تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۳

آمار عجیب از تردد خودرو‌های بدون بیمه در کشور

از تعداد ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در تردد کشور فقط ۲ میلیون دستگاه دارای بیمه‌نامه شخص ثالث است و همچنین ۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که بیمه ندارند.

اقتصاد ۲۴-از تعداد ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در تردد کشور فقط ۲ میلیون دستگاه دارای بیمه‌نامه شخص ثالث است و همچنین ۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که بیمه ندارند.

بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وسایل نقلیه‌ای که بیمه نامه شخص ثالث ندارند، نباید کارت و سهمیه سوخت دریافت کنند یا از خدمات صدور سند و پلاک برای آن‌ها خودداری شود.

در قانون بیمه شخص ثالث آمده است: ماده۴۸ـ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خودداری کند.

تبصره ـ بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.

بر اساس اطلاعات واصله از صندوق تامین خسارت‌های بدنی، از ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور، کمتر از ۲ میلیون دستگاه دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند.

به گفته سردار هادیان‌فر تا دو سال قبل ۵.۵ میلیون گواهی‌نامه موتور در کشور صادر شده بود، برآورد می‌شود تا کنون ۶ میلیون گواهینامه موتور صادر شده باشد.

یک کارشناس در مورد این که علی جباری مدیر عامل بیمه ایران که گفته مهمترین دلیل عدم خرید بیمه نامه توسط موتور سواران این است که گواهینامه ندارند، بیان داشت، درصد قابل توجهی از موتورسواران به خاطر نداشتن گواهینامه بیمه ندارند،، اما همه دلیل این مساله نیست، پلیس با طرح گواهینامه آسان طرحی دارد که فرد متقاضی صبح برای دریافت گواهینامه موتور می‌رود و با قبولی در آزمون، عصر گواهی نامه می‌گیرد.

وی بیان داشت، دلیل اقتصادی که برای خودداری موتورسواران از بیمه نامه اعلام می‌شود، این هم درست نیست، زیرا بیمه‌نامه موتور در مقابل پوشش بیمه ۱.۲ میلیارد تومانی دیه، رقم ناچیزی در حدود ۱.۵ میلیون تومان است و فشار زیادی به موتورسواران وارد نمی‌شود، یعنی روزانه ۵۰۰۰ است.

به گفته کارشناسان، بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت سوخت، کارت و سهمیه سوخت موتور‌هایی که بیمه ندارند، را باید حذف شود. این اقدامی برای رفع ناترازی سوخت با سیاست غیر قیمتی است.

به گفته کارشناس، تفاوت هزینه یک موتور سوار در داشتن کارت سوخت یا نداشتن آن، با تفاوت بنزین ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی ماهانه ۲۵ لیتر ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است.

به گفته کارشناس، قرار بود اطلاعات بیمه مرکزی، ستاد سوخت و پلیس راهور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متصل شوند، اما این سامانه هنوز وصل نشده است.

بر اساس آمار بیمه مرکزی، ۲۶ تا ۲۷ میلیون خودرو در کشور داریم که ۲۳ تا ۲۴ میلیون بیمه نامه صادر شده و حدود ۲ میلیون خودرو سواری بدون بیمه در کشور تردد می‌کنند.

موتور سواران با خرید بیمه نامه شخص ثالث خود را در مقابل حوادث و هزینه‌های سرسام آور پوشش دهند که در صورت بروز تصادف، از زندگی ساقط می‌شوند. با خرید قسطی بیمه نامه که حداکثر ۱.۵ میلیون تومان در سال هزینه دارد، می‌توانند پوشش بیمه‌ای پرداخت خسارت تا ۱.۲ میلیارد تومان داشته باشند.

از طرفی داشتن با بیمه نامه ثالث می‌توانند کارت سوخت داشته باشند و از مزایای بیمه این است که به راحتی می‌توانند تعویض پلاک و سند رسمی داشته باشند.

دولت هم با راه‌اندازی سامانه آنلاین بیمه و گواهینامه و کارت سوخت می‌تواند کارت‌های سوخت موتور‌هایی که بیمه ندارند را قطع کند و گامی برای کاهش مصرف و رفع ناترازی بنزین بردارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ چرا آمریکا به جنگ تیک تاک TikTok رفت؟

عکس/ قاب صمیمی طلا، قربان، حشمت‌خان و ثریا در پشت صحنه سریال سوجان

عکس/ وضعیت محبوبیت ترامپ در زمان بازگشت به کاخ سفید

مقایسه تکان دهنده بازار مسکن ایران و عربستان/ دوره انتظار خرید مسکن در عربستان سعودی فقط ۳ سال

فیلم/ نقض آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی در غزه

عکس/ نمایی از شرق تهران در دوره قاجار ۱۳۳ سال پیش

فیلم/ حضور سردار قاآنی در مراسم آیین تقدیر از پزشکان

فیلم/ ارتش اسرائیل از شمال غزه عقب‌نشینی کرد

عکس/ رئیس قوه قضائیه در منازل شهیدان رازینی و مقیسه

مراسم تحلیف ترامپ چگونه برگزار خواهد شد؟

عکس/ گردشگران آمریکایی ۵۰ سال پیش در نقش رستم مرودشت

فیلم/ استقرار پلیس فلسطین محمود عباس در سرتاسر غزه

فیلم/ بارش برف شدید در ولنجک تهران

عکس/ ابهت و زیبایی دماوند از فراز ابر‌ها

ساعت بازی استقلال مقابل شمس‌آذر مشخص شد

عکس/ بعد از TIKTOK، کپ کات هم در آمریکا از دسترس خارج شد

اعلام زمان شارژ سهمیه بنزین بهمن ماه

فیلم/ جشن خیابانی اعلام آتش بس در غزه

زمان بازگشت ستاره مصدوم استقلال

معامله ۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن انواع محصول در بورس کالا

قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه ؛ امضای معاهده با همسایه بدعهد/ آیا روس‌ها این بار به عهد خود وفا می‌کنند؟

سوء‌استفاده از کریم باقری در پرسپولیس

جدیدترین ارقام از بازار اجاره مسکن در تهران + جدول

فیلم/ جاده چالوس برفی شد

فیلم/ ورود ترامپ و خانواده به واشنگتن برای مراسم تحلیف

شاه ماهی پرسپولیس در راه استقلال؟

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در جنوب تهران/ قیمت مسکن از ابوذر و شادآباد تا خانی آباد و نعمت آباد + جدول

توقف قیمت دلار در محدوده امن

فیلم/ شادی شهروندان غزه پس از اعلام آتش‌بس

آغاز اجرای توافق آتش‌بس در غزه

فیلم/ وضعیت معابر در صبح برفی پایتخت

جدیدترین رقم اجاره خانه در قرچک ورامین + جدول

رونمایی ترامپ از ارز دیجیتال اختصاصی‌ خود

فیلم/ مصرف گاز در تهران به ۱۱۲ میلیون مترمکعب رسید

هوای تهران امروز تا کی برفی است؟

شرط و شروط تازه برای ریزش قیمت دلار!

عکس/ بازگشت اهالی غزه با پای پیاده به خانه‌هایشان

آموزش فرار مالیاتی به افغان‌ها + ویدئو

خسارت‌های مخالفت با کرسنت؛ از جریمه ۱۸ میلیارد دلاری تا دود شدن ۲۵ میلیارد دلار گاز و حالا توقیف ساختمان شرکت ملی نفت

اصرار دوباره شریعتمداری به بستن تنگه هرمز

آخرین مهلت وکالتی کردن حساب متقاضیان طرح ایران خودرو اعلام شد

تیک تاک TikTok در این کشور‌ها ممنوع شد

حراج سکه‌های ضرب ۱۳۸۶ فردا برگزار می‌شود

تکلیف نامشخص واریز یارانه نقدی دی ماه ۱۴۰۳

پیش‌بینی کلیدی درباره روند بازار بورس در روزهای آینده

پیش‌بینی عجیب قیمت خودرو با بازگشت ترامپ

هشتاد و سومین حراج شمش طلا امروز برگزار می‌شود

رقابت برخی فودبلاگر‌های ایرانی برای خوردن آبزیان حرام گوشت

شوک ترامپ؛ بررسی سناریو‌های محتمل پیش روی اقتصاد ایران

ثبات در بازار طلا و سکه؛ آرامش قبل از طوفان یا تداوم تثبیت قیمت‌ها؟