تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

آقای پزشکیان سرنا را از سر گشادش نزنید؛ مساله فیلترینگ است نه فیلترشکن‌ها/ مافیای فیلترشکن، تنها مافیایی که مردم دوستش دارند!

رئیس جمهوری در دوران مبارزات انتخابات زودهنگام وعده‌های دیگری داده بود و بهتر است اکنون نیز به یاد آن وعده‌ها باشد، به خصوص که شهروندانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، ناچار به تحمل این شرایط و هزینه‌های آن هستند و به جای پرداختن مدام به مافیای فروش فیلترشکن که اگر نبود احتمالا شهروندان همین دسترسی را نیز از دست می‌دادند خوب است که به مساله فیلترینگ بیهوده و بی دلیل و تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهروندانی پرداخته شود که هم پول برای اینترنت کم جان می‌دهند و هم برای فیلترشکن و احتمالا هزینه‌های فیلترینگ هم از مالیات و پول نفت همین شهروندان است و در نهایت نیز مدام تهدید می‌شوند که همین نیم نفسشان نیز از آنان دریغ خواهد شد.

مافیای فیلترشکن

اقتصاد۲۴- «اگر من رییس‌جمهور شوم، قطعا در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت شده و موجب تخریب بسیاری از مشاغل در فضای مجازی شد، می‌ایستم»
این بخشی از سخنان مسعود پزشکیان درباره وضعیت فیلترینگ و اینترنت ایران در روز‌های مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری بود، سخنانی که حالا به بهانه سخنان تازه او بار‌ها و بار‌ها توسط کاربران اینترنت در ایران تکرار شده است.

چهار روز پیش و در شرایطی که التهاب در منطقه به اوج خود رسید و شرایط منطقه در آستانه ۷ اکتبر به جنگی‌ترین وضعیت ممکن رسید، مسعود پزشکیان در آستانه سفر به قطر ناگهان به فیلترشکن‌ها حمله کرد و در حالی که همه منتظر بودند رئیس جمهور به وعده خود درباره حل مشکل فیلترینگ عمل کند، در عوض او به همین مسیر باریک و سخت فیلترشکن‌ها برای وصل شدن به اینترنت آزاد حمله کرد.

سخنان عجیب مسعود پزشکیان درباره فشار به فیلترشکن‌ها

مسعود پزشکیان در اولین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم، با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن، با بیان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشورمان خوب نیست، دستور داد تا این مسئله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم مقتضی در این مورد و به طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید: روزانه ۱۴۰ میلیارد تومان سود فروش فیلترشکن؛ وعده صادق رفع فیلترینگ، کی فرا می‌رسد؟


به گزارش اقتصاد ۲۴، فارغ از اظهارات مسعود پزشکیان، صحبت‌های وزیر ارتباطات دولت پزشکیان درباره وضعیت فیلترینگ در کشور نیز انعکاس‌های مختلفی از جانب حامیان دولت داشته است. سیدستار هاشمی در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی جدید در جمع خبرنگاران درباره برنامه خود جهت بهبود تجربه کاربران از اینترنت تاکید کرد که مساله فیلترینگ در شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی در حال پیگیری است. او در پاسخ به سوال خبرنگاران تنها گفت که اجازه بدهید این موضوع در فضای کارشناسی پیگیری شود.
البته که این پاسخ کلی وزیر ارتباطات و تاکید او بر صورت مساله نیز با واکنش برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مواجه شد و از وزیر خواستند تا به جای طرح صورت مساله و تکرار مکررات بر راه‌حل و واقعیات در این زمینه بپردازد.

پزشکیان و یک وعده فراموش شده

در همین حال، اما وعده دوران انتخابات مسعود پزشکیان درباره مساله فیلترینگ در روز‌های اخیر و میان بحبوحه روز‌های سخت منطقه توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی بار‌ها دست به دست شد. اکنون، اما در شرایطی که مافیای فروش فیلترشکن، به سود سالانه‌ای حدود ۵۰ هزار میلیارد دست یافته، توسعه زیرساخت‌ها و ایستادگی تمام‌قد در برابر فیلترینگ و فروش فیلترشکن، از وعده‌های اصلی دولت چهاردهم، قبل و بعد از پیروزی در انتخابات بود. با این حال، روز‌ها یکی از پس دیگری سپری می‌شوند و مشخص نیست که این وعده، کی محقق می‌شود، به خصوص که حالا به نظر می‌رسد رئیس دولت چهاردهم به جای تحقق وعده خود درباره رفع فیلترینگ، سرنا را از سر گشادش می‌زند و به جای پرداختن به مشکلی که منجر به افزایش فراگیر فیلترشکن‌ها در کشور شده به سراغ فیلترشکن‌ها رفته است، روندی که حتی سخت گیری بیشتر در آن منجر به از بین رفتنش نشد بلکه در نهایت حتی سبب افزایش فیلترشکن‌های پولی در کشور شد.

در واقع هر بار افزایش فشار بر مساله فیلترشکن‌ها نه تنها منجر به کاهش استفاده نشد بلکه ارقام سود مافیای فروش فیلترشکن‌ها را افزایش داد و در این بین سخنان مسعود پزشکیان باعث تعجب بیشتر کارشناسان و کاربران شد. اینکه چطور ممکن است پزشکیان ناگهان کل وعده هایش را فراموش کند و ناگهان در مسیر وارونه پیش برود.

مافیای فیلترشکن

تعداد ایرانیانی که فیلترشکن استفاده می‌کنند

به گزارش اقتصاد ۲۴ و براساس آمار‌های رسمی مرکز آمار ایران، حدود ۶۵ درصد از جمعیت ایران حداقل یک شبکه اجتماعی دارند، بنابراین حدود ۶۰ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند. همچنین بر اساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس (Axios) محدودیت‌های اینترنت در ایران باعث رشد ۳۰۰۰ درصدی استفاده از فیلترشکن شده است.
همچنین آمار‌ها نشان می‌‏دهد طی ۵ سال گذشته که تلگرام فیلتر بوده از تعداد کاربران آن کاسته نشده است و بیش از ۴۸ میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، حداقل ۶۰ میلیون ایرانی از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده استفاده می‌کنند.

گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها

در تیرماه سال جاری نیز انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی گردش مالی بازار خرید و فروش ابزار‌های فیلترشکن را در کشور سالانه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. همچنین در بخشی از این گزارش نیز انجمن تجارت الکترونیک تهران درباره کیفیت اینترنت ایران در بهار ۱۴۰۳ نوشت «طبق گزارش اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف و نظرسنجی ایسپا، ۸۳.۶ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.».


بیشتر بخوانید: آقای وزیر! اگر نمی‌توانید فیلترینگ را بردارید، بگویید چرا؟


اما بررسی ابعاد دیگر این گزارش نیز جالب است چرا که به گزارش اقتصاد ۲۴، بر اساس همین گزارش، دست‌کم ۳۰ درصد از کاربران اینترنت در کشور ماهانه تا ۱۵۰ هزار تومان برای خرید/تمدید اشتراک VPN هزینه می‌کنند و با در نظر گرفتن تعداد کاربر‌ان اینترنت کشور، گردش مالی بازار خرید و فروش ابزار‌های فیلترشکن سالانه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

ارقامی بین ۲ هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی ماهانه فیلترشکن ها

از سوی، اما رقم‌هایی حتی بزرگ‌تر از رقم ارائه شده نیز برای گردش مالی فروش فیلتر شکن‌ها وجود دارد.
به گزارش اقتصاد ۲۴، با احتساب فروش ماهانه ۱۵۰ هزار تومانی هر نسخه فیلترشکن و در نظر گرفتن یک جمعیت ۳۰ میلیون نفری، این رقم طی یک ماه به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

حالا اگر جمعیت استفاده کننده از فیلتر شکن‌ها را رقمی حدود ۵۰ میلیون نفر و اما هزینه را تا ۵۰ هزار تومان کاهش بدهیم به رقم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه خواهیم رسید که بسیار بزرگ‌تر از عدد انجمن تجارت الکترونیک تهران است.

این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که چه گردش مالی هنگفتی در فروش فیلترشکن‌ها وجود دارد و چه ارقام عجیبی سود و پول جا به جا می‌شود، اما آیا مردم و شهروندان مسئول این شرایط اسفبار هستند که رئیس جمهور مدعی شده باید با این مورد برخورد ویژه شود؟

اینکه پزشکیان گفته «بعضی‌ها با فروش فیلترشکن پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند و این برای کشور خوب نیست و دستور داده شده تا با فیلترشکن فروش‌ها برخورد شود» را بسیاری تعبیر به سخت‌تر شدن شرایط برای دسترسی ایرانیان به گردش آزاد اطلاعات دانسته اند.

آدرس مافیای فروش فیلترشکن، آدرس اشتباه است

 بسیاری باور دارند برخورد با فیلترشکن فروش‌ها تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن نه تنها محدود شدن، بلکه مسدود شدن کامل شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و عدم دسترسی کاربران ایرانی به آن‌ها است. براین اساس برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور پزشکیان و تیمش دستاوردی خلاف مطالبات کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم داشته است.

اما حتی اگر این قطع کامل نیز ممکن نباشد در نهایت فقط این مدل دستورات منجر به فشار اقتصادی بیشتر به شهروندان می‌شود، شهروندانی که برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی جهانی ناچار خواهند شد بیشتر هزینه کنند و پول بیشتری بپردازند و در نهایت نیز استفاده از این فیلترشکن‌ها از عمر دستگاه‌های الکترونیکی همین شهروند نیز بکاهد.

در این میان، اما آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده تکان دهنده است. طبق گزارش‌های دولتی موجود ۸۳.۶ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

مافیای فیلترشکن

فیلترینگ شکست خورده و هزینه‌ای که از جیب شهروندان می‌رود

همچنین باید توجه داشت که استفاده از فیلترشکن بعد از فیلتر شدن «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» در پاییز ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲ سه برابر شد و به‌طور میانگین هر کاربر ایرانی در طول روز، چهار ساعت از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

همچنین آمار دیگری نشان می‌دهد که کاربران اینستاگرام در ایران پیش از فیلترینگ گسترده دو سال پیش رقمی حدود ۲۵ میلیون نفر بوده‌‏اند که طبق آمار رتبه هفتم در بین کشور‌های استفاده‏‌کننده از این اپلیکیشن به ایران اختصاص داشت، اما در حال حاضر آمار کاربران ایرانی این پلتفرم آمریکایی، از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشته و بخش زیادی از بار اشتغال شهروندان را نیز به دوش می‌کشد.
کافی است سری کوتاه به اینستاگرام بزنید تا با انواع کسب و کار‌های مختلف که بخش زیادی از آنان نیز مالیات می‌پردازند در این شبکه اجتماعی مواجه شوید.


بیشتر بخوانید: فیلم/ پاسخ جالب وزیر ارتباطات درباره اینترنت و رفع فیلترینگ


در این شرایط سخنان مسعود پزشکیان تنها بر تنش‌های موجود در افکار عمومی و جامعه می‌افزاید. رئیس جمهوری ایران در دوران مبارزات انتخابات زودهنگام وعده‌های دیگری داده بود و بهتر است اکنون نیز به یاد آن وعده‌ها باشد، به خصوص که شهروندانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، ناچار به تحمل این شرایط و هزینه‌های آن هستند و به جای پرداختن مدام به مافیای فروش فیلترشکن که اگر نبود احتمالا شهروندان همین دسترسی را نیز از دست می‌دادند خوب است که به مساله فیلترینگ بیهوده و بی دلیل و تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهروندانی پرداخته شود که هم پول برای اینترنت کم جان می‌دهند و هم برای فیلترشکن و احتمالا هزینه‌های فیلترینگ هم از مالیات و پول نفت همین شهروندان است و در نهایت نیز مدام تهدید می‌شوند که همین نیم نفسشان نیز از آنان دریغ خواهد شد.

دولت چهاردهم و رئیسش خوب است به یاد داشته باشند احتمالا فعلا با این روند و تا زمان جولان فیلترینگ در ایران، مافیای فیلترشکن تنها مافیایی است که شهروندان دوستش دارند!

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ سردار قاآنی زنده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

تلویزیون دولتی سوریه: اسراییل ممکن است سردار قاآنی را ترور کرده باشد

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سلفی جذاب یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جشن تولد زهرا کیانی ووشوکار مطرح ایران

عکس/ واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های رهبرانقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گرد و خاکی که خودرو‌های وارداتی در گمرک غرب تهران می‌خورند!

فیلم/ توضیحات سردار نقدی درباره اعزام نیرو به جبهه مقاومت

مدیر دوشغله در زیر مجموعه شستا چه می‌کند؟/ میرطاهر مدیرعامل هلدینگی که کار از دستش در رفته است

فیلم/وضعیت سلامتی سردار قاآنی به روایت نماینده مجلس

جولیا پطروس خواننده زن مسیحی حامی حزب الله کیست؟

عکس/ پوستر کنایه‌آمیز تراکتور با استفاده از بیرانوند

اعلام زمان واریز یارانه نقدی مهر ماه ۱۴۰۳

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳

کدام صرافی ایرانی بیشترین ارز دیجیتال را دارد؟

اینفوگرافی/ رکورد قیمت سکه در طول چهار دهه

درگیری لفظی شدید دو ستاره استقلال +عکس

عکس/ تصمیم جدید درباره مطهره گونه‌ای

فیلم/تغییر چهره عمو پورنگ با گریم زنانه که تابحال ندیده اید!

لابی‌های پشت پرده برای متوقف کردن ساماندهی مهاجران افغان

رشیدی کوچی استاندار ‎فارس شد

عکس هوایی از کاشان در ۱۰۰ سال پیش

عکس صد ساله از ورزش باستانی ایران

عکس/ چهره جدید پاییزی نازنین بیاتی در ۳۴ سالگی

آخرین خبر‌ها درباره سردار قاآنی + عکس

عکس/ حضور علیرضا بیرانوند پس از رای جنجالی

بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار می رساند!

عکس دیدنی از ناصرالدین شاه در کنار تخت طاووس

هشدار سردار تنگسیری به نتانیاهو

فیلم/ خوشحالی عجیب ایلان ماسک در سخنرانی ترامپ

درآمد نجومی ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بلاگر‌های ایرانی از اینستاگرام

عکس/ شادی عجیب و جنجالی ایلان ماسک در سخنرانی دیروز ترامپ

سفیر جدید انگلیس در ایران کیست؟ + سوابق

عکس جالب از وضعیت آسمان ایران در شب گذشته

تعطیلی پنجشنبه‌ها با تجارت ایران چه می‌کند؟

فیلم/خوانندگی محمدرضا گلزار در ترافیک با آهنگ جدیدش

عکس/تغییر چهره پرستو گلستانی بازیگر پدرسالار بعد از گذشت ۳۱ سال در ۵۳ سالگی

گزارش عجیب واشنگتن‌پست از پشت پرده انفجار‌های بیروت و نفوذ موساد برای خرید پیجرها/ آیا پای یک زن در میان است؟

مصاحبه جنجالی کاپیتان استقلال علیه جوادنکونام

عکس/ اهداف احتمالی اسرائیل در صورت حمله به ایران

فیلم/ بازدید سرزده خانم وزیر از مرکز کنترل فضای کشور

سهراب بختیاری‌زاده در استقلال ماندنی شد؟

گره خوردن سرنوشت پرسپولیس به یحیی گل‌محمدی!

تعطیلی تمرین‌ استقلال

فیلم/رادان: کار دادن به اتباع غیرمجاز جُرم است

با مشخصات تانک کاپلان، تانک مدرن ترکیه آشنا شوید

سن ابتلای اچ‌پی‌وی به ۱۶ سالگی رسید!

تهرانی‌ها دستکم یک حقوق کامل خود را برای اجاره می‌پردازند + جدول

فیلم/ اجرای اولین سرود ملی ایران توسط مهران مدیری

فیلم/آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی کرمان

پشت پرده درآمدزایی از خودپرداز‌ها چیست؟

فیلم/ بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات شورا‌ها در مجلس

سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی ۵۰ لیتر شد

دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد

رانت خواران مخالف گام مثبت دولت در شفاف سازی اطلاعات؛ پشت پرده چیست؟

کاهش قیمت دلار ادامه دار است؟