تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

حزب‌الله صنایع نظامی اسراییل را هدف قرار داد

بر اساس گزارش‌های اولیه مقر پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حملات متجاوزانه رژیم اسراییل به برخی پایگاه‌های هوایی ایران در سه استان کشور در ساعت ۲ بامداد خسارات اندکی به جای گذاشته است؛ همچنین با استناد به گزارشات رسمی که توسط مقامات مسوول در این رابطه منتشر شده است در خلال این حملات تجاوزکارانه صرفا سیستم‌های رادار هدف قرار گرفتند که به سرعت ترمیم شدند.

انفعال اسراییل

اقتصاد۲۴-همزمان با تهاجمات رژیم اسراییل، عراق و سوریه نیز هدف حملات هوایی این رژیم قرار گرفته‌اند که بنا بر (ادعای) مقامات اسراییل به دنبال هدف قرار دادن مواضع ایران، حریم و تمامیت ارضی این کشور‌ها نیز نقض شد. گفتنی است طی اطلاعیه اولیه‌ای که ستاد کل نیرو‌های مسلح در این زمینه صادر کرده است، رژیم صهیونیستی با استفاده از حریم هوایی که در اختیار ارتش امریکا در عراق در یکصد کیلومتری مرز‌های ایران قرار داشت، با توسل به تعدادی موشک دوربردِ هواپایه به ایران حمله کرد.

این در حالی است که به ادعای برخی رسانه‌ها ساعاتی قبل از آغاز تهاجمات رژیم اسراییل به پایگاه‌های ایران وزرای دفاع امریکا و رژیم صهیونیستی با یکدیگر تماس تلفنی داشته‌اند. یک مقام کاخ سفید نیز در این زمینه ادعا کرده که ایالات متحده در این حملات دخالتی نداشته، اما جو بایدن رییس‌جمهور امریکا در حین وقوع حملات در جریان آن قرار گرفته است. همزمان با انتشار این اخبار، ادعایی نیز مطرح شده که رژیم اسراییل تهران را در جریان حملات خود از طریق کشور ثالثی قرار داده است.

این گزاره توسط مقامات رژیم اسراییلی به چالش کشیده شده و این بازیگر چنین ادعایی را غیرواقعی خواند. تهران نیز، اما انجام این تجاوزات را بدون حمایت امریکا غیرممکن می‌داند. این موضوع در واکنش‌هایی که توسط مقامات رسمی ایران منتشر شده، مشهود است. تهران همچنین پاسخ به ماجراجویی رژیم صهیونیستی را قطعی می‌داند. گفتنی است بعد از پایان عملیات تجاوزکارانه رژیم اسراییل لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در گفتگو با رسانه پنتاگون (مدعی شد) ایران نباید اشتباه کند و به حملات اسراییل پاسخ دهد و این باید پایان چرخه باشد. این در حالی است که او پیش از این ادعا کرده بود تهران مرتکب اشتباهی نشود؛ این در حالی است که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل پاسخ به رژیم صهیونیستی را حق مشروع و قانونی ایران اعلام کرده است. گفتنی است سایر کشور‌ها به ویژه شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس ایران را به خویشتنداری به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای پایان تنش‌ها دعوت کرده‌اند.

واکنش‌های دیگر اعضای منطقه به حمله تجاوزکارانه اسراییل در حالی ادامه داشت که همزمان مقاومت اسلامی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از اهداف حیاتی اسراییل در بلندی‌های جولان را هدف حملات پهپادی‌اش قرار داده است. این گروه مقاومت همچنین صراحتا اعلام کرد که عملیات خود را برای نابودی بمب‌های سنگرشکن رژیم صهیونیستی با سرعتی بیشتر نیز ادامه خواهد داد. تشدید تنش‌ها در نقاط مختلف منطقه در حالی اوج می‌گیرد که تهاجم اخیر رژیم اسراییل به بیت لاهیه نیز واقع در شمال غزه نزدیک به ۷۰ نفر را به شهادت رسانده است.

در پی تشدید حملات اسراییل حماس نیز اعلام کرده است این جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان با هدف به چالش کشیدن ملت ما و در چارچوب آنچه طرح جنایتکارانه «ژنرال‌ها» برای آوارگی مردم و تخلیه شمال خوانده می‌شود، صورت می‌گیرد. گفتنی است «طرح ژنرال‌ها» طرحی است که طبق آن ارتش اشغالگر اسراییل شمال غزه را به وسیله جاده و محور «نیستاریم» واقع در جنوب شهر غزه، به دو بخش تقسیم می‌کند و تلاش دارد ۴۰۰ هزار ساکن شمال غزه را به سمت مناطق جنوبی تبعید کند. حمله تجاوزکارانه رژیم اسراییل به ایران در رسانه‌های مختلف بازتاب یافته و بسیاری از تحلیلگران در تلاشند تا با لحاظ کردن کنش احتمالی تهران معادلات خاورمیانه را پیش‌بینی کنند.

در همین راستا روزنامه اعتماد تلاش داشته تا به اختصار به برخی تحلیل‌ها اشاره داشته باشد. همزمان برخی منابع عبری مدعی شدند که یک دستگاه کامیون در تقاطع گلیلوت در نزدیکی مقر موساد در تل‌آویو ده‌ها نفر را زیر گرفته که تا این لحظه ۴۰ نفر در این حادثه زخمی شدند. مجروحان حادثه امنیتی در تل‌آویو نظامی هستند. گفته می‌شود حال برخی مجروحان وخیم است. همزمان حزب‌الله لبنان نیز از حمله پهپادی به شرکت صنایع نظامی «یودیفات» اسراییل در جنوب شرق عکا خبر داد. گفته می‌شود چهار نفر در این حمله زخمی شدند.

میدل ایست‌ای: علی واعظ: ایران گزینه‌های متعددی دارد، تهران به دنبال تنش نیست

میدل ایست‌ای طی گزارشی در رابطه با ابعاد مختلف تهاجم تجاوزکارانه رژیم اسراییل به برخی مرکز نظامی ایران پرداخته و به نقل از علی واعظ تلاش کرده تا چشم‌اندازی ادعایی از آینده خاورمیانه ترسیم کند. علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در این رابطه به میدل ایست‌ای گفت: اقدام متجاوزانه رژیم اسراییل شاید در قیاس با ماجراجویی پیشین این بازیگر در ماه آوریل وسیع‌تر بود، اما فارغ از لفاظی‌های تل‌آویو، اسراییل از موضع ادعایی‌اش در باب هدف قرار دادن زیرساخت‌های کلیدی یا تاسیسات هسته‌ای و نفتی عقب‌نشینی و به هدف قرار دادن برخی اهداف نظامی بسنده کرد. این تحلیلگر همچنین در ادامه تحلیل خود به وب‌سایت میدل ایست‌ای گفته است سوال اصلی اکنون این است که اولا آیا حمله تجاوزکارانه اسراییل به‌طور کامل انجام شد و ثانیا آیا تهران به ماجراجویی اخیر این بازیگر پاسخ خواهد داد یا نه. 


بیشتر بخوانید:اسرائیل وارد جنگ گسترده علیه ایران نمی‌شود و از روش جنگ مینیاتوری استفاده می‌کند/ مساله ایران در آمریکا نیست، بلکه در تهران است/ مذاکره با ترامپ نتیجه بخش‌تر از مذاکره با دموکرات‌هاست


به بیانی دیگر آیا تهران ممکن است در پاسخ به این حمله تجاوزکارانه پاسخی محکم‌تر دهد؟ به گفته علی واعظ، ایران گزینه‌های متعددی برای پاسخ دارد. ایران این توان را دارد تا بار دیگر اهداف اسراییل را هدف حملات خود قرار دهد، هر چند در این میان ممکن است متغیرهایی، چون برقراری آتش‌بس در غزه موجب شود تا ایران فعلا پاسخ مشروع خود را به تعویق بیندازد، چراکه خواهان تنش نیست. علی واعظ در پایان گفت‌وگوی خود با میدل ایست‌ای مدعی شد: ایران این توان را دارد تا به‌طور غیرمستقیم از طریق متحدانش در منطقه (محور مقاومت مستقر در عراق، سوریه، لبنان و یمن)، اسراییل را بیش از آنچه هست تحت فشار بگذارد. بالاخص آنکه در شرایط کنونی این بازیگر در دو جبهه غزه و لبنان گرفتار شده و قادر نیست در چند جبهه دیگر قرار بگیرد. واعظ در ادامه ادعا کرد: این گزاره نیز محتمل است که ایران منافع ایالات متحده در خاورمیانه را هدف قرار دهد؛ احتمالی که فعلا برجسته نیست، اما در صورت وقوع، دامنه تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.

شورای آتلانتیک: عدم قطعیت‌ها اسراییل را از پا می‌اندازد

شالوم لیپنر یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک فعال در عرصه امنیت خاورمیانه با انتشار یادداشتی مدعی شد: حمله محدود اسراییل مهار شده، با این همه فعلا پیش‌بینی درباره آینده خاورمیانه زود است. با این همه آنچه نمی‌توان انکار کرد، رویکرد دولت بایدن در ارتباط با اسراییل است، کابینه اسراییل فارغ از نسخه‌های رادیکالی که بدان‌ها متوسل می‌شود، در ارتباط با ایران به حمایت‌های ایالات متحده نیازمند است، این اهرم فشاری است که در اختیار دولت امریکا قرار دارد تا بدین طریق بتواند این بازیگر را مهار کند.

هالی داگرس، دیگر تحلیلگر این مرکز مطالعاتی با استناد به فیلم‌ها و تصاویری که بعد از حمله محدود اسراییل به ایران منتشر شد، نوشت: نخستین ساعات ابتدایی در ایران نشان داد که حمله اسراییل در سطحی پایین انجام شده و به هیچ عنوان زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار نداده است. از همین رو می‌توان گفت که اسراییل این توان را نداشت تا توان و قدرت بازدارندگی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. با این همه داگرس مدعی است، پیش‌بینی معادلات خاورمیانه به این راحتی ممکن نیست، چراکه هرگونه محاسباتی بالاخص از جانب اسراییل می‌تواند معادلات حاکم را بار دیگر تغییر دهد.

کریستین فونت رز، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در باب تحولات اخیر به شورای آتلانتیک گفت: حمله محدود اسراییل به ایران نشان داد که این بازیگر توانایی رویارویی با تهران بدون حمایت ایالات متحده را ندارد. به ادعای این تحلیلگر، در چنین شرایطی اسراییل ابتدا ناچار است تا بر جبهه غزه و لبنان متمرکز شود و در وهله دوم چرخه انتخابات امریکا را به تماشا بنشیند. عدم قطعیت‌ها درباره نتایج کارزار ریاست‌جمهوری و ترکیب سنا پس از ۵ نوامبر، اسراییل را سرگردان‌تر نیز خواهد کرد. این تحلیلگر در ادامه مدعی شد: سرگردانی و بلاتکلیفی اسراییل موجب خواهد شد تا اعراب نیز تسلیم رویکرد دیپلماتیک عباس عراقچی شده و از اسراییل فاصله بگیرند.

وال استریت ژورنال: شاهین‌های جنگ‌طلب شکست خوردند

نشریه وال استریت ژورنال با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به مواضع تهران مبنی بر اینکه حق دفاع مشروع برای ایران محفوظ است به نقل از صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس مدعی شد: «شواهد نشان می‌دهد حمله اسراییل محدود بوده و همین مقوله به ایران دست بالا می‌دهد.» با این حال به ادعای گروهی از ناظران فارغ از اینکه ایران از چه رویکردی پیروی کند، خطای محاسباتی می‌تواند خاورمیانه را بار دیگر در آستانه رویارویی تمام عیار قرار دهد. وال استریت ژورنال در ادامه یادداشت خود مدعی شد، در شرایط کنونی ایران و اسراییل از رویارویی در سایه و منطقه خاکستری خارج شده‌اند و همین مقوله معادلات خاورمیانه را متاثر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:افزایش شهدای حمله اسرائیل به ایران+ عکس


این نشریه در ادامه مدعی شد، در شرایطی که تمامی بازیگران تلاش داشتند تا دامنه جنگ از غزه فراتر نرود، اما ماجراجویی‌های تل‌آویو موجب شده تا خاورمیانه جنگ در لبنان و رویارویی اسراییل با ایران را تجربه کند. این نشریه در ادامه یادداشت ادعایی‌اش آورد، حمله محدود اسراییل در شرایطی انجام شد که میانجیگران امریکایی و قطری در تلاش هستند تا زمینه را برای دور تازه رایزنی‌ها جهت برقراری آتش‌بس در غزه هموار سازند، گزاره‌ای که به ادعای ناظران ممکن است موجب شود تا ایران جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها، پاسخ احتمالی و مشروع خود به اسراییل را متوقف کند. وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران آورد، تندرو‌ها و چهره‌های رادیکال در کابینه اسراییل (شاهین‌های اسراییلی) به دنبال رویارویی تمام عیار بودند، اما حمله محدود اسراییل موجب شد تا میانه‌رو‌ها حرف خود را به کرسی نشانده و دامنه تنش‌ها را مهار کنند. به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی فشار‌های دولت بایدن بر نتانیاهو نیز بی‌تاثیر نبود.

زیباکلام در ادامه آورد: اسراییل نمی‌خواست دست به حمله‌ای بزند و در موقعیتی قرار بگیرد تا ناچار باشد پاسخ متقابلی را تحمل کند. علی فتح‌الله‌نژاد، مدیر آلمانی-ایرانی و موسس مرکز خاورمیانه و نظم جهانی مستقر در برلین در گفتگو با وال استریت ژورنال نیز مدعی شد: شرایط خاورمیانه طبیعتا تلاش‌های مسعود پزشکیان، چهره میانه‌رویی که خواهان تنش‌زدایی با غرب و عبور از تحریم‌ها با توسل به اهرم‌های دیپلماتیک است را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به ادعای این تحلیلگر، رویارویی‌های اخیر میان تهران و تل‌آویو طبیعتا فرآیند تنش‌زدایی با غرب را به شکلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان گروهی از ناظران مدعی‌اند، تهران و تل‌آویو امروز به دنبال افزایش توان بازدارندگی‌شان هستند.

در همین راستا انیسه بصیری‌تبریزی، کارشناس ابوظبی در امور ایران مدعی است، تهران ممکن است پاسخی مستقیم به اسراییل دهد. گزینه دوم حمله قدرتمندتر مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن به اسراییل خواهد بود. به ادعای این تحلیلگر، تحقق گزینه دوم محتمل‌تر است. در همین راستا گروهی بر این باورند که این پاسخ احتمالی به اسراییل به گونه‌ای خواهد بود تا تل‌آویو جسارت برداشتن گام بعدی را نداشته باشد. در همین راستا محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران براین باور است که «بازدارندگی ایجاد می‌شود تا رژیم اسراییل دوباره برای حمله به ایران تلاش نکند». بدین طریق اسراییل هم در حمله شنبه صبح شکست خورد و هم منفعل خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

ارز بریکس چیست و چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟/ در صورت ورود ارز بریکس سرمایه‌گذاران چگونه از سرمایه خود محافظت کنند؟

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

افزایش شهدای حمله اسرائیل به ایران+ عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

رضا بیک ایمانوردی کیست و مهمترین آثارش کدامند؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

بررسی حمله اسرائیل به ایران و واکنش‌های پس از آن

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام همسایه بیشترین کالای ایرانی را خریدند؟ + عکس

سه‌چهارم مخازن ۲۲ سد مهم کشور خالی است+ جدول

در مورد جنگنده اف ۳۵ لایتنینگ چه می‌دانید+ عکس

آمار نگران کننده سکته مغزی در ایران

فیلم/ صحبت‌های تلخ مرجانه گلچین درباره مادر نشدنش

تکذیب خبر شلیک ۶۰۰ موشک توسط اسرائیل

فیلم/ خوانندگی سپند امیرسلیمانی در شام ایرانی

فیلم/ حمله رحیم پور ازغدی به سلبریتی‌ها

محمدرضا گرایی حذف شد

رنو فیفتی؛ مهندسی مدرن با عناصر نوستالژیک + عکس

عکس/ استوری جدید و کنایه آمیز سپهر حیدری

تبدیل ارز چند نرخی به دو نرخی

فیلم/شبیه‌سازی لحظه شهادت یحیی سنوار با هوش مصنوعی

حمله اسرائیل به ایران و ۳ سوال درباره آینده جنگ

آمار عجیب سردار آزمون در شباب الاهلی

ستاره پرسپولیس رفتنی شد؟

فیلم/ محسن تنابنده در پشت صحنه «پایتخت» اخلاق ندارد!

میزبان بازی سپاهان و شارجه مشخص شد

باخت سنگین محمدرضا گرایی در گام اول

مدیرعامل پرسپولیس نقره داغ شد

قیمت عجیب بلیت بازی پرسپولیس و استقلال

وضعیت کاپیتان تراکتور برای بازی با استقلال

ادعای میلیاردی درباره فروش سوالات کنکور

استوری سردار آزمون به زبان عربی+ عکس

فیلم/چه تعداد موشک اسرائیل به ایران شلیک شد؟

فیلم/لحظه عجیب سرقت خودرو با قلدری و چاقوکشی در ملارد

رقم یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟

دلار تا پایان سال به کدام سو می‌رود؟

اینفوگرافی/عجیب‌ترین مهریه‌هایی که در ایران ثبت شده

دو سوال از شهردار تهران در شورای شهر

فیلم/صدای سعید کنگرانی برای همیشه خاموش شد

سیاست آزاررسانی امارات به ایران در قبال جزایر سه‌گانه؛ ابوظبی هیچ مدرکی برای ادعایش ندارد

بازار طلا و سکه به کدام مسیر می‌رود؟

فیلم/ پرسش صریح یک خبرنگار درباره رفتار روسیه بعد از حمله اسرائیل به ایران

عکس/ کاهش شهریه دانشجویان علوم پزشکی آزاد

بهروز وثوقی کیست و چرا محبوب شد؟

فیلم/اظهارات تند و تیز احمدی نژاد درباره روز کوروش

عکس / زن نوازنده ویولون در یک کنسرت تهران حدود ۳۰ سال پیش

فیلم/ صحبت‌های محسن شریفیان در دفاع از خلیج فارس و ایران

عکس/خوشحالی رابعه اسکویی از مترو گردی

تعداد افغان‌های اخراجی از ایران اعلام شد

کشف لاشه توله پلنگ در پارک ملی ساریگل اسفراین

فیلم/ اینجا ابوموسی جنوبی‌ترین نقطه ایران است

ورود اتباع افغان به ایرلاین‌های ایرانی محدود شد

گزارش بورس امروز دوشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۳

برداشت طلای سبز از طارم

خبر مهم مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

عکس/ سنگ‌نگاره کوروش بزرگ در پاسارگاد

فیلم/استوری محسن چاووشی برای شهیدان ارتش

حسین گیل کیست و چرا دیگر بازی نکرد؟