تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳

قانون ساماندهی صنعت خودرو چقدر اجرایی شد؟

آبان ماه ۱۴۰۰ و سه ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم «قانون ساماندهی صنعت خودرو» با هدف ایجاد رقابت‌پذیری در صنعت و بازار خودرو به تصویب رسید.

قانون ساماندهی صنعت خودرو چقدر اجرایی شد؟
اقتصاد۲۴- هدف از این قانون و اصلاحیه‌های بعدی آن که به ترتیب در آذر‌ماه ۱۴۰۱ و خرداد ۱۴۰۲ انجام شد، اتخاذ سیاست‌های تنظیم‌گرانه همچون واردات خودروی نو و کارکرده، اصلا‌ح ساختار نهادی صنعت خودرو، ارتقای کیفیت و داخلی‌سازی خودرو‌های تولیدی، کاهش مصرف سوخت، تولید مشترک با خودروسازان خارجی و افزایش اسقاط خودرو‌های فرسوده بود. اما نتایج بررسی کلی قانون ساماندهی صنعت خودرو نشان می‌دهد از مجموع ٢٩ تکلیف قانونی که دولت داشته، ١٥ تکلیف قانونی آن «انجام شده» و ٩ مورد «ناقص انجام شده» است.

همچنین از مجموع ٨ آیین‌نامه و دستورالعمل پیش‌بینی شده در قانون، ٥ مورد ابلاغ شده است. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که به صورت کلی دولت سیزدهم در اجرای این قانون، عملکرد ٦٧‌درصدی داشته و از مجموع ٢٩تکلیف قانونی، نتایج اقدامات دولت درخصوص ٧تکلیف قانونی آن «اثر بخش» و ١٠ مورد «اثربخشی متوسط» ارزیابی شده است. بنابراین میزان اثربخشی اقدامات صورت گرفته نیز ٣٩‌درصد ارزیابی شده است.

بی‌اعتنایی به واگذاری خودروسازان

در این قانون دولت موظف شده بود که طی مدت ۳ سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اقدامات سیاستگذاری، نظارتی و تنظیم‌گری (رگولاتوری) و... زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را فراهم کند.

یکی از کلیدی‌ترین موارد مربوط به اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل وچهارم قانون اساسی حرکت به سمت تنظیم‌گری و فاصله گرفتن از تصدی‌گری بوده است. اما با وجود گذشت حدود ۲.۵ سال از تصویب این قانون و باقی ماندن حدود ٦ ماه تا پایان مهلت ۳‌ساله هنوز برنامه مشخصی که ملزومات توسعه صنعتی در کشور را دربربگیرد و نحوه خروج دولت از تصدی‌گری خودروسازان را تبیین کند ارائه نشده است.

قانونگذار در این ماده اصلاح نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو در راستای ایجاد زمینه رقابت‌پذیری صنعت خودرو را دنبال می‌کند. موضوعی که ازجمله مواردی است که نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت ازسوی دولت است و امکان مشاهده تغییرات جدی در این حوزه، دور از انتظار است؛ با وجود علم به این مساله، به نظر می‌رسد اقدامات جدی و مشخصی در راستای اصلاح نظام حکمرانی، ساختار تنظیم‌گری صنعت خودرو و معماری آن ازسوی بخش‌های مختلف دولت صورت نگرفته است.

ساختار سهامداری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به شکلی است که با وجود واگذاری عمده سهام دولت، عملا مدیریت بنگاه به صورت کامل در اختیار دولت قرار دارد، در نتیجه دولت یا هر نهادی که از امکان چانه‌زنی با دولت یا بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو بهره‌مند است، موفق به اعمال نظر و دخالت بی‌واسطه و بلادرنگ در این شرکت‌ها خواهد شد. این مساله موجب شده که اولا، شرکت‌های خودروسازی و مدیران آن کاملا براساس منافع اجزای مختلف دولت و حاکمیت اقدام به تصمیم‌گیری کنند و الزاما منافع شرکت را تأمین نکنند، ثانیا، با تغییر کلی و جزیی در دولت‌ها (تغییر رییس‌جمهور، وزیر و...) و حتی تغییر در سایر نهادها، صنعت خودرو دستخوش تحولات فراوان شود. ازاین رو به صورت ساختاری امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت به ویژه در حوزه‌های فناورانه - که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری بالایی است - در این صنعت از بین رفته و بنگاه‌ها را درگیر روزمرّگی‌های فراوان کرده است. ثالثا، ازآنجا که دولت در ظاهر سهام خود را واگذار کرده عملا مسوولیت‌پذیری کمتری، نسبت به زمانی که به صورت رسمی سهامدار خودروسازان بوده است، از خود نشان می‌دهد.

واردات خودرو در حد اثربخشی برای بازار نبود

با وجود تصویب و اجرای واردات خودرو‌های نو، به دلیل پایین بودن حجم واردات، اثربخشی آن درکنترل بازار چندان محسوس نبوده است. مطابق آماری که در دسترس بوده، میزان واردات خودروسواری در سال گذشته برابر با ١١ هزار و ١٢٢ دستگاه به ارزش ٢١٨ میلیون دلار بوده است. میانگین ارزش خودرو‌های سواری وارداتی در این سال ١٩.٦ هزاردلار بوده است. در سال ١٤٠٣ نیز تا ٢٠ خردادماه، ٤ هزار و ١٥ دستگاه خودرو به ارزش ٨٨ میلیون دلار ترخیص شده و ١٢ هزار و ٧٠٤ دستگاه خودرو نیز در گمرک در حال طی کردن فرآیند ترخیص است.


بیشتر بخوانید:  تعرفه واردات خودرو در ۳۰ سال گذشته چه تغییراتی کرد؟


محدودیت در تأمین ارز، الزام فروش خودرو‌های وارداتی در سامانه با حاشیه سود محدود و الزام انتقال دانش فنی درخصوص واردات خودروی نو، موجب کاهش انگیزه واردکنندگان برای مشارکت در این بخش شده است.

آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده قابل اجرا نیست

همچنین با اینکه بیش از ٩‌ماه از مهلت قانونی تصویب آیین‌نامه ماده (١١) مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده می‌گذرد؛ این آیین‌نامه در اواخر تیرماه سال١٤٠٣ ابلاغ شد که بررسی‌ها نشان از اجرایی نبودن آن دارد.

این در حالی است که واردات خودروی کارکرده با توجه به ارزبری کمتر این خودرو‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات قانونگذار ازجمله عدم لطمه به تولید ملی برای مدت محدود می‌تواند به افزایش واردات و به تبع آن تنظیم بازار کمک کند.

ساز و کار ورود دانش فنی چیست؟

در ماده ۵ قانون مصوب مجلس، وزارت صمت مکلف شده است «با بهره‌گیری از پتانسیل بخش خصوصی بستر‌های لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان یا به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های فعال موجود فراهم سازد.»

با گذشت بیش از دو سال از مهلت مقرر در قانون، سازوکار مدنظر در قالب آیین‌نامه ابلاغ نشده است. اگرچه وزارت صمت درخصوص توسعه فناوری خودرو‌های برقی تلاش‌هایی کرده، اما این موضوع نیز در ساختار مدنظر که تأکید بر تدوین سند راهبردی فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی بوده، انجام نشده و این سند هم با وجود گذشت بیش از یک سال از مهلت قانونی هنوز ابلاغ نشده است.

فقط ۷۲ هزار خودرو اسقاط شد

میزان اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال گذشته با افزایش ٢٢٧ درصدی به حدود ٧٢ هزار دستگاه رسیده است. بیشترین اسقاط خودرو‌های فرسوده در یک سال مربوط به سال ١٣٩٣ بوده، در این سال ٣٣٧ هزار دستگاه اسقاط صورت گرفته است.

اگرچه روند افزایش اسقاط خودرو طی یک سال اخیر بالا رفته، اما تا جبران کاهش اسقاط سال‌های گذشته فاصله دارد. همچنین برآورد می‌شود بیش از ٤ هزار میلیارد تومان ناشی از اجرای ماده (١٠) این قانون در صندوق توسعه فناوری‌های پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمیع شده است. بااین‌حال با وجود گذشت حدود ٤‌ماه از ابلاغ آیین‌نامه این ماده، هنوز گزارش مشخصی از هزینه کرد آن مطابق قانون دریافت نشده است.

اجرای ناقص اختصاص خودرو به دارندگان خودروی اسقاطی

طبق تبصره «٥» ماده ۱۰ این قانون، ٢٠ درصد از خودرو‌های مشمول قرعه‌کشی باید به دارندگان خودرو‌های فرسوده اختصاص یابد؛ اما بررسی‌های مربوط به عرضه خودرو‌ها نشانگر اجرای ناقص این تبصره است.

در تبصره «٦» ماده (١٠) این قانون نیز وزارت نفت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده‌اند با استفاده از ظرفیت ماده (١٢) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر زمینه اعطا‌ی تسهیلات برای اسقاط خودرو‌های فرسوده را فراهم کنند؛ اما با گذشت سه‌ماه از ابلاغ آیین‌نامه این ماده هنوز زمینه اعطای تسهیلات فراهم نشده است. با این وجود، کیفیت و اثربخشی آیین‌نامه اسقاط مطلوب ارزیابی می‌شود و انتظار می‌رود با اجرای مفاد این آیین‌نامه میزان اسقاط در سال جاری رشد نسبتا بالایی داشته باشد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آخرین درگیری یحیی السنوار با نیرو‌های اشغالگر

فیلم/ نحوه ورود مهاجران افغان به ایران

درگیری خیابانی محمدحسین کنعانی زادگان با سارقان کرجی + فیلم

بیوگرافی و سوابق سردار عوض شهابی فر، همرزم سردار قاسم سلیمانی

فیلم/گردش عراقچی و وزیر خارجه ترکیه در سواحل استانبول

عکس/ شوخی بامزه کاربران با عبور پهپاد حزب الله از کنار بالگرد اسرائیلی

توصیه رضا رشیدپور به مردم درباره جزایر سه گانه ایرانی

فیلم/ لحظه عجیب عبور پهپاد حزب‌الله از کنار هلی‌کوپتر اسرائیلی

چگونه می‌توان پایداری منابع آب را بهبود بخشید؟

فیلم/ جزئیات جدید از چگونگی کشته شدن یحیی سنوار

عکس/ درختی در کرج که یک طرفش تابستان و یک طرفش پاییز است

فیلم/ اعلام حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ۵۳ سال پیش

طول عمر بالای کشنده‌ها ناترازی انرژی را رقم زده است

فیلم/نظر محمدرضا پهلوی درباره مالکیت ایران برای جزایر سه گانه

کیفرخواست پرونده عبدالرضا داوری صادر شد

فیلم/ لایحه حجاب و عفاف کجاست؟

دیدار عراقچی با وزیر خارجه ترکیه + عکس

مزایا و معایب تک نرخی شدن قیمت ارز

عکس/مسکن مهر پیش از انقلاب

خودرو‌های ایرانی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزانند خودرو‌های خارجی ۵ لیتر؛ مقصر کیست؟/ چرا هنوز درگیر تولید خودرو‌های پرمصرف و غیربهینه هستیم؟

زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ اعلام شد

عکس/ خوانسار زیباترین باغشهر پاییزی ایران

آمار عجیب از مزاحمت های تلفنی به اورژانس در هفته گذشته

فیلم/واکاوی ادعای واهی امارات بر روی مالکیت جزایر سه گانه ایران

جدیدترین قیمت خانه در بومهن، مهرماه ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ گوشواره‌های ۹۰۰ ساله ایرانی

فیلم/حمله مردم به خطیب معترض به قوانین جدید حجاب در عربستان

فیلم/ حمله پهپادی حزب الله به اقامتگاه نتانیاهو

وضعیت اجاره بهای مسکن با تم پاییزی در تهران + جدول قیمت‌ها

آیا حصر موسوی و کروبی تمام شده است؟

سایه روشن بازار مسکن در میانه پاییز ۱۴۰۳

چرا سیاست‌های پولی انقباضی در کنترل پایدار تورم موفق نبود؟

اینفوگرافی/ شاخص گرسنگی جهانی سال ۲۰۲۴ چه می‌گوید؟

تبانی غربی_عربی علیه پاره تن ایران؛ بیانیه بی‌سابقه اروپا علیه تمامیت ارضی ایران، حاوی چه نشانه‌هایی است؟

در مجتمع گردشگری و سافاری الیمالات چه خبر است؟

واکاوی ادعا‌های تکراری درباره جزایر سه‌گانه ایرانی/ وقتی امارات شمشیر را برای ایران از رو می‌بندد

پرداخت ۱۰۰ درصدی شهریه دانشجویی پنج دهک اول بهزیستی

هشدار رئیس اتاق بازرگانی نسبت به افزایش قیمت کالا

قانون ساماندهی صنعت خودرو چقدر اجرایی شد؟

غـزه پس از سنوار؛ ترور رهبر حماس چه معنایی برای غزه، برای حماس و برای ادامه جنگ دارد؟

محمدمهدی میرباقری و خبرسازی‌ها و اظهارات عجیبش درباره جنگ؛ مصباح‌یزدی جدید یا سایه منیرالدین شیرازی؟

قیمت جدید لبنیات اعلام شد

متناسب‌سازی حقوق برای این گروه از بازنشستگان اجرا نمی شود!

رکورد تاریخی جدید برای طلای جهانی

ساعت لاکچری رامبد جوان سوژه شد + عکس

فیلم/پدیده گل یا پوچ در بیمارستان بستری شد

ناراحتی بانوان استقلالی از شکست مقابل تیم ذوب آهن

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت یحیی السنوار

فیلم/ دفتر شبکه MBC عربستان در بغداد به آتش کشیده شد

افت ادامه دار معاملات هفتگی بورس