تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

مرگ پرابهام گربه پالاس در اداره محیط‌زیست شیروان

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی: به‌دلیل کمبود امکانات در منطقه، کالبدشکافی جسد انجام نشده و لاشه در انتظار تاکسیدرمی شدن است معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی: به‌دلیل کمبود امکانات در منطقه، کالبدشکافی جسد انجام نشده و لاشه در انتظار تاکسیدرمی شدن است

مرگ گربه پالاس

اقتصاد۲۴-دلیل تلف شدن توله گربه پالاسی که ۲۷ مردادماه توسط یک چوپان به اداره محیط‌زیست شیروان سپرده شده بود، مشخص نیست. مسئولان استان فقط به این جمله بسنده کرده‌اند: «حیوان ناگهان تلف شد.» تاریخ دقیق تلف شدن حیوان ۲۰ شهریورماه است. هرچند مرگ این گربه پالاس در روز‌های اخیر و یک ماه بعد از تلف شدن خبری شده، اما آن‌طورکه معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی به «پیام ما» می‌گوید، حیوان شب قبل از تلف شدن سرحال بوده و طعمه‌ای را که برای شکار فرستاده بودند هم خورده؛ اما صبح روز بعد با جنازه‌اش روبه‌رو شده‌اند.

این درحالی‌است که به‌دلیل کمبود امکانات در این منطقه، کالبدشکافی جسد انجام نشده و لاشه در انتظار تاکسیدرمی شدن است. باوجود مشخص نبودن دلیل تلف شدن، «روح‌الله لایق» معتقد است همکارانش در اداره محیط‌زیست شیروان از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده‌اند. «حیوان شرایط مناسبی را در حد بضاعت داشت. دلیل مرگ برای ما هم مبهم است. امیدواریم دیگر چنین اتفاقی نیفتد، اما درصورت رخ دادن، به‌دلیل کمبود امکانات، در همان ابتدای کار حیوان را به تهران منتقل خواهیم کرد.»

اواخر مردادماه امسال بود که خبر پیدا شدن یک توله گربه پالاس توسط چوپانی در منطقه سرانی شیروان آمد. آن زمان اعلام شد مادر این توله گربه را سگ‌های گله از بین برده‌اند و توله گربه را چوپان نجات داده است. آن‌طورکه «رضا شکاریان»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان‌شمالی گفته، حیوان دو روز، پیش چوپان بود و پس‌ازآن موضوع به همکاران محیط‌زیست اطلاع داده می‌شود.

«هماهنگی برای انتقال حیوان به پاسگاه سرانی انجام شد و این توله گربه پالاس از طریق یکی از مأموران مرزبانی به مرکز شهرستان منتقل و تحویل اداره حفاظت محیط‌زیست شیروان شد.» آن‌طورکه او به ایرنا گفته، معاینات دامپزشک نشان از لنگش پای چپ و ضعف شدید جسمانی داشت و مشخص شد که چوپان از روی احساسات و عدم آگاهی اقدام به تغذیه حیوان با شیر گوسفند کرده است. «پس از انتقال این توله گربه پالاس به محل نگهداری موقت در محل اداره حفاظت محیط‌زیست شیروان، تغذیه به‌وسیله طعمه زنده نظیر «پایکا و کبوتر چاهی» انجام شد. همچنین، بنابر نظر کارشناسان تصمیم بر این شد تا زمانی که این حیوان توانایی و قابلیت شکار را پیدا کند، در محل نگهداری موقت اداره حفاظت محیط‌زیست شیروان نگهداری و تغذیه در همان زیستگاه اصلی محل کشف رهاسازی شود، ولی متأسفانه به‌طور ناگهانی تلف شد.»

روح‌الله لایق: اگر حیوان مریض بود، گوشه‌گیری می‌کرد؛ اما تا طعمه برایش می‌انداختند، به‌سرعت شکار می‌کرد. مقابل قفس گونی کشیده بودیم تا ارتباطی با بیرون نداشته باشد و بتوانیم رهاسازی‌اش کنیم. دلیل مرگش برای ما هم بسیار عجیب است. امیدوارم دیگر چنین اتفاقی نیفتد، اما درصورت رخ دادن، به‌دلیل کمبود امکانات، در همان ابتدای کار حیوان را به تهران منتقل خواهیم کرد


بیشتر بخوانید:فیلم/گله بز‌های وحشی در الموت شرقی


«به‌طور ناگهانی تلف شد»، جمله‌ای است که مسئولان استان درباره مرگ این گونه عنوان می‌کنند و «روح‌الله لایق»، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی نیز به «پیام ما» می‌گوید «مرگ این توله گربه برای ما هم مبهم است. همکاران ما از هیچ تلاشی کوتاهی نکردند و حیوان هم شرایط مناسبی داشت و هیچ علائمی مبنی‌بر مشکلی که به مرگ ختم شود، در او دیده نمی‌شد.»

۲۷ مردادماه، توله گربه به اداره محیط‌زیست شیروان تحویل داده شد و تاریخ تلف شدن هم بنابر نامه‌نگاری‌های موجود ۲۰ شهریور ماه اعلام شده است. لایق در پاسخ به اینکه چرا یک ماه پس از مرگ، این موضوع خبری شده است، می‌گوید «دلیلی برای کتمان وجود نداشت. در رسانه‌های محلی این موضوع مطرح شد. نامه‌نگاری‌ها هم موجود است. اما بعد از این مدت موضوع در سطح گسترده‌تری عنوان شد.»

او همچنین معتقد است باتوجه‌به بضاعت اداره محیط‌زیست شیروان، نگهداری از این حیوان به‌درستی انجام گرفت، اما دامپزشک متخصص وجود نداشت و بعد از مشورت با دامپزشکان دیگر نیز جواب قانع‌کننده‌ای برای علت مرگ نگرفتیم. «در ابتدا چوپان فکر کرده بود توله پلنگ است، در تماس با محیط‌زیست هم همین عنوان شد. بعد از آنکه توله گربه به مأمور مرزبانی تحویل داده شد و به اداره محیط‌زیست آمد، گونه‌اش مشخص شد.»

به‌گفته او، در حد بضاعت از حیوان به‌خوبی نگهداری شد و از سوی دیگر حیوان هم بسیار سرحال بود «اگر حیوان مریض بود، گوشه‌گیری می‌کرد. اما تا طعمه برایش می‌انداختند، به‌سرعت شکار می‌کرد. مقابل قفس گونی کشیده بودیم تا ارتباطی با بیرون نداشته باشد و بتوانیم رهاسازی‌اش کنیم. دلیل مرگش برای ما هم بسیار عجیب است. امیدوارم دیگر چنین اتفاقی نیفتد، اما در صورت رخ دادن، به‌دلیل کمبود امکانات، در همان ابتدای کار حیوان را به تهران منتقل خواهیم کرد.»

نمی‌دانیم چه اتفاقی برای حیوان افتاده

«علی رنجبران»، فعال محیط‌زیست و حفاظتگر حیات‌وحش که توله گربه پالاس را از نزدیک در اداره محیط‌زیست شیروان دیده، به «پیام ما» می‌گوید اداره‌کل محیط‌زیست شیروان فضای مرتبی داشت و محل مجزایی برای نگهداری حیوانات آسیب‌دیده ترتیب دیده بود «محوطه سرپوشیده‌ای بود و حیوان در این منطقه نگهداری می‌شد و پرنده زنده برای شکار به او می‌دادند. فیلمی از شکار پرنده هم به ما نشان دادند که در آن حیوان بسیار زبر و زرنگ پرنده را شکار کرده بود و مشخص بود که این کار را بلد است. حتی بنا به غریزه و از روی ترس به‌سمت ما حمله کرد و از این حرکاتش معلوم بود که حیوان سرحال است. قرار بود دو محوطه آنجا را یکی کنند و یک بخشی از آنجا لانه‌اش شود و با کُنده و سنگ پوشانده شود که بتواند آنجا پنهان شود.»

علی رنجبران: آنچه ما در آن زمان دیدیم شرایط مناسبی بود، مگر آنکه حیوان آسیبی داشت که مشخص نبود و به‌خاطر آن آسیب تلف شده است. اما اینکه بعداً چه اتفاقی برای حیوان افتاده و شرایط نگهداری چه بوده، نمی‌دانیم


بیشتر بخوانید:فیلم/گشت‌وگذار پاییزی آهو‌ها در مهریز یزد


به‌گفته او، همان زمان مقدمات این کار چیده شده بود و وضعیت مرتب بود. «آنچه ما در آن زمان دیدیم شرایط مناسبی بود، مگر آنکه حیوان آسیبی داشت که مشخص نبود و به‌خاطر آن آسیب تلف شده است. اما اینکه بعداً چه اتفاقی برای حیوان افتاده و شرایط نگهداری چه بوده، نمی‌دانیم. در آن یکی-دو ساعت که حیوان را دیدیم، شرایط خوبی داشت؛ هرچند ایده‌آل نبود و از سویی انگیزه بهتر شدن شرایط هم توسط اداره محیط‌زیست شیروان وجود داشت. مقابل منطقه‌ای که در آن نگهداری می‌شد هم گونی گذاشته بودند تا انسان‌ها را نبیند، استرسش کم باشد و وحشی بزرگ شود تا بتوانند رهایش کنند. حتی در مورد اینکه قلاده برایش پیدا می‌شود هم صحبت شد. اینکه چرا مرده برای من هم عجیب است.»

درحالی مرگ این توله در ابهام است که روز گذشته در مناطق آزاد اسفراین خراسان‌شمالی نیز یک قلاده دیگر از گربه پالاس مشاهده و تصویرش توسط محیطبانان منطقه ثبت شد. این درحالی‌است که پراکنش این گونه در کشور گستردگی چندانی ندارد. چنانچه «نیلوفر لرستانی» در مقاله‌ای با عنوان «مدل‌سازی مطلوبیت و پیوستگی زیستگاه گربه پالاس» (Otocolobus manul) در ایران که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده، می‌نویسد گربه پالاس (Otocolobus manul) گربه کوچکی از خانواده Felidae و زیرخانواده Felinae است که از شمال‌شرقی چین در سراسر آسیای مرکزی تا قفقاز و از هیمالیا تا مرز جنوبی جنگل‌های تایگا پراکنده شده و این گونه در لکه‌های زیستگاهی کوچک و ایزوله حضور دارد که در اثر تخریب زیستگاه این مناطق رو به کاهش هستند، درنتیجه جمعیت­ این گونه به‌طور فزاینده‌­ای در حال منزوی شدن هستند و زیر جمعیت‌­های جداشده با خطر انقراض مواجهند.

او با مدلسازی، پراکندگی این گربه در ایران را تصویر کرده است. براساس نتایج مدلسازی، مناطق مطلوب گربه پالاس در ایران شامل نواحی شمالی مرز جنوبی استان مازندران، مرز شمالی استان سمنان، شمال‌شرق استان تهران و استان البرز، قسمت­‌های شمالی و مرکزی استان خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی، نواحی غربی و مرکزی استان اصفهان، جنوب استان‌­های قم و مرکزی و بخش‌­های مرکزی استان یزد و کرمان است.

از سویی، نتایج حاصل از ارزیابی ارتباطات زیستگاهی نشان می‌دهد که بخش شمال‌شرقی و بخش غربی ایران، مانند غرب استان اصفهان، حداکثر نفوذپذیری برای جابه‌جایی گربه پالاس را دارند؛ اما میان لکه‌­های زیستگاهی این گونه در خراسان رضوی و شمالی با خراسان‌جنوبی جریان‌­های ضعیف ارتباطی وجود دارد. همچنین، جریان نسبتاً کمی بین لکه­‌های مطلوب مرکز اصفهان تا یزد دیده می‌­شود و ارتباط لکه‌­های زیستگاهی مناسب گربه پالاس در استان یزد و کرمان تقریباً صفر است. درنتیجه، برای به حداکثر رساندن پایداری جمعیت گربه پالاس، تلاش‌­های حفاظتی باید بر روی حفظ و افزایش وسعت مناطق چهارگانه و همچنین محافظت از ارتباطات موجود بین زیستگاه­‌های مناسب پیش‌بینی‌شده باید در برنامه­‌های نظارتی آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم قالیباف درباره سردار قاآنی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ برهم زننده سخنرانی مسعود پزشکیان دوش به دوش سعید جلیلی

عکس/پارچه نوشت جالب بسیج دانشگاه تهران

عکس/ قیمت‌های نجومی برای آپارتمان‌های جنوب تهران

عکس/ گاریدو در جمع مربیان بزرگ اسپانیا

عکس/تغییر چهره عجیب لین چان سریال جنگجویان کوهستان در ۸۴ سالگی

عکس/ شنای دسته جمعی بچه‌ وزغ‌ها

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روش جدید و فراقانونی برخورد با روزنامه نگاران؛ قطع سیم‌کارت و دستور پاک کردن پست‌ها

عکس/ تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی

فیلم/گردش یک بلاگر روس در بازار تجریش

معمای پیچیده اوستون اورونوف و پرسپولیس

شکایت‌های سریالی علیه علیرضا بیرانوند

تولد یک کریم باقری جدید در پرسپولیس

ترکیب احتمالی تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر

عکس‌ بی حجاب پانته آ بهرام و مهتاب نصیرپور در دبی جنجالی شد!

جمعیت کاربران اینترنت در جهان چقدر است؟

عکس/ تبلیغات عجیب خواننده پاپ ایرانی در کنسرت

بازی المیرا دهقانی یاسمنِ سریال «لحظه گرگ و میش» در یک تئاتر +عکس

عکس/ مهمانان عجیب المیرا شریفی مقدم در تلویزیون

رفت‌و‌آمد مقرون‌به‌صرفه در ساعات کم‌ترافیک در پاییز ۱۴۰۳

خبر مهم برای متقاضیان دسته چک

اینفوگرافی/رتبه بندی شادترین کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۴

میزان معافیت مالیاتی اصناف اعلام شد+ عکس

عکس / تبلیغ بستنی چوبی کیم حدود ۶۰ سال پیش در ایران

عکس/ اهدای سکه و دلار به لبنانی‌ها در تهران

فیلم زیرخاکی از دوران کودکی علی صادقی

حمیده خیرآبادی کیست؟/ همه چیز درباره کارنامه هنری مادر سینمای ایران

عکس/ ظریف با دست آتل بندی شده در یک جلسه رسمی

عکس/عملیات زمینی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان

فیلم/ بنی صدر عامل حذف کراوات از لباس سیاستمداران

گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳

پیشنهاد ۱۱۰ میلیاردی استقلال به سرمربی پرتغالی!

جزییات مراسم تشییع پیکر شهید نیلفروشان

عراقچی: ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده ایم

کارشناس حاشیه ساز صداوسیما به خاطر پیجرها به دادسرا احضار شد

فیلم/نحوه آشنایی زوج‌ها در طول تاریخ

محکومیت تتلو به ۱۵ سال زندان

اعلام زمان واریز یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی

اینفوگرافی/ همه برندگان جایزه نوبل پدران ثروتمندی دارند

درآمد تکدی گری در تهران بیش از ۱۰۰ میلیون تومان!

جزئیات بیست و دومین جلسه حراج سکه طلا

عکس/ پیام تبریک حسن یزدانی به هادی چوپان

نامه زینب سلیمانی به رهبر انقلاب

بزرگداشت علی نصیریان و سید جلال الدین معیریان در موزه سینمای ایران

واریز میلیاردی به حساب باشگاه پرسپولیس

فیلم/ اظهارات تکان دهنده و ناراحت کننده علی نصیریان درباره قتل داریوش مهرجویی

عکس/ پست جدید حسین ماهینی با لباس پرسپولیس

عکس/ دستبند ایرانی باقی مانده از حدود ۹۰۰ سال پیش

قالیباف وارد ژنو شد

عراقچی به عمان می‌رود

اینفوگرافی/کدام استان ها بیشترین نابرابری را دارند؟

افزایش ۱۲ درصدی آب موجود در مخازن سد‌ها

قیمت اجاره مسکن در منطقه ۲ تهران از شهرک غرب تا سعادت آباد و ستارخان و شادمان + جدول

فیلم زیرخاکی از چهره جذاب هدیه تهرانی در دهه ۸۰

هزینه رهن و اجاره برای خانه در فردیس، مهر ۱۴۰۳ + جدول

دست درازی صرافان و خودروسازان به صادرات پسته ایران

هزینه‌های رهن و اجاره خانه در بندرعباس، مهر ۱۴۰۳ + جدول