تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

وقتی امارات، عربستان و قطر شنبه تعطیلند و ایران هنوز سرگردان است/ روایتی دردناک از مقایسه تعطیلات ایران با جیبوتی

با تعطیل شدن پنجشنبه در ایران و تعطیل بودن شنبه و یکشنبه در جهان عملا شبکه بانکی ایران برای سه روز به طور کامل ارتباط خود را از دست می‌دهد و البته باید مساله تغییر ساعت در دو سوی جهان را نیز در نظر داشت. از طرف دیگر نکته‌ای که نباید از نظر پنهان بماند یکی همین است که دستمزد کارگر ایرانی در میان همه کشور‌های منطقه پایین‌ترین رقم است و به این رقم پایین و ناچیز باید این مساله را نیز افزود که کارگران در کشور‌های دیگر دو روز تعطیلی دارند و کارگر ایرانی تنها با یک روز تعطیلی رکورد پایین‌ترین رقم دستمزد را نیز دارد.

تعطیلات دو روزه در ایران

اقتصاد۲۴- بلوای تعطیلی پنجشنبه یا شنبه را گویا نقطه پایانی نیست. در حالی که یک بار مساله تعطیلی با تصویب روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته در صحن مجلس به شورای نگهبان ارسال شده بود، اما با بازگشت طرح از شورای نگهبان به مجلس و رد این روز، حالا بار دیگر خبر رسیده که کمیسیون اجتماعی مجلس روز پنجشنبه را به عنوان دومین روز برای تعطیلی هفته انتخاب کرده است.

پرش دوباره مجلس از شنبه به پنجشنبه

در همین حال به گزارش اقتصاد ۲۴، پیش‌تر مجلس با تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل موافقت کرده بودT اما شورای نگهبان ۱۳ مردادماه، تعطیلی روز شنبه در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را خلاف موازین شرع دانست و با آن مخالفت کرد. همچنین هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ۱۲ خرداد ماه پس از بررسی مصوبه مجلس درباره تعطیلی شنبه، این مصوبه را مغایر با سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری و سیاست‌های کلی تشویق سرمایه گذاری دانست.

این رد و برگشت مصوبه به مجلس در شرایطی روی داد که خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در مصاحبه با دیده‌بان در ۲۷ فرودین سال جاری گفته بود: «ما موافق تعطیلی شنبه بودیم. دلیل مربوط به فشار‌ها به مجلس و دولت برای تعطیل نشدن روز شنبه، مربوط به مبحث تاریخی یهودیان است.»


بیشتر بخوانید: تجارت ایران در تله تعطیلی پنجشنبه‌های دولت/ آلمان به استقبال تعطیلات سه روزه رفت، ایران در پیچ و خم دو روز تعطیلی


این در حالی است که محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در ۲۸ فروردین ماه سال جاری و در چهاردهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره دهم در نقد تعطیلی پنجشنبه‌ها گفته بود: این اتفاق را برخلاف سیاست‌های نظام و شعار سال جاری، جهش تولید با مشارکت مردم خواند و او تاکید کرد که تعطیلات پنجشنبه‌ها شرایط اقتصادی را بدتر خواهد کرد.
کما این که او خبر داده بود که محمدباقر قالیباف از ۵ تن از مراجع قم در مورد اینکه به لحاظ شرعی روز شنبه تعطیل باشد ایراد دارد یا نه؛ استفتا گرفته است که آن‌ها نیز اعلام کردند این موضوع مشکل شرعی ندارد.

کمیسیون اجتماعی باز به سراغ تعطیلی پنجشنبه رفت

اما حال در آخرین تحولات رخ داده، این بار فضل الله رنجبر عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس روز یکشنبه ۲۵ شهریور با اشاره به مصوبات این کمیسیون، خبر داد که دومین روز تعطیلی هفته، پنجشنبه‌ها خواهد بود.

همچنین، ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم نیز از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه به استثنای برخی دستگاه‌های اجرایی ضروری مانند گمرک، بیمارستان‌ها، سازمان امور مالیاتی و این قبیل دستگاه‌ها در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد.

نکته قابل توجه و قابل تامل، اما یکی این بخش از سخنان سخنگوی کمیسیون اجتماعی است که می‌گوید: «البته یک سری از دستگاه‌های ضروری مانند گمرک، سازمان امور مالیاتی، بیمارستان‌ها و این قبیل دستگاه‌های اجرایی که ضرورتاً باید برقرار باشند، استثنا شدند.»

بانک‌ها هم تعطیل شدند؟

در استثنای جدید، آنچه که فارغ از تغییر تعطیلی شنبه به پنجشنبه چشمگیر و قابل ملاحظه است مساله تعطیلی بانک هاست که در طرح جدید جزو استثنائات نیستند و تعطیل تلقی شده اند. در واقع یکی از موارد انتقاد که بدون تعطیلی بانک‌ها این قانون همه جانبه نیست به نظر می‌رسد مرتفع شده، اما در مقابل با تغییر زمان تعطیلی از روز شنبه به پنجشنبه احتمالا انتقادات به طرح این تعطیلی به این شکل و به زیان اقتصاد ایران بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

البته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس همچنان با اشاره مجدد به اینکه کلیات بحث تعطیلی روز پنجشنبه و کاهش ساعات کاری به ۴۰ ساعت در هفته در جلسه مصوب شده؛ این موضوع را تصریح کرد که در بحث دستگاه‌هایی هم که از این مصوبه مستثنی شدند، مصداق تعیین دستگاه به سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و امور استخدامی و معاونت‌های ریاست جمهوری واگذار شده که کدام‌ها ضرورتاً باید برقرار باشند.
باز هم این عدم نام بردن صریح از بانک ها، آن هم در شرایطی که در دور قبل به صراحت گفته شده بود بانک‌ها از تعطیلی استثنا هستند، اما خود نشان از این مهم دارد که احتمالا در تصویب تازه رخ داده در کمیسیون اجتماعی مجلس قرار است روز پنجشنبه بانک‌ها نیز تعطیل شوند.

واکنش بخش خصوصی به تعطیلی پنجشنبه‌ها

از سوی دیگر در مقابل تصویب روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل در کشور، چنان که قابل پیش بینی بود با واکنش بخش خصوصی و بازرگانان و فعالان اقتصادی رو به رو شد. چنانچه رییس اتاق بازرگانی تهران در نخستین واکنش به مصوبه تازه کمیسیون اجتماعی گفت: همه کشور‌های دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند حتی افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطیل هستند. اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمی‌دهند، ده سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است.

وی البته یادآور شد که تعطیلی دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلال‌های اتاق بازرگانی در کمیسیون اجتماعی بر عدم تعطیلی پنج شنبه این امر تصویب شد و البته گمرکات و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از تعطیلی پنج شنبه استثنا شده‌اند.

همچنین رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرده بود: دستگاه حاکمیت اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمی‌دهد، ده سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است با این حال ناامید نیستیم و باید این مملکت را بسازیم، اما با این روند بعید به نظر می‌رسد به رشد هشت درصدی برسیم.


بیشتر بخوانید: اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه


انتقاد به مساله تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، اما بسیار جدی است و اتاق بازرگانی ایران و بسیاری از فعالین اقتصادی بار‌ها به این مساله اعتراض کرده بودند.
در مقابل دلایلی عجیبی چون تعطیل بودن همزمان روز شنبه با تعطیلی یهودیان، یا طرح این مساله که روز پنجشنبه برای مسلمانان به دلیلی زیارت قبور دارای اهمیت است یا حتی آمادگی برای نماز جمعه از دلایل مخالفان تعطیلی شنبه است. این در حالی است که تقریبا تمامی کشور‌های مسلمان دقیقا برخلاف این ادعا روز شنبه را تعطیل کرده اند تا مسلمانان بعد از عبادت بتوانند استراحت کنند و یا مهم‌تر از همه اینکه تعطیلی یهودیان روز‌های جمعه و شنبه است، چرا پس این مخالفان تعطیلی روز‌های شنبه با همین استدلال تعطیلی روز جمعه را ناپسند نمی‌دانند نیز محل سوال است.

کشور‌های مسلمان و تعطیلات پایان هفته

اما در ادامه نگاهی خواهیم داشت به روز‌های تعطیل در برخی از کشور‌های مسلمان و به خصوص همسایگان ایران:

امارات متحده عربی، ساختارشکنی با تعطیلی شنبه و یکشنبه

روز‌های تعطیل در این کشور شنبه و یکشنبه است. امارات از اولین کشور‌های اسلامی بود که با تاکید برای برپایی نماز جمعه، اما روز‌های تعطیل آخر هفته خود را به طور کامل منطبق بر روز‌های تعطیلی جهانی کرد تا بتواند به هماهنگی بهتر اقتصادی با جهان دست یابد.

عربستان سعودی، بیش از یک دهه تعطیلی در جمعه و شنبه

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۳، شروع تعطیلات دو روزه خود را از پنجشنبه تا جمعه به جمعه تا شنبه تغییر داد تا به هماهنگی روز‌های کاری و بانکی با سایر نقاط جهان کمک کند.
در واقع آنچه اکنون محل بحث در ایران است بیش از یک دهه است در عربستان حل شده و جالب‌تر اینکه ایران در حالی در پیچ خم دو روز شدن تعطیلات است که اساسا این مساله در عربستان سال‌هاست انجام می‌شده و از حدود ۱۱ سال پیش روز‌های تعطیل در عربستان جمعه و شنبه است. این کشور همواره تلاش دارد سیستم بانکی و ارتباطی خود را با جهان هماهنگ‌تر کند و با این جا به جایی تعطیلات نیز در پی همین هدف بوده است.

عراق، جمعه و شنبه به تعطیلات می‌رود

اما احتمالا روز‌های تعطیل در عراق نیز شما را شگفت زده خواهد کرد. کشور دوست و برادر عراق نیز روز‌های تعطیل آن جمعه و شنبه است. در واقع طرح تازه کمیسیون اجتماعی مجلس در تعطیلی پنجشنبه و جمعه‌ها، حتی ارتباط اقتصادی با عراق را نیز دچار چالش می‌کند و مساله فقط ارتباط با اروپا و کشور‌های دورتر از حوزه خلیج فارس نیست بلکه کشوری مسلمان همچون عراق نیز روز‌های تعطیل آن جمعه و شنبه است.

عمان، بحرین، کویت و قطر، جمعه و شنبه برای آخر هفته

در هر ۴ کشور مورد اشاره که اتفاقا در سال‌های اخیر مورد تاکید ایران برای مراودات بوده اند، روز‌های تعطیل، جمعه و شنبه است. در واقع حتی با همان شعار همیشگی، ارتباط با همسایگان به جای ارتباط با جهان نیز باز هم در همه این کشور‌های مسلمان نشین، روز‌های تعطیل سال هاست که دو روز است (در ایران هنوز این دو روز محل دعواست) و همچنین روز تعطیل دوم شنبه است و نه به عبادات شهروندانش در روز جمعه خدشه‌ای وارد شده و نه برای یهودیان محل سوال و تردید بوده است. البته که کشور‌هایی با دینی مسیحی نیز روز تعطیل اول آنان شنبه است و تاکنون درگیر چنین شبیه سازی عجیبی نبوده اند.

ترکیه، تعطیلات شنبه یکشنبه ای

اما کشور مسلمان دیگر در همسایگی ایران، ترکیه است. ترکیه اساسا پا را از این فراتر نهاده و تعطیلات پایان هفته خود را شنبه و یکشنبه تعیین کرده است. البته که مراسم مذهبی روز جمعه نیز در این کشور برگزار می‌شود و هیچ مشکلی نیز تاکنون برای شهروندانش ایجاد نشده است. نکته اینکه تمامی ادارات و ارگان‌ها به طور کامل در ترکیه این دو روز را تعطیل هستند.

لبنان و تعطیلات آخر هفته در روز‌های شنبه و یکشنبه

لبنان در سال ۲۰۱۷، یک الگوی رسمی جدید از ۳۵ ساعت در هفته در ادارات دولتی با روز‌های شنبه و یکشنبه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته اتخاذ کرد، اما این کشور به دنبال این بود که با این اقدام تا حد امکان مردم را راضی کند. ساعات کار بخش عمومی از دوشنبه تا پنجشنبه ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر و جمعه از ۸ صبح تا ۱۱ صبح است و به مسلمانان اجازه می‌دهد در نماز ظهر شرکت کنند و از ساعت ۸ صبح تا ۱ بعد از ظهر شنبه با یکشنبه تعطیل است تا به مسیحیان اجازه دهد تا در مراسم دعا شرکت کنند. لبنان با در نظر گرفتن روز‌های مذهبی بسیاری در داخل کشور، دارای بیشترین تعداد تعطیلات بخش عمومی در جهان است. مسلمانان این کشور نیز تاکنون هیچ مشکلی با این تعطیلات نداشته اند!

جمهوری آذربایجان و تعطیلی در روز‌های شنبه و یکشنبه

اما شاید جالب باشد بدانید که دولت باکو که زمانی برخی از امامان جماعت در ایران، آن را خاک اسلام نامیده بودند نیز روز‌های شنبه و یکشنبه است و در این کشور حتی روز جمعه در ردیف تعطیلات آخر هفته محسوب نیز نمی‌شود.

تعطیلات دو روزه در ایران

افغانستان و پذیرش تعطیلی روز‌های جمعه و شنبه به راحتی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که دقیقا بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بود که مساله تعطیلات دو روزه در این کشور رسمی و اجرا شد. تا پیش از این افغانستان، پاکستان، جیبوتی و ایران تنها کشور‌های جهان با یک روز تعطیلی بودند که با تصویب روز شنبه به عنوان روز دوم تعطیلات، افغانستان از این لیست خارج شد. اکنون در افغانستان دو روز جمعه و شنبه به عنوان روز‌های پایان هفته تعطیل هستند.

تونس، مراکش؛ تعطیلی‌های شنبه و یکشنبه

مقامات تونس در سال ۲۰۲۱ بود که اعلام کردند که هفته کاری در این کشور از دوشنبه تا جمعه خواهد بود و در روز جمعه، بسیاری از کسب‌وکار‌ها یک مرخصی طولانی ناهار برای نماز عصر می‌گیرند.
هفته کاری استاندارد در مراکش نیز ۴۸ ساعت یا هشت ساعت در روز از دوشنبه تا جمعه است. این بدان معناست که تعطیلات پایان هفته در هر دو این کشور‌های مسلمان روز‌های شنبه و یکشنبه است.

الجزایر، لبیی، اردون و مصر؛ تعطیلی در روز‌های جمعه و شنبه

آخر هفته مصر از جمعه شروع می‌شود و تا شنبه ادامه می‌یابد و روز‌های کاری از روز شنبه تا پنج شنبه است.
مقامات لیبی نیز در سال ۲۰۰۶، تصمیم گرفتند تعطیلات آخر هفته را به جای تعطیل یک روز جمعه به دو روز جمعه و شنبه تغییر دهند.
هفته کاری در اردن نیز یکشنبه تا پنج شنبه است و روز‌های تعطیل جمعه و شنبه هستند.
الجزایر از سال ۱۹۷۶ تعطیلات آخر هفته پنج شنبه تا جمعه را داشت، اما در سال ۲۰۰۹ این الگو را به جمعه تا شنبه تغییر داد.

پاکستان و جیبوتی، مورد‌های عجیب و استثنایی

هر دو این کشور‌ها از موارد استثنایی هستند. پاکستان به عنوان شاید پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان تنها یک روز تعطیل است و آن نیز روز یکشنبه است، نه جمعه یا پنجشنبه و جیبوتی نیز دیگر کشوری است که در کنار ایران روز تعطیل آن جمعه است و بنا به روایت تازه از رئیس اتاق بازرگانی ایران، تعطیلی دیگرش روز پنجشنبه است و اگر ایران این روز را تعطیل کند در جهان کنار جیبوتی قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه


نگاهی اجمالی به همین کشور‌های مسلمان در جهان نشان می‌دهد اکثر روز‌های تعطیل در این کشور‌ها، روز‌های جمعه و شنبه و در مرحله بعد نیز شنبه و یکشنبه است و تقریبا هیچ کدام از این کشور‌ها که اتفاقا تلاش دارند به صدر جایگاه‌های اقتصادی و تکنولوژی و علمی در جهان برسند، از جمله عربستان و امارات و قطر، هیچ کدام به بهانه‌های مذهبی دست به تعطیلی روز پنجشنبه نزده اند.

توجه کنید با تعطیل شدن پنجشنبه در ایران و تعطیل بودن شنبه و یکشنبه در جهان عملا شبکه بانکی ایران برای سه روز به طور کامل ارتباط خود را از دست می‌دهد و البته در کنار این مسئله باید مساله تغییر ساعت در دو سوی جهان را نیز در نظر داشت. از طرف دیگر نکته‌ای که نباید از نظر پنهان بماند یکی همین است که دستمزد کارگر ایرانی در میان همه کشور‌های منطقه پایین‌ترین رقم است و به این رقم پایین و ناچیز باید این مساله را نیز افزود که کارگران در کشور‌های دیگر دو روز تعطیلی دارند و کارگر ایرانی تنها با یک روز تعطیلی رکورد پایین‌ترین رقم دستمزد را نیز دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

عکس/تغییر چهره الیف مریم بازیگر سریال عشق ممنوع بعد از گذشت ۱۶ سال

عکس/ محمد جواد ظریف و رویا نونهالی به همراه همسرانشان در یک جشن خصوصی

گزارش رسانه خارجی از آدرنالین پارک تهران

عکس/محل حضور خبرنگاران در نشست خبری مسعود پزشکیان

عکس/حضور خبرنگاران و فیلم برداران در سالن اجلاس سران پیش از شروع نشست خبری پزشکیان

عکس/ استایل گنگ مهناز افشار در استوری جدیدش

عکس/ پزشکیان با این توئیت تسلطش را به زبان عربی و کردی به رخ کشید

عکس/ تجهیزات جالب عامل ترور نافرجام ترامپ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افشاگری مدیرعامل سابق نساجی از نفوذ شرط بندی در فوتبال ایران

خشکسالی تاریخی در آمازون

عکس/بهشت واقعی اینجاست؛ حوالی لرستان و خوزستان

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می‌شود؟

لوازم التحریر لاکچری و فانتزی؛ معضل جدید خانواده‌های ایرانی؛ از پاک‌کن‌های ۷۰۰ هزاری تا کوله‌های ۷ میلیونی!

نبض نامنظم قیمت دلار

عکس خاص در سایت مسعود پزشکیان

شوک سنگین دیوید تیلور به کشتی ایران

چرا نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل بیشتر از مردان است؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳

محور کندوان امروز یک‌طرفه می‌شود

فیلم/صحبت‌های آرین سلیمی دارنده مدال طلا المپیک ۲۰۲۴ در دیدار با رهبر انقلاب

کسی دلتنگ علیرضا بیرانوند نمی‌شود!

زن زندگی علی دایی را بشناسید+عکس

اختلال شدید در شبکه اینترنت کشور

عکس/ گروه سرود زندانیان سیاسی در دهه ۶۰

اینفوگرافی/ مقایسه میانگین حقوق در آمریکا با سایر کشور‌ها

فیلم/تشکر رهبر انقلاب از مدال‌آوران، ورزشکاران، مربیان کاروان‌های اعزامی به المپیک و پارالمپیک

عکس/حضور دختر شهید رضایی نژاد دانشمند هسته‌ای در مراسم دیدار با رهبر انقلاب

سلمان فارسی به تهران بازگشت

روایت نیلوفر شهیدی از اولین باری که دختر خوانده اش مادر صدایش کرد + فیلم

دیدار اعضای کاروان المپیک و پارالمپیک با رهبر انقلاب

فیلم/ حضور سرزده مسعود پزشکیان در مجلس

علت حضور سرزده پزشکیان در مجلس چیست؟

راهنمای جامع هوش مصنوعی برای مدیران کسب و کارها

رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت چهاردهم کیست؟

موسوی و کروبی باید با هم آزاد شوند

فیلم/ ادعای عجیب رسایی درباره اتهامات باکو برای شهادت آقای رئیسی

سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران

قیمت گوشی سامسونگ در بازار چند؟ +جدول

عرضه یک میلیون و ۳۷۹ هزار تن محصول در بورس کالا

اظهارنظر عجیب سرمربی الاهلی درباره پرسپولیس

فیلم/ درخواست ساره جوانمردی از رهبر انقلاب برای فرزندش

فیلم/ نواخته شدن زنگ جشن شکوفه‌ها توسط وزیر آموزش و پرورش

تعیین زمان واریز یک میلیون تومانِ متناسب‌سازی

اضافه‌کار پرستاران اجباری نیست

اینفوگرافی/نگاهی به هیئت دولت چهاردهم در شبکه ایکس

بازار گوشت قرمز به ثبات رسید؟ + جدول

فیلم/المیرا شریفی‌مقدم در آنتن زنده تا مرز سکته رفت

قیمت میلگرد امروز ۲۷ شهریور ۱۴۰۳+ جدول

قیمت سیمان امروز ۲۷ شهریور ۱۴۰۳+ جدول

سکته کامل ساخت‌وساز مسکن

فیلم/ پاسخ جالب وزیر ارتباطات درباره اینترنت و رفع فیلترینگ

تمامی دانشجویان اخراجی به کلاس‌ها برمی گردند؟

عکس جالب از مردی یخ‌فروش در دهه ۳۰ شمسی

مسئولیت کلیدی ۳۱ استاندار در پیاده سازی ایده وفاق ملی؛ پشت پرده‌های انتخاب استانداران در کشور

ساعت آغاز به کار مدارس مشخص شد

شوک به برنده‌های لاتاری ایران خودرو؛ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در راه است!

۳۷۴ کیلومتر از سواحل خزر در زون آلودگی؛ پاک‌ترین و آلوده‌ترین سواحل خزر در کدام شهرهاست؟