تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

داغ معدن بس؛ خانواده‌های دو تن از کشته‌شدگان حادثه معدن طبس از آن روز و روزگارشان می‌گویند

آخرین آمار رسمی از ۳۸ جان‌باخته و احتمال جان باختن ۱۴ محبوس دیگر پیش از رسیدن به نقطهٔ حادثه در تونل «سی» خبر می‌دهد

داغ معدن بس است

اقتصاد۲۴-درحالی‌که اعلام شده بود احتمالاً تا پایان روز گذشته و پس از پایان عملیات خروج پیکر جان‌باختگان از تونل «بی» معدن طبس، عملیات آواربرداری و خارج کردن پیکر محبوسان در تونل «سی» به پایان می‌رسد، اما این‌طور نشد و به‌گفتهٔ مسئولان حاضر در میدان عملیات در طبس، حجم بالای گاز کار را سخت، پیچیده و حتی ناچار به استمداد از ورودی‎‌های تونل «دی» کرده است. تا عصر روز گذشته و زمان تنظیم این گزارش هنوز ۱۴ نفر که احتمال جان باختن آنان نیز بسیار بالاست، در تونل سی گرفتارند و تعداد کشته‌شدگان به ۳۸ نفر، مطابق با آنچه آمار‌های رسمی می‌گوید، رسیده است.

بااین‌حال، پیکر‌های شناسایی‌شده به خانواده‌ها تحویل داده شده و مراسم تشییع پیکر شماری از آنان نیز انجام شده است. گفت‌وگوی «پیام ما» با برخی از خانواده‌های جان‌باختگان دقایقی پس از اتمام مراسم تدفین انجام شده است و آنچه به وضوح مشخص است، این است که حتی نزدیکترین اعضای خانواده هم نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ داده است. به‌گفتهٔ این افراد نه از معدن با آنان تماسی برای توضیح گرفته شده است و نه از سوی دولت. گرچه مانند آنچه پدر یکی از بازماندگان می‌گوید: «ایستاده بر مزار فرزند چه توضیحی می‌خواهد؟»

پیکر شماری از جان‌باختگان تشییع شد

داغِ جوان

حادثه خیلی آن سوتر اتفاق افتاده است؛ کیلومترها، چندین شهر و روستا آن طرف کجا، مینودشت، جایی که آخرین یال البرز با آسمان خداحافظی می‌کند کجا و کویر طبس کجا. اما خیلی پیشتر جوانانی در جست‌وجوی کار این همه راه را تا طبس رفته بودند. برای کار در معدن زغال‌سنگی که نیروی کار زیادی نیاز دارد. حالا خانواده‌هایی در مینودشت در فاصلهٔ بسیار از نقطهٔ انفجار، سیاه‌پوش شده‌اند و داغ جوان دیده‌اند؛ نه‌فقط آنجا که گنبدکاووس، کاشمر، بردسکن و چندین شهر، روستا، قریه و آبادی این‌سوی و آن‌سوی کشور.

تماس سختی است. بخشدار کوهساران یادآوری می‌کند که مراسم تشییع پیکر مرحوم «جواد طوسی» تازه تمام شده است و حالا خانواده، بستگان و دوستان و آشنایان، همه در مسجد روستا جمع شده‌اند شاید داغِ جوان ازدست‌رفته کمی آرام گیرد. «ایوب» برادر جواد است که گوشی را برمی‌دارد و با وجود غم بزرگ از برادر کوچک می‌گوید: «تا جایی که می‌دانیم در معدن طبس انفجار پیش آمد و بر اثر متصاعد شدن گاز باعث فوت چندین نفر شده است. همین را می‌دانیم. دوستانی که با جواد بودند، در مورد ادوات مورد نیاز و تجهیزات ایمنی می‌گویند: «هیچ‌گونه تجهیزات ایمنی نداشتند. تا جایی که ما اطلاع گرفتیم از همکاران برادرم، متأسفانه از قبل هم این‌جوری بود. با این‌همه اتفاقی که قبلاً افتاده است؛ مطمئنم از این به‌بعد هم این وقایع تکرار می‌شود.»

او فکر می‌کند مقصر حادثه بیش از همه، بر گردن مهاجرت اجباری برای پیدا کردن کار است: «اگر در استان خود ما جایی بود که جوانان می‌توانستند کار کنند و هزینهٔ زندگی‌شان را تأمین کنند؛ چرا باید بروند طبس؟ الان اگر بچه‌های مینودشت و گلستان که در معادن طبس کار می‌کنند، برگردند خانه و دست از کار بکشند، آن معادن تعطیل می‌شود. بیکاری چه فاجعه‌ای در گلستان و شهر ماست که برادر من با سه بچه باید خانه و زندگی و زن و بچه را رها کند و برود ۱۲ ساعت دورتر کار کند؟ حالا چندین و چند خانواده داغدار شدند. برادر من سه بچه قد و نیم‌قد دارد. سه پسر ۱۰، ۵ و ۳ ساله. این بچه‌ها مانده‌اند بی‌پدر. پدر و مادر من هم در قید حیات هستند، اما از کار افتاده‌اند. معلوم نیست این بچه‌ها چطور باید بزرگ شوند.»


بیشتر بخوانید:فیلم/ تازه‌ترین وضعیت امدادرسانی به محبوس‌شدگان در معدن طبس‌


«سیدجعفر حسینی» هم وقتی تلفن را جواب می‌دهد که تازه از مزار پسر برگشته است. پسری که خودش مدام بر جوانی‌اش تأکید دارد. حق دارد. «سید منصور» فقط ۲۴ سال داشت: «کسی به ما توضیحی نداده است خانم. پسرم شب رفته سرکار و آنجا فوت شده است. تقصیر مسئولان است دیگر. پسر من یک بچه یک‌ساله دارد. خودش هم بچه بود. ۲۴ سالش بود. زود ازدواج کرد و زود بچه‌دار شد.» با فعل ماضی از پسرش حرف نمی‌زند: «هر جمعی بریم کوچکترین، جوانترین پسر، پسر من است. این راه دور برای کار رفتن از روی نداشتن است. من سه تا پسر دارم. هر سه تا مستأجر هستند. پسر من ازدواج کرد. یک وام ازدواج گرفت. برجی سه تومن کرایه خانه دارد، قسط وام ازدواج دارد، دو-سه تومن هم قسط دارد. دستش را کار چقدر می‌گیرد؟ ۱۳ میلیون نهایتاً. همین را اینجا پیدا نمی‌کرد. کاری نیست. از مجبوری است. ما در گلستان نه معدن داریم نه چیزی، نه کاری.»

سیدجعفر می‌گوید از مدیران معدن کسی با آن‌ها تماس نگرفت. از مسئولان هم مسئولان استانداری گلستان آمدند و به آن‌ها سر زدند: «استاندار آمد. نیم‌ساعت هم پیش ما نشست؛ آمدند فاتحه‌خوانی. کسی به ما توضیحی نداده است که حتی چه اتفاقی افتاده است. یکی از دوستانش که قبلاً در آن معدن کار می‌کرد و برای فاتحه‌خوانی آمده بود پیش ما، گفت که همیشه چشمانشان می‌سوخت. یعنی معدن همیشه گاز داشته است. می‌گفت هرچه می‌گفتند که برایشان قطره چشمی بخرند، گوش نمی‌دادند و می‌گفتند آب بزنید خوب می‌شود. همهٔ این‌ها سهل‎‎انگاری مسئولان است.» می‌توان تصور کرد که حالا ۳۸ خانواده دارند همین لحظه‌ها را تجربه می‌کند و احتمالاً پدرها، مادران، همسران و فرزند زیادی دارند همهٔ آنچه می‌توانند احتمال می‌دهند آن شب در تونل «سی» اتفاق افتاده باشد را دوره می‌کنند. حالا دیگر تقصیر ماجرا نمی‌تواند فقط به گردن «یک اتفاق» یا یک «سهل‌انگاری» باشد؛ دست سرنوشت گویا بیش از همه تقصیر دارد، بیکاری مقصر دیگری است، فقر هم مقصر دیگری، مهاجرت و راه و دور و هزار ماجرای دیگر هم تقصیرکاران دیگری.

طبق آمار رسمی تعداد جان‌باختگان به ۳۸ نفر افزایش پیدا کند

یک گزارش رسمی

تا زمان تنظیم این گزارش، شمار جان‌باختگان فاجعهٔ معدن زغال‌سنگ طبس به ۳۸ نفر رسیده و ۱۴ نفر دیگر در بلوک سی محبوس هستند. همچنین، پیکر برخی جان‌باختگان به شهرهایشان منتقل شده و روزگذشته مراسم تدفین و تشییع پیکر آنان در روستا‌ها و شهر‌های زادگاه یا محل زندگی خانواده انجام شده است.


بیشتر بخوانید:عکس/به یاد جان‌باختگان معدن طبس


در روز نخست پس از حادثه، در بلوک بی تعداد ۴۷ نفر از کارگران محبوس شده بودند که ۳۰ نفر فوت و پیکر آن‌ها به بیرون منتقل شد. همچنین، ۱۷ نفر مصدوم شدند که اکنون ۱۰ نفر بستری و مابقی ترخیص شده‌اند. ضمن اینکه از دیروز و بعد از اتمام عملیات امدادی در بلوک بی، همهٔ تمرکز گروه امداد و نجات بر بلوک سی گذاشته شد. در این معدن ۲۲ کارگر مشغول به کار بودند که تا این لحظه اجساد هشت نفر به بیرون منتقل شده است و ۱۴ نفر همچنان محبوس هستند.

«محمدعلی آخوندی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با تأیید آماری که در بالا قید شده است، به «پیام ما» توضیح داد: «هشت گروه تخصصی پنج‌نفره HSE معادن زغال‌سنگ که در این زمینه آموزش دیده‌اند، مشغول انجام عملیات امدادی هستند. تراکم گاز در مسیر تونل بلوک سی به‌خصوص انتهای معدن بسیار بالاست که این موضوع عملیات امدادی و تخلیه را مقداری با کندی مواجه کرده، اما به‌صورت مستمر در حال انجام است تا به کارگاه برسند.

همچنین، ستاد مدیریت بحران برای حادثهٔ معدن طبس نیز شب گذشته با حضور وزیر کشور و سایر وزرا در محل فرمانداری شهرستان برگزار و موضوعات متعددی مطرح شد. براساس آنچه در این جلسه مطرح شد، مقرر شده است گروه‌های کارشناسی با افراد فنی و تخصصی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سایر مجموعه‌ها تشکیل و ابعاد حادثه را بررسی کنند؛ لذا اعلام علت حادثه توسط این گروه اعلام خواهد شد.»

به‌گفتهٔ او، در حال حاضر فقط چهار تن از پیکر جان‌باختگان تدفین نشده‌اند و پس از خروج پیکر‌ها و تشخیص و تأیید هویت از سوی پزشکی قانونی همهٔ پیکر‌ها به خانواده‌ها تحویل و شمار قابل‌توجهی از آنان تشییع شده‌اند. او همچنین در پاسخ به اظهارات برخی بازماندگان و خانوادهٔ جان‌باختگان در مورد عدم وجود تجهیزات ایمنی در زمان حادثه نیز گفت: «در مورد این موضوع در حال حاضر نه قابلیت تأیید از سوی من وجود دارد و نه تکذیب. چراکه این موضوع باید در توسط همان تیم کارشناسی که توضیح داده‌ام، معین شود و همان‌طور که می‌دانید خود دادستان رأساً بر این موضوع نظارت خواهد کرد.»

عضو هیئت‌مدیرهٔ بیمه آسیا عنوان کرد: منتظر گزارش‌های رسمی خواهیم بود

حدود ۲۰ سال است که معدن زغال‌سنگ «معدنجو» طبس، تحت‌پوشش بیمه‌های مسئولیت شرکت بیمه آسیا قرار دارد. بنابراین، احتمالاً این شرکت معدنی در جبران بخشی از خسارات قابل‌جبران، از این بیمه‌نامه استفاده خواهد کرد.

«مسعود بادین»، عضو هیئت‌مدیرهٔ این شرکت، به «پیام ما» می‌گوید: «امکان ارائهٔ جزئیات از سند بیمه‌نامه به‌دلیل حفظ حریم و محرمانگی مشتری ندارم. در ثانی در مورد مسئولیت بیمه آسیا نیز باید منتظر گزارش‌های رسمی مراجع انتظامی و کارشناسی باشیم تا بتوانیم در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم. در حال حاضر هیچ اطلاع دقیقی از رخداد، جز آنچه شما هم در رسانه‌ها می‌بینید و می‌خوانید وجود ندارد. پس از روشن شدن ابعاد ماجرا و تصمیم‌گیری، مراتب را به رسانه‌ها اطلاع خواهیم داد.»

منبع: روزنامه پیام ما
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳
روحشون شاد خدا رحمتشون کنه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استفساریه شورای نگهبان درباره استعفا حسین زاده از مجلس

عکس/ کری آذری جهرمی برای استقلالی‌ها

عکس/ وضعیت شهر صور در جنوب لبنان بعد از حمله اسرائیل

عکس/ حمله اسرائیل به النبطیه در جنوب لبنان

عکس/ خیابان انقلاب تهران در سال ۱۳۲۶

اینفوگرافی/ نقشه مناطق بمباران شده لبنان در جنگ بین حزب الله و اسرائیل

عکس/ رقص نور و رنگ در پنجشنبه بازار سنتی میناب

عکس/ نمایی از شهر رشت حدود ۱۰۳ سال پیش

عکس/ استقلال ۳ میلیارد جریمه شد!

عکس/ حمله اسرائیل به یک ساختمان مهم در بعلبک لبنان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/حمله موشکی یمن به تل‌آویو

اعتماد به بورس برمی‌گردد؟

زمان خرید خودرو فرا رسیده؟

عکس یادگاری کمدین جنجالی با علی دایی

عکس سلفی ستاره پرسپولیس با عادل فردوسی‌پور وسط دربی

تصمیم مهم دولت پزشکیان درباره واحد‌های نهضت ملی مسکن

حامیان و منتقدان مسعود پزشکیان درباره سفر به نیویورک چه می‌گویند؟

آسیب شناسی وضعیت بازار کار کشور؛ پلن دولت چهاردهم برای بهبود حال ناخوش اشتغال چیست؟

رمزگشایی از روابط تهران و بغداد؛ ۴ سناریوی سفر مسعود پزشکیان به بغداد و اربیل 

عکس خانوادگی علیرضا بیرانوند برای تولد پسرش

عکس/ سوغاتی‌های مسعود پزشکیان از نیویورک

عکس/سند رد صلاحیت دکتر مرتضی مطهری از تدریس در دانشگاه تهران

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟

رانت و سفته بازی؛ مشکل مسکن تهران

پیش‌بینی نرخ تورم در نیمه دوم سال

آتش بس در غزه؛ تنها راه نجات خاورمیانه از جنگ منطقه‌ای

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

رکورد معاملات مسکن نیز حریف رشد قیمت ملک نشد/ طرح انتقال پایتخت می‌تواند جلوی رشد قیمت مسکن را بگیرد؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

عکس/تندیس «رئیسی» در اهواز رونمایی شد

عکس/لیدی گاگا با استایل خیره کننده

عکس/خانم بازیگر سریال بزنگاه مثل همیشه زیبا

عکس جذاب و متفاوت ارغوان سریال غریبه

رکود معنادار بازار خودرو تا کی ادامه دارد؟/ بازی دولت‌ها با صنعت خودرو تمامی ندارد

ورزش برای این بیماری سخت مثل دارو عمل می‌کند

تصمیم جدید برای پرواز‌های عمره

عکس/ رائفی‌پور اینبار به جواد نکونام گیر داد

عکس/واکنش دختر آیت‌الله طالقانی به عکس های خانه پدرش

عکس/ طعنه سنگین پرسپولیس به استقلال با کلیدواژه یاغی!

فیلم/آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!

فیلم/پزشکیان پس از بازگشت: نتانیاهو را نمی‌توان «انسان» خطاب کرد

فیلم/روایت طنز ضرغامی از گشت ارشاد

عکس/ لیست ترور فرماندهان حزب الله که اسرائیل منتشر کرد

طالبان: به زنان احترام می‌گذاریم

پزشکیان: دغدغه‌های ایرانی‌های خارج از کشور را رفع خواهیم کرد تا راحت بتوانند وارد کشور شوند

ادعای تازه اسرائیل درباره ترور یک فرمانده حزب‌الله

پاسخ عراقچی به یک خبرنگار: حزب‌الله هیچ اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای ۱۷۰۱ امنیت نکرده

خبر خوش قالیباف درباره افزایش حقوق بازنشستگان

تاجگردون: امسال کسری بودجه دولت بسیار سنگین است