تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

ایرانی‌ها زیر ۴۰ سالگی سکته مغزی می‌کنند!

رئیس انجمن سکته مغزی ایران می‌گوید: آمار بروز سکته مغزی در افراد زیر ۴۰ سال در ایران، ۴ برابر بیشتر از آمار ابتلا به بیماری‌ای مثل ام‌اس است.

ایرانی‌ها زیر ۴۰ سالگی سکته مغزی می‌کنند!

اقتصاد۲۴-سکته مغزی، یکی از ۳ علت اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. طبق آمار سازمان‌های جهانی، سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در سراسر دنیا دچار سکته مغزی می‌شوند که یک‌سوم آن‌ها می‌میرند.

در ایران نیز سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که ۱۵ درصد از آنان می‌میرند و حدود ۳۰ درصد زنده می‌مانند، اما تا پایان عمر گرفتار ناتوانی‌های مغزی می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه اکید دارند که اگر کسی در نزدیکی شما علائم سکته مغزی داشت، باید خیلی فوری و بدون معطلی او را به بیمارستان برسانید تا در ساعت طلایی که ۳ تا ۶ ساعت است، لخته خون از مغزش بیرون آورده شده و درمان شود. وگرنه مرگ یا ناتوانی مغزی دائمیِ او حتمی است.

چرا سکته مغزی می‌کنیم؟

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از مغز کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به مغز مختل شود. در این حالت، سلول‌های مغزی در چند دقیقه از بین می‌روند. ۸۵ درصد از حمله‌های مغزی از نوع مسدود شدن رگ هستند که اگر این حالت طولانی شود، قسمتی از مغز که خون‌رسانی به آن متوقف شده است، از بین می‌رود. چون خون و اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد و سلول‌های مغز برای همیشه از بین می‌روند.

متخصصان می‌گویند سلامت مغز به این وابسته است که اکسیژن و مواد غذایی به آن برسد؛ بنابراین بسیار مهم است که بیمار بدون هیچ تاخیری به مراکز درمانی رسانده شود. اما چه دلایلی باعث بروز سکته مغزی در بعضی از افراد می‌شود؟

به گفته متخصصان، سکته مغزی وابسته به عوامل مختلفی از جمله افزایش سن است. بعد از ۵۵ سالگی میزان بروز این عارضه ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند. متخصصان می‌گویند سن قابل دستکاری نیست و نمی‌توان مانع از افزایش آن شد، اما می‌توان با سبک زندگی مناسب، تغذیه سالم و ورزش منظم مانع ابتلا به دیابت و فشار خون بالا شد که از جمله عوامل بروز سکته مغزی هستند.


بیشتر بخوانید:آمار عجیب و غریب سکته مغزی در ایران


دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب و رئیس انجمن سکته مغزی ایران هم درباره دلایل و عوامل بروز سکته مغزی به همشهری‌آنلاین توضیح می‌دهد: غیر از ژنتیک؛ مصرف نامرتب داروها، داشتن دیابت، چاقی، اضافه وزن، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، مصرف بی‌رویه قلیان و سیگار، عدم فعالیت فیزیکی، خواب و استراحت ناکافی و همچنین آلودگی هوا همگی ریسک‌فاکتور‌های سکته مغزی هستند و از همه این‌ها مهم‌تر، فشار خون بالا یا پرفشاری خون است. درواقع مهم‌ترین علت قابل پیش‌بینی برای بروز سکته مغزی، فشار خون بالا است.

این عارضه قابل پیشگیری است؟

برخی آمار‌ها می‌گویند میزان بروز سکته مغزی در ایران ۱.۵ برابر متوسط جهانی است. یعنی اگر در جهان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سالانه ۱۰۰ سکته مغزی بروز کند، در ایران این میزان به ۱۵۰ مورد در هر ۱۰۰هزار نفر می‌رسد. با این حساب، کارشناسان می‌گویند وقوع سکته مغزی ۸۰ تا ۹۰ درصد قابل پیشگیری است.

به گفته کارشناسان اگر لایف استایل یا سبک زندگی شما (تغذیه، تحرک کافی و خودمراقبتی) مناسب باشد، احتمال بروز سکته مغزی در شما بسیار کاهش می‌یابد. کنترل فشار خون بالا و دیابت تحت نظر پزشک، کاهش مصرف غذا‌های چرب و حاوی کلسترول و چربی اشباع‌شده، ترک دخانیات، حفظ وزن مناسب، مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات، ورزش منظم، پرهیز از مصرف خودسرانه برخی دارو‌ها و ترک الکل، سبک زندگی سالمی است که پزشکان از آن یاد می‌کنند و تاکید دارند که شانس وقوع سکته مغزی را پایین می‌آورد. البته یک سری عوامل بروز سکته مغزی مثل آلودگی هوا در اختیار افراد نیست که برای در امان ماندن از آن هم شاید بتوان راهکاری پیدا کرد.

علائم سکته مغزی

مشکل در تکلم، ضعف و بی‌حسی ناگهانی در صورت و دست و پا به خصوص در یک سمت بدن، کج شدن دهان و صورت، سرگیج‌های ناگهانی، از دست دادن تعادل و مشکل در راه رفتن، ضعیف شدن دست‌ها، تار شدن دید یا اختلال در بینایی، سردرد شدید و ناگهانی با علت نامعلوم و ناتوانی در خوردن و بلعیدن غذا مهم‌ترین علائم سکته مغزی هستند و پزشکان توصیه می‌کنند که اگر این علائم را در اطرافیان خود دیدید، مبنا را بر سکته مغزی بگذارید و خیلی سریع با اوژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

به گفته متخصصان، درمان سکته مغزی در ساعت اول به مراتب موثرتر از ساعات بعدی است. در ساعت اول از هر دو بیمار که با درمان وریدی مورد مداوا قرار می‌گیرند، یک بیمار نجات پیدا می‌کند و درآوردن لخته از سر از هر ۳ بیمار باعث نجات ۲ نفر از آن‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید:۷ نکته مهم برای محافظت از خود برابر سکته مغزی


دکتر زمانی هم تاکید می‌کند که اگر فرد سکته مغزی به موقع به مراکز درمانی انتقال داده شود و همچنین به موقع مورد رسیدگی کادر درمان قرار گیرد، احتمال نجات او زیاد است و درواقع ۳۰ تا ۵۰ درصد بیماران بدون هیچ پیامد و بدون ناتوانی مغزی بهبود می‌یابند.

آمار وقوع سکته مغزی در ایران بیشتر از آمار ابتلا به ام‌اس

سکته مغزی در همه گروه‌های سنی رخ می‌دهد، اما شیوع آن در سنین بالاتر بیشتر است. دلیلش هم آن طور که رئیس انجمن سکته مغزی ایران می‌گوید، این است که انواع دمانس، افسردگی، آلزایمر، پارکینسون و ... در سنین بالا است که خیلی شیوع دارد. این بیماری‌ها باعث می‌شوند که خودمراقبتی در فرد کم شود و بنابراین سکته مغزی اتفاق بیفتد.

این متخصص مغز و اعصاب می‌گوید:، اما این دلیل نمی‌شود که سکته مغزی در جوانان رخ ندهد. اتفاقا سکته مغزی در زیر ۴۰ سالگی هم زیاد رخ می‌دهد و شیوع آن در جوانان از شیوع بیماری‌ای مثل ام‌اس خیلی بیشتر است. درواقع میزان بروز آن در میان جوانان ۴ برابر شیوع ام‌اس است. او می‌گوید: این عارضه حتی در بین ورزشکاران هم به دلیل ورزش‌های سنگینی که انجام می‌دهند، شایع است.

آمار‌ها می‌گویند ۳۰ درصد (حدود یک‌سوم) افرادی که در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰ سال دارند که این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است. برخی متخصصان با تایید این موضوع که سن سکته مغزی پایین آمده است، می‌گویند: عواملی مانند ژنتیک و آب و هوا هم در بروز این عارضه باید بررسی شوند. چراکه این دو عامل نیز در بروز سکته مغزی نقش و سهم مهمی دارند.

البته رئیس انجمن سکته مغزی ایران می‌گوید: نه آمار دقیقی از وقوع سکته مغزی در کشور وجود دارد و نه می‌توان با اطمینان گفت که سن این عارضه در کشور پایین آمده است. زمانی می‌گوید: احتمالا، چون میزان شناسایی و تشخیص موارد سکته مغزی در کشور بیشتر شده، این طور به نظر می‌رسد که آمار آن بالا رفته است. چون اطلاعات پزشکی بیشتر شده است. وگرنه ثبت دقیق آمار سکته مغزی در کشور ما وجود ندارد.

دکتر زمانی ادامه می‌دهد: ما آماری هم از وقوع این عارضه در سن زیر ۴۰ سالگی نداریم. ممکن است آمار بالا رفته باشد یا تغییری نکرده باشد، اما دقیق نمی‌دانیم. موضوع این است که در کشور ما هنوز ارزش آمار درک نشده و برایش هزینه نمی‌کنند و بیماری‌ها ثبت نمی‌شوند. آمار‌های موجود هم که در سایت‌ها می‌بینیم و می‌خوانیم، رسمی نیستند و از یک مطالعه خاصی برداشته می‌شوند. واقعیت این است که آمار رجیستری کشوری که طی آن، کلیه بیماری‌ها به وزارت بهداشت گزارش شود و همه بیماری‌ها ثبت شوند، نداریم.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ استقرار نیروی‌های نظامی فرانسه در خاورمیانه

عکس / جادوی رنگ‌های پاییزی در روستای یبارک شهریار

عکس/ حک نام ایران بر روی یک مهر ساسانی حدود ۱۴۰۰ سال پیش

عکس/ سرمربی‌های خارجی تاریخ باشگاه استقلال

عکس/ معماری حیرت انگیز کاخ گلستان در دوران قاجار

عکس/ حداقل حقوق کارمندان ۵۰ سال پیش چقدر بود؟

عکس/ استوری جنجالی علیرضا بیرانوند بعد از جریمه ۲ میلیاردی

عکس/ حک نام خلیج فارس بر روی سنگ قبر سربازان آمریکایی

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کیفر خواست زینب موسوی صادر شد

عکس/ الناز شاکردوست با گریمی و استایلی متفاوت

عکس/ کشف یک هزار ۶۲۰ سکه تقلبی دوره ساسانی در ایلام

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ علی شادمان و مادرش در بچگی

اثر مستقیم بحران‌های خاورمیانه بر بازار‌های ایران؛ از طلا و ارز تا بورس/ فرمول‌های عجیب اقتصادخوانده‌ها برای درمان اقتصاد بیمار ایران

عکس/ نچرال مثل فاطیما بهارمست

عکس/ بیم از تبدیل شدن خانه السنوار به یادمان

اسرائیل: وارد مرحله جدیدی از جنگ می‌شویم

ترس گل محمدی از کمیته انضباطی

قیمت دندان کشیده چند؟

فیلم/ لحظه کشته شدن فرمانده ارتش اسرائیل

 شخصا با ساخت مسکن کوچک متراژ موافقم

۵۸۰ سال پول جمع کن تا خانه بخری

درخواست روزنامه‌نگاران و هنرمندان برای توقف اجرای حکم دو روزنامه‌نگار

داده های واقعی در مورد بیماری  و درمان ها، فقط در هیلیفا

اظهارات نادمانه علیرضا بیرانوند

فیلم/ بازسازی نحوه شهادت یحیی سنوار

سهرابیان پس از تتوی جنجالی!

دکتر بهشتی‌نژاد: افزایش سرمایه از اولویت‌های کاری هیأت مدیره جدید

مدیرعامل بانک رفاه کارگران شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت

فیلم/توصیه هادی چوپان به ایرانیان

طرح تسهیلاتی «میز کارگزاری» بانک رفاه کارگران بازنگری و تمدید شد

طرح «ارمغان» بانک رفاه کارگران بازنگری و تمدید شد

اسامی برگزیدگان شهریور ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح «امید رفاه» بانک رفاه کارگران اعلام شد

استانداران خوزستان و لرستان معرفی شدند + سوابق

برندگان قرعه‌کشی جشنواره میلاد رفاه بانک رفاه کارگران مشخص شدند

ترکیب و تعداد نهایی جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک رفاه کارگران اعلام شد

استاندار جدید تهران منصوب شد

کرباسچی: دولت از انتصابات خود پشیمان خواهد شد

پذیرندگان برتر تیر و مرداد ماه طرح «پذیرنده‌شو» بانک رفاه کارگران مشخص شدند

عکس/حمایت معصومه ابتکار از دو روزنامه‌نگار

بانک رفاه کارگران؛ بانک پیشرو در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه

مهدوی کنی محبوب جریان‌های سیاسی بود

برندگان جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک رفاه کارگران مشخص شدند

وکالتی کردن حساب مشتریان بانک رفاه کارگران برای شرکت در طرح عرضه خودرو‌های وارداتی

این خودرو‌ها مشمول مالیات شدند

سامانه موبایل بانک رفاه نسخه اندروید به‌روزرسانی شد

پذیرندگان برتر شهریور ماه طرح «پذیرنده‌شو» بانک رفاه کارگران مشخص شدند

عکس/ عقدکنان شهید یحیی سنوار

طرح تسهیلاتی «جهش مهر سلامت» بانک رفاه کارگران تمدید شد

پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند از مرز ۱۳۲ همت گذشت

عکس/ زنی که همه طلاهایش را به مقاومت بخشید

پیگیری ویژه موضوعات راهبردی سازمان تأمین اجتماعی

طرح «کرامت» بانک رفاه کارگران تمدید شد

مشاور جدید وزیر ارتباطات کیست؟

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

به نکات امنیتی در استفاده از کارت‌های بانکی دقت کنید

عکس/ اسرائیلی مشهور در حال فرار

خرید آسان خودرو‌های وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت

تمرکز بر بازار سرمایه، از اولویت‌های بانک تجارت است

خروج دومین زندان از کرج

کشورهایی که درآمد یوتیوب از آنها بیشتر است!