثل ژاپن و کره، از مسیر کانال سوئز به سمت اروپا و شمال شرق اروپا منتقل می‌شد؛ از طریق کریدور بین‌المللی شمال به جنوب به عنوان مسیر جایگزین برای کانال سوئز منتقل می‌شود و به جای عبور از مسیر طولانی باب المندب که امروز در بحث های امنیتی ضعیف است و کانال سوئز، بخشی از آن با ورود به چابهار یا بندرعباس و یا دیگر بنادر جنوبی و از آنجا به وسیله حمل و نقل ریلی و یا جاده ای به بنادر شمالی منتقل شود و از آنجا به روسیه و کشور های سی آی اس (CIS) با سهولت بیشتری حمل شود.

این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه گفت: کشورهای آسیای شرقی، مانند چین، ژاپن، هند، تایوان و اندونزی حجم صادرات و تولید ناخالص داخلی بالایی دارند و صادرات کالای آنها بعد از گذشت از باب المندب و سوئز از طریق مسیر دریایی به شمال اروپا می رسد، که ایجاد این کریدور موجب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و چرخش مالی و افزایش درآمد ارزی برای کشور ما خواهد شد.


وی افزود: کریدور نوستراک یا کریدور شمال به جنوب می بایست بخشی از بار کانال سوئز را به عهده بگیرد و رقیب کانال سوئز باشد. برای اجرایی شدن این مهم، ما نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها به خصوص مسیر ریلی جنوب تا شمال بودیم و هم می بایست بنادر را برای پذیرش کشتی‌های بزرگتر توسعه می‌دادیم و پسکرانه وسیع‌تر ایجاد می‌کردیم.

طالب پور گفت: خوشبختانه بندر کاسپین که توسط منطقه آزاد انزلی ساخته شد، هم از نظر لجستیکی و هم به لحاظ مراودات و تفاهم نامه‌های تجاری ظرفیت خوبی دارد. سیاست گذاری مدیران به سویی رفته است که بتوانیم از بندر کاسپین به عنوان پورت داد و ستد کالا در کریدور شمال و جنوب بهره ببریم به همین خاطر این تفاهم نامه انعقاد شده و همکاران ما در منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد چابهار این ظرفیت را با جدیت دنبال می کنند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جواد نکونام تبرئه شد

عکس/ خبر خوش برای هواداران استقلال

وعده جدید وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ

عکس/ اسامی مصدومان تصادف اتوبوس زائران ایرانی در عراق

فیلم/ پیام ویژه علی لاریجانی به مردم لبنان از بیروت

تمهیدات ترافیکی ویژه روز اربعین برای جاماندگان

شدت ریزش بورس بیشتر شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

مقررات استفاده از کارت سوخت تغییر کرد

عرضه ۲۵۰ هزار تن مواد صنعتی و فولاد در بورس کالا

عکس/ حضور سردار قاآنی در پیاده‌روی اربعین

عکس/ واکنش پزشکیان به ادعای عجیب نتانیاهو

عکس/ طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز دره انار خوزستان

خرید میلیون دلاری استقلال در بازی سوپرجام گم شد

نامه رسمی به پرسپولیس برای جذب یک بازیکن

حذف ناگهانی نام ایران از سیته یا شهرک بین‌المللی هنر پاریس/ ایران چگونه پس از انقلاب جایگاه خود را در سیته پس گرفت؟

سود ۱۰ میلیونی سهام عدالت برای این افراد

عکس/ پاسخ توییتری پسر پزشکیان به سعید جلیلی درباره مذاکرات

رقم باورنکردنی بدهی بابک زنجانی به بانک مرکزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

اینفوگرافی/ افزایش ۹۰ برابری قیمت دلار طی ۱۴ سال!

عکس/ دیدار سخنگوی دولت با پوران درخشنده

علی لاریجانی با جوزف عون دیدار کرد+ عکس

یک استعفای جنجالی دیگر در استقلال

عکس/ خبر خوش پزشکیان درباره رفع ناترازی‌ برق

جلسه فوری مدیران استقلال در سعادت‌آباد

فیلم/ تجمع حامیان فلسطین در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک

عکس/ نتانیاهو و ادعای پوچ بودن کنار مردم ایران

آخرین خرید استقلال در راه تهران!

رسوایی تاریخی در والیبال دختران جهان + عکس

رآکتور ارغوان گستر ایلام در مدار راه‌اندازی و تولید قرار گرفت

فیلم/ ماجرای بسته‌شدن جاده فیروزکوه توسط چند خودروی لاکچری

فیلم/ دیدار علی لاریجانی با رییس پارلمان لبنان

فیلم/ بارش شدید باران در سمنان

عکس/ بازگشت دوباره ایران به صدر فهرست گرم‌ترین مناطق جهان

فروش ۳۶۰ میلیارد دینار ارز اربعین به حدود ۲ میلیون متقاضی

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۴

دخالت‌های بیرونی هوادار متمول در ترکیب پرسپولیس؟

واکاوی تاثیر ناترازی انرژی بر صنعت غذا

پرونده انفجار معدن طبس به کجا رسید؟

آمار وحشتناک مرگ بر اثر آلودگی هوا در ۱۴۰۳

قِران به اقتصاد ایران باز می‌گردد!

فیلم/ رمزگشایی از اهداف حمله اسرائیل به ایران

چه زمانی طلا بخریم؟ / انتخاب بهترین زمان خرید طلا و سکه

عکس/ قاب دو نفره گوهر خیراندیش و علیرضا خمسه

فیش حقوقی مردادماه بازنشستگان صادر شد؟

جان‌لوئیجی دوناروما کیست؟/ بازیکنی در مسیر خداحافظی از پاری سن ژرمن