تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

صنعت خودرو در ایران بیمار است/ دولت هیچ کاری برای صنعت خودرو انجام ندهد!/ ۱۶ سال است سازمان برنامه و بودجه نداریم!

مدیرعامل اسبق سایپا می‌گوید: اگر قرار است دولت کاری برای صنعت خودرو انجام بدهد بهتر است که هیچ کاری انجام ندهد و اجازه دهد خودروسازان خودشان برنامه‌ریزی کنند و طبق مجمع، مدیر را انتخاب کرده و قیمت‌‌گذاری را بر عهده خودشان بگذارند.

بیماری صنعت خودرو

اقتصاد ۲۴- آن‌چیزی که در بازار خودرو مشخص است، اینکه فشار رکود در این بازار به اوج خود رسیده است، به طوری که با وجود تلاطم‌های زیاد در بازارهای ارز و طلا و حتی مسکن، اما بازار خودرو نوسانی نداشته و همین موضوع باعث تعجب کارشناسان شده است. برخی براین باورند که به دلیل واردات خودروها شاهد این رکود هستیم. اما سوالی که بوجود می اید آیا این رکود ادامه دار هست یا خیر؟

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با اقتصاد ۲۴، درباره رکود بازار خودرو در این چندماه اخیر گفت: شاید سیاست‌هایی که در خصوص واردات خودرو اتخاذ کردند از دلایل رکود باشد. مردم منتظر هستند خودرو‌های خارجی وارد شود تا ببینند به چه شکلی می‌توانند خرید کنند. تولید آنقدر بالا نیست و قاعدتا نباید این رکود وجود داشته باشد. تولید کم و افزایش قیمت در بازار آزاد و قیمت گذاری خودروسازان و پایین آمدن قدرت خرید مردم به دلیل افزایش تورم و امید به آزادسازی واردات خودرو می‌تواند از دلایل رکود بازار خودرو باشد. کاهش تولید خودرو داریم و زمانی که این اتفاق رخ دهد معمولا قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی اضافه کرد: هیچ دلیل منطقی برای رکود در بازار خودرو وجود ندارد. زیرساخت‌ها و برنامه ریزی اقتصادی ما هیچ منشا منطقی ندارد و صنعت خودروی ما را هم شامل می‌شود. شاید جریانات احساسی باعث افزایش رکود می‌شود، اما بیشتر از جنس رکود تورمی است. بازار مسکن هم به همین شکل است. به قدری رشد سریع و زیاد شد که دیگر قدرت خرید مردم پایین آمد و الان در مرحله رکود مسکن هستیم.

دولت کاری به خودروسازان نداشته باشد

مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص اقداماتی که دولت باید در این زمینه انجام دهد، تصریح کرد: اگر قرار است دولت کاری برای صنعت خودرو انجام بدهد بهتر است که هیچ کاری انجام ندهد و اجازه دهد خودروسازان خودشان برنامه‌ریزی کنند و طبق مجمع، مدیر را انتخاب کرده و قیمت‌‌گذاری را بر عهده خودشان بگذارند. 


بیشتر بخوانید: چرخ‌زنی خودروسازان در دام زیان؛ صنعت خودرو در سراب سود!/ ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد در سایپا و ایران‌ خودرو چه می‌کنند؟


مدنی افزود: خودروسازان طی چند سال گذشته انواع مختلف سامانه‌های فروش درست کرده اند اما تغییرات پی در پی مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و دخالت‌های بیجا در خودروسازی در حال انجام است، بنابراین، بهتر است دولت هیچ کاری نکند چرا که وضعیت بدتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهترین کمک دولت به صنعت خودرو این است که از دخالت در قیمت گذاری‌ها و مدیریت خودروسازی‌ها دست بردارد. باید بخشی از ضرری که ناشی از سیاست‌های دولت است که به خودروسازی‌ها متحمل شدند، مدیریت شود و بخشی دیگر که به دلیل نظام قیمت گذاری است به آن‌ها کمک کند تا استارت بزنند و تنفسی از بانک‌ها برای بدهی هایشان بگیرند و کمک ارزی و ریالی کنند تا آن‌ها روی ریل اصلی بیفتند.

بیماری صنعت خودرو

امروز حتی به تولیدات سال ۹۱ که ۱۵۰۰ میلیون خودرو بود نرسیدیم

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: طبق چشم انداز ۱۴۰۴ باید بالای دو میلیون خودرو در سال تولید می‌کردیم. در چند سال گذشته با تغییرات پی در پی مدیران عامل خودروسازی‌ها، از این برنامه فاصله گرفتیم و حتی به تولیدات سال ۹۱ که ۱۵۰۰ میلیون دستگاه بود هم نرسیدیم.

مدیرعامل اسبق سایپا، صنعت خودرو در ایران را به بیماری تشبیه کرد که باید شرایط بدنی آن را درک کرد و گفت: ما ابتدا باید شرایط بیمار را درک و سپس از او توقع توسعه داشته باشیم. بهترین راه این است که دولت کمک کند خودروسازان از نظر ریالی و ارزی روی ریل بیفتند و تولید خودرو‌های مونتاژی و ساخت داخل افزایش یابد. با افزایش تولید به تدریج مسائل مربوط به بازار و قیمت حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با واردات خودرو چه تغییراتی در بازار خودرو‌های داخلی به‌وجود می‌آید؟ بیان کرد: واردات می‌تواند به شکلی بازار خودرو را تنظیم کند. واردات باید طبق روال قبلی ادامه می‌یافت. البته بخشی از بازار خودرو را شرکت‌های مونتاژ گرفتند که تا مدتی به این‌ها ارز خوبی تخصیص می‌شد و منطق بدی هم نبود و عمدتا چینی بود، ولی ادامه پیدا نکرد. حتی تخصیص ارز به مونتاژ کار‌ها با وقفه انجام شد که الان وضعیت به این صورت است.

مدنی در خصوص آینده بازار خودرو نیز گفت: متاسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارد. احتمالا خودروسازی هم مشمول همان بی‌برنامگی اقتصادی دولت هستند، چون برنامه‌ای نداریم و نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد. ممکن است فروش نفت خوب باشد و دلار‌های نفتی سرازیر شود و واردات داشته باشیم و بازار تنظیم شود یا ممکن است اوضاع بدتر شود. برنامه مشخصی نداریم به این دلیل که سیاست و برنامه‌ریزی کلان را سال‌هاست کنار گذاشته‌ایم و فقط به روزمرگی و راه حل موقت می‌گذرانیم.

مدیرعامل اسبق سایپا در پایان خاطرنشان کرد: ما در دولت‌های نهم و دهم فاقد سازمان برنامه و بودجه بودیم، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم عملا این سازمان وجود خارجی نداشت، یعنی ۱۶ سال سازمان برنامه و بودجه‌ای در این مملکت وجود نداشت. در حال حاضر هم این سازمان هنوز احیا نشده است، لذا برنامه ریزی در کشور وجود ندارد. به طور مثال زمانی آنقدر مسکن می‌سازیم که روی دستمان می‌ماند و یک زمان نمی‌توانیم بسازیم. دائم دچار یک ناهنجاری‌های اقتصادی هستیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارزش سهام عدالت امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ شوخی جالب و خنده‌دار هانا دختر مهران غفوریان

عکس/ نقشه تراکم جمعیت در ایران

عکس/ جواد نکونام تبرئه شد

عکس/ خبر خوش برای هواداران استقلال

وعده جدید وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ

عکس/ اسامی مصدومان تصادف اتوبوس زائران ایرانی در عراق

فیلم/ پیام ویژه علی لاریجانی به مردم لبنان از بیروت

تمهیدات ترافیکی ویژه روز اربعین برای جاماندگان

شدت ریزش بورس بیشتر شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

مقررات استفاده از کارت سوخت تغییر کرد

عرضه ۲۵۰ هزار تن مواد صنعتی و فولاد در بورس کالا

عکس/ حضور سردار قاآنی در پیاده‌روی اربعین

عکس/ واکنش پزشکیان به ادعای عجیب نتانیاهو

عکس/ طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز دره انار خوزستان

خرید میلیون دلاری استقلال در بازی سوپرجام گم شد

نامه رسمی به پرسپولیس برای جذب یک بازیکن

حذف ناگهانی نام ایران از سیته یا شهرک بین‌المللی هنر پاریس/ ایران چگونه پس از انقلاب جایگاه خود را در سیته پس گرفت؟

سود ۱۰ میلیونی سهام عدالت برای این افراد

عکس/ پاسخ توییتری پسر پزشکیان به سعید جلیلی درباره مذاکرات

رقم باورنکردنی بدهی بابک زنجانی به بانک مرکزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

اینفوگرافی/ افزایش ۹۰ برابری قیمت دلار طی ۱۴ سال!

عکس/ دیدار سخنگوی دولت با پوران درخشنده

علی لاریجانی با جوزف عون دیدار کرد+ عکس

یک استعفای جنجالی دیگر در استقلال

عکس/ خبر خوش پزشکیان درباره رفع ناترازی‌ برق

جلسه فوری مدیران استقلال در سعادت‌آباد

فیلم/ تجمع حامیان فلسطین در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک

عکس/ نتانیاهو و ادعای پوچ بودن کنار مردم ایران

آخرین خرید استقلال در راه تهران!

رسوایی تاریخی در والیبال دختران جهان + عکس

رآکتور ارغوان گستر ایلام در مدار راه‌اندازی و تولید قرار گرفت

فیلم/ ماجرای بسته‌شدن جاده فیروزکوه توسط چند خودروی لاکچری

فیلم/ دیدار علی لاریجانی با رییس پارلمان لبنان

فیلم/ بارش شدید باران در سمنان

عکس/ بازگشت دوباره ایران به صدر فهرست گرم‌ترین مناطق جهان

فروش ۳۶۰ میلیارد دینار ارز اربعین به حدود ۲ میلیون متقاضی

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۴

دخالت‌های بیرونی هوادار متمول در ترکیب پرسپولیس؟

واکاوی تاثیر ناترازی انرژی بر صنعت غذا

پرونده انفجار معدن طبس به کجا رسید؟

آمار وحشتناک مرگ بر اثر آلودگی هوا در ۱۴۰۳

قِران به اقتصاد ایران باز می‌گردد!

فیلم/ رمزگشایی از اهداف حمله اسرائیل به ایران

چه زمانی طلا بخریم؟ / انتخاب بهترین زمان خرید طلا و سکه