تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
گشتی در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت خرید کالا و خدمات

سامانه‌ای که سامان ندارد

در شرایطی که برخی از فروشگاه‌ها و مراکز توزیع به‌دلیل نا‌آگاهی مردم از قیمت‌ها اقدام به‌گران فروشی و سوءاستفاده می‌کنند، یکی از وظیفه‌های سازمان‌های مسئول، اعلام شفاف و بهنگام قیمت کالا و خدمات است.
تورم
اقتصاد24- قائم مقام وزیر صمت هم در این باره می‌گوید: «ابتدایی‌ترین حقوق مصرف‌کننده دانستن نرخ قیمت‌ها است.» برهمین اساس، رئیس جمهوری دو سال قبل دستور راه‌اندازی سامانه‌ای را داد که قیمت‌ها به‌صورت شفاف به مردم اعلام شود. سرانجام هفته قبل، سامانه‌ای با عنوان«سامانه قیمت کالا و خدمات» راه‌اندازی شد، اما گشتی در این سامانه نشان می‌دهد که قیمت همه کالاهایی که در سبد مصرف خانوارها است، دیده نشده و از کل قیمت کالاها فقط 9 کالا در آن درج شده که شماری از آن هم نامه مصوبه است و فقط قیمت یک کالا (روغن)درج شده است. به‌نظر می‌رسد که هنوز پایگاه مزبور به آنچه رئیس جمهوری مد نظر داشت بسیار فاصله دارد و مرجع قیمت در بازار نیست.چیزی شبیه به«پر از خالی.»

سامانه‌ای برای 9 مصوبه


یکی از مشکلاتی که ماه‌های گذشته مردم با آن مواجه بودند و اکنون نیز در برخی از مواقع شاهد آن هستند، نوسان قیمت برخی از کالاها است. این کالاها شاید از سوی کارخانجات با تغییر قیمتی روبه‌رو نشود، اما در برخی از مراحل عرضه، قیمت‌ها مخدوش یا برچسب قیمتی جدید روی کالا نصب می‌شود، بروز چنین سوء‌استفاده‌ها و اعتراضات مردمی سبب شد تا سامانه قیمت کالا و خدمات راه‌اندازی شود.

حال در این سامانه قرار است، قیمت تمام کالاها آورده شود تا مردم بدانند با چه نرخی باید مایحتاج خود را خریداری کنند.
بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در این سامانه از میان تمامی کالاها قیمت 9 کالا آمده و تنها برای روغن با توجه به اسم برند قیمت گذاری‌ها مشخص شده و در مورد سایر کالاها تنها به درج مصوبه دولت اکتفا شده است. در این سامانه به غیر از ریز قیمت روغن می‌توان مصوبه قیمت مرغ، گندم، نان، تخم مرغ، لبنیات، شیرخام، آرد و قندوشکر را دید.

در قیمت تخم مرغ مصوبه ابلاغیه 10 مهرماه سال 96 آمده که قیمت هر کیلو تخم مرغ برای مصرف‌کننده 5200 تومان تعیین شده است. بعد از این مصوبه بارها قیمت تخم مرغ تغییر کرد و البته چند روز پیش هم بعد از سپری کردن روزهای گرانی با افت قیمت مواجه شده است. در حال حاضر قیمت یک بسته تخم مرغ 20عددی حدود 15 الی 17 هزار تومان است.

درباره قیمت مرغ هم مصوبه 29تیرماه سال‌جاری آمده که هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم 12900تومان است، اما در این قسمت قیمت گوشت قرمز نیامده است. در سال‌های گذشته تنها مرغ باز کیلویی به فروش می‌رسید ولی چند سالی است که مرغ و گوشت بسته‌بندی در سطح وسیع در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود از این‌رو ضروری است که در سامانه قیمت کالا و خدمات قیمت انواع گوشت و مرغ بسته‌بندی شده بیاید.

از شکر دولتی تا شکر آزاد


در مورد کالای قند و شکر که در ماه مبارک رمضان جزو کالاهای اساسی کمیاب کشور بود و با واردات انبوه آن که طبق آخرین آمار از 600 هزار تن گذشته است بازار شکر آرام شد. در سامانه قیمت کالا و خدمات مصوبه قیمت 3شهریورماه سال 97 آمده شکر درب کارخانه 3000 تومان، شکر فله برای مصرف‌کننده 3400 تومان و شکر بسته‌بندی 900 گرمی 4000 تومان است. این قیمت‌ها در شرایطی است که شکر بسته‌بندی کارخانه‌ها متفاوت است و حتی در برخی از بسته ‌بندی‌ها شکر به حدود 10 هزار تومان هم رسیده است.

کدام قیمت ملاک باشد؟


خریداران لبنیات هم هنوز نمی‌توانند از طریق سامانه قیمت کالا و خدمات قیمت لبنیات را ببینند. در این سامانه قیمت مصوب (22 خرداد 98)
شیر، ماست و پنیر ساده آمده است. این قیمت‌ها در شرایطی عنوان شده که قیمت محصولات لبنی در بازار گرانتر است. البته این قیمت‌ها از سوی کارخانه‌ها با نوسان روبه‌رو شده است. در مصوبه‌ای که در سامانه یاد شده آمده شیر کم چرب 4900 تومان، نیم چرب 5000 تومان و پرچرب 5300 تومان است. ماست کم چرب 900 گرمی هم در این مصوبه 5300 تومان و پرچرب 5800 تومان و پنیر معمولی 400 گرمی هم 4100 تومان است. این قیمت‌ها در شرایطی است که شیر کم چرب کمتر از 5500 تومان از برندها نمی‌توان یافت و ماست کم چرب هم 6000 تومان است. با توجه به فاصله قیمتی مصوب و کارخانه این سؤال باقی است که مردم کدام قیمت را باید ملاک خرید خود قرار دهند؟ آیا مصوبه را بپذیرند یا قیمت‌هایی که روی کالاها حک
می‌شود.

نان از سامانه تا سطح شهر


کالای دیگری که در سامانه قیمت کالا و خدمات آمده‌ نان است. در این سامانه قیمت نان سطح شهر قید نشده و طراحان سایت تنها مصوبه دولت(قیمت نان دولتی در تمام استان‌ها) را در آن بارگذاری کردند. با استناد به اعداد آمده در سایت قیمت نان (معیار تهران) لواش 210 تومان، سنگگ سنتی 800 تومان، تافتون سنتی 400 تومان و بربری 650 تومان است. اما در سطح شهر به سختی می‌توان نانوایی را پیدا کرد که با قیمت مصوب دولت نان عرضه کند. خوشبینانه قیمت نان بربری 1000 تومان، سنگک 1000، تافتون سنتی 450 تومان و لواش 250 تومان است. نان، نانوایی‌های آزاد پز هم که معیار و خط کشی برای قیمت‌گذاری آنها وجود ندارد، هر نانوایی با توجه به قیمت آرد و موقعیتی مکانی که قرار گرفته قیمت نان را تعیین می‌کند.

البته در این سامانه قیمت گاز مایع، کود شیمیایی، تعرفه پلیس+10، تعرفه خدمات ورزشی، تعرفه خدمات پستی، تعرفه سازمان سنجش، تعرفه دفاتر پیشخوان دولت، خدمات آزمایشگاهی و آموزش فنی و حرفه‌ای آمده است.از آنجا که موارد یاد شده کمتر در سبد خرید خانوار است به آن اشاره‌ای نخواهیم کرد.

ابتدایی‌ترین حقوق مصرف کننده


حسین مدرس خیابانی معاون وزیر صنعت نیز درباره سامانه قیمت کالا و خدمات در همایش اتاق اصناف گفته است: در این سامانه روزانه قیمت بیش از 100کالا هم قیمت کف بازار و هم قیمت عرف به‌صورت آنلاین منتشر خواهد شد که این اطلاع‌رسانی کمک بسیار مؤثری در تنظیم بازار خواهد داشت. وی با بیان اینکه بحث درج قیمت در تمام دنیا به‌عنوان یک اصل محسوب می‌شود و باید تلاش کنیم ابتدایی‌ترین حقوق مصرف‌کننده را که دانستن نرخ قیمت‌ها است، توسط واحدهای صنفی رعایت کنیم، تصریح کرد: حفظ آرامش بازار مهم‌ترین هدف نظارت بر بازار در شرایط فعلی است و حفظ آرامش مردم در گرو آرامش بازار است. این سامانه تازه متولد شده ضعف‌هایی دارد که هنوز نمی‌تواند به‌عنوان یک مرجع برای مصرف‌کنندگان قرار گیرد. مهم‌ترین چالش این است که سبد مصرفی خانوارها بدرستی در این سامانه دیده نشده و کالاهایی که مورد خرید مردم قرار می‌گیرد هنوز با شفافیت قیمتی روبه‌رو نشده است. از جمله این کالاها که هنوز به آن پرداخته نشده می‌توان به رب گوجه فرنگی، ماکارونی، حبوب، تن ماهی، گوشت قرمز، ماهی، برنج، انواع مواد شوینده، انواع نوشیدنی، محصولات کشاورزی و انواع پوشاک اشاره کرد.

مردم جنس گران نمی‌خرند


سعید درخشانی رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها درباره اینکه شفافیت قیمت تا چه حد می‌تواند به کنترل قیمت‌ها در بازار کمک کند، به «ایران» گفت: اعلام قیمت تمام کالاها از سوی دولت و به روز بودن آن تأثیر بسیار زیادی بر بازار دارد و می‌تواند مانع از سوء‌استفاده برخی‌ها شود. وی افزود: وقتی قیمت‌ها مشخص باشد مردم جنس گران خریداری نمی‌کنند و می‌توانند با گرانفروشان برخورد کنند. درخشانی گفت: این روزها وضعیت بازار خوب است و تمام کالاها به وفور یافت می‌شود. نمی‌گویم قیمت کالاها ارزان است و مردم راحت خرید می‌کنند اما با‌وجود تحریم‌ها ومشکلات مختلف، بازار آرامش لازم را دارد و خوشبختانه دیگر مانند ماه‌های گذشته با کمبود کالایی روبه‌رو نشدیم. رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها افزود: طی چند وقت اخیر قیمت برخی کالاها مانند تخم مرغ، مرغ و برنج کاهش داشته است اما قیمت‌ها برای مردم هنوز گران است و نمی‌توانند براحتی خرید کنند.

موافق شفافیت قیمت‌ها هستیم


محمد آقا طاهر؛ رئیس اتحادیه بنکداران به «ایران» گفت: بازار کالایی کشور ثبات پیدا کرده و قیمت‌ها با کم‌ترین نوسان روبه‌رو شده است، از این‌رو مردم با شرایط بهتری می‌توانند خریدهای خود را انجام دهند. وی اظهارداشت: فعالان بازار موافق با شفافیت قیمت‌ها هستند و در این زمینه با دولت همکاری خواهند کرد. در حال حاضر ۳ میلیون واحد صنفی و ۷ هزار اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف در کشور فعال هستند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول